Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Offtopic (https://www.sharps.se/forums/offtopic/)
-   -   Leva på spel (https://www.sharps.se/forums/offtopic/21653-leva-pa-spel/)

kisumu 2014-09-19 20:09

Leva på spel
 
Ack ja som rubriken lyder, hur många våta drömmar har vi alla inte haft att som titeln lyder "leva på spel". Money Money Money in a rich mans World...
las vegas Monaco, snygga brudar, champagne, hoppsan nu vaknade jag.
Åter till verkligheten har jag så smått börjat snegla på min dröm sedan 30 år tillbaka. F n här jag ett bra jobb, dvs skaplig lön men känner att tiden inte räcker till för mina drömmar. Jag tradar på betfair ca 4 timmar om dagen 5 dgr/veckan och drar in en medioker månadslön ca 15000 i månaden.
Hårt slit 80-100 timmar i månaden dvs en timpeng på 100-150 kronor lägg därtill ett heltids jobb så är jag uppe i ca 12 timmar per dag och en inkomst på ca 40.000/ månad efter skatt. Inser att jag är priviligierad men vill få mer tid över.
Om jag ökar insatserna så är min förhoppning att jag faktiskt skulle kunna leva på mitt tradande.
Här kommer funderingar där jag skulle vilja ha input från de få på Sharps som lever på spel.
När jag skulle bistå min dotter med inköp av bostadsrätt i Stockholm berättade mäklaren att han hade haft en känd pokerspelare som spekulant på lägenheten. Pokerspelaren hade vunnit budgivningen men blev inte godkänd av brf föreningen som köpare eftersom han ej hade någon deklarerad inkomst.
Månadsavgiften var på ca 2400 kr/ månad och således en avgift som man kan klara på socialbidrag men icke brf föreningen krävde att man skulle ha en deklarerad inkomst på minst 200.000 kr/år för att man skulle bli godkänd.
Pokerspelaren erbjöd sig att betala 5 års hyra i förskott men fick ändå avslag.
Sådana här historier gör ju att man tvekar att släppa sin officiella inkomst.
Är man helt körd i den legala ekonomin om man tar klivet över.
Vill minnas att Johannes som tradar tennis fick sin inkomst godkänd av banken när han skulle köpa en villa.
Tar tacksamt emot erfarenheter och tips hur man ska tänka i denna situation.

Ardberg 2014-09-19 20:40

En bostadsrättsförening har inte rätt att ge avslag pga inkomst och dylikt, vem vet vad köparen har på banken eller under madrassen. Sitter själv i en styrelse i en brf och vi har inte rätt att ge avslag pga låg inkomst och dylikt. Kan man betala så får man köpa.

kisumu 2014-09-19 20:55

Är du helt säker? När min andra dotter köpte för några månader sen så tog det ca 2 veckor innan hon blev godkänd. En kreditupplysning togs också.
Är inte en brf en juridiskt självständig person som kan skapa "sina egna regler".

Cc 2014-09-20 06:53

Banklån, vilket annat lån som helst utan 100% säkerhet, hyrköp och hyra av bostad var iaf helt omöjligt att få för min del. När jag separerade ökade dessutom problemen på ett väldigt oväntat sätt. En dag ringde 3 Soc-tanter på dörren och ville kolla läget vad gällde underlag fär delad vårdnad om barnen. Jag nolltaxerade och kunde heller inte fyla i någon arbetsgivare på blanketten jag fått i samband med vårdnadsförhållandet. En gick och kollade kylskåp och frys, en annan drog ut alla byrålådor i barnens rum medan jag försökte förklara för den 3:e var min inkomst kom från. Pekade ut min bil på parkeringen, visade foton på sommarhuset samt kontoutdrag från banken.

De trodde jag höll på med kriminell verksamhet uppenbarligen, på den tiden var vi ju inte värst många som hade spelande som levebröd. De gav sig dock till slut men lämnade kvar blanketter för ansökan om bostadsbidrag, socialbidrag och något annat bidrag som jag inte ens minns vad det var. Jag sket dock i det där då jag tyckte det var fel att snylta när jag ändå inte betalade någon inkomstskatt. Jag fick min delade vårdnad till sist men det var en rätt obehaglig upplevelse att bli synad på det där sättet.

Några år senare när jag var limiterad i princip överallt så blandade jag upp sportspelande med nätpoker och senare cash game live. Då dök ett annat problem upp, sociallivet blev mer eller mindre obefintligt utanför pokerborden. Det hände massor av gånger att man klev av en bira med polarna på Fredagskvällen för att man hade kvalat in till någon nätpokerturnering. Den fritid som fanns tillägnades barnen till 100%. Även om jag tjänade en massa pengar så blev livet jävligt torftigt efter några år. Konsultandet på andra sidan boken har ersatt nätpokern och jag har jobbat som sjukvikarie i skolor, mest för att få perspektiv på tillvaron vid sidan av spelandet. Har en hyfsad balans idag, men det har krävts att jag lämnat landet för soligare platser. Bor på Phuket (Thailand) sedan snart 2 år och polarna hälsar på i skytteltrafik så nu funkar allt mycket bättre.

kisumu 2014-09-20 12:14

Tja den frihet som man ev kan uppnå verkar inte uppväga nackdelarna.
En lösning är kanske att göra en "Wagner lösning", dvs låta frun arbeta och själv glida under radarn.
Flytta utomlands är ju även det ett alternativ, tja det finns en hel del att fundera på.
Friheten är kanske också en chimär eftersom man blir väldigt bunden till de tider som matcherna spelas på dvs helger och kvällstid vardagar.

Wagner 2014-09-20 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av kisumu (Inlägg 372982)
Tja den frihet som man ev kan uppnå verkar inte uppväga nackdelarna.
En lösning är kanske att göra en "Wagner lösning", dvs låta frun arbeta och själv glida under radarn.
Flytta utomlands är ju även det ett alternativ, tja det finns en hel del att fundera på.
Friheten är kanske också en chimär eftersom man blir väldigt bunden till de tider som matcherna spelas på dvs helger och kvällstid vardagar.

Men va fan du får det att låta som jag skickat henne på arbetsläger. :D

Hon hade redan jobbat i 20-25 år innan det började ticka på och sen har det fortsatt på den vägen. Skulle hon gå hemma hela dagarna och trampa mig på hälarna så skulle vi nog få ett sammanbrott bägge två. Tror inte ens hon drömmer om det själv.

För det andra så skulle det innebära ett årligt underskott i finanserna utan hennes inkomst, större är inte marginalerna. Så istället för ett svagt årligt överskott så skulle högen som ger avkastning att leva på dräneras sakta men säkert. Inget akut bekymmer nu men om en 20-30 år skulle det garanterat vara det. Små eller uteblivna pensioner på grund av våra öppna hjärtan och årtionden som humanitär stormakt. Hur länge den eran ska fortsätta vet ju ingen. Se där då blev det lite politik på slutet.

kisumu 2014-09-20 14:31

Tja att leva med dig under de 20-25 åren innan det "började ticka på" är nog så nära arbetsläger man kan komma:)
Var hittar man en sådan tålmodig kvinna.
Borde utnämnas till århundradets kvinna:hattenav:

Wagner 2014-09-20 18:06

Eller så ser man till att stå på lägenheten själv. Då blir det mycket enklare att styra båten i önskad riktning.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved