Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Expertrekar (https://www.sharps.se/forums/expertrekar/)
-   -   REK 2018-03-17 15:15 Anton Shipulin - Simon Eder (IBU World Cup) (https://www.sharps.se/forums/expertrekar/31757-2018-03-17-15-15-anton-shipulin-simon-eder-ibu-world-cup/)

AmaerildeRimfrost 2018-03-16 11:55

2018-03-17 15:15 Anton Shipulin - Simon Eder (IBU World Cup)
 
2018-03-17 15:15IBU World CupAnton Shipulin vs Simon Eder 2 H2H 8 2.620
Bet365
Jaktstart H2H Anton Shipulin - Simon Eder @ 2.62 (Bet365), insats 8 units (ca 4%)

Jag rekade tidigare Shipulin topp 3 i sprint men efteråt så var jag faktiskt inte nöjd med spelet. Oavsett om jag påverkades av resultatet eller ej så gjorde ryssen det åtminstone inte tillräckligt bra och jag väger in det i mitt beslut att spela Simon Eder till höga 2.62 i odds!

Jag tror faktiskt den här H2H måste kommit upp nu på morgonen då jag inte sett det här oddset tidigare. Vet att jag sett den på Marathonbet men (i skrivande stund) till oddsen 1.65-2.27 och jag tyckte det kändes lite väl lågt på Shipulin som jag annars skulle spelat om det varit över 1.80. Så nu väljer jag att byta sida trots att jag innerst inne tror mer på Shipulin - och detta enbart för att värdet hamnar på den sidan!

Allt över 2.40 måste spelas helt enkelt på Eder och får vi över 1.75 på Shipulin så är det också intressant men det hittar jag ingenstans! Så trots att jag vill ha spelet på andra sidan för känslan så finns det mycket som styrker Eder rent statistiskt så jag tänker ta upp följande.

Vad gäller skyttet är det två stabila killar som i normalfallet gör det bra och det är svårt att särskilja dessa- Den här säsongen har Shipulin 89% i liggande och 87% i stående vilket är mycket bra. Simon Eder har dock snäppet bättre 90% i liggande och samma som Shipulin i stående. De senaste säsongerna ligger Shipulin totalt på 88%, 87% och 88% vilket är väldigt stabilt. Österrikaren har 84%, 88% och 85%, vilket också är stabilt men inte lika högt som ryssen.

I jaktstartscupen har Shipulin slutat topp 4 varje säsong sen 2011/2012 vilket är extremt bra medans Eder har 3, 5 och 8 som sina bästa placeringar i cupen. Ska vi titta på platser på podiumet så har Shipulin 21 stycken i jaktstart av totalt 44 stycken. Eder når nio platser i jaktstart av sina totalt 19 topp 3.

Så den som presterar bäst överlag är ryssen men nu är det inte vem som ska prestera bäst över en längre period utan en enskild tävling som ska avgöra huruvida vi sätter spelet eller inte.

Den här säsongen så har Shipulin haft följande resultat i sprint och sen jaktstart, 25->8, 9->9, 6->3, 28->12 samt 4->3 och som bekant var han ej med i OS. Nu startar han från position 18 medan Eder startar några sekunder efter från position 19. Eder har den här säsongen haft följande i sprint kontra jaktstart, 14->14, 35->28, 26->9, 18->7 samt i OS 28->14. Det vi utläser ovan är att båda åkarna alltid förbättrar sitt resultat i jaktstarten, utom i två fall där de behåller sin placering. Det är starkt och visar på att det är tävlingsindivider som gillar fajten man mot man!

Så vi bör förvänta oss att båda kör upp sig mycket pga deras bra skytte eftersom det nu är hela 20 skott som ska avfyras och antagligen få eller ingen straffrunda på runt 150 meter. De startar i stort sett samtidigt och kommer hjälpas åt framåt tillsammans med några andra som kommer hamna i samma klunga! Så just här kommer ingen att ha en speciell fördel.

Vem är då snabbast i spåret? I grunden är Shipulin den snabbare av dessa om än marginellt. Det är också därför han totalt sett har klart fler placeringar högre upp i resultatlistan men nu verkar hans fina form från förra veckan inte vara lika strålande som jag förutspådde. Då flaggar vi och tittar på det höga oddsen hos Österrikaren som behöver leva upp till vinst i H2H knappt 39% för att vara ett bra spel. Som ovan tror jag det här är mycket jämnare än så, som max är det 58%/42% och jag är inte förvånad om det i nuläget är så knappt som 55%/45%. Vill man så kan man nog tajta till det än mer.

Vi ska veta att Eder var runt tio sekunder snabbare än Shipulin i spåret senast men alltså hade en bom och fick köra en extra slinga som tar runt 20 sekunder. Österrikaren var dock snabbast i hela tävlingen både genom skjutvallen samt i sitt skytte stav till stav. Inget som är ovanligt för honom men det ger bilden av varför de startar i stort sett jämsides.

Då de är hyfsat lika i skyttet och i nuvarande veckoform känns Eder lite snabbare samt är han generellt snabbare på skyttevallen så väger det tungt även om Shipulin i grunden presterar bäst. Klart felsatt odds!

Jag går in med 8 units och tvekar inte en sekund att spela den här sidan ner till 2.40 åtminstone.

AmaerildeRimfrost 2018-03-16 16:03

Verkligen märkligt att det här oddset fortfarande står sig hos Bet365! Unibet har oddsen 1.75-1.95 på samma H2H som exempel! Övriga bolag någonstans mellan. Intressant värre! Tror inte vi ens ser 2.10 hos Bet365 imorgon :)

snooze 2018-03-16 18:19

du får 2.70 på eder på pinnen. enkel surbet hade varit att ta shipulin på unibet till 1.77 och pinnen 2.70 så hade du fått 6 procent ränta.

robfri 2018-03-16 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av snooze (Inlägg 563580)
du får 2.70 på eder på pinnen. enkel surbet hade varit att ta shipulin på unibet till 1.77 och pinnen 2.70 så hade du fått 6 procent ränta.

Å andra sidan, tror du han är anställd för att hitta surebets?

Det gör ni andra så bra ändå.

snooze 2018-03-16 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av robfri (Inlägg 563582)
Å andra sidan, tror du han är anställd för att hitta surebets?

Det gör ni andra så bra ändå.

Jag kan tyvärr inte göra surbets då jag är limmad på unibet. menade bara på att alltid värt att kolla pinnen då de 99 procent av gångerna ligger över, om dom har spelet i sitt utbud

AmaerildeRimfrost 2018-03-16 18:39

Pinnen kom upp med sina odds klart senare än Bet365. T ex letade jag ju efter Fillon Maillet mot Garanichev men hittade inget odds av intresse. Sen vips i eftermiddag kom oddsen upp på pinnen och de hade felvärderat (enligt mig). Nu har de 50/50 mellan åkarna, men tror även det svänger över till fransmannens fördel där.

AmaerildeRimfrost 2018-03-16 18:41

Nu har pinnen 2.45 på Eder och den H2H måste kommit upp väldigt nyligen också, ändrades garanterat inom 30 minuter är min gissning!

snooze 2018-03-16 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost (Inlägg 563587)
Nu har pinnen 2.45 på Eder och den H2H måste kommit upp väldigt nyligen också, ändrades garanterat inom 30 minuter är min gissning!


japp, 1000 kr limit, det var jag som sänkte den hehe:cheers:

AmaerildeRimfrost 2018-03-16 20:25

Den kryper neråt, nu 2.31 på pinnen. Förstår inte alls hur den kan ligga kvar på 2.62 på Bet365! Helt magiskt eller sitter de på information som ingen annan har tillgång till.

AmaerildeRimfrost 2018-03-17 23:03

VINST! Det gick t o m att få 2.70 under en kort stund hos Pinnacle. Dock var spelbolagen väldigt oense här hur stor favorit Shipulin skulle vara. Jag står fast att de övervärderade honom. Nöjd med spelet och även detta odds sjönk kraftigt. Gick det under 2.30 också hos Pinnacle?



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved