Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Övriga sporter & Evenemang (https://www.sharps.se/forums/ovriga-sporter-evenemang/)
-   -   Skidskytte 8/12, jaktstarter (https://www.sharps.se/forums/ovriga-sporter-evenemang/14204-skidskytte-8-12-jaktstarter/)

Maverick 2012-12-07 15:36

Skidskytte 8/12, jaktstarter
 
K Mäkäräinen till 4.00 hos Bet365 som segrare i jaktstarten måste ses som bra. hade alla haft samma förutsättningar menar jag att Mäkäräinen har ca 25% chans att vinna. Nu får hon dessutom ett litet försprång på T Berger och startar direkt efter Domracheva och kan ta rygg ett tag till hon försöker köra ifrån. Kan bli väldigt intressant och då många övriga namn som är en tänkbar segrare startar klart efter ökar ju givetvis Mäkäräinens chanser.

Vi slipper tvivla på hennes skytte, utan Östersund var en miss helt enkelt. Och hade hon inte fått problem med sitt sikte i dag hade hon vunnit med över 20 sekunder så skidformen finns där och skytte är stabilt nog för detta odds.


Birnbacher till 2.70 mot Fourcade känns också rätt intressant. Birnbacher är en bra åkare som kör bättre när han har hjälp av andra enligt mitt tycke. Så jag tror antalet bom avgör tävlingen och Birnbacher är tillräckligt säker för att ha värde när han har 40% chans att komma före Fourcade. Jag ska suga på den ett tag då jag måste räkna lite mer på denna!

Bara att trycka på Birnbacher till 2.70 hos Unibet. Bet365 ligger på 1.70 på Fourcade, så ni som vill garantera vinst kan ju spela safe.

kriga 2012-12-07 16:57

Sällan skådat arbläge. Spelade precis 4000kr på Birnbacher vs Fourcade på Unibet till 2.70!!!!!!! Totalt om vinst 10.800

Spelar Fourcade mot Birnbacher på Bet365 till 1.76 Insats 5300 kr.

Jämt upp om Forcade vinner , 1500 om Birn vinner.

Fick igenom båda spelen utan problem, lite skumt faktiskt. However, jag testar en runda ill får vi se

Tack för bra arbtips mav!:thumbup:

Sprite 2012-12-07 16:58

Någon som kan bekräfta några "minnen" jag har av träffprocent i ståskjutningen. Mäkäräinen hade typ näst bäst efter en viss Helena Ekholm för 2-3 år sedan över en hel säsong? Funderar på livespela Mäkäräinen om hon har chansen efter de två liggande skjutningarna.

Juret 2012-12-07 17:00

Pinnen har 1.73 på Fourcade

Maverick 2012-12-07 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Juret (Inlägg 217425)
Pinnen har 1.73 på Fourcade

Bet365 har 1.76, skrev fel tidigare då jag skrev 1.70 men 1.76 är ju ännu bättre :D

Maverick 2012-12-07 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av BlackCobra (Inlägg 217424)
Någon som kan bekräfta några "minnen" jag har av träffprocent i ståskjutningen. Mäkäräinen hade typ näst bäst efter en viss Helena Ekholm för 2-3 år sedan över en hel säsong? Funderar på livespela Mäkäräinen om hon har chansen efter de två liggande skjutningarna.

Mäkäräinen har följande procent i ståskyttet senaste säsonger!

81% 82% 78% 79% 77% 76% 73%

Första siffran är 11/12 och sen går det ner till 05/06.

Maverick 2012-12-07 17:42

L Bailey till 1.952 hos Pinnen mot F Graf känns som bra odds.

Dels ifall vi tittar på den totala poängen både i sprint och jaktstart förra säsongen. Vidare gjorde Bailey en bättre jaktstart än Graf i Östersund för en vecka sen. Ännu känns F Graf lite för grön och jag tycker rutinen ska avgöra i en jaktstart.

Bailey startar åtta sekunder bakom Graf och det är inte så mycket, vidare hade Bailey en bom i dag jämfört med Graf som sköt felfritt.

mape 2012-12-07 18:42

att blanda in "rutinen" i ett jaktstartslopp i ett världscup-lopp ser jag inte som någon faktor åt det ena eller andra hållet... sedan kan man vända på det, baily hade en bom idag, vilket gör han till en "sämre" skytt och kommer tappa på vallen.

lägger ingen värdering i din rek, ville bara belysa att den går att vrida helt åt andra hållet om man vill det. Kan säkert vara fint värde i ditt spel, jag tycker dock det är sjukt svårt att värdera en h2h mot två jämlika åkare.

Maverick 2012-12-07 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av mape (Inlägg 217436)
att blanda in "rutinen" i ett jaktstartslopp i ett världscup-lopp ser jag inte som någon faktor åt det ena eller andra hållet... sedan kan man vända på det, baily hade en bom idag, vilket gör han till en "sämre" skytt och kommer tappa på vallen.

lägger ingen värdering i din rek, ville bara belysa att den går att vrida helt åt andra hållet om man vill det. Kan säkert vara fint värde i ditt spel, jag tycker dock det är sjukt svårt att värdera en h2h mot två jämlika åkare.

Graf sköt 80% förra säsongen medan Bailey sköt 82% så av den statistien är Bailey en bättre skytt totalt. Sen anser jag du har grovt fel att inte rutin betyder något i jaktstartslopp. Den betyder mycket, precis som sista fem skotten betyder i det individuella. De som är rutinerade klarar pressen bättre på vallen i dessa lägen vill jag påstå.

Jag kan hålla med i att det går att lägga in fördelar för ens sida i alla rekar i stort sett. Jag förlitar mig dock på min rutin i att ha skidskytte som bästa sport vad gäller betting.

Klart det är svårt att ranka två relativt jämna åkare inom skidskytte och det är mycket marginaler som måste gå rätt. Handlar lite om form och hur de brukar åka upp sig från sprint till jaktstart och liknande. All denna info sammanlagt så är det fördel Bailey och oddset är det värde i.

mape 2012-12-07 19:38

mm kollade upp att det skiljde 2% i skyttet totalt ifjol, så där har du rätt. men kring rutinen tycker jag inte det alls är lika självklart som du. Jag kan vända det igen, och säga att ungdomlig entuasiam avgör för den yngre åkaren. att kunna räkna in "rutinen" i detta, skulle jag isåfall vilka ha en 3-4 lopp för varje åkare där man tydligt kan se tendeser att den ena eller andra av dem har svårt i en ev. sista avgörande skjutning. men en bra diskussion

Maverick 2012-12-07 19:52

Vi kan titta på de senaste 10 individuella loppen (distansen) och se hur de yngre och mindre rutinerade åkarna har presterat när de varit med i täten. Nu har jag inga siffror men mitt minne (som kan vara subjektivt) säger att de skjuter klart sämre på de sista fem än vad de snittar normalt i stående.

Jag tror mig också veta att när de ligger sida vid sida så är det fördel de mer rutinerade. Det som eventuellt gör att det spelar mindre roll nu är att båda gjorde rätt dåliga sprintar
och har du inte chans på topp 5-10 så spelar ju nerverna mindre roll. Sen är det ju individuellt vilka som klarar press sämre, här har jag i stort sett ingen koll alls dessvärre.

Ja, diskussioner är alltid bra för att utvecklas för ibland är man snett på det även i det förväntade värdet. Men jag har fina siffror flera år i rad på just skidskytte. Men det finns ju inga garantier för att det jag tror på går in för det. Men jag lägger ner mycket tid på skidskytte och missar aldrig ett lopp i stort sett (förutom förra säsongen då hela mitt liv gjorde att jag inte hade tillgång till skidskyttet typ).

nu säger jag ju inte att det är 70-30 till Bailey men det är minst 53-47 enligt mig och då har vi värde där. Även vid 52% är det värde. Ja, oavsett om det blir grönt eller rött i morgon så kan ingen av oss säga att vi hade rätt i våra analyser :S Men bailey fixar degen. En kille som jobbar lite i skymundan. Graf har dock haft en tredjeplats i år (tror jag det var) vilket gör att han rankas högre än han borde enligt mig.

Juret 2012-12-07 20:07

Bra diskussion. Av egen erfarenhet (dock ej från skidskytte), använd hård fakta i första hand (d.v.s. åktider, träff-% m.m.). De går att kvantifiera och ställa mot varandra. Mjuk fakta såsom rutin, psyke eller bortaspöken är betydligt svårare att sätta värde på. Jag skulle aldrig basera värderingar på mjuk fakta utan att för dens skull säga att det är oväsentligt; jag skulle avstå om det finns kraftfull mjuk fakta som eventuellt skulle kunna kasta om värderingen.

En sista tanke, de mjuka värdena har ju också gett upphov till de hårda. Darrar någon ofta i sista stå så har det ju inverkat på träffprocenten.

Maverick 2012-12-07 20:18

kan lägga till lite hårdfakta så som Juret snackar om.

Förra säsongen placerade sig Bailey i totalcupen på fjortonde plats. Florian på 21e.

14 BAILEY Lowell USA 553
21 GRAF Florian GER 428

Tittar vi vidare på sprint och jaktstart ser vi följande.
Sprint

11 BAILEY Lowell USA 228
22 GRAF Florian GER 158

Detta betyder att Bailey oftast fått ut före Graf när jaktstarten början dock. tror det var en tävling Graf inte ställde upp i så vi får korrigera siffrorna lite. Hur blev det slutligen i jaktstarten då? Kom ihåg att en seger ger 60 poäng oavsett gren. Dock är jag kass på den fallande skalan. Borde jag kanske plugga in också.

11 BAILEY Lowell USA 185
22 GRAF Florian GER 127

Det skiljer mindre poäng mellan dessa än över sprint men placeringsmässigt ökar det en.

Det finns många faktorer att väga in men jag skulle vilja påstå att Bailey har runt 55-45 i egen favör. Det betyder värde på 1.82 och bättre. Men tänk på att på 20 tävlingar med samma förutsättningar som nu placerar sig Bailey före i 11 och Graf i 9, dvs små marginaler...

mape 2012-12-07 20:30

juret, bra tankar... maverick, jo jag har också rätt fina siffror från flera år på skidskytte, men lirar nästan enbart spel top3 eller vinnare. För mig är det alldeles för svårt att värde många av h2h spelen. ibland kan man se en tydlig tendes i form, antingen uppåt eller nedåt, där bolagen inte hunnit med, men annats låter jag nästa alltid de vara. Satt med boeuf helgen i östersund tex till otroligt höga odds, nu blev han tvåa dock.

mycket bra sammanställning av bailey/graf nu förövrig, snart fått mig att lira också ;)

Maverick 2012-12-07 21:02

Jag är helt tvärtemot. Oftast finns där inte värde i vinnarspel tycker jag då favoriterna alltid har för lågt odds och sen blir det svårt att värdera efter det ofta. Årets vinnare har börjat uselt men fegade ur den här helgen så missar Birnbacher som jag spelat två gånger tidigare samt så har Mäkäräinen världens otur i stående i dag annars vinner hon :D

Men H2H känns det nästan omöjligt för mig att gå minus på. Men jag ska inte brösta mig för jag vet att det kan svänga fort. Haft en bra inledning på helgen iaf, men damernas förra helgen drog ner mig mycket.

För två säsonger sen räddar Zaitseva vinnarspelen då hon vinner till 45 i odds. Annars hade jag backat på vinnarspelen fett det året. Jag spelar mest vinnarspelen för att kunna få en rejäl jävla boost när jag träffar rätt. Hade jag bara kunnat spela seriöst förra säsongen hade jag satt Lindström till nästan 100 i odds.

Som sagt tycker jag det finns enormt med värde i H2H då oddssättarna inte har någon som helst koll. Jag har hittat odds över 2.00 som jag själv värderar till 1.50-1.60 typ. Peiffer mot Ferry var en av de jag tänkte på i sprint för två säsonger sen. Och det bevisas igen av att Unibet har 2.70 i odds på Birnbacher mot Fourcade medan du finner Fourcade till 1.76 på Bet365.

Oftast är det Expekt som är ute och cyklar när det gäller oddsen på H2H i skidskytte. Men det händer även på andra bolag. Dock är deras marginaler så stora så även om de är helt fel i oddsen uteblir värdet. Pinnacle har dock väldigt liten marginal, men de är oftast bättre ute än övriga även om edt finns värde där också.

otroligt höga odds på Boeuf? Över 40 borde du väl inte kunnat kamma in på honom eller? han är ju en säker skytt, speciellt i liggande och är inte så jävla långsam i spåren! Leguellec däremot gav nog jävligt bra då han bara haft en hyfsad säng, nämligen när vANCOUVER, HANS HEMMAPLAN, HADE os :d Sorry för min caps lock.

Bailey är ett bra spel i långa loppet som det ser ut nu. Vi kan även lägga till att Graf startar med Svendsen, ska han hänga på i det tempot eller inte? Risken finns att han skjuter fler bom på vallen då. Skruvar Svendsen upp tempot eller ite? Gör han det inte är Bailey i rygg direkt. Skruvar han upp det måste Graf ta ett beslut, följa eller skapa ny grupp, även där är de åtta sekunderna uppätna anser jag!

Sen kan en av de ha en toppendag och köra runt 30 sekunder snabbare som max än den andre, och har en oflyt i skyttet hamnar det på fem bom, så mycket som spelar in men slår vi tärningen så är 1.952 ett bra odds och det hoppas jag visar sig i en oddssänkning. Väldigt få gånger mina spel får högre odds även om det händer. Gregorin för en vecka sen mot Palka t ex, då kliar jag mig i huvudet och tänker, va fan hände nu :D

Tack för komplimangen!



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved