Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Baseball (https://www.sharps.se/forums/baseball/)
-   -   Ett system från en okunnig, går jag plus eller blir jag bankrutt? (https://www.sharps.se/forums/baseball/12463-ett-system-fran-en-okunnig-gar-jag-plus-eller-blir-jag-bankrutt/)

Rehn108 2012-07-07 07:51

Ett system från en okunnig, går jag plus eller blir jag bankrutt?
 
Hej alla sharps. Jag har gång efter annan testat olika system i olika sporter, för att se om jag som inte är sådär jätteduktig på att värdera odds och liknande ändå kan gå plus på något sätt. Det här är ett sådant system. Jag antar att jag kommer mottaga en hel del spott och spe för det här, men kom ihåg att det bara är en kul grej. Jag lägger in 2 kr per bet, och kommer alltså inte ruinera mig även om det vore helt värdelöst! Var snälla mot mig!

Förra (misslyckade) systemet
För ett tag sedan kom jag fram till att jag tyckte MLB-matcher väldigt sällan slutade jämnt, med bara ett poängs skillnad mellan lagen. Därför testade jag vad som hände om jag spelade AH-spel -1,5 på alla storfavoriter (vinnarodds <1,6). Det gick skitbra till en början, jag hade långt över 60% vinster ett tag. Men sedan vände det, och när jag gav upp efter drygt 50 spel hade jag Vinstprocent 47,6% och ROI 92,36%.
Istället började jag torrköra systemet. Det var då jag upptäckte att jag gick plus på att köra tvärtom.

Efter 24 matchers torrkörning i excel (jättelite jag vet, men det kommer ju komma mer) hade jag fått fram för siffror för fyra olika saker. Favoriten att vinna, favoriten att vinna med -1.5, underdogen att vinna och underdogen att vinna med +1.5. Jag testade helt enkelt att lägga 1 unit på de fyra olika spelen varje match.

Resultatet efter de 24 första matcherna:
Favoritvinst: Medelodds 1,52; Vinstprocent 45,8%; Utdelning -7,38u.
Favorit -1,5: Medelodds 2,08; Vinstprocent 29,2%; Utdelning -9,64u.
Underdogvinst: Medelodds 2,75; Vinstprocent 54,2%; Utdelning +11,21u.
Underdog +1,5: Medelodds 1,79; Vinstprocent 70,8%; Utdelning +6,33u.

Nya (misslyckade?) systemet
Reglerna är barnsligt enkla:
- Jag kollar oddset på nattens MLB hos bet365.
- Är oddset på en favorit 1,6 eller lägre, lägger jag 1u på matchens underdog.
- Jag lägger också 1u på att ett AH-spel på matchens underdog +1,5.

Omgången 6/7
Inatt slutade det riktigt bra. Underdogen vann 3 av 4 matcher, utan att behöva handikapp. Så min statistik förbättrades och jag gick +5,79u inatt.

Om inte annat kan det vara kul att se hur länge jag har variansen på min sida. Heja mig! :thumbup:

Jag skapade ett spreadsheet inför förra nattens matcher:
https://www.sharps.se/spreadsheet/mlbtest

Wagner 2012-07-07 08:49

Utan att ha läst vad du skrivit. Bankrutt ligger närmast till hands då okunniga inte kan gå plus i längden.

RobinD 2012-07-07 08:54

Du måste vara kunnig inom något område för att plussa. Kan du inte värdera odds själv får du vara snabb och hänga på när marknaden värderar åt dig.

Mekaniska system som du pratar om är och har alltid varit en dödsfälla i stort sätt, möjligen så kan du under en tid plussa på att spela underdogs med hcp då de flesta spelar favs. Men det kräver ändå viss timing, urval och kunskap.

Edit: sista stycket mer applicerat på fotboll där vi har varit flera som testat under en tid.

Rehn108 2012-07-07 09:38

Självklart tror jag inte ens själv att det är vinnande i längden, spelbolagen ser ju hålla oddsen så att sådana här idéer statistiskt sätt inte är vinnande. Allt annat vore dumt. Men det ska bli roligt att se hur lång tid det dröjer innan jag inte längre ligger plus. :)

Tur förresten att man är anonym på nätet, för jag får en klump i magen varje gång jag skriver något sådant här som jag vet att folk kommer kritisera och idiotförklara. :p

Juret 2012-07-07 09:54

Du måste kunna sätta dina egna odds, vilket ett system inte gör.

Semicolon 2012-07-07 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av Rehn108 (Inlägg 191909)
Självklart tror jag inte ens själv att det är vinnande i längden, spelbolagen ser ju hålla oddsen så att sådana här idéer statistiskt sätt inte är vinnande. Allt annat vore dumt. Men det ska bli roligt att se hur lång tid det dröjer innan jag inte längre ligger plus. :)

Tur förresten att man är anonym på nätet, för jag får en klump i magen varje gång jag skriver något sådant här som jag vet att folk kommer kritisera och idiotförklara. :p

Om du inte ens själv tror att det ska fungera och dessutom inser att det är idiotiskt, varför fortsätter du då?

Jag säger det inte för att vara elak utan är faktiskt genuint intresserad.

Arch 2012-07-07 12:48

I baseball vinner de värsta lagen ~40% av tiden

Rehn108 2012-07-07 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av Semicolon (Inlägg 191922)
Om du inte ens själv tror att det ska fungera och dessutom inser att det är idiotiskt, varför fortsätter du då?

Jag säger det inte för att vara elak utan är faktiskt genuint intresserad.

För att jag också är genuint intresserad. ;) Mitt intresse ligger i att se hur länge jag kan gå plus. Jag har hittills gått plus varje dag jag provat, och nu efter 8 dagar och 24 matcher är unitnettot +17,54. Frågan är när turen vänder?
När ska Pirates sluta få så höga odds egentligen (eller sluta vinna)? Kan jag hålla ut 50 matcher innan jag är nere på 0 igen?
Sedan vet jag inte om jag skulle kalla det IDIOTISKT. Det värsta som kan hända är att jag inte ligger på plus längre. Det känns mer idiotiskt att till exempel martingale-spela eller att jaga förluster.

Lemasive 2012-07-07 16:47

Jag tycker den här tråden passar lite in på talesättet.

"Det är bättre att vara tyst och låta folk undra om man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel."

Det finns inga system som fungerar såvida du inte har cash nog att förändra marknaden till din egna fördel, och det har du absolut inte.

Edit : För den som undrar så kan det talesättet appliceras på mig också, absolut :)

greedy 2012-07-07 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av Rehn108 (Inlägg 191942)
Sedan vet jag inte om jag skulle kalla det IDIOTISKT. Det värsta som kan hända är att jag inte ligger på plus längre. Det känns mer idiotiskt att till exempel martingale-spela eller att jaga förluster.

Vad enligt dig är det som gör de båda mer idiotiskt än vad du håller på med? :p

KP 2012-07-07 17:14

Du kan använda http://killersports.com/mlb.py/query?sid=guest för att backtracka dina system bakåt i tiden. Så ser du hur de hade gått. Bara ställa alla möjliga krav där.

Rehn108 2012-07-07 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av greedy (Inlägg 191993)
Vad enligt dig är det som gör de båda mer idiotiskt än vad du håller på med? :p

För att jag i värsta fall går plus minus noll innan jag tröttnar. Det är inte jättefarligt.
Martingale-spelande leder till stora förluster om man inte har tillräckligt med tur och samtidigt vet att sluta i tid.
Att jaga förluster genom att chansa på ogenomtänkta spel är inte bra någonstans.

Kort sagt: Det känns mer idiotiskt att förlora pengar än att inte förlora pengar.

Semicolon 2012-07-07 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Rehn108 (Inlägg 191996)
För att jag i värsta fall går plus minus noll innan jag tröttnar. Det är inte jättefarligt.
Martingale-spelande leder till stora förluster om man inte har tillräckligt med tur och samtidigt vet att sluta i tid.
Att jaga förluster genom att chansa på ogenomtänkta spel är inte bra någonstans.

Kort sagt: Det känns mer idiotiskt att förlora pengar än att inte förlora pengar.

Hur du väljer att spendera din tid är självklart din ensak. Vad jag vill komma till är vad som driver dig att ändå köra huvudet i väggen so to speak. Du säger att du är genuint intresserad av att se hur det går. Men som du själv säger så vet du ju även hur det kommer sluta, därav min undran av vad som driver dig?

Det hela känns lite som att försöka bevisa att jorden är platt, trots att man egentligen vet att den är rund.

RobinD 2012-07-07 18:23

Det som driver honom är hoppet, hoppet att finns lyckan. Att han skriver att han vet att det är idiotiskt och att det inte kommer funka är ju bara en försvarsmekanism. Innerst inne så hoppas han på att det ska funka och efter att variansen varit positiv till en början så kör han på.

Rehn108 2012-07-07 19:29

RobinD har satt huvudet på spiken, mer eller mindre.

Jag FÖRSTÅR att det statistiskt sätt inte ska fungera i längden, men jag HOPPAS att det ska fungera tillräckligt länge för att jag ska gå plus - och sedan ska jag på något mystiskt sätt sluta innan variansen slutar vara på min sida. :rolleyes:

Däremot är det bara ni som pratar om att det är idiotiskt, så det är faktiskt ingen försvarsmekanism från min sida. Jag har bara skrivit att jag tror att jag kommer bli idiotförklarad. Inget annat. Själv tycker jag inte att jag är idiotisk, bara engagerad.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved