Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Offtopic (https://www.sharps.se/forums/offtopic/)
-   -   Tiggeri (https://www.sharps.se/forums/offtopic/21844-tiggeri/)

sskssk 2015-04-27 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av zonwoz (Inlägg 426107)
Håller med dej här. Att få bort att all världens fattigdom är fullt realistiskt och ska givetvis vara målet. Detta även om det sker på bekostnad av dagens generation och många framåt. Pragmatism får helt enkelt ge vika i detta fall. :yes:

Hahahaha:D

Efter en sådan dräpare kan du nog redan nu ställa in dig på att få spegla dig i rasist-kortet :lol:

Cicero 2015-04-27 22:04

Ja vi ska självklart skita i att ens försöka förbättra samhället och världen där vi lever. Synd att inte folk tänkte så under 1800- talet, då hade vi kunnat ha kvar våra blonda och blåögda fattighjon istället...

Cicero 2015-04-27 22:07

Och vadå på bekostnad av framtida generationer? Är det något som belastar framtida generationers möjligheter så är det snarare livsstilen hos de som har möjlighet att sitta och skriva på ett sånt här forum, inte folk som nödgas tigga för att överleva.

Semicolon 2015-04-27 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av Cicero (Inlägg 426219)
Ja vi ska självklart skita i att ens försöka förbättra samhället och världen där vi lever. Synd att inte folk tänkte så under 1800- talet, då hade vi kunnat ha kvar våra blonda och blåögda fattighjon istället...

På vilket sätt tror du att världen förbättras av att vi upplåter plats åt människor att tigga? En seriöst ställd fråga från min sida.

Ett tiggeriförbud kan jag hålla med dig om inte är någon bra idé, det är svårt å genomföra i praktiken dessutom. Vad ska straffsatsen vara? Böter? Det känns ganska meningslöst.

Den enda rimliga lösningen är naturligtvis att man genom EU ser till att frånta rätten för Rumänska medborgare att resa fritt och uppehålla sig i andra EU-länder. Det skulle möjligtvis få Rumänien att ta tag i en fråga som är ett rumänskt problem.

Du förstår säkert själv att nuvarande förhållanden knappast är till långsiktigt gagn för någon och allra minst Romerna själva.

Cicero 2015-04-27 22:27

Grejen är inte så mycket att jag tror att världen blir bättre av att "upplåta plats åt människor att tigga", snarare att det blir sämre av ett förbud. Ett förbud mot tiggeri är i praktiken att kriminalisera fattigdom, och som du själv påverkar är det knappast en bra eller konstruktiv åtgärd. Sen finns det nog all anledning att tvivla på att Rumänien skulle "ta tag i problemet" om rumänska medborgare undantogs från den fria rörligheten. Rumänien gick med i EU 2007, förtrycket av romer i det landet går väldigt mycket längre tillbaka än så. Samtidigt är långt ifrån alla som tigger runtom i Europa romer från Rumänien, det är att reducera problemet ganska kraftigt. Politiska lösningar är såklart vägen framåt på lång sikt, samtidigt måste människor ha rätten att be sina medmänniskor om hjälp för att överleva dagen.

God kväll

Semicolon 2015-04-27 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av Cicero (Inlägg 426235)
Grejen är inte så mycket att jag tror att världen blir bättre av att "upplåta plats åt människor att tigga", snarare att det blir sämre av ett förbud. Ett förbud mot tiggeri är i praktiken att kriminalisera fattigdom, och som du själv påverkar är det knappast en bra eller konstruktiv åtgärd. Sen finns det nog all anledning att tvivla på att Rumänien skulle "ta tag i problemet" om rumänska medborgare undantogs från den fria rörligheten. Rumänien gick med i EU 2007, förtrycket av romer i det landet går väldigt mycket längre tillbaka än så. Samtidigt är långt ifrån alla som tigger runtom i Europa romer från Rumänien, det är att reducera problemet ganska kraftigt. Politiska lösningar är såklart vägen framåt på lång sikt, samtidigt måste människor ha rätten att be sina medmänniskor om hjälp för att överleva dagen.

God kväll

Jag skulle nog säga att merparten (90%+?) som tigger i Sverige är just romer från Rumänien. Explosionen av tiggare i Sverige och till viss del övriga EU-länder beror som du säkert vet på att Rumänska medborgare fick fri rörelserätt endast efter att en prövotid löpt ut. Ett av kraven var att Rumänien skulle se över romernas situation. Det lovade Rumänien att göra och sket sedan fullständigt i.

Det är naivt och idealistiskt att tro att man åstadkommer någonting genom å skriva under på diverse idealistiska floskler som "man kan aldrig kriminalisera fattigdom med mera". Grundproblemet är ett inhemskt urgammalt rumänskt/centraleuropeiskt problem som det är upp till dessa länder att lösa. Den lösningen måste vara politisk och långsiktig. Självklart ska Sverige och övriga EU-länder bidra till att dessa länder kan lösa sina interna problem. OM dom inte vill göra det bör man helt sonika ompröva deras medlemskap i EU.

Att upplåta varje gathörn till en tiggande rom är möjligtvis något som får rödvinsvänstern att tåras över sin godhet medan man korkar upp nästa flaska Rotschild i paradvåningen.

Vi andra som ser lite mer nyktert på saken inser att det i förlängningen endast blir en solid grogrund för en ökande främlingsfientlighet. Folk i allmänhet retar sig så in i helvete på tiggarinvasionen, rätt eller fel, det kan du och jag tycka vad vi vill om, men sådan är verkligheten.

NiLu 2015-04-27 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av Cicero (Inlägg 426083)
Förövrigt så har arbetslöshet och dagdriveri varit olagligt i Sverige, för flera hundra år sedan. Jag hade hoppats att vi skulle ha kommit lite längre vid det här laget, inte vrida tillbaka lagstiftningen med 200 år.

Läs på är du snäll.
Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet" som avskaffades 1981.

Cicero 2015-04-28 00:06

Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.

Citat:

Ursprungligen postat av NiLu (Inlägg 426243)
Läs på är du snäll.
Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet" som avskaffades 1981.

Ursäkta missförståndet, syftade på en förordning som bland annat kriminaliserade arbetslöshet och som kritiserades av t ex Chydenius under den andra halvan av 1700- talet.

SuprMario 2015-04-28 07:12

Det är fan självklart att det INTE är ok att Sverige skall ses som en ändstation för tiggare från Rumänien för att de kan pga folks brist på insikt tjäna mer pengar i Sverige än i sitt egna land.
VISUM krav är inget konstigt i övriga världen, borde råda bukt på dessa problem i Sverige också bara man tar tag i det.
Bor i Thailand och inte fan får jag vistas i landet om jag inte har ett korrekt visum- simple as that.
Hade jag varit här för att tigga - hur länge hade jag fått stanna kvar då?

Sverige är mesigt, har ingen stake kvar och självklart skall Svenska folket ta hand om alla som har det sämre än "medel svensson", men våra gamla skiter vi i!
...för att inte tala om den svenska skolan idag = katastrof!

semipro 2015-04-28 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av Cicero (Inlägg 426248)
Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.

Ursäkta missförståndet, syftade på en förordning som bland annat kriminaliserade arbetslöshet och som kritiserades av t ex Chydenius under den andra halvan av 1700- talet.

Kan du avslöja vilket parti du röstade på i det senaste valet?

sskssk 2015-04-28 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av Cicero (Inlägg 426248)

Du har fel igen, för dom är tiggeri ett jobb. Sen finns det givetvis vissa av dom som kan vara riktigt fattiga och vissa mer välbärgade, precis som det ser ut i resten utav samhället.

Håller helt med dig om att dom diskrimineras i Rumänien och på andra ställen, men dom är själva inte ett dugg intresserade av att vara en del utav det "normala" samhället.

the_mirage 2015-04-28 15:51

Om de tiggande romerna är så enormt fattiga, hur kommer det sig då att de flesta ser ut att vara på gränsen till överviktiga, röker och har smartphones?

sskssk 2015-04-28 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av the_mirage (Inlägg 426348)
Om de tiggande romerna är så enormt fattiga, hur kommer det sig då att de flesta ser ut att vara på gränsen till överviktiga, röker och har smartphones?

Åhh den vägen vill du inte gå ner.....

"fet och ohälsosam mat är mycket billigare...."

"vad kostar en gammal iphone egentligen, finns folk som ger bort sina gamla, och telefonen är det enda dom har, och det är för att kunna ha kontakt med sina barn.....

"so what om dom röker och dricker, dom har väl rätt att unna sig sådant med, dessutom är det många som ger bort just cigg och alkohol till dom....

zonwoz 2015-04-28 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av the_mirage (Inlägg 426348)

Maffian bjuder på späck, smuggelcigg och stulna Iphones?

Fefaifb 2015-04-28 16:25

Problemet är ju att romerna inte VILL anpassa sig. De vill leva kvar i sin kultur. De har haft tid att anpassa sig till något samhälle nånstans i världen men inte gjort det. Rumänerna har försökt hjälpa dem (fick EU-pengar till det). Finns ingen folkgrupp som fått så mycket statliga pengar med så uselt resultat. Så att bara utmåla dem som offer blir fel. De har ett stort eget ansvar för sin situation.

Jag finner ingen enkel lösning på deras situation men att bara se dem som hjälplösa offer som ni i "allt åt alla, nån annan betalar" grupperingar tycker jag bara är naivt och blåögt.

Wagner 2015-04-28 17:45

http://snaphanen.dk/2015/04/26/tiggarna-och-skulden/

Khan 2015-04-28 19:09

Hotell Paradiset är ett måste för alla i tråden:

http://www.youtube.com/watch?v=aHpYRgflzo8

Lite som en reality-serie: en stor grupp zigenare ges robusta hus att bo i, istället för "traditionella" bosättningar. Resultatet? Se själva.

SuprMario 2015-04-29 04:54

Ja för fan - fortsätt med integreringsförsöken av dessa så blir det nog bra...
De själva vet exakt att de är som svin, förnekar det inte och kan inte förbättra sig.

Wagner 2015-04-30 09:40

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle18848688.ab

Nu http://www.dn.se/debatt/vi-foreslar-...riminaliseras/

Alltid https://pbs.twimg.com/media/CD0XtpTUMAETfqj.jpg

zonwoz 2015-04-30 09:58

Ser framför mej hur Fridolins gäng just nu febrilt försöker bena ut vad som är "rätt" åsikt i frågan. :lol:

Wagner 2015-04-30 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av zonwoz (Inlägg 426767)
Ser framför mej hur Fridolins gäng just nu febrilt försöker bena ut vad som är "rätt" åsikt i frågan. :lol:

Dom verkar ha snackat ihop sig i dens grupp.

Citat:

108 SVT Text Torsdag 30 apr 2015
INRIKES PUBLICERAD 30 APRIL

S-minister: Intressant förslag

Den ansvariga ministern, Åsa Regnér
(S), välkomnar det moderata förslaget
om att förbjuda organiserat tiggeri.

-Jag tolkar det som ett förslag för
att förbjuda koppleri, fast för tig-
geri. Jag tycker det är bra med kon-
kreta förslag i frågan. Det är ett in-
tressant förslag, säger hon till SVT.

-Jag och regeringen vill inte förbjuda
tiggeri i sig. Det här handlar om att
fattigdomen utnyttjas.

Regeringens samordnare Martin Val-
fridsson ska inom kort rapportera om
förslag från kommuner på området.

Wagner 2015-04-30 13:43

MP är också med på den organiserade (tro inget annat) kampanjen. http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...mpUnbPsk5oaQw/

sskssk 2015-04-30 14:37

Men vänta nu!!!

Det fanns väl inget organiserat tiggeri?

Det var väl bara nazi/rasist propaganda från Sverigedemokraterna.

Har Sverigedemokraterna alltså haft rätt hela tiden? :omfg:

Det var som fan, det trodde jag aldrig.:whistling:

draken 2015-04-30 20:17

Nej hur kan man tro något sådant hemska människa.
Alla förstår att Sverige behöver tiggare utanför varje affär och somalier i alla tomma lägenheter som finns så att skattebetalarna har något att lägga sina pengar på så de inte har råd att bli pensionärer.
Staten äger även Atg osv där folk måste satsa för att ha chans till ett drägligt liv och får in ännu mera pengar där. Bara rasisterna i SD som inte tycker det är ok att förstöra hela svenska samhället, fy fan för dem.

Moffegrev 2015-05-01 18:55

Hur skall man fastställa att tiggeriet är organiserat, och hur definieras organiserat? Låter som en helt tandlös lag som inte kommer få ngn effekt öht.

Varför inte bara göra det jävligt enkelt för sig och förbjuda utländska medborgare att tigga i Sverige så är problemet löst?

60k i månaden för att komma med meningslösa förslag - ge mig 30k i konsultarvode så kan jag offra en halvtimma i veckan åt att korrigera era tankevurpor sossmoderatjävlar.

Wagner 2015-05-01 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Moffegrev (Inlägg 427085)
Hur skall man fastställa att tiggeriet är organiserat, och hur definieras organiserat? Låter som en helt tandlös lag som inte kommer få ngn effekt öht.

Varför inte bara göra det jävligt enkelt för sig och förbjuda utländska medborgare att tigga i Sverige så är problemet löst?

60k i månaden för att komma med meningslösa förslag - ge mig 30k i konsultarvode så kan jag offra en halvtimma i veckan åt att korrigera era tankevurpor sossmoderatjävlar.

Det var tanken också. :)

Wagner 2015-05-04 00:07

Nu är det bekräftat det vi redan visste.

https://pbs.twimg.com/media/CEG4GSuWYAAIm_y.jpg

SuprMario 2015-05-04 05:13

daah - jag tycker hon är sååååå ful!
Fan - Reinfeldt hade ju lite sting iallafall men denna "dam"?
Jag sätter min vänstra kula på att Moderaterna kommer under 20% nästa gång om hon är kvar, troligtvis under 15%....

Migge 2015-05-09 16:27

Kan bli intressant att se vad dom har för sig?!

http://www.tv4.se/kalla-fakta/klipp/...C3%A4r-3178059

Wagner 2015-05-09 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 429109)

Har inte sett på flera år, känns som det ska bli ett undantag i veckan. :popcorn:

Citat:

Mitt framför våra ögon så pågår en kriminell verksamhet som drabbar de mest utsatta. Kalla fakta granskar den brutala verkligheten bakom misären på gatan.
Vad är det dom säger!? :omfg:

zonwoz 2015-05-09 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 429109)

Ja, blir intressant att se. Trodde inte att det fanns en sån sak som en kriminell rom.

Wagner 2015-05-09 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av zonwoz (Inlägg 429213)
Ja, blir intressant att se. Trodde inte att det fanns en sån sak som en kriminell rom.

Finns det inte heller. Dom är betydligt flera. :innocent:

Men nog var det enklare när Rom såg ut så här. http://www.spriteliten.se/ingrediens...i-Superior.jpg

Wagner 2015-05-16 18:35

Citat:

Det finns åtminstone en organiserad grupp inom tiggeriet i Hälsingland och verksamheten omsätter mer än 10 miljoner kronor.
Det framgår av en redogörelse som polisen i Hälsingland gjort inför riksdagen.
– Vi ser att det finns en organisation. Det är samma människor som skjutsar ut dem varje morgon, det finns människor som går runt och samlar upp pengarna från dem som sitter på gatorna, säger Lars Fredin, tf polisområdeschef i Norra Gävleborg.
Och exakt där tog Lars Fredins karriärmöjligheter inom polisen slut. http://www.helahalsingland.se/halsin...r-miljonbelopp

zonwoz 2015-05-16 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 431269)
Och exakt där tog Lars Fredins karriärmöjligheter inom polisen slut. http://www.helahalsingland.se/halsin...r-miljonbelopp

Med all rätt. Istället för att jaga bort våra tiggare bör vi satsa på att integrera dom.

http://zortzort.com/viewcaption.php?...=442&type=full

sskssk 2015-05-18 15:12

Citat:

Svårt bevisa om tiggare utnyttjas

BROTT. Polisen i Gävleborg misstänker att EU-migranter i trakten tvingas tigga och lämna ifrån sig sina inkomster. Men att tiggare skulle vara utsatta för människohandel är inget som har kunnat bevisas.
Upprinnelsen till misstankarna var ett bråk på gatan i Hudiksvall tidigare i år, mellan personer som ingår i samma grupp av EU-migranter. I polisens förhör efter bråket kom det fram uppgifter som tydde på att vissa i gruppen utnyttjades av andra.
– De pratade om att man var förd hit under tvång och skulle ta in pengar som någon annan tog hand om, säger Lars Fredin som är tillförordnad polisområdeschef i Norra Gävleborg.
Vittnesmål togs tillbaka
En person häktades, men släpptes eftersom misstankarna mot honom inte gick att leda i bevis, då vittnesmålen togs tillbaka.
Enligt Lars Fredin är det också svårt att veta var gränsen går för när en person som tigger utnyttjas på ett sätt som kan vara brottsligt.
– Det kan vara att man säger att du måste betala hälften av vad du tjänar, för det kostar att köra ut dig med bil. Så det är inte så himla enkelt.
"Organiserat"
Efter att misstankarna om människohandel väckts bestämde sig Gävleborgspolisen för att undersöka gruppen EU-migranter närmare, och kom då fram till att tiggandet var organiserat, något som tidningen helahalsingland.se rapporterat om. Men enligt Michael Anefur, regeringens förre hemlöshetssamordnare, är detta varken förvånande eller ett tecken på brottslig verksamhet.
– Självklart är tiggeriet organiserat. Har man en bil är det ju rätt rimligt att man samordnar sig och kör ut folk till bestämda platser. Det är heller inte ovanligt att man i gruppen utser en kassör som har hand om pengarna, men det innebär inte att den personen tar pengarna, säger han.
Exakt!

Visst är det så, var ju precis så det såg ut på arbetsplaster förr när man fick ett lönekuvert, oftast så utsåg man då en jobbarkompis som tog hand om alla lönekuvert så kunde man gå till han under månaden och hämta ut lite utav sina pengar då och då.

På industrier var det oftast en svetsare som var "kassör"
I livsmedelsbutiken var det oftast någon i charken som var "kassör"

zonwoz 2015-05-18 15:46

Citat:

– Självklart är tiggeriet organiserat. Har man en bil är det ju rätt rimligt att man samordnar sig och kör ut folk till bestämda platser.
Vad som är "rimligt" brukar inte duga som argument för PK-eliten. Inte när det är en sån viktig sak som det hjärtevärmande masstiggeriet som står på spel.

Wagner 2015-05-18 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av sskssk (Inlägg 431682)
Exakt!

Visst är det så, var ju precis så det såg ut på arbetsplaster förr när man fick ett lönekuvert, oftast så utsåg man då en jobbarkompis som tog hand om alla lönekuvert så kunde man gå till han under månaden och hämta ut lite utav sina pengar då och då.

På industrier var det oftast en svetsare som var "kassör"
I livsmedelsbutiken var det oftast någon i charken som var "kassör"

Visste jag inte bättre så skulle man kunna tro du var sarkastisk. :no:

sskssk 2015-05-18 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 431686)
Visste jag inte bättre så skulle man kunna tro du var sarkastisk. :no:

Bland tidningsbud så var det oftas Wagner som var "kassör"

Där kunde man dock få vänta på sin veckopeng ibland tills han klonkat en trippel:moneybag:

Wagner 2015-05-18 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 431269)

Nu börjar drevet gå. http://www.di.se/artiklar/2015/5/18/...l-om-tiggarna/

Pudel med slokande öron. 1,85
Hittegodsavdelningen. 1,90

Make your bets please. :moneybag:

Wagner 2015-05-18 19:02

Nu dök det där med kassör upp igen.

Citat:

Självklart är tiggeriet organiserat. Har man en bil är det ju rätt rimligt att man samordnar sig och kör ut folk till bestämda platser. Det är heller inte ovanligt att man i gruppen utser en kassör som har hand om pengarna, men det innebär inte att den personen tar pengarna, säger han.
Helt klart en organiserad kampanj och kassör har vi inte hört för sista gången. http://www.unt.se/omvarld/svart-bevi...s-3733813.aspx

Kanske kan funka för andra också? Nää fan jag sålde inte 5 kilo heroin. Jag var bara kassör. Vem ringer Silbersky?