Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Baseball (https://www.sharps.se/forums/baseball/)
-   -   10/8 Dagens Baseball (https://www.sharps.se/forums/baseball/3480-10-8-dagens-baseball/)

Sonadar 2010-08-10 08:50

10/8 Dagens Baseball
 
Efter ett par dagar med +-siffror ligger man äntligen på grön ROI. Idag funderar jag över Royals. Stort dog-spel, troligen kommer de förlora, men tycker inte att LAA ska få ha oddset 1,41 när man startar med en pitcher som Haren. Kansas kan göra runs, och jag tycker att dom verkar home-run-farliga, iallafall på slutet. Så jag slänger ett pyttelitet på Royals. Tror också på över 8,5/9 till rätt bra odds (runt 2).

Phillies verkade också som ett grymt överodds.

Arch 2010-08-10 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av Sonadar (Inlägg 54383)
men tycker inte att LAA ska få ha oddset 1,41 när man startar med en pitcher som Haren.

Vad menar du med det ? Om jag får fråga :)

Sonadar 2010-08-10 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av illen (Inlägg 54385)
Vad menar du med det ? Om jag får fråga :)

Syftar väl mer på hur det har gått för Haren på slutet än något annat, men vem vet, han kanske är på väg tillbaka. I vilket fall tycker jag inte att han förtjänar odds under 1,5 när han har varit så ojämn. Oberoende vilken pitcher han möter. Det lät lite konstigt när jag läste om vad jag hade skrivit måste jag erkänna :p

dgothe 2010-08-10 09:24

Faktum är att Haren har bättre ERA sedan han kom till Angels än han hade i Arizona (och bätter WHIP). Tyvärr har han inte fått run support tillräckligt för att vinna bara.

Sonadar 2010-08-10 09:37

Jojo, men jag tycker ändå inte att han är så pass säker att han förtjänar en ML på 1,417. Nu startar ju KC ioförsig med en pitcher som inte fått en enda vinst i major league, så mycket baseras kanske på det. Men ändå. 1,417 är sjukt lågt, det är väl en sak om det är Jimenez eller Cahill som står på kullen som har varit säkra i år.

Arch 2010-08-10 09:39

Ja lite. :p Jag håller med att oddset är väl för lågt med tanke på hur det gick för honom senaste tiden, men samtidigt har han fortfarande mycket fina perifera nummer, topp 5 i strikeouts (8.78 K/9), ger knappt upp några walks (1.73 BB/9), FIP >4, xFIP 3.44. Det han lider av är karriär högsta .346 BABIP och 13.5% HR/FB, men håller sig till sitt vanliga 41% GB.

Enkelt sagt, han har haft otur i år. Om man har följt honom lite mer så vet man att den större delen av oturen händer för att han kastar mer av en cut-fastball, vilket iofs inte är otur eftersom det är en dålig pitch. Resultatet är att han har gett upp mer HRs i år än på flera hela säsonger senaste 6 åren (fom 2005: 26-31-24-19-27 och än så länge i 2010: 26). LAA pitching coaches har börjat jobba på att han ska sluta använda cuttern.

Haren möter ett lag som är botten 3 i slagna HRs, men #2 i avg (.277), så de producerar sina runs genom multipla hits och mot en strikeout pitcher kan det bli svårt. Så den delen av oddset stämmer nog.

Sonadar 2010-08-10 10:02

Hehe det var en hel del avancerad statistik där! Är ju relativt ny fortfarande så fick lära mig vad BABIP och HR/FB var... FIP fattade jag inte riktigt.

KC har gjort 8 HR's deras 10 senaste matcher, och om man kollar snittmässigt över säsongen skulle det bli ungefär 90 istället för 74, knappast någon större förändring, men tycker ändå att dom har slagit ut lite mer på slutet.

En strikeout pitcher är bäst mot just de lag som inte gör många homers va? Försöker föreställa mig och tänker mig att ett lag som t.ex. A's som nästan aldrig gör home runs och ofta har tålmodiga at bats får väldigt svårt mot en bra strikeout pitcher.

Arch 2010-08-10 10:14

Jag vet inte vem som kan och inte kan statsen, så sorry, men du lärde dig nåt :p

Babip är i baseball det som motsvarar "tur", ligan avg ligger runt .300 alltid, så .346 betyder att bollarna letar sig genom försvaret mer än vanligt. Allt under betyder bra tur och det är statsen som man kan vänta sig att de normaliseras under årets gång.
HR/FB ratio är enkelt hur många flyballs som blir HRs istället, och om ett nummer sticker ut betyder det också otur med väderförhållandena eller möjligen att bollen blir uppe i strikezonen, om tex en pitcher bruka pitcha lågt.
FIP (Fielding Independent Pitching) är en reflektion på hur en pitcher har spelat när man inte räknar in hans försvar. Enbart pitching. Lite udda stats dock, eftersom försvaret kommer alltid att spela, men det är en fingervisning. xFIP är vad det förväntas vara i framtiden.

Tänk på att Haren har nästan 1 strikeout/inning, det betyder att ett lag får egentligen 2 outs på att göra en run. 1 singel + HR (eller en solo HR) är direkt poäng. Ett lag som inte kan göra HRs måste slå en singel, förmodligen en singel till, och en singel+/sac fly. Allt med 1 out (strikeouten), så alla groundball double plays är inning över, alla man på 2:a med 2 out och en lång popup är inning över osv... de bör ha det svårare att samla ihop tillräckligt många hits.

Sonadar 2010-08-10 10:33

Jo precis! Det var så jag tänkte. Har kommit o tänka på hur viktig den första at baten av varje inning är också om man är ett sådant lag. Så grymt stor skillnad på att få en out eller en baserunner som psykologiskt övertag liksom. Har inte så mycket att göra med statistik kanske, bara en observation... ^^

Vad är det som är nackdelen med en strikeout pitcher då egentligen? Han borde väl ge färre groundball outs och det känns som att det kan spåra om det går dåligt för en sån pitcher som förlitar sig mycket på strikeouts. Han lär väl ge fler hits i allmänhet och inte bara HR's. Men jag är med på argumenten. Summa summarum så borde en ostabil strikeout pitcher vara en hög risk för vilket lag som helst... fast det är ju alla ostabila pitchers o andra sidan...

Arch 2010-08-10 10:58

Jag hade läst det nånstans, men kommer inte riktigt ihåg (kanske använt det vid ett spel här), odds för att en run ska göras i en inning utan att lead-off kommer ut droppar nåt väldigt mycket.
Sen finns det olika spelstrategier, tex Mariners som inte lyckades med det, både Ichiro och Figgins (#1 och #2) är mycket bra avg hitters med +speed, så iden var att de skulle skapa kaos på baserna, sätta extra press på pitchern. Sådana är LAA, Rays de har ungt lag, är agressiva på baserna och kan skapa mer. Man kan jämföra tex med Brewers och WSox, som inte får springa eftersom deras GMs har kraftfulla bats (Braun, Fielder tex) och vill att de ska nöta ner pitchern. Båda har fantastiska lead-off i Pierre (avg, ++speed) och Weeks (avg, kraft) så det är alltid nån på när man slår en HR.


Citat:

Han borde väl ge färre groundball outs och det känns som att det kan spåra om det går dåligt för en sån pitcher som förlitar sig mycket på strikeouts. Han lär väl ge fler hits i allmänhet och inte bara HR's.
Absolut korrekt. Det beror också på hans arsenal (2 olika pitches, 3, 4 ?), häromdan var det Pavano som hade stora problem med sin FB, kunde inte träffa zonen, fick istället kämpa med off-speed, och klarade sig, men gick bara 5 innings.
Se bara Morrow som är en strikeout pitcher som kan få det uppe mot 99mph, men sådana är mycket svårare att kontrollera. Han ger upp många walks, men när han är på, som senast, då blir det 17 strikeouts och 1 hit match i 9 innings.
Skälet till att Josh Johnson är så dominant är inte bara hans 95mph FB, utan att han också har en slider och en CHup som han kan och vill kasta för strike i vilken count som helst.
Därför är det viktigt med umpires också, en FB pitcher kommer att ha det enklare med en tajt zon, medan en som kastar mycket off-speed och breaking pitches kan få det svårt, för motståndarna bara sitter på FB eftersom allt annat är ball. Samma gäller sinkerballers som måste pitcha i en hög zon och tvärtom är det med en bred zon mot breaking stuff när batters måste spela defensivt.

EdgaarGore 2010-08-10 11:51

Min första förlust natt på ett någon vecka....:sad44:

EdgaarGore 2010-08-10 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Sonadar (Inlägg 54383)
Phillies verkade också som ett grymt överodds.

Varför? Tror oddsen är ganska korrekt satta där?

Sonadar 2010-08-10 15:31

Jasså? Trodde att Phillies på hemmaplan mot Dodgers till nästintill jämn lina har jättefint värde. Visst har Padilla varit riktigt bra, men Dodgers har ju inte sååå himla mycket run support. Phillies är hetare än Dodgers också.
I mina ögon borde linan ligga runt 1,6-1,7. Är det något jag missar?

EdgaarGore 2010-08-10 15:52

Ska dela med mig lite av mina tankar.


Florida Marlins @ Washington Nationals

Strasburg kommer från DL och möter Sanchez som trivs mot Washington. Washington öppnar som 1.55 favorit. Intressant att Florida blir så stor dog när A Sanchez trivs mot Washington och de får antagligen tillbaka Gaby Sanchez och Cody Ross idag. Strasburg går inte mer än 6 innings idag, det gör han nästan aldrig. Det betyder att Washingtons bullpen får minst 3 innings och den känns inte alls jätte stabil efter att de blev av med Capps. Florida känns som en levande underdog idag vilket många tycker(och det gillar inte jag). Ett mer vettigt odds känns ju som 1.6-1.65.

NY Yankees @ Texas Rangers
Älskar Texas idag. Yankees kommer från en serie mot Boston Red Sox(ärkerivalerna) och innan de två tuffa serier mot Tampa och Toronto. A.J Burnett är inte alls stabil och hade problem med ryggen så blev struken från sin senaste start. Yankees svepte Texas hemma i en 3 games serie senast de möttes och jag tror det finns en chans att Texas "returns the favor" denna gång. Texas offensiva lineup är en av de bästa i majors och om pitchers som Lewis och Wilson kan hålla i sitt spel kan de bli farliga. Teixiera antagligen inte med för Yankees idag, spelar nog ingen större roll då Wilson är leftie.
Jag kommer antagligen spela ML och RL kanske till och med över. 50% av pub på NYY

Boston Red Sox @ Toronto Blue Jays

Senast Romero mötte Red Sox rekade jag Boston(14-3). Han har 1 vinst på 5 försök och fortfarande inte lyckats få en QS mot dem. Dice-K trivs mot Toronto och de slår bara .164 som lag mot honom och har 5 HRs på 128 ABs. När man vet hur bra Dice-K är mot Toronto och hur medioker Romero(Boston hitters har .406 BA på 68 ABs) har varit mot Boston, dessutom är Boston det bättre laget, så tror man ju att Boston ska gå ut som favorit här, runt 1.85-1.9. Istället får man Boston till 2.2, seems to good to be true. Boston kommer ju från en serie mot NYY och jag gillar att gå emot både Boston och NYY i serier efter de mött varandra. Boston ser för enkelt ut idag(trodde Boston skulle bli större pub favorit än va de är).

Lite tankar innan middagen....:cheers:

EdgaarGore 2010-08-10 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av Sonadar (Inlägg 54458)
Jasså? Trodde att Phillies på hemmaplan mot Dodgers till nästintill jämn lina har jättefint värde. Visst har Padilla varit riktigt bra, men Dodgers har ju inte sååå himla mycket run support. Phillies är hetare än Dodgers också.
I mina ögon borde linan ligga runt 1,6-1,7. Är det något jag missar?

Padilla är bättre än Kendrick. Dessutom saknar Phillies sina två bästa bats i Howard och Utley. LA Dodgers har underpresterat och jag tycker deras offensiv ser intressant ut nu med den nya spelarna Theriot och Podsenik. Tycker verkligen inte oddset ska vara 1.6-1.7.
Är det något jag lärt mig under mina säsonger så är det att är det något odds som känns för högt eller för bra för att vara sant så är det oftast det(Personligen tycker jag inte oddset är för högt här). Tror inte på "överodds" i MLB. Om vi tycker något odds känns fel är det antagligen för att vi inte har all fakta(oddssättarna vet något vi inte vet)



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved