Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Expertrekar (https://www.sharps.se/forums/expertrekar/)
-   -   REK 2018-03-19 19:00 Storvreta IBK - FC Helsingborg (SSL) (https://www.sharps.se/forums/expertrekar/31813-2018-03-19-19-00-storvreta-ibk-fc-helsingborg-ssl/)

AmaerildeRimfrost 2018-03-19 16:16

2018-03-19 19:00 Storvreta IBK - FC Helsingborg (SSL)
 
2018-03-19 19:00SSLStorvreta IBK vs FC Helsingborg ÖVER Ö 10.5 FT 6 2.180

Storvreta IBK - FC Helsingborg Ö10.5 @ 2.18 /Marathonbet), insats 6 units (ca 3%)

En snål dag med spelobjekt, och skidskyttet har enbart kommit upp med vinnarodds hittills och jag har ej hittat något speciellt ännu, men Lisa Vittozzi är det jag försöker värdera. Nu är det dock innebandy som gäller istället.

Det är tredje kvartsfinalen mellan dessa lagen och faktum är fjärde matchen i rad mellan dem då de även möttes i sista omgången av grundserien. Jag har varit inne och vägt alla möjliga odds mot tänkbara utgångar och till sist fastnade jag på ett överspel - trots att det finns en del som talat mot det. Men när jag lagt alla kulor på vågen så visade den faktiskt 50/50 även om den guppade hela tiden och aldrig riktigt ville stanna.

Då kliver jag hellre in på sidan som ger 2.18 i odds än den som ger under 2.00. Men spelbolagen är inte överens med mig utan de värderar matchen annorlunda och tycker det är 50/50 om det ska bli över eller under 10 mål medan jag får min vågskål att hamna i ett jämnt läge med 10.5 mål som måttstock.


Vad talar för många mål?

De senaste fem mötena mellan lagen när det avgjorts i Uppsala har det gått över 10.5 mål fyra av dessa. De senaste två mötena norr om Stockholm har slutat med hemmasegrar, 10-6 och nu senast i första kvartsfinalen 10-5.

Storvreta gjorde flest mål av alla lag i grundserien där snittet blev 7.8 per match. Helsingborg släppte in flest av alla utav de som gick till slutspel, 5.5 i snitt per match.

De fem senaste hemmamatcherna uppsalalaget haft har fyra slutat över med totalt 20, 16, 15 och 12 mål, medan den femte matchen slutade 9-1.

Summerat kan vi säga att Storvreta har en stark offensiv medan Helsingborg har en rätt svag defensiv och stundtals är Helsingborg rent av usla i försvaret.

Men Helsingborg har bl a Linus Nordgren som är väldigt stark framåt och snittar 1.5 poäng per match, samt gamle räven Mika Kohonen med långt förflutet i Storvreta som dock inte producerar lika mycket poäng längre.


Vad talar för en målsnål match?

Här blir det mindre statistik och mer mentalt inför matchen. Jag vill dock först nämna att de senaste tre matcherna mellan lagen så har det endast producerats två mål i den inledande perioden. Så den statistiken är inte med oss! Marathonbet erbjöd 2.25 på U2.5 i första perioden men där hade jag svårt att se värde i någon av sidorna just för att det var så guppigt på vågen hela tiden.

Helsingborg ligger under med 2-0 i kvartsfinalen och vinner de borta nu så kanske de kan få till sex matcher i serien men det logiska är att serien avgörs med 4-0 eller 4-1. Blir det en tillknäppt tillställning där ingen riktigt vågar släppa på bromsen (indirekt försvaret) för att vinna matchen genom "anfall är bästa försvar" eller trycker Storvreta gasen i botten direkt nu? Jag vet inte men mycket tyder på att det blir prioritet defensiven för bortalaget som kommer kriga för att hålla ner målen och vara med så länge som möjligt.

De borde ha snackat mycket om att tredjeperioderna varit usla i senaste tre matcherna, 4-3, 6-2 och 3-0 med Storvretas siffror först. Och får de ordning på det så är det inte mycket som talar för över 10.5 mål men jag tror det har dels med det mentala att göra men framför allt med att de rent fysiskt inte är bra nog för att orka stå emot i 60 hela minuter.


Det finns många händelseförlopp

Inför - ska vi gissa - drygt 2000 åskådare i IFU Arena hoppas jag hemmalaget manglar på som vanligt och blir det inte målkavalkad i starten så kan det rinna iväg mot slutet. Fördelen är att om Helsingborg ser matchen som förlorad (mentalt om inte annat) så borde de istället ge upp, ladda om inför hemmamatchen och då kan det bli 13-8 som slutresultat här. Men det är svårt att sia om det mest sannolika här utan helheten är det jag beaktar.

Så med min slantsingling så tycker jag 2.18 är ett marginellt odds och för att ha lite marginal vid felvärdering så tycker jag inte man ska spela det lägre än detta faktiskt. Brytpunkten går vid 46% och hur korrekt den är vet jag inte men det lutar åt en del värde åtminstone.

Så min förhoppning är att det faktiskt blir fler mål i första perioden än brukligt (och det borde det bli enligt oddssättarna). Sen får det helt enkelt vara det mentala och fysiska som gör att matchen öppnar upp sig målmässigt igen. Statistiken är med oss men då det är slutspel och det ser riktigt tufft ut för skånelaget så är det defensiven som är avgörande här. Låt nu inte detta ställa till det utan må Storvreta trycka in nio bollar fram och hoppas Helsingborg kan hjälpa till med resterande i en ren överkörning då Storvreta vill avgöra snabbt, har flytet och vet att de gör mycket mål mot Helsingborg.

Kom dock ihåg att senast slutade det 3-4 när det var i Helsingborg Arena matchen avgjordes men nu åter bortaplan för Helsingborg. Det lilla jag sett av Helsingborg den här säsongen så har det varit allt annat än bra bakåt men det är ett litet urval av matcher dock.

Jag tror jag fick med det mesta av intresse från min synvinkel och hoppas myntet landar med rätt sida upp nu!

AmaerildeRimfrost 2018-03-19 16:23

Glömde få med att i grundserien snittade Helsingborg 4.9 mål framåt medan Storvreta snittar 4.6 mål bakåt. Snittet är 12.4 mål totalt för uppsalalagets matcher, medan det för Helsingborg är 10.4.

AmaerildeRimfrost 2018-03-19 21:10

FÖRLUST! Tungt helt klart då matchen resultatmässigt blir helt fel för att öka sannolikheten för att spelet ska sitta! 1-2 efter första och det måste ju vara drömresultatet för Helsingborg för att kunna stänga och göra av med så mycket tid de kan! Efter andra står det då 1-4 och jag måste säga att jag verkligen var förvånad. Sen händer det som brukar i sista, Storvreta dunkar på och vinner den med 3-0 och matchen tog sig till sudden. Nej, var det här jag hade rädsla för. Att matchen skulle utveckla sig så, men det här får mer Storvreta ta på sig än jag är min mening! De hade behövt målen tidigare. Inte ens ett 5-4 mål i slutet gav chansen till att öppna upp det med tom kasse eller liknande heller! Nej, tungt men jag har haft sämre svackor!



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved