Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Offtopic (https://www.sharps.se/forums/offtopic/)
-   -   Fd arbetsgivare betalar inte ut lönen (https://www.sharps.se/forums/offtopic/19000-fd-arbetsgivare-betalar-inte-ut-loenen/)

Melvin 2014-01-09 14:27

Fd arbetsgivare betalar inte ut lönen
 
Nu är det som så att jag hamnat i liten knipa. Sa upp mig från mitt dåvarande jobb på grund av att bättre alternativ dök upp. Det gjorde jag den 15 December efter att haft en provanställning där sedan i oktober.

Nu till problemet: Ingen lön landade på kontot den 23 december eller nu efter det. Har försökt att få kontakt med vdn sen den 26e december, först svarade han inte i telefonen på en vecka men fick kontakt med han i måndags den här veckan. Han spelar då dum och säger att dom betalat ut lönen och att det måste vara banken som strular och föreslår att jag ska prata med dom. Nu har jag pratat med dom och jag som privatperson kan tydligen inte kolla upp om det är några pengar på väg till mig som "fastnat på vägen". Inte för att jag trodde att det skulle vara det heller utan misstänkte att vdn bara fiskar efter mer tid. Fick lön utan problem där när jag fortfarande var anställd så kan inte fatta hur detta problem skulle kunna dyka upp från ingenstans idag. Till saken hör också att fyra andra som sa upp sig under december inte heller fått någon lön.

Det känns solklart att han helt enkelt inte haft några planer på att ge mig några pengar för arbetet jag gjort. Så hur fan ska jag få tag på mina pengar? Nu vägrar han svara igen när man ringer med tanke på att han vet vad det gäller.

Jag var också ganska förberedd på detta så jag har tagit kontakt med två st lokaltidningar som också svarat mig nu i veckan och vill ha mer information. Just för att kunna få lite edge.

Branschen det handlar är extremt känslig för kritik i såväl sociala medier samt i pappersmedia.

Hur tar jag det vidare, vill ha mina pengar så fort som möjligt. Finns det någon instans man kan vända sig till om kan hjälpa till att lösa detta så fort som möjligt.

Det jag tänker nu är att skicka screenshots via mms på svaren från tidningarna och driva någon sorts "utpressning" men är det den bästa vägen att gå? :rant:

kusagwa 2014-01-09 15:20

Kör på media spåret direkt, borde funka. Vem vill ha media i röven? Och din ex-chef verkar knappast bry sig om vad ni anser så borde ha där emot bry sig om vad media skriver och speciellt om din bransch är så pass sårbar för dålig pr.

Och du och de andra fyra kan väl gadda ihop så att säga oavsett vilken väg ni går för att få era pengar.

martinsson 2014-01-09 15:23

Gå ihop med de andra och kontakta en jurist, borde vara det bästa och enklaste sättet. Det är bättre att göra det innan du börjar prata med tidningar.

Wagner 2014-01-09 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av martinsson (Inlägg 308300)
Gå ihop med de andra och kontakta en jurist, borde vara det bästa och enklaste sättet. Det är bättre att göra det innan du börjar prata med tidningar.

Kan bli dyrt också. :)

Ingen som är med i facket längre?

zzzman 2014-01-09 16:14

Först ta kontakt med kronofogden.
Och skapa hos dem ett betalningsföreläggande mot arbetsgivaren.
För detta behöver du bevisa att löne skulden finns.
* Förfallodagen har passerat
* tidigare löne specificationer /anställnings avtal
*Att skulden rör pengar
Om ni är fyra drabbade hjälp varandra.

Antar att din gamla arbetsgivare VD inte duckar efter det

Men det tar förstås tid.
Om arbetsgivaren är i obestånd så kan ju sedan ovan vara grund för en konkursansökan. Och då går ju den statliga lönegaratin in.

Pacman 2014-01-09 18:50

Säger som Wagner, men är du med i facket så börja där så löser dom nog det åt dig eller om nån av dom andra fyra är det så kan det ju fungera den vägen med.

maddmax 2014-01-09 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 308302)
Kan bli dyrt också. :)

Ingen som är med i facket längre?

Facket = kommunistpåfund. :rant:

Har inte mycket råd Melvin, förutom att hälsa på med hagelbrakarn. Hoppas det löser sig dock, låter surt som fan. :KO:

Moffegrev 2014-01-09 19:39

Ge han en riktig box på läppen och visa att du menar allvar!

Melvin 2014-01-09 19:54

Är inte med i något fack, tyvärr i detta läge, första gången jag varit med om detta och är ju lagom bitter men mindre naiv, så något har man lärt sig. Fortsatt att försöka få tag på tomten under dagen utan respons. Så imorgon innan lunch så kommer jag nog bränna iväg två mms. Har dock bara daglig kontakt med en av de andra drabbade och han är mer less än mig (inte fått två löner). Det sjuka är att det bara är provis lön så det är verkligen pengar jag jagat in åt mig själv och firman.

Ska snacka ihop mig med dom andra, just nu vill jag både "fitta" mig mot företaget samt driva in min lön.

Tack för alla svar!

sskssk 2014-01-09 20:08

Får du håll i aset, så spela in samtalet, inte olagligt om du själv deltar i samtalet och motparten behöver inte informeras om att det spelas in.

Lagen är inte helt uppdaterad med tekniken, det skall var ok med digital inspelning (enligt en advokat) men lagen säger att inspelningen måste vara analog, så gör som jag när hade liknande problem, spela in samtalet på analogt band, för sedan över det till dator eller vad du vill spara det.
Sen kan du råka ha sönder den analoga originalinspelningen, så duger den digitala "kopian" sen.

fuzzy_ 2014-01-09 20:28

Varit i en liknande situation. Till slut sa jag bara att jag skulle "gå vidare med ärendet" om han inte löste det, då blev det fart på honom.

Moffegrev 2014-01-10 08:24

Haha, jag har sa mkt skit om min arbetsgivare att det skulle kosta de betydligt mer än en lön om det hände mig. :D

Men Melwin, du kan absolut pressa honom för att fa dina cash, gäller bara att fa honom skraj.

Vore jag du skulle jag ga dit och helt enkelt säga att du har kontaktat tidningarna och att de kommer hänga ut honom om du inte far din lön utbetalt. Förstasidesnyhet som kan kosta hans företag betydligt mer än din lön - gör du det här lär han betala fort som August.

Melvin 2014-01-12 22:32

Försökte ringa ormen i fredags utan svar så skickade ett sms där jag förklarade att jag är riktigt trött på det här och att kontakt har tagits med tidningar och att jag kommer prata med dom om han inte sätter in lön till mig och en annan kollega under fredagen. Skrev också att jag kommer driva själva pengafrågan vidare också men han har varken svarat eller har satt in någon lön. Dock så kom det fram att en annan som jobbat där och inte heller fått lön har en pojkvän vars far är advokat och han ska kika på situationen. Har också skickat mitt nummer till en av tidningarna så dom lär höra av sig nu i början av veckan.

NiLu 2014-01-13 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av Melvin (Inlägg 309625)
Försökte ringa ormen i fredags utan svar så skickade ett sms där jag förklarade att jag är riktigt trött på det här och att kontakt har tagits med tidningar och att jag kommer prata med dom om han inte sätter in lön till mig och en annan kollega under fredagen. Skrev också att jag kommer driva själva pengafrågan vidare också men han har varken svarat eller har satt in någon lön. Dock så kom det fram att en annan som jobbat där och inte heller fått lön har en pojkvän vars far är advokat och han ska kika på situationen. Har också skickat mitt nummer till en av tidningarna så dom lär höra av sig nu i början av veckan.

Det är bra, ligg på med blåslampan så kommer stålarna tror jag.

turfrider 2014-01-14 07:49

Fan vad tråkigt när sånt händer. Vi hade ett liknande i Norge där jag jobbar som snickare. 2012 Började jag min snickar period där. Första lönen kom 1 vecka sent. Andra lönen fick vi inte, utan fick ta vägen runt statlig lönegaranti där jag fick vänta 6 månader innan jag fick pengar. Surt sa räven.

Jag hade defenitivt tagit kontakt med tidningarna om detta. En liten liten skenbens spark är han ju värd :)

Hoppas det löser sig



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved