Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Spelbolag (https://www.sharps.se/forums/spelbolag/)
-   -   Skattesmäll! (https://www.sharps.se/forums/spelbolag/1305-skattesmaell/)

StewiE 2010-02-24 12:32

Men vilka spelbolag ligger inom EU/EES då?

SuperAnton 2010-02-24 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av StewiE (Inlägg 17993)
Men vilka spelbolag ligger inom EU/EES då?

Kolla bookies-fliken hos oddsportal.com. Där hittar du info om resp spelbolag inkl dess säte.

viktor 2010-03-01 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av bbx (Inlägg 17763)
Ja, det är inget man behöver oroa sig värst mycket över så länge det handlar om småpotatis.

Citat:

Men chansen att man skulle åka dit på det är ju patetiskt liten egentligen, använder man dessutom Neteller eller liknande blir ju chansen att åka dit ännu mindre.
För 10 år sen hade ingen åkt dit för varken poker eller något liknande från internet sidor, för 5 år sen så började skatteverket jaga "större" turneringsvinster från utomeuropeiska pokernätverk, idag letar skatteverket efter svarta inkomster inom rake-back, affiliate verksamhet och poker/betting-spelare...

Om ytterligare 5 år så kanske de har stenkoll på penningflöden även med neteller och moneybookers.

Det här med att flytta pengar olika vägar för att slippa skatt kallas i dagligt tal för pengatvätt och är ganska allvarligt så en liten notis bör man nog ta till det o fundera på om de är värt riskerna.

StewiE:
Vill du veta vilka som ligger inom EU/EES så är som sagt oddsportal.com ett annat tips kan vara att googla "skattefria spelbolag" eller spelbolag inom EU/EES

bbx 2010-03-01 23:19

Att aktivt börja tvätta pengar rekommenderar inte jag heller. Men att glömma att på skattedeklarationen ta upp några tusenlappar vunna på sportsbetting är inget allvarligt.

oscar4122 2010-03-02 05:45

Citat:

Ursprungligen postat av SuperAnton (Inlägg 17967)
Jag förstår. Skulle någon hitta en EU-bookie som tillåter detta så tages tips tacksamt emot.

brukar använda detta sätt när jag tar ut.
Betsson fungerar utmärkt :)

visst är det skattefritt där?

viktor 2010-03-02 08:49

Betsson är skattefritt ja.
Citat:

bbx Att aktivt börja tvätta pengar rekommenderar inte jag heller. Men att glömma att på skattedeklarationen ta upp några tusenlappar vunna på sportsbetting är inget allvarligt.
Om de vore så väl att man bara tjänade några tusenlappar :)

SuperAnton 2010-03-02 14:05

Viktor, när uppstår skattskyldigheten? Är det när vinsten görs eller när jag som svensk tar hem pengarna till Sverige?

Som jag tolkar ditt första inlägg så kan en person sätta in en tusenlapp hos Pinnacle, spela runt lite under en tid för att slutligen förlora hela summan men ändå vara skattskyldig i Sverige för de vinstspel som gjorts under tiden...??

Exakte 2010-03-02 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av SuperAnton (Inlägg 19848)
Viktor, när uppstår skattskyldigheten? Är det när vinsten görs eller när jag som svensk tar hem pengarna till Sverige?

Som jag tolkar ditt första inlägg så kan en person sätta in en tusenlapp hos Pinnacle, spela runt lite under en tid för att slutligen förlora hela summan men ändå vara skattskyldig i Sverige för de vinstspel som gjorts under tiden...??

Teoretiskt sett så ska du skatta på alla dina vinstspel, och kan således inte dra av förlusterna. Det innebär att om du lägger 10 spel, förlorar 9 av dem och endast vinner 1, så måste du fortfarande skatta på din vinst. Det gör att det är omöjligt att vara vinnande om reglerna skulle följas till punkt och pricka, då du skulle få betala skatt på varje spel du vinner. De förlorade spelen existerar inte i beräkningen.
Dock är ju detta givetvis väldigt svårt praktiskt sett, och så vitt jag vet är praxis hos Skatteverket för tillfället att titta på summorna av uttagen och inte de enskilda matcherna, men hur det kommer att se ut i framtiden vet vi ju inte.

Och visst kan det vara problematiskt, det är så mycket snack om ett par tusenlappar och att endast använda EU bookies, men för många spelare handlar det om mer än ett par tusenlappar och det kan då även som KP säger vara svårt att undvika Pinnacle.

viktor 2010-03-02 15:16

Syreatom:
Precis som Exakte förklarar det...

Problematiken ligger ju lite i att det inte finns några prejudicerande fall i ämnet, Lagarna står skrivna men de är knappt skatteverket vet hur de ska tolka lagarna, de går dock ändå att åka dit om man bryter mot lagarna.

Det jag tycker är viktigt är att man är medveten om hur regelsystemet ser ut så man inte spelar på tex sportingbet i tron om att vinsterna är skattefria för att sen åka dit retroaktivt om 3-4 år om skatteverket bestämmer sig för att jaga småskurkar...

Personligen tror jag inte neteller/moneybookers vägen är speciellt "skattefri" då skatteverket förmodligen inte skulle ha några problem med att få ut information angående svenskars kassaflöden där om de bestämmer sig för att granska någons affärer.

Nian 2010-03-02 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av viktor (Inlägg 19880)
Syreatom:
Precis som Exakte förklarar det...

Problematiken ligger ju lite i att det inte finns några prejudicerande fall i ämnet, Lagarna står skrivna men de är knappt skatteverket vet hur de ska tolka lagarna, de går dock ändå att åka dit om man bryter mot lagarna.

Det jag tycker är viktigt är att man är medveten om hur regelsystemet ser ut så man inte spelar på tex sportingbet i tron om att vinsterna är skattefria för att sen åka dit retroaktivt om 3-4 år om skatteverket bestämmer sig för att jaga småskurkar...

Personligen tror jag inte neteller/moneybookers vägen är speciellt "skattefri" då skatteverket förmodligen inte skulle ha några problem med att få ut information angående svenskars kassaflöden där om de bestämmer sig för att granska någons affärer.

MB är väl vad jag vet en bank eller liknande och skulle därmed ha lättare för att släppa in Skatteverket, Neteller är väl inte direkt en bank och jag tror att det ska mycket till innan dom släpper in Skatteverket, då ska vi nog snacka om betydligt större summor än vad dom på detta forumet gör sig.

Detta måste ju vara lite som med bredbandsbolagen efter Ipred, företag som Neteller skulle ju förlora fruktansvärt mycket kunder om man började släppa in olika länders Skatteverk för minsta lilla.

Skulle ett fall dras till tingsrätt för skattesmitning eller liknande tror jag att vi skulle få ett utveckling likt den efter Ipred som i slutändan skulle gynna oss som förflyttar pengar mellan bolagen.

Boone 2010-03-02 17:21

Bra initiativ och bra skrivet!

Kommer själv att dra upp en guide hur jag gör efter MLB-säsongen. :)

Blixt Gordon 2010-03-09 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av SuperAnton (Inlägg 17967)
Jag förstår. Skulle någon hitta en EU-bookie som tillåter detta så tages tips tacksamt emot.

Har du kollat med Golfandbet? ;)

pawweshark 2010-03-10 13:13

Citat:

Ursprungligen postat av Blixt Gordon (Inlägg 21640)
Har du kollat med Golfandbet? ;)

:evilgrin39:

mbarneskar 2012-10-23 09:40

Hur ser ni på det nu? Om man vill plocka ut 50.000 i månaden, what to do?

Persa 2012-10-24 08:19

Bara att "bonustrada" bort allt från spelbolaget (exempelvis pinnacle) till betfair. Givetvis jobbigt och förmodligen förlorar man 5% om man spelar och bokar till samma odds.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved