Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Esport (https://www.sharps.se/forums/esport/)
-   -   Hur man bettar på League of Legends (https://www.sharps.se/forums/esport/30277-hur-man-bettar-pa-league-legends/)

Philjay 2017-10-10 10:43

Hur man bettar på League of Legends
 
Hej,

Drar igång en tråd för att öka intresset kring e-sport. Viktigt att veta är att detta är mina tankar och funderingar efter mina första 1000 spel på League.
Om du misstycker, starta då en diskussion i tråden.

E-Sport bettingen utvecklas varje månad och alla betting-bolag krigar just nu om att vara ledande/hänga med i svängarna inom E-sport betting. Jag menar vad har störst potential? Att utveckla en bra e-sport betting produkt eller Polsk diviosn 2 i fotboll/tennsi/u name it. Svaret är lätt, E-Sport!

Vad kan vi då dra för nytta av E-sport betting för tillfälllet? Modellerna bolagen använder är absolut inte utvecklade för e-sport. E-sport spelas ofta som "Set-sport" (CS/Lol/dota) spelas alla i "set" och därmed återanväönder bolagen sina modeller innan de byggt upp funktionella modeller inom e-sporten.

Hur svårt är det att bygga en modell för e-sport? Väldigt. Spelen förändras, kartorna förändras, lagen förändras. Det finns dock data till allt, men hur ser den datan ut och hur kan spelbolagen använda den, det vet dom inte själva.


Lått oss fokusera på spelet jag följer, League of Legends a.k.a. LoL.
Jag ser störst värde i Live-betting men du kan aboslut hitta skeva linor pre-match då flertalet av bolabgen följer pinnen och det med ett par timmars delay.
Vill du läsa vidare? kul! Men jag kommer prata om spelet på en nivå som att du måsta ha testat spela/kollat en del för att förstå. Har ni frågor så svarar jag gärna men försök hålla dom på en nivå som om att du har koll på hur spelet fungerar.

Vad finns det för Live-offers som går att betta på med bra insikt?:
1X2
Kills (vilket lag tar kill X)
Drakar (vilket lag dödar Drake X)
Baron (vilket lag får första baronen)
Torn (vem tar första tornet)

Det absolut viktigaste när du bettar på lol, är att förstå metan. Med det menas "Vilka gubbar är det som är bäst i denna patch just nu och framförallt, vad är dom bra på och när?
Vissa lag bygger för att ha ett starkt late-game, vissa för ett starkt early game.

Hur kan man utnyttja detta? Jo, när laget som byggt early game leder, men inte tillräckligt mycket för att kontrollera matchen så finns det stort värde i late-game laget. Ofta får man odds över 3x på en comeback, när den faktiskta chansen är runt 50% att de kommer tillbaka. En fight kan svänga på matchen totalt och det viktiga här är att se när de olika lagen har en powerspike inc. En powerspike är precis vad det låter som, ett tillfälle där deras bästa gubbar är extra starka. För att förstå detta så behvöer du en bra förståelse om hur spelet fungerar.

Om vi kollar på specielle bet-offers som första torn. Att få ner först torn är viktigt då det genererar extra mycket guld. Det viktigaste tornet lagen har är mitten-tornet så det brukar man försvara extra mycket och därför så är det oftast Bot eller Top-lane där tornet går ner först. Om Top består av 2 tanks och inte en hard-pusher så kommer med all sanolikhet att bot-tornet gå ne först. Så vad är viktigt? Vilka gubbar spelar top, vilka gubbar spelar bot? Återigen är det förståelsen för spelet om "vilka är bra early/late" som har betydelse här.

Drakar:
i mina ögon så har drakar blivit lättare och lättare att förutspå den senaste tiden. Till en början när jag bettade på LoL så la jag ofta detta spelet under pick and ban, men har nu helt slutat med det för att bara spela på drakar när matchen väl är igång. Vilket lag lägger mest fokus på ha kontroll över dragon-pit, vilken drake spawnas (det finns 4a olika drakar där 2 av dom är mer viktiga än de 2 andra). Hur han man koll på dragon-pit? Genom att ha en pushing bot+mid, samt ha wards strategiskt placade kring draken. Vilka drakar är viktigast? Infernal + Mountain. Ocean + cloud inte lika viiktiga. Vill ni testa betta på lol och förstår någorlunda hur spelet fungerar så föreslår jag att börja med drakspel, kolla på streamsen och kolla på mini-mappen hur wardsen/pushsen ligger till.

Kills:
Här finns det många faktorer som spelar roll, för mig är den absolut största momentum + vilka summoners spelarna har uppe. Saknar ena laget 3 flashs och de andra laget har alla uppe, då är det bra att lägga på de med alla flashes uppe, trotts att de kanske står 0-3 till andra laget. Absolut så kan matcherna ibland "stå stilla" i -4-5 minuter och ena laget får tillbaka sina summoners, men då anser jag att det är dålig av det andra laget att inte utnytja chansen de har. Wards + powerspikes är också väldigt viktigt här.

Baronen: Det finns för tillfället 2 gubbar som är bättre än alla andra på att döda baroner. Cho'gatt och Khalista (den sistnämnde med ban-rate på närmare 100%). Är det en jämn match så kommer du alltid ha värde i att lagga i att laget med en av dessa gubbarna tar baronen. oavsett vad statsen säger. Annars tycker jag att baronen kan vara svår. ofta är det låga odds på de bättre laget och baronen är värd så mycket att de sämra laget försöker få till en 50/50, om de inte lyckas så förloar de matchen, om de vinner den så har de istället övertaget under de nästkommande minuterna.


Hoppas jag har gett er någon sorts info, jag svarar mer än gärna på frågor kring spelet/betting på spelet.

P

nomasporfavor 2017-10-10 20:37

Bra skrivet och intressant läsning! Vilka sidor använder du? Vilket av spelalternativen anser du ha bäst värde?

Philjay 2017-10-11 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av nomasporfavor (Inlägg 546964)
Bra skrivet och intressant läsning! Vilka sidor använder du? Vilket av spelalternativen anser du ha bäst värde?

Jag använder mestadels Coolbet,365,nordicbet. Hade gärna använt Unibet/888 men får inte genom kontrakt.

Nordicbet är enda sidan med livespel på torn.
Coolbet har oftast bäst odds + enda sidan med kills spel (förutom first blood). De har även bäst drak+baron spel och är ofta operatorn som har öppet sina odds längst.
Bet365, ofta uppe 365 och coolbet på varsinn skärm för att hitta bästa liveoddset.

Jag har innan ansett firstblood ha bäst värde, men har nu ändrat mig till drakspelen då jag fokuserat mkkt på dom sistone. 11-1 i drakspel under worlds. Tycker man ofta kan se vilket lag som prioriterar draken beroende på var de placerar sina carrys/sina wards/sitt fokus.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved