Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Baseball (https://www.sharps.se/forums/baseball/)
-   -   MLB 2017 (https://www.sharps.se/forums/baseball/28402-mlb-2017-a/)

maximalvinst 2017-03-06 21:06

MLB 2017
 
MLB-säsongen är inte långt borta, och jag hoppas kunna komma in i den en gnutta klokare och bättre förberedd än senaste säsong. Jag har inte spelat på MLB så länge, men studerat och testat desto mera, så jag hoppas på en bra säsong i år. Några tankar inför denna säsong, vad kommer jag att tänka på, vad skall jag undvika osv, osv. Kommentera gärna!!!


1.Eliminera ofta de stora favoriterna.
Jag kommer inte att spela stora favoriter, eller köra två favoriter i en parlay. Enligt mig är det inte ett bra sätt i längden. Jag måste ha en gräns hur lågt ner jag kan gå i odds, typ 1.75 eller 1.70, där stannar jag.


2.Inte spela alltför många spel.
MLB spelas varje dag, och det är många matcher. Spelar där det finns värde, men skall vara kritisk i mina spelval, spela bara de spel som jag VERKLIGEN gillar. Det är ju ändå så att spelbolagen älskar volym, och jag har märkt att oturen tar överhand ifall man spelar alltför många spel varje dag.


3.Vara flexibel och selektiv.
Jag tycker att baseball har mycket flera spelalternativ än övriga sporter som är spelvärda. När jag handicappar en match är det inte alltid en vinnare eller total som blir resultatet. Möjligheterna är många, och beroende på matchup kan jag välja att spela ett lag att vinna första halvlek, att det blir en run i första inning, andra halvlek över osv. Om oddset på ett lag är lågt, kan det i vissa fall vara bättre att spela laget att vinna i halvtid till ett oftast högre odds. Om man har en pitcher man gillar kan man få sina 5 innings med denna och behöver inte oroa sig för bullpens i slutet.


4.Spelar inte handicap -1.5 på ett hemmalag.
Varför? Först och främst är en run i baseball som en touchdown i amerikansk fotboll, och många matcher avgörs med 1 run. En storfavorit på hemmaplan leder oftast och spelar inte den sista inningen i sådana fall. Att spela -1.5 på ett bortalag är ett mycket bättre alternativ, eftersom de alltid spelar 9 innings. Och spelar jag -1.5 på ett lag vill jag ha 9 innings.


5.Inte överanalysera, inte ALLTFÖR mycket statistik.
Ja, jag tittar på ERA, WHIP, Umpires osv, men all statistik därute kan alla få tag på, det är inget överväldigande. Detta kan också förvirra spelare. Man måste veta hur man skall ta till sig infon, och hur man skall använda den. Men att veta vad man inte skall göra, kan hjälpa en att göra de rätta sakerna.

Kommentarer!!!!

Hoppas på en bra MLB-säsong 2017!!!

Emanresu 2017-03-06 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av maximalvinst (Inlägg 521550)
Om oddset på ett lag är lågt, kan det i vissa fall vara bättre att spela laget att vinna i halvtid till ett oftast högre odds. Om man har en pitcher man gillar kan man få sina 5 innings med denna och behöver inte oroa sig för bullpens i slutet.

Anledningen att lag kan ha lågt odds är ju inte alltför sällan att det andra lagets bullpen har fått jobba hårt dagen innan eller att de har en sämre BP. Detta övertaget elimineras om du spelar 1st 5 då det oftast är SP som lirar första 5-6 innings som du säger. Värt att tänka på.

Citat:

Ursprungligen postat av maximalvinst (Inlägg 521550)
5.Inte överanalysera, inte ALLTFÖR mycket statistik.
Ja, jag tittar på ERA, WHIP, Umpires osv, men all statistik därute kan alla få tag på, det är inget överväldigande. Detta kan också förvirra spelare. Man måste veta hur man skall ta till sig infon, och hur man skall använda den. Men att veta vad man inte skall göra, kan hjälpa en att göra de rätta sakerna.

ERA är dock tyvärr en saftigt missvisande variabel att ha med i undersökningarna enligt mig. Visar inte riktigt hur bra/dålig en pitcher faktiskt är. Finns bland annat FIP (Fielding Independent Pitching) man kan använda istället, som påstås visa pitcherns sanna skicklighet utan att behöva bry sig om vad försvaret gör. Umps har jag alltid haft svårt att hitta bra statistik på, där får man nästan skapa sin egna information om huruvida de har stor SZ eller liknande. Naturligtvis bör du ha koll på vädret och arenan (speciellt om Coors Field står som hemmaarena), extra mycket med vissa sorters pitchers (återigen Coors med en breaking ball pitcher = inte så rockigt)

maximalvinst 2017-03-06 21:34

Bra poäng!
Var brukar du hitta info eller hur avgör du vad för typ av spelare en pitcher är, typ "breaking ball pitcher" och "soft-tossing lefty"?

Emanresu 2017-03-07 03:33

Citat:

Ursprungligen postat av maximalvinst (Inlägg 521552)
Bra poäng!
Var brukar du hitta info eller hur avgör du vad för typ av spelare en pitcher är, typ "breaking ball pitcher" och "soft-tossing lefty"?

Finns oftast på t.ex. Fangraphs eller Baseball reference. Jag brukar dock av nöjesskäl köpa Bill James Handbook inför säsongen där statistik för alla spelare som lirade förra säsongen finns, bland annat procentuell fördelning av pitches



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved