Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-08-10, 13:27   #1
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Aktie/Fonder


Vad sägs om att skapa en tråd för aktier/fonder? !!?!?!?!?!
__________________
Citat:

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!

Senast redigerad av kingscania den 2010-10-26 klockan 01:13.
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 16:24   #2
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 38
Sharp$: 440
Standard

Tycker det låter som en bra idé. Finns många ekonomer som hänger här mig veterligen. Dessutom tycker jag man kan säga att sportsbetting och aktiehandel är två besläktade företeelser.
potatisodlarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 16:44   #3
 
Frikeers avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 158
Sharp$: 64
Standard

Aktiehandel är ju kanske lite tråkigare än betting men det har helt klart mycket gemensamt med betting också. Framförallt måstem an ha en helt annan långsiktighet i aktiehandel. Jag tror helt enkelt inte att det hänt så mycket i det forumet.
__________________
BOL
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Frikeer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 19:06   #4
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2201
Standard

Jag gick från aktier till terminer & optioner och utan att ha en aning om någonting. Har jag förstått nu efteråt.

Blev inte mycket sova under den perioden. Blänga framför text-teven under dagen och sen poker, trav, sportspel och gärna allt samtidigt. Klarade mig från infarkt och liknande så jag anser mig immun mot det mesta nu.

Gick som sagt back på affärerna, dom flesta, men om jag bara sålt i tid så hade jag plussat på samtliga. Så jag var rätt ute bara jag haft förstånd att sälja i tid. Sen när det gick åt fel håll så sålde man absolut inte. Då tjura man ihop och fick tunnelseende med katastrofala följder. Stop loss och liknande nymodigheter var inget för en annan.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 19:26   #5
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Jadu Wagner, antingen köper man för sent eller för tidigt eller så säljer man för sent eller för tidigt. Alltid är det något. Tacka vet jag betting, en stadig och konjunktursneutral inkomstkälla...
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 21:04   #6
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Aktier


Gör nu mitt andra inlägg på denna sida, det första var min rek på KFF mot MFF häromdagen (odds 6,8). Tyckte det var ett klart överodds och hade turen att det gick in.
Aktier: jag har sysslat med aktier i ungefär 30 år och gör portföljer åt placerare, håller föreläsningar och utbildningar m.m. i ämnet.
Eftersom jag redan fått många bra bettingtips här, så vill jag betala tillbaka lite och ge lite tips på aktier som jag tycker verkar intressanta. Ta det för vad det är, men normalt betalar folk för dessa mina tips. Var och en ansvarar för sina placeringsbeslut och man bör "göra sin hemläxa" d.v.s själv kolla upp dessa bolag. Min "specialitet" är små, underanalyserade och bortglömda bolag med potential. Detta innebär att risken är högre men vi bör även se några riktiga raketer.
Hur som helst några tips på bolag med varierande risknivå som jag tycker är intressanta på några års sikt och som jag själv äger:

Northland Resources
Shelton Petroleum
RW Capital
Bringwell
Empire
Etrion
Black Pearl
Questerre
Amhult 2 (en favorit)


Lite mindre risk och därmed mindre potential:
Balder
Midway Holding
ACAP
MTG




Vill man sova lite lugnare om natten men ändå ha chans att slå index på 5-10 år så är här en portfölj:

Lundbergs
Holmen eller SCA
H&M
Kinnevik
Atlas Copco
Sandvik
Alfa Laval
Investor eller Industrivärden
Skanska

Mitt enda inlägg här om aktier. Ta det som tips. Ingen kan med säkerhet veta något om aktiers framtid. Man kan bara göra mer eller mindre intelligenta antaganden utifrån historien och ens egen syn på framtiden.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
kingscania (+1), chanix (+1)
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 00:44   #7
 
Rejss avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 572
Sharp$: 4292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av moregolf Visa inlägg
Aktiesnack...
Intressant att ha dig på tråden.
Skön inställning med att man ger och man tar, gillar det

När jag har dig på tråden tänkte jag bara ställe ett par nybörjarefrågor, om du har lust att svara på dem....


Om man har ett företag (en mindre butikskedja) som man tycker ha ett riktigt bra koncept och man märker att de börjar expandera och bli större.
Hur kommer vet man och kan man se om de kommer ge sig ut på börsen?

Din favorit där över Amhult 2, kan du lite kort bara berätta vad du grundar det på att det eventuellt kommer gå bra? Om det inte är några yrkeshemligheter vill säga


Tack på för hand!

Edit: Hittade nu att bolaget är aktiebolag men "privat, ej börsnoterat". Vad innebär det?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Rejs den 2010-10-23 klockan 01:12.
Rejs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 08:00   #8
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Till Rejs


Eftersom Du ber så snällt, så får Du några svar.
Jag rekommenderar att Du innan Du ev. börjar med att investera i aktier, blir medlem i den lokala avdelningen av Aktiespararna. Där får Du mycket bra kunskap bl.a genom förbundets tidning.
Sedan finns ett antal bra siter på Nätet, men kom ihåg att en del inlägg görs för att haussa eller baissa en aktie, så var kritisk. Några exempel:
www.vcw.com
www.di.se (klicka på börssnack)
www.redeye.se

Ang. om ett bolag ska noteras: Du har en bra lista i Aktiespararnas tidning. Du kan även gå in på www.nyemissioner.se.
Ett annat bra alternativ är även att helt enkelt kontakta det aktuella bolaget.

Amhult2: i korthet mina skäl till att ha lagt 200k i detta bolag:
Data/aktie:
Noteras till c 19:-
Har c 8:- i finansiella tillgångar (pengar, aktier i andra bolag m.m.)
Är helt obelånade.
Har ett eget kapital på drygt 40:-.
Ett marknadsbaserat substansvärde ligger mellan 36:- och 60-70:-.
Med andra ord så köper man 1 krona för 30-40 öre.

Den trigger som jag nu väntar på är att detaljplanen för Amhult2:s mark ska ställas ut i Q1 2011 samt sedan antagas. Då blir värdet synligt för marknaden.
Då bör antingen uppköp eller uppvärdering komma.

Jag säger inte att någon SKA köpa Amhult2, jag säger bara att jag själv tycker de verkar intressanta och har själv köpt vid dippar.
Mitt tips är att gå in på bolagets hemsida och läsa allt Du kan komma över. Att googla bolagsnamnet är en bra början.
Sedan tycker jag att man ska vara långsiktig. Har köpt Amhult2 under minst 6-7 år och ännu har inte uppgången kommit. Men jag vet vad jag köpt och följer noga bolaget och tror på en skördetid inom 1-2 år.
Lycka till men var försiktig. Köp aldrig aktier för pengar Du inte kan klara att i värsta fall helt förlora.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 00:56   #9
 
Rejss avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 572
Sharp$: 4292
Standard

Tack så hemskt mycket för svaren, det hjälper mig en bit på vägen i alla fall.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Rejs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 01:12   #10
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tackar för moregolfs synnerligen intressanta inlägg.

Är själv bara en nybörjare, hållit på med aktiehandel genom avanza i cirka ett och ett halv år....

Såg att du hade några av aktierna jag själv har/haft....vi får hoppas de kan stiga!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 05:07   #11
 
marlings avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 290
Sharp$: 3104
Standard

Amhult 2, blev intresserad så jag tog mig en titt.
Vad innebär posten "aktier" i deras resultatrapport? och hur ser din prognos ut för 2011.
Jag tog iaf mig en snabb titt på 2010 års siffror:
Tack vare posten "aktier" kunde Amhult presentera ett positivt resultat för första halvåret 2010.
VPA för H1 landade på 0,2 SEK.
Räknar vi på 12 månaders rullande ger det ett VPA på 0,51 vilket värderar bolaget till ett PE-tal av 37.
I dagens ekonomiska klimat plus att Amhult handlas på aktietorget skulle iaf inte jag betala mer än PE-tal 10 för ett sådant företag.



Mvh
marling är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 08:04   #12
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Amhult2


Aktier: innehav av aktier som finansiell placering.
P/e-talet för Amhult 2 är, enligt mig, helt irrelevant som värderingsgrund. Det som jag ser som intressant är den extremt låga substansvärderingen och att denna snart blir synlig i och med utställning av detaljplan.
Om Amhult 2 säljer sina tillgångar under ett år så skulle nuvarande värdering vara 0,5 eller lägre p/e-tal, så det är inte ett bra mått.
Bara min egen åsikt, andra får göra sin bedömning.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 10:27   #13
 
Blixth1958s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 798
Sharp$: 1376


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Mycket intressant läsning.
Blixth1958 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 12:03   #14
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Nu har du samlat på dig en stor del Amhult 2, men alla sitter och väntar på att det ska bli en ordentlig ekonomisk kris. Grekland var bara småpotatis, detta är inget som oroar alls?
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 14:10   #15
 
Frikeers avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 158
Sharp$: 64
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive Visa inlägg
Nu har du samlat på dig en stor del Amhult 2, men alla sitter och väntar på att det ska bli en ordentlig ekonomisk kris. Grekland var bara småpotatis, detta är inget som oroar alls?
Om man kan hoppa av i tid kan man ju faktsikt tjäna på en ny bubbla
__________________
BOL
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Frikeer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td