Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-05-22, 18:50   #1
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Jens Sjödén V75 statistikblogg


(på begäran av någon då Migge inte kunde posta)

Jens Sjödén

Statistikbloggen V75

Publicerad idag 17:24 av Jens Sjödén Statistikblogg, V75, Jens Sjödén


I lördags svarade Greenleaf Slim för årets hittills tyngsta favoritfall. Efter två omstarter hade han lagt bort tillräckligt med krafter för att vara trött in på upploppet. Vann gjorde istället andrahandaren.
 I det andra voltloppet kom man iväg, och då kunde Othello C.D. ta en enkel favoritseger.





Jag tog upp fenomenet i samband med att man återinförde voltstart för några veckor sedan. Mönstret idag är precis detsamma som förr! Och jag tycker fortfarande att det är ojuste mot spelarna att förändra förutsättningarna efter spelstopp. Man får analysera helt olika, beroende på om man utgår från omstart eller inte. Och hur ska man veta att det blir omstart i det ena loppet men inte i det andra?





Omsättningen sjönk med knappt tre procent mot lördagen innan, trots hög sportslig klass och jackpot. Varför? Jo, omgången såg lättlöst ut på förhand och det skrämmer många storspelare från att spela över huvud taget. Jag stod själv över på grund av detta. Två enkla åtgärder:



1) Återinför V7. Då ökar spelbarheten markant i de mer lättlösta omgångarna. Omsättningen kan komma att öka med runt fem procent. Samtidigt höjer det utdelningarna på 5 rätt. De skickliga V7-spelarna har oproportionerligt många rader med fem rätt, och när de inte får betalt för dessa blir det mer till de som spelat vanlig V75!



2) Sänk jackpotgränsen till 10 kr. Många uppskattar detta, både småspelarna som får sex femmor á 13 kr och lite större spelare som sätter en sjua till några tusenlappar och sedan får ytterligare tusenlappar på sina hundratals femmor.

 Det senast avgjorda V75-loppet illustrerar en annan sak jag tog upp i förra analysen: Även lågt rankade hästar vinner, när de når spets. Till 28 procent närmare bestämt – detaljerade siffror finns på sidan 36. I det här fallet var det en ”silverdivisionare” som mötte europaeliten och såklart borde varit alldeles chanslös – men spetspositionen är S Å viktig.

 Man såg faktiskt samma sak dagen innan, då Oscar Ribb spetsvann V75-3 på Åby. Även han var en sjunderankad treprocentare (och omgångens enda skräll). Sådana vinner bara till tre procent (sidan 36 igen) – när de inte når ledningen. Med tanke på hur mycket spetspositionen förbättrar segerchansen, tio gånger ungefär, är det märkligt att det släpps så många ledningar som det gör. Om körkulturen ändrades skulle vi få se många fler skrällvinnare! Det hade varit välkommet i dessa dagar. 

(Och det hände i onsdags igen, på V86, då Lutfi Kolgjini rankad trea – från slutet – spetsvann med en femprocentare. Samma dag förlorade Örjan Kihlström med omgångens största favorit genom att släppa ledningen.)








V75-1: Brons, autostart, medeldistans.

Struken: 8


På sidorna 35-36 finns intressant specialstatistik kring just sådana här lopp, bland annat hur man ska tänka kring tvillingspel. Angående favoritchansen är det värt att lägga på minnet, att av de favoriter som når ledningen så infriar hälften – medan bara 1/6 av de som missar spets lyckas infria.

Kan då 1 Kemas Magic hålla upp ledningen? På sidan 36 kan man utläsa att det är relativt få som klarar att spetsa från innerspåret, en på sju ungefär. Nu är hästen så överlägsen att ledningen inte är ett måste för att vinna. Men konkurrenterna brukar se till så att favoriterna inte kommer loss. Bara sju procent segrar från rygg ledaren (sidan 293).

 I tabellen på sidan 36 ser man att spår 5 är det enklaste att spetsa från. 5 Staro Advisor Joli är dessutom den mest startsnabba hästen. Men har två andra startsnabba invändigt… Kan han ta den nödvändiga längden eller inte? Den som vet svaret gör den bästa chansbedömningen! Senast var han dubbelt så mycket spelad som 4 Shadow Woodland och minst lika duktig prestationsmässigt. Men Shadow ska gå barfota för första gången. Bu eller bä? Den som vet svaret gör den bästa chansbedömningen!








V75-2: Klass I, voltstart, medeldistans


Dags för lotteriavdelningen av veckans V75! Omstart eller inte? Inte, är svaret sex gånger av tio. Men om det blir en, så halveras favoritens möjligheter. Spelarna bedömer i skrivande stund chansen för 2 Amor Winner till 24 procent. På sidan 43 kan man utläsa att det innebär en segerchans om 19 procent – men efter en omstart är chansen bara 1/10.

 Det är B-hästarna (rank 2-4) som absorberar nästan hela den frigjorda vinstchansen efter en omstart. I första hand är det den högst rankade bakspårshästen man ska titta på. Här alltså 8 Klöver All Over.

 Intressant loppspecifik statistik finns på sidan 163. Innerspåret är såklart bäst, ganska överlägset, men sen då? Näst bäst är tydligt spår 12. Det här är något man kan ta betalt för framöver! Spelarna har säkert glömt hur man bedömer voltlopp och behandlar ”tolvan” som i autostart – som sämst alltså. Man ser att det lönat sig finfint tidigare att spela den som ”vunnit spårlotten” och de siffrorna kommer säkert att putsas i år. Efter första omstarten kliver vi in på 12 Dream Trotter och belönas med överodds!







V75-3: Stolopp, autostart, 15-hästarslopp


Bara fyra sådana här lopp har avgjorts tidigare. Vinnarna då har rankats 2, 2, 3, 3. Spåren som segrat är 1, 2, 3 och 11.

 Det syns inte direkt i siffrorna, men jag tycker stallet visat lite smygform på slutet. 5 Erica är startsnabb också, och förmodligen borde läget vara extra gynnsamt i spårtrappa? Det rankas ju bara som femte bäst fastän det är allra bäst. Generellt är det en ”för bra” häst som startar där. Extra uppmärksam ska man vara vid eventuella strykningar! Hästar som lottats till 6-8 kan få grymt fina uppgifter då.







V75-4: Klass II, autostart, lång distans


Ifjol avgjordes elva sådana här lopp – lika många som tidigare under 19 år. Alla resultat går att följa på sidorna 178-179.

 Omgångens största favorit har vunnit 20 gånger av 24 i år. De gånger den haft mer än 62 spelprocent har den segrat varenda gång, 18/18. Femtespåret bakom bilen får spelarkåren att spela mindre än den verkliga chansen motiverar. Nuff said.








V75-5: Kallblod, två tillägg, medeldistans.

Struken: 1.


För de här loppen finns intressant statistik på sidorna 274-275! Man kan se vilka lägen som rent chansmässigt är bäst, men också utläsa hur spelarna har resonerat. Det senare, att ha koll på hur andra tänker och spelar, är en särskilt viktig del som statistiken hjälper till med.

 Hästarna på startvolten vinner lite oftare än de andra, men det viktiga är inte den något högre segerfrekvensen. Det blir intressant på grund av att spelarkåren resonerar fel, och tror att de längst bak hinner ifatt. Överspelet på de med dubbla tillägg är enormt (sidan 274)!



Nyligen vann 5 Pingo ÖK till ett groteskt överodds i ett likadant lopp. Men spelarna har inte lärt sig, han kommer att ge överodds den här gången också. Värst emot då var 2 Tangen Haap – samma visa igen.








V75-6: Guld, autostart, kort distans


7 Maven har gått i ledningen två gånger och från andra positioner två gånger sen hon kom till Sverige. Och vilken skillnad i prestationerna..! Senast slog hon världsrekordet över medeldistans från ledningen, galet bra. Hon får tipset, och kan spurta också, men når hon inte ledningen är chansen ungefär en tiondel av vad den är i spets. Med en tydligare spetschans hade hon varit omgångens bästa spik.

 5 Creatine gick jag på senast. Så dumt. Det är decennier mellan gångerna som amerikaner duger i Sverige, och i år har redan såväl Maven som Nuncio vunnit på svensk mark. En tredje..? Bergh är lika bombsäker som inför senast, men nä… drömförutsättningar visserligen, men den går jag inte på igen!

 8 Panne de Moteur är märkligt hårt betrodd. Det går inte att vinna från det läget. Individen var svag senast och stallet visar ingen form. Han var klart slagen av 2 Knows Nothing och med tanke på de inbördes lägena går det inte att tro på revanschchans.

 2 och 7 utmärker sig – men tänk om 4 Standout når ledningen..? Där kan vi tala stallform i alla fall! Intressant till tre procent!








V75-7: Silver, autostart, medeldistans.

Struken: 12-


2 Chip Dealer kommer från två raka i skräplopp där han startat med spikchans (en bit över 50/50 alltså). Att han ändå gett så pass fina vinnarodds som 3,46 respektiver 3,98 tyder på att han är underskattad av spelarna. Det är han säkert nu också till fyra procent. Omgångens bästa speldrag, om än inte den största segerchansen.

 Jag är medveten om de svårigheter innerspår innebär, men ser ändå 1 Rocket Zet som spetsfavorit. Spikchans i den positionen, men ingen bra tipsetta om ledningen missas.

 5 Oliver Kronos vann en kuskseger för tre starter sedan, i bronsfinalen. Läge och kusk talar för att det kan bli så igen, men 6/10 av spelet? Det köper jag inte.




Tror man på favoriten i sista bör man lägga ned tanken på att spela V75. ”Dagens största” vinner i V75-4, och vinner sedan även favoriten i sista avdelningen blir det underutdelning de luxe. Femrättsjackpot till elitloppshelgen är tanken med upplägget?

Lycka till med spelbesluten!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10), joback1 (+10), Major (+10), Wegas79 (+5), Nollkollolisten (+10), tjenamannen (+10), Torstens (+5), scunnert (+5), bokis29 (+5), SO (+5)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 21:09   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 321
Sharp$: 2397
Standard

Trav är inte bara ett kunskapsspel utan mkt statistik ,,
lelle_16 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 21:15   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Nej. Det blir inte underutdelning "de luxe". Möjligen system-UNDER-rens de luxe.

Den viktigaste faktorn när det gäller hur favoritvinst påverkar i sista avdelningen är antal kvarvarande rader per kvarvarande system. Om det har varit lätt innan så ger favoriten ofta BÄTTRE än förväntat.

Däremot är såklart 5r-JP-risken hög. Det har han rätt i. Men inte av den anledning som han verkar tro.

Ibland visar han tecken på tillfrisknande men sedan är allt som vanligt igen. Men nu finns det åtminstone en arbetsgivare att kontakta. Kämpa på Jens.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2015-05-23 klockan 06:59.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 21:18   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lelle_16 Visa inlägg
Trav är inte bara ett kunskapsspel utan mkt statistik ,,
Och viss statistik är vägledande samtidigt som andra slutsatser är rent vilseledande.

Den som godkände aktuell statistikers statistikkurs-tentamen var förmodligen småbakis eller kanske packad.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 21:31   #5
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jag gillar hans statistik om favoritens chanser vid omstart. Den är vass och ärligt talat ingenting jag skulle orka börja forska i själv.

Jens har nog inga högskolepoäng i statistik, lika lite som jag har det, men han har ett enormt tålamod i att sitta och mata in statistik.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5), Klanke (+5), Rickart (+6)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 21:35   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag gillar hans statistik om favoritens chanser vid omstart. Den är vass och ärligt talat ingenting jag skulle orka börja forska i själv.

Jens har nog inga högskolepoäng i statistik, lika lite som jag har det, men han har ett enormt tålamod i att sitta och mata in statistik.
Rådatat ska han såklart höjas till skyarna för.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 06:27   #7
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 294
Sharp$: 128
Standard

respekt för statistik
chompipe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 07:40   #8
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 436
Sharp$: 4956
Standard

Strappa, varför startar du inte en egen travblogg? Tror hela Sharps hade läst den med stor behållning.
Torstens är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 07:54   #9
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Torstens Visa inlägg
Strappa, varför startar du inte en egen travblogg? Tror hela Sharps hade läst den med stor behållning.
Jag är oftast för dålig på att tippa. Mina formtoppar är sällsynta. Men framförallt både låga och korta.

Desto bättre på att det som har med systemkonstruktion och matematik att göra. ( Där spelteori ingår. )

Idag spikar jag två 2a-handare som jag tror har bra spetschans ( när rusningen lagt sig! ). #4 i 1a och #7 i 3e.


Även om jag kritiserar Jens mellan varven, så är han ohotad etta när det gäller datainsamlingen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Torstens (+5)

Senast redigerad av Strappa71 den 2015-05-23 klockan 07:55.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:16   #10
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 330
Sharp$: 23
Standard

Han nämner inget om Reijos formkurva när han skriver om Shadow Woodland, jag har inte sett honom på prispallen på ett tag men jag kan ha sett fel.
Antecknar ju aldrig utan går bara på vad jag kommer ihåg, det finns en del formstall i loppet som står i 1% med toppkuskar som kör från bra lägen.

Apropå omstarter så är det upp till tränarna & träna voltstart med hästarna så att dom blir bekväma med den startformen & inte bara köra rakt fram.

Lycka till med spelen.
Björnland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:27   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

3 vinster på 25 senaste = 12%. Förra året hade han 19%. Gått klart sämre i år hittills. Dock har jag inte kollat vad han låg på för % vid samma tid förra året.

Ganska många 2a-platser på slutet. 2a+3a på V75 på Vermo.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Björnland (+20)

Senast redigerad av Strappa71 den 2015-05-23 klockan 08:29.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:33   #12
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 3 204
Sharp$: 6036
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Björnland Visa inlägg
Han nämner inget om Reijos formkurva när han skriver om Shadow Woodland, jag har inte sett honom på prispallen på ett tag men jag kan ha sett fel.
Antecknar ju aldrig utan går bara på vad jag kommer ihåg, det finns en del formstall i loppet som står i 1% med toppkuskar som kör från bra lägen.

Apropå omstarter så är det upp till tränarna & träna voltstart med hästarna så att dom blir bekväma med den startformen & inte bara köra rakt fram.

Lycka till med spelen.

Behöver inte nämnas. Shadow är i slag i alla fall. kolla senaste loppet då den hade haft problem innan dess. lär ha gått framåt nu o sitter i ledning på barfotabalans. den torskar inte
Om_sommaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:39   #13
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 1013
Standard

När det gäller Reijo verkar dt ha vänt senaste veckan
__________________
Spelar inte V75 eller V86 igen förrän jag bara kan spela på alla rätt.
grönvitt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:43   #14
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Luddes stallform är mycket usel. Blott två segrar hittills i Maj, och för 2015 ligger segerprocenten utanför Jägersro på 4,5%.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Major (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 09:19   #15
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2929
Standard

Sorgligt att gamarna på Ronden nu också börjat kräva betalt för Jens krönikor. Det enda en gammal spelare som jag vill läsa ... Tack ni som laddar upp här
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td