![]() |
Citat:
Efter en sådan dräpare kan du nog redan nu ställa in dig på att få spegla dig i rasist-kortet :lol: |
Ja vi ska självklart skita i att ens försöka förbättra samhället och världen där vi lever. Synd att inte folk tänkte så under 1800- talet, då hade vi kunnat ha kvar våra blonda och blåögda fattighjon istället...
|
Och vadå på bekostnad av framtida generationer? Är det något som belastar framtida generationers möjligheter så är det snarare livsstilen hos de som har möjlighet att sitta och skriva på ett sånt här forum, inte folk som nödgas tigga för att överleva.
|
Citat:
Ett tiggeriförbud kan jag hålla med dig om inte är någon bra idé, det är svårt å genomföra i praktiken dessutom. Vad ska straffsatsen vara? Böter? Det känns ganska meningslöst. Den enda rimliga lösningen är naturligtvis att man genom EU ser till att frånta rätten för Rumänska medborgare att resa fritt och uppehålla sig i andra EU-länder. Det skulle möjligtvis få Rumänien att ta tag i en fråga som är ett rumänskt problem. Du förstår säkert själv att nuvarande förhållanden knappast är till långsiktigt gagn för någon och allra minst Romerna själva. |
Grejen är inte så mycket att jag tror att världen blir bättre av att "upplåta plats åt människor att tigga", snarare att det blir sämre av ett förbud. Ett förbud mot tiggeri är i praktiken att kriminalisera fattigdom, och som du själv påverkar är det knappast en bra eller konstruktiv åtgärd. Sen finns det nog all anledning att tvivla på att Rumänien skulle "ta tag i problemet" om rumänska medborgare undantogs från den fria rörligheten. Rumänien gick med i EU 2007, förtrycket av romer i det landet går väldigt mycket längre tillbaka än så. Samtidigt är långt ifrån alla som tigger runtom i Europa romer från Rumänien, det är att reducera problemet ganska kraftigt. Politiska lösningar är såklart vägen framåt på lång sikt, samtidigt måste människor ha rätten att be sina medmänniskor om hjälp för att överleva dagen.
God kväll |
Citat:
Det är naivt och idealistiskt att tro att man åstadkommer någonting genom å skriva under på diverse idealistiska floskler som "man kan aldrig kriminalisera fattigdom med mera". Grundproblemet är ett inhemskt urgammalt rumänskt/centraleuropeiskt problem som det är upp till dessa länder att lösa. Den lösningen måste vara politisk och långsiktig. Självklart ska Sverige och övriga EU-länder bidra till att dessa länder kan lösa sina interna problem. OM dom inte vill göra det bör man helt sonika ompröva deras medlemskap i EU. Att upplåta varje gathörn till en tiggande rom är möjligtvis något som får rödvinsvänstern att tåras över sin godhet medan man korkar upp nästa flaska Rotschild i paradvåningen. Vi andra som ser lite mer nyktert på saken inser att det i förlängningen endast blir en solid grogrund för en ökande främlingsfientlighet. Folk i allmänhet retar sig så in i helvete på tiggarinvasionen, rätt eller fel, det kan du och jag tycka vad vi vill om, men sådan är verkligheten. |
Citat:
Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet" som avskaffades 1981. |
Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.
Citat:
|
Det är fan självklart att det INTE är ok att Sverige skall ses som en ändstation för tiggare från Rumänien för att de kan pga folks brist på insikt tjäna mer pengar i Sverige än i sitt egna land.
VISUM krav är inget konstigt i övriga världen, borde råda bukt på dessa problem i Sverige också bara man tar tag i det. Bor i Thailand och inte fan får jag vistas i landet om jag inte har ett korrekt visum- simple as that. Hade jag varit här för att tigga - hur länge hade jag fått stanna kvar då? Sverige är mesigt, har ingen stake kvar och självklart skall Svenska folket ta hand om alla som har det sämre än "medel svensson", men våra gamla skiter vi i! ...för att inte tala om den svenska skolan idag = katastrof! |
Citat:
|
Citat:
Håller helt med dig om att dom diskrimineras i Rumänien och på andra ställen, men dom är själva inte ett dugg intresserade av att vara en del utav det "normala" samhället. |
Om de tiggande romerna är så enormt fattiga, hur kommer det sig då att de flesta ser ut att vara på gränsen till överviktiga, röker och har smartphones?
|
Citat:
Åhh den vägen vill du inte gå ner..... "fet och ohälsosam mat är mycket billigare...." "vad kostar en gammal iphone egentligen, finns folk som ger bort sina gamla, och telefonen är det enda dom har, och det är för att kunna ha kontakt med sina barn..... "so what om dom röker och dricker, dom har väl rätt att unna sig sådant med, dessutom är det många som ger bort just cigg och alkohol till dom.... |
Citat:
|
Problemet är ju att romerna inte VILL anpassa sig. De vill leva kvar i sin kultur. De har haft tid att anpassa sig till något samhälle nånstans i världen men inte gjort det. Rumänerna har försökt hjälpa dem (fick EU-pengar till det). Finns ingen folkgrupp som fått så mycket statliga pengar med så uselt resultat. Så att bara utmåla dem som offer blir fel. De har ett stort eget ansvar för sin situation.
Jag finner ingen enkel lösning på deras situation men att bara se dem som hjälplösa offer som ni i "allt åt alla, nån annan betalar" grupperingar tycker jag bara är naivt och blåögt. |
|
Hotell Paradiset är ett måste för alla i tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=aHpYRgflzo8 Lite som en reality-serie: en stor grupp zigenare ges robusta hus att bo i, istället för "traditionella" bosättningar. Resultatet? Se själva. |
Ja för fan - fortsätt med integreringsförsöken av dessa så blir det nog bra...
De själva vet exakt att de är som svin, förnekar det inte och kan inte förbättra sig. |
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
MP är också med på den organiserade (tro inget annat) kampanjen. http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...mpUnbPsk5oaQw/
|
Men vänta nu!!!
Det fanns väl inget organiserat tiggeri? Det var väl bara nazi/rasist propaganda från Sverigedemokraterna. Har Sverigedemokraterna alltså haft rätt hela tiden? :omfg: Det var som fan, det trodde jag aldrig.:whistling: |
Nej hur kan man tro något sådant hemska människa.
Alla förstår att Sverige behöver tiggare utanför varje affär och somalier i alla tomma lägenheter som finns så att skattebetalarna har något att lägga sina pengar på så de inte har råd att bli pensionärer. Staten äger även Atg osv där folk måste satsa för att ha chans till ett drägligt liv och får in ännu mera pengar där. Bara rasisterna i SD som inte tycker det är ok att förstöra hela svenska samhället, fy fan för dem. |
Hur skall man fastställa att tiggeriet är organiserat, och hur definieras organiserat? Låter som en helt tandlös lag som inte kommer få ngn effekt öht.
Varför inte bara göra det jävligt enkelt för sig och förbjuda utländska medborgare att tigga i Sverige så är problemet löst? 60k i månaden för att komma med meningslösa förslag - ge mig 30k i konsultarvode så kan jag offra en halvtimma i veckan åt att korrigera era tankevurpor sossmoderatjävlar. |
Citat:
|
|
daah - jag tycker hon är sååååå ful!
Fan - Reinfeldt hade ju lite sting iallafall men denna "dam"? Jag sätter min vänstra kula på att Moderaterna kommer under 20% nästa gång om hon är kvar, troligtvis under 15%.... |
Kan bli intressant att se vad dom har för sig?!
http://www.tv4.se/kalla-fakta/klipp/...C3%A4r-3178059 |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Ja, blir intressant att se. Trodde inte att det fanns en sån sak som en kriminell rom. |
Citat:
Men nog var det enklare när Rom såg ut så här. http://www.spriteliten.se/ingrediens...i-Superior.jpg |
Citat:
|
Citat:
http://zortzort.com/viewcaption.php?...=442&type=full |
Citat:
Visst är det så, var ju precis så det såg ut på arbetsplaster förr när man fick ett lönekuvert, oftast så utsåg man då en jobbarkompis som tog hand om alla lönekuvert så kunde man gå till han under månaden och hämta ut lite utav sina pengar då och då. På industrier var det oftast en svetsare som var "kassör" I livsmedelsbutiken var det oftast någon i charken som var "kassör" |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Bland tidningsbud så var det oftas Wagner som var "kassör" Där kunde man dock få vänta på sin veckopeng ibland tills han klonkat en trippel:moneybag: |
Citat:
Pudel med slokande öron. 1,85 Hittegodsavdelningen. 1,90 Make your bets please. :moneybag: |
Nu dök det där med kassör upp igen.
Citat:
Kanske kan funka för andra också? Nää fan jag sålde inte 5 kilo heroin. Jag var bara kassör. Vem ringer Silbersky? |