Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Feedback & Frågor (https://www.sharps.se/forums/feedback-fragor/)
-   -   Live spread sheets (https://www.sharps.se/forums/feedback-fragor/13897-live-spread-sheets/)

messijah 2012-11-12 20:30

Live spread sheets
 
Skulle man inte kunna kategorisera de olika spread sheetsen så de som inte bokför sina live/låser sina spel hamnar i ett eget fack? Som det är nu svärmar det av ~240% spread sheets som seglar upp här och där.

Jag har sett (hittar ingen referens för tillfället) många sheets med spel lagda efter det vinande resultatet satts. Det är missvisande och de spelare som verkligen vinner och har cappat sina spel genom research blir osidosatta pga dessa spelare som "live"-vinner miljoner varje dag.

Jag personligen vill se capps, inte nått livespel med mål i 94 minuten och spelet lagt i 95 minuten.

/Messijah

Sprite 2012-11-12 20:39

Håller med och har haft samma tankar länge. Därför jag förespråkar att låsa spelen för det är enda sättet att veta att en annan användare man inte känner till är bra.

Detta gäller ju enbart om man letar efter nya användare att rygga såklart, följer man någon väldigt länge så märker man ju om det går rätt till i sheetet eller inte.

RobinD 2012-11-12 21:15

Problemet är att sheetet är i första hand till för bokföring för ens egen skull och i andra hand för de som följer.

Dock kan ni ju filtrera bort livespelen i de sheet i är intresserade av.

messijah 2012-11-12 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 213553)
Problemet är att sheetet är i första hand till för bokföring för ens egen skull och i andra hand för de som följer.

Dock kan ni ju filtrera bort livespelen i de sheet i är intresserade av.

...fast många använder funktionen som en hävdelsefunktion där de verkar vara "fett vinnande".

Hur filterar man bort livespel? Jag undrar på riktigt, jag är inte sarkastisk. Eller, lite är jag då jag inte är intresserad av att följa folk som livar sina spel som rättfärdigande för att lägga det i sin sheet.

I annat fall kan man bygga något för de som endast vill bokföra? Jag är så innerligt trött på att se de jag VET är bra cappers hamna i skymundan för spelare som "livar" sig till en massa vinster.

Jag är på inget sett emot "live"-spelare, låt de hållas. Men för att bibehålla och höja nivån här blir jag irriterad när jag ser riktigt bra spel bli bortspolade av spelare som fakar spel för att se bra ut.

Jag efterfrågar blott en funktion där man slipper se dessa "live"-spelare. Jag vet ju hur grymma ni är på funktioner så jag åberopar "frågan är fri".

Semicolon 2012-11-12 22:05

Du kan ju filtrera bort live-spel längst ner i filtreringsmenyn. Bocka bara i rutan "inga", fast du kanske var mycket ironisk...

Själv hänger jag inte upp mig så mycket på om folk låser spel eller ej, däremot ska de vara inlagda före start och ej ändrade i, men det ser man ju om det är ett grönt streck bredvid eller ej. Själv låser jag aldrig eftersom jag är dyslektiker och skriver så in i helvete fel att jag skulle ha void på varenda spel, å andra sidan har jag ju inga offentliga spreads heller så...

vad gäller livespel löser jag alltid det med att ändra starttidentiden, till exempel i united matchen från i lördags, då ändrar jag bara starttiden till en minut efter den tid som jag la liret, då kan alla se att man faktiskt har lagt in spelet vid den tidpunkten eftersom den lilla gröna markeringen finns där.

Lazlo 2012-11-12 22:37

Ganska intressant diskussion och jag håller med i det mesta. Eftersom det går att välja om man ska ha sheetet offentligt eller inte så kan man ju säga att alla som är offentliga inte är enbart till för sitt eget bruk utan även för att andra ska kunna följa och se hur det går för än och kanske även rygga. Skulle det vara helt för eget bruk så skulle man ju inte ha det offentligt. Det finns trots allt ett antal lyckosökare som matar ut sheet efter sheet för att tillslut hitta lyckan och nå ett bra resultat som man kan stoltsera med.

Det känns som det finns ett otal sheet med konstiga spel, starttiderna är helt fel, det går knappt att se vad som spelats, många livespel som kan vara inlagda när som helst och ofta flera timmar i efterhand och det kan ju faktiskt ge en lite skev bild av vad de olika personerna kan prestera och således vilseleda folk som skulle vara intresserad av att rygga. Istället för att enkelt hitta guldkornen som man vill rygga så kan man få behöva plöja igenom massvis med sheet med bra resultat som man inte har någon nytta av.

Precis likt Semicolon så låser jag inte mina spel då jag titt som tätt skriver fel på en siffra hit eller dit och då skulle det bli en väldans röra bland voidade spel och korrekta spel eftersom man inte kan ändra en enda siffra så fort det är låst. Utan jag gör återigen exakt som talaren ovan att jag håller koll på det gröna strecket på sidan om spelet, är det grönt så är det inlagt innan starttid och sedan inte ändrat efter starttid. Har hänt att jag fått ändra spelen i efterhand då det blev fel serie eller liknande och då försvinner det gröna strecket. Således brukar jag kolla efter de här gröna strecken om jag letar efter bra sheet, ett sheet utan gröna streck går bort.

Dock så märker jag nu att jag har aldrig tänkt på hur man ser om spel är låsta eller inte, messijah talar om låsta spel och således antar jag att han låser sina spel och då drar jag kopplingen att om man låser sina spel så är det inget grönt streck på sidan eftersom han inte har det i sina sheet? Jag vet att han inte ändrat några spel i efterhand så det kan inte vara därför strecket är borta och likväl kommande spel är utan grönt streck trots att de redan är inlagda. Så då ser alltså olåsta spel som ändras i efterhand exakt likadant ut som låsta spel eller har jag fel? Isf känns det som att det borde fixas till och man borde se skillnad på låsta spel och olåsta spel som ändras i efterhand.

Skulle också vilja ha att man lätt kunde se legitima sheets med hög kvalitet på ett enkelt och överskådligt sätt men det är troligen enklare sagt än gjort...

Semicolon 2012-11-12 22:51

låsta spel har svart streck Lazlo :)

Lazlo 2012-11-12 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Semicolon (Inlägg 213575)
låsta spel har svart streck Lazlo :)

Aha, inte på samma ställe som de gröna utan ännu mer till vänster, då fick man lära sig något idag med! :hattenav:

messijah 2012-11-14 17:31

https://www.sharps.se/spreadsheet/19902

...ta denna som exempel. Den ligger etta på "top ten senaste veckan"-listan. Detta är ett bra exempel då spreadsheeten går ut på att spela x på alla spel. Senaste spelet är istället en etta och matchen spelas 18.30. Spelet är inlagt 21.43. Nu slutade matchen oavgjort och gick till förlängning där Asker vann så innehavaren har ju garderat sig vilket som.
Men kan man inte på något sätt slippa se dessa?
Jag VET flera spelare här inne som hade varit med på den listan om inte dessa spreadsheets hade "vunnit" hela tiden. Då hade fler fått chansen att ta del av dessa utmärkta spel och vinna some cash. Och nej, jag menar inte mig då jag är så kall man kan bli för tillfället :hurt:

:cheers:

henke111 2012-11-14 17:33

Håller helt med !
Om man har ett offentligt sheet, vill man att andra ska se sheetet och ta del av ens spel. Då förstör det bara när det finns sådana här sheet.

Det bästa hade varit att man kunnat sortera ut vilka som är de låsta spelen, precis som man kan göra med livespelen. Väldigt enkelt sätt att lösa de på.

Lazlo 2012-11-14 17:40

Det är bara att kolla på den som ligger etta all-time. 110 rätt på 147 livespel (76% träffprocent), medelodds 2.09 och en ROI på 148%, 39 rätt på de senaste 42 spelen. :omfg:

Utan livespel? 112 rätt på 212 spel (54% träffprocent), medelodds 2.01 och en ROI på 103%...

:drunk:

messijah 2012-11-14 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Lazlo (Inlägg 213806)
Det är bara att kolla på den som ligger etta all-time. 110 rätt på 147 livespel (76% träffprocent), medelodds 2.09 och en ROI på 148%, 39 rätt på de senaste 42 spelen. :omfg:

Utan livespel? 112 rätt på 212 spel (54% träffprocent), medelodds 2.01 och en ROI på 103%...

:drunk:

:gun_bandana: :gun_bandana: :gun_bandana: :hurt: :thumbup:

vonknecht 2012-11-14 17:54

Har varit här på sidan ett tag utan att vara alltför aktiv. Förstår inte att man orkar fejka ett sheet för att ligga långt uppe på en topplista. Man lirar väl för att man har förhoppningen om att få lite avkastning.

messijah 2012-11-14 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av vonknecht (Inlägg 213814)
Har varit här på sidan ett tag utan att vara alltför aktiv. Förstår inte att man orkar fejka ett sheet för att ligga långt uppe på en topplista. Man lirar väl för att man har förhoppningen om att få lite avkastning.

Ja, fast nej. När du väljer att offentliggöra ditt sheet tycker jag att det borde regleras. För att få ha det offentligt borde man ha lagt spelet innan start och att det förblir orört efter. Jag menar inte på något sätt att alla måste låsa sina spel som jag gör (mina sheets är en salig röra av voids då jag skrivit fel period/whatever).

Men, man ska kunna lita på att spelaren står för sina spel och inte ändrar det för att se bra ut. De jag följer och tar in i mina tankar om olika spel låser inte alla sina spel, men jag kan lita på att de har legitima skäl bakom sina spel. Detta vet jag genom erfarenhet och en "känsla" man får för spelaren bakom sheetet. Det är detta jag älskar med Sharps.se. Tyvärr får de stå tillbaka för spelare som "livar" och ändrar sina sheets till en förmögenhet.


:cheers:

zzzman 2012-11-14 19:40

Håller med sheets som är öppna borde regleras hårdare, kanske att Spel låses automatiskt när matcher startas. Separat stat för live-spel som inte syns i topp listorna, mm.

Tyvärr är det så att en del spelare gör allt för att komma på topp-listor eller se ut som bättre spelare än vad de är. Och en del ändringar är inte lika uppenbara som spel lagts i efterhand.
En del tomtar sysslar ju också med att ändra insats storlek, ta bort förlorade spel någon vecka senare :omfg:.

Nu är man ju själv medveten om det efter att ha hängt här ett tag och man lär sig att inte rygga vem som helst. Men man tänker på alla nya spelare som kommer och ser topplistor med sheets som har Fake ROI.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved