Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Amerikansk Fotboll (https://www.sharps.se/forums/amerikansk-fotboll/)
-   -   Wild Card Weekend (https://www.sharps.se/forums/amerikansk-fotboll/18900-wild-card-weekend/)

Serj 2014-01-03 10:57

Wild Card Weekend
 
Mycket go football att hålla till godo med i helgen när slutspelet drar igång.

Lördag 10:30 Colts-Chiefs +1.5
Lördag 02:10 Eagles-Saints +2.5

Söndag 19:05 Bengals-Chargers +6.5
Söndag 10:40 Packers-49ers -2.5

Min egen summering:

I första matchen spelar jag Colts -1.5 då man tidigare på säsongen slog Chiefs på bortaplan och nu spelar hemma. Det känns också som att Chiefs form är påväg nedåt medans Colts pekar uppåt.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att spela mot Eagles då jag själv håller på laget men jag tror ändå att Eagles -2.5 är ett bra spel. Saints är obesegrade hemma över två säsonger (!) men har under samma tid ett 8-8 record borta och har på fem försök aldrig vunnit en slutspelsmatch på bortaplan. Det är skillnad på varma New Orleans (där man också spelar inomhus) och ett förväntat kylslaget Philadelphia där Eagles i matchen mot Detroit visade att man kan prestera ändå. Men som sagt, jag är partisk.

Bengals har inte förlorat hemma i år och har på sina fem senaste hemmamatcher snittat ungefär 40 poäng. Jag tar Bengals -6.5 men får erkänna att jag inte har någon vidare koll på Chargers, tycker dock man kom med turligt i slutspelet på ett feldömt field goal. Dalton har i sina två senaste slutspelsmatcher 0 TD och 4 INT. Den knepigaste matchen enligt mig och jag rekommenderar ingen rygg här utan mer påläsning. Om någon gillar speciell trivia som talar för Chargers kommer den här "Every year since 2009, the team that faces Philadelphia in the Eagles' home opener has gone on to win the Super Bowl that season. Incredibly, the 2009 Saints, 2010 Packers, 2011 Giants and 2012 Ravens have that first game in Philadelphia in common. The 2013 Chargers beat the Eagles in their home opener Week 2, 33-30"

Avslutningsvis tar jag 49ers -2.5 borta mot Packers. Rodgers visade förvisso fin form senast och även här kommer det bli kallt för Kaliforniengänget men Kaepernick har också haft en fin säsong och laget har blivit bättre sen receivern Crabtree kom tillbaka. Bettet baseras rätt mycket på en formel jag håller på att utarbeta (obs! litet underlag hittills) som visar att favoriten när point spreaden är mellan 1-3 oftast täcker spreaden och vinner oavsett hemma/bortaplan.

Vad är era tankar?

BroderH 2014-01-03 11:30

Ruggigt svårtippade matcher, och jag står förmodligen över spel i samtliga. Jag är dock lite sugen att sätta en mindre peng på Cheifs när man får någon bonuspoäng. De kunde vila sina bästa spelare förra veckan mot Chargers, och jag tycker de är i grunden ett bättre lag än Colts även om man torskade tidigare på säsongen. Colts har varit sjukt ojämna i år. Håller dock en tumme för Colts då Andy Luck har blivit lite av en idol :)

Tomte 2014-01-03 20:13

Se där, nu hittade jag den här tråden också efter att ha slängt upp två rekar. Tror på Colts ML och mellan Eagles-Saints tar jag underspelet - 54 är ändå en rätt hög lina och den måste jag testa.

Tycker annars att BroderH har den bästa analysen - ruggigt svårtippade matcher :-)

vigge71 2014-01-04 12:34

Jag tror hårt på Chiefs , man har visat under säsongen att man kan gå väldigt långt iår och som Broder H nämner har Colts sviktat lite under säsongen och att Chiefs inte är favoriter tackar iallafall jag för :)

Tycker även 49ers är befogade favoriter och det svider som Packers supporter men i ärlighetens namn har Packers defense varit under all kritik iår och det främst på grund av de många skador man haft!
Rodgers tillbaka ger ett sjukt lyft och med Nelson i form kan det bli en del TDs och överspelet i matchen känns väldigt bra såhär på förhand!

Nu gäller det :)

Tomte 2014-01-04 12:55

Läst på lite mer på Bengalsmatchen och knåpat ihop en rek. Visst borde Bengals vinna, men jag gillar faktiskt överspelet bättre - två bra QB och två bra passningslag = high-scoring game (hoppas jag :-)

Serj 2014-01-04 13:02

Tycker nog att det bästa spelet den här omgången är Över i Bengalsmatchen, som Tomte precis rekat. Utöver argumenten han presenterar kan också nämnas att Bengals på sina fem senaste hemmamatcher har snittat 40 poäng per match på egen hand så över 46 är ju rätt troligt med två passningsskickliga lag.

BroderH 2014-01-04 13:30

Logisk rek som Serj säger men jag slänger in en brasklapp. Jag är stor Bengalssupporter (har så varit sedan 1988) och har sett alla deras matcher i år. Den stora frågan i den här matchen är om Andy Dalton klarar pressen? Det har surrats mycket om att han inte vunnit någon slutspelsmatch och jag tycker personligen att han verkar ha ett vekt psyke då han ofta sviktar i stora matcher. Senast mot Ravens lyckades han ju kasta bort bollen hela fyra gånger, men Bengals var ändå överlägsna Ravens.

Imorgon har man inte råd med 4 INT, då kommer man att förlora eftersom Chargers är ett rätt så skapligt lag. Det blev också rätt jämt lagen emellan tidigare den här säsongen.

Jag ser två scenarion i den här matchen. Antingen klickar Bengals offense och då kommer det bli en shoot-out och överspelet går lätt in. Eller också så viker Dalton ner sig och då ser jag en jämn historia med få poäng.

Spelmässigt vågar jag inte chansa på att Dalton funkar. Spelmässigt ser jag mest värde i Chargers ml alternativt några pluspoäng för dem. Jag hoppas på det förstnämnda, men står över spel i den här matchen och biter på naglarna istället...

Tomte 2014-01-04 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av BroderH (Inlägg 306765)
Logisk rek som Serj säger men jag slänger in en brasklapp. Jag är stor Bengalssupporter (har så varit sedan 1988) och har sett alla deras matcher i år. Den stora frågan i den här matchen är om Andy Dalton klarar pressen? Det har surrats mycket om att han inte vunnit någon slutspelsmatch och jag tycker personligen att han verkar ha ett vekt psyke då han ofta sviktar i stora matcher. Senast mot Ravens lyckades han ju kasta bort bollen hela fyra gånger, men Bengals var ändå överlägsna Ravens.

Imorgon har man inte råd med 4 INT, då kommer man att förlora eftersom Chargers är ett rätt så skapligt lag. Det blev också rätt jämt lagen emellan tidigare den här säsongen.

Jag ser två scenarion i den här matchen. Antingen klickar Bengals offense och då kommer det bli en shoot-out och överspelet går lätt in. Eller också så viker Dalton ner sig och då ser jag en jämn historia med få poäng.

Spelmässigt vågar jag inte chansa på att Dalton funkar. Spelmässigt ser jag mest värde i Chargers ml alternativt några pluspoäng för dem. Jag hoppas på det förstnämnda, men står över spel i den här matchen och biter på naglarna istället...

Naglar är klart överskattade. Man klarar sig bra utan nagelband också ;-)

Arch 2014-01-04 22:12

Har gått och kollat igenom KC matchen och det ser ut som coinflip för mig. Kan inte se Andy Reid komma ifrån sin taktik och beordra luftanfall genom Smith, utan det lär bli som vanligt mycket handoffs och screen pass till JC.
Colts lär vilja göra nästan likadant, lite kortpassnings spel utan TOs.
Försvaren får folk tillbaka och även om det kan låta löjligt ibland, så letar jag edge på alla ställen, och matchen spelas på FieldTurf (konstgräs)

Spoiler:
Agility Times Are Faster on Field Turf than Grass, But No Difference on 40-Yard Dash, Reports The Journal of Strength and Conditioning Research
--------------------
"It appears that straight-ahead sprint speed is similar between field turf and natural grass, but change-of-direction speed may be significantly faster on field turf," according to the new research, led by Gradyon L. Gains, B.A., of Truman State University, Kirksville, Mo.


Det här kan påverka JC, som redan har en fantastisk cutting förmåga i full fart, men bör också kunna ge liten fördel till de mycket snabba pass rushers som finns på båda sidorna. Jag antar att stående order i en playoff match måste vara "ta hand om bollen, hellre sack än TO" så det kommer jag att spela på.


Under 47.5 - mycket rushing och effektivt så det kan dra ut mycket tid
Sacks över 4.5 @1.730 - som sagt, speed hos försvar
D/ST TD Yes @2.57 - lite nerver och några sacks och kanske att nåt lag måste jaga, kan leda till osäkra pass


Lycka till :cheers:

BroderH 2014-01-04 22:26

2014-01-04 22:35NFLIndianapolis Colts vs Kansas City Chiefs 2 1Q 1 1.971


Slänger in ett sent spel på Chiefs vinner första quartern. De vann med 7-0 när lagen möttes tidigare och de har ett betydligt bättre 1Q-record än Colts.

BroderH 2014-01-05 02:07

Vilken jävla match! Andy Luck är min idol, han kommer bli en av de största inom sporten innan han lägger skorna på hyllan.

Ångrar att jag inte lirade vi 10-38 till 9.80. La en slant senare och fick 4.90 i alla fall.

Tomte 2014-01-05 02:09

Citat:

Ursprungligen postat av BroderH (Inlägg 307072)
Vilken jävla match! Andy Luck är min idol, han kommer bli en av de största inom sporten innan han lägger skorna på hyllan.

Ångrar att jag inte lirade vi 10-38 till 9.80. La en slant senare och fick 4.90 i alla fall.

Agree - vilken match. Bra spel till 4.90 - själv hade jag fullt upp med att vara nervös för mitt ML-spel men det gick ju bra till slut :-)

Omid_ad 2014-01-05 02:10

Överspelet satt ganska bra :lol:

rico 2014-01-05 02:19

Propagandamatch för amerikansk fotboll. Man blev ju svettigare än Luck av att enbart se spektaklet i tv-soffan :thumbup:

Serj 2014-01-05 02:55

Helt klart en av årets bästa matcher, riktig propaganda emellanåt. Synd bara att man hade Colts -1.5 :(



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved