Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Spelbolag (https://www.sharps.se/forums/spelbolag/)
-   -   Spelbolag som lämnar Sverige 1/1 2019 (https://www.sharps.se/forums/spelbolag/34290-spelbolag-som-laemnar-sverige-1-1-2019-a/)

ChrisWaddle 2018-12-18 22:57

Jag har spelat för större summor i över tio år och har aldrig blivit frågad av min bank varför sexsiffriga summor skickas till och från (mest till...) mina konton.

Frågan är var man ska lägga sig för att slippa få jobbiga frågor. Hålla transaktionerna under 50000?

matchingbetisover 2018-12-18 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av ChrisWaddle (Inlägg 597588)
Jag har spelat för större summor i över tio år och har aldrig blivit frågad av min bank varför sexsiffriga summor skickas till och från (mest till...) mina konton.

Frågan är var man ska lägga sig för att slippa få jobbiga frågor. Hålla transaktionerna under 50000?

Min mor fick snällt redogöra för 10.000 kr som hon hade fått lånat.

Du kan helt klart förvänta dig att bankerna efter nyår kommer att ha en annan approach, för nu kommer standarden vara att det ska skattas. Tidigare har spelvinster varit ett smaskig undantag. Den räkmackan är sönderslafsad av hungriga hajar, efter nyår.

Lägg dig runt 1000 kr om du vill vara säker. För det räcker för att en bank ska reagera, men spelvinster har varit ett undantag. Skatteverket har begränsade resurser, annars skulle de gärna undersökt varenda liten transaktion här i landet.

HL333982 2018-12-19 00:32

Jag tror knappast att Skatteverket kommer göra några större ansträngningar för att upptäcka skatteskyldiga i spelindustrin. Hela nya spellagstiftningen har ju skräddarsytts så att det är bank-ID som gäller för verifiering och att det är straffbart att förmedla betalningar till icke-licensierade spelbolag (bolag där vinster ska beskattas), just för att alla vinster även i fortsättningen kommer vara skattefria.

Att Skatteverket sedan skulle bestämma sig för att jaga de fåtal privatpersoner som inte använt bank-ID (bankkonto) vid insättning och dessutom spelat vid icke-licensierade spelbolag känns orimligt. De kommer snarare isåfall jaga betalningsförmedlare som fortsättningsvis förmedlar betalningar till icke-licensierade sajter, speciellt eftersom licens-införandet i sig kommer innebära mycket mindre skatteskyldigt spelande än innan.

Anledningar till att svenska banker idag inte rapporterar stora insättningar/uttag till Skatteverket är för att de förmedlas av institut (t.ex Trustly) som själva har svenska bankkonton. Överföringarna behandlas därför som lokala, icke-gränsöverskridande och därför ringer det inga klockor. Så kommer det även i framtiden fungera, men inte för icke-licensierade bolag. Svenska banker, Trustly, E-wallets, Paypal och alla andra aktörer som har lokala bankkonton i Sverige kommer nämligen upphöra att förmedla betalningar till icke-licensierade spelbolag. Min största fråga är därför hur någon ens kommer kunna göra en insättning hos ett icke-licensierat spelbolag, än mindre ta ut vinster därifrån till en svensk bank.

ChrisWaddle 2018-12-19 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av matchingbetisover (Inlägg 597590)
Min mor fick snällt redogöra för 10.000 kr som hon hade fått lånat.

Du kan helt klart förvänta dig att bankerna efter nyår kommer att ha en annan approach, för nu kommer standarden vara att det ska skattas. Tidigare har spelvinster varit ett smaskig undantag. Den räkmackan är sönderslafsad av hungriga hajar, efter nyår.

10000? Vad var det för bank om jag får fråga?

Bankerna är nog inte speciellt sugna på att jaga det fåtal svenskar som spelar på licensfria bolag. Vi får se om de får nya instruktioner av Skatteverket.

pepsimax 2018-12-19 12:14

Skatteverket lever på sin skrämselpropaganda, det är minimalt med saker dem kan utreda jämfört med vad som pågår. Och banken lär höra av sig före innan det ens går till SKV. Kommer det fortfarande gå att sätta/in ta ut på maltabolag så tror jag knappast kontrollen kommer bli värre än vad det varit nu när man lirat på ett curacao bolag. Det finns större fiskar att fånga än några som plockar lite kampanjpengar. Frågan är som HL33 skriver om det i framtiden ens kommer gå att sätta in osv.

matchingbetisover 2018-12-19 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av ChrisWaddle (Inlägg 597597)
10000? Vad var det för bank om jag får fråga?

Bankerna är nog inte speciellt sugna på att jaga det fåtal svenskar som spelar på licensfria bolag. Vi får se om de får nya instruktioner av Skatteverket.


Det var den mest givmilda och sympatiska banken vi har, nämligen Swedbank!

matchingbetisover 2018-12-19 14:53

Har någon av er öppnat nya konton och horat den resettade välkomstbonusen? Nu är det ju både Betfair och mobilbet som kräver av en att man öppnar nytt. Ska helt ärligt säga att jag inte vet om de faktiskt har en sådan bonus, för jag kommer inte öppna nya konton förrän nästa år. Det är en bokföringsprincip som jag har... nej men orkar inte, dessutom vill jag först se vad som kommer att ske i stora drag.

Morgan007 2018-12-19 14:57

Lvbet.com lämnar Sverige vid årsskiftet.

Rejs 2018-12-19 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av Rejs (Inlägg 596899)
OddsRing



Har även en bonus igång där som de menar inte är något problem...

Står att OddsRing lämnar, men jag undrar om det kanske inte är mitt inlägg som misstolkats. Borde inte skrivit det här men visste inte att det fanns en för de som kommer finnas kvar...

Någon som har någon mer info?

Morgan007 2018-12-20 13:46

10bet tar bort svenska som språk och SEK som valuta. Förbjuder inte uttryckligen svenskar men ska nog ändå tolkas som att de inte försöker få licens.

vinter 2018-12-20 14:34

Superlenny stänger för svenskar

Graal 2018-12-20 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Morgan007 (Inlägg 597739)
10bet tar bort svenska som språk och SEK som valuta. Förbjuder inte uttryckligen svenskar men ska nog ändå tolkas som att de inte försöker få licens.

10bet fick licens idag

Burre 2018-12-20 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av matchingbetisover (Inlägg 597607)
Det var den mest givmilda och sympatiska banken vi har, nämligen Swedbank!

Aldrig fått en fråga från dem trots transaktioner på hundratusentals kronor flera gånger i veckan under perioder.

Morgan007 2018-12-20 18:21

Feelbet lämnar Sverige. Visste inte att jag hade konto där...

De konfiskerar svenska spelares saldon 13/1 vilket säger lite om deras seriositet.

ChrisWaddle 2018-12-20 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Graal (Inlägg 597745)
10bet fick licens idag

Att en skitbookie som 10bet söker och får licens men Pinnacle gör det inte...



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved