Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-03-18, 10:57   #16
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Mäkäräinen mot Dahlmeier till 2.95 hos Nordicbet samt 2.90 på Dorin-Habert mot Dahlmeir känns också lite högt efter att jag analyserat gårdagens stafett! Ont om tid kvar, därför kommer det här!

EDIT: Ja, det var väl tur att det var så nära inpå start som detta slängdes upp. Dahlmeier gör det bra och det var inte mycket trötthet i den kroppen som jag var inne på. Spelen framstår ju som urusla med resultatet i hamn men för att hedra mig själv vill jag även nämna att Dunklee hade över 3.xx i odds i H2H mot Dzhima men ville studera kanadensiskan lite mer innan jag nämnde spelet - men kort om tid så! Fanns fler trevliga odds såsom 2.14 på Bescond före Öberg men även där ville jag studera mer eftersom det inte var att bara dra och trycka på hanen.

Det tråkiga inför herrarnas skidskytte är att jag inte hittat något intressant av värde eftersom det är så många saker jag behöver kolla upp eftersom lagen de ställer upp med är just lite annorlunda. Det jag direkt såg var att Tyskland och Ryssland är där man ska leta H2H samt vinnarspel och topp 3. Men i H2H är det låga odds och det är mer jobb för att hitta värde än det är lönt känner jag! En tävlingsvecka kvar och så fort det kommer upp odds i H2H är jag här och skriver samt utkommer med tidiga rekar.

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-18 klockan 13:35.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:07   #17
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Kunde inte ryssen sett till att växlat först va? Nu får Tyskland se till att vinna tävlingen istället så är jag trots allt nöjd!

Annars vill jag nämna att det är förvånande att ingen i damernas jaktstart lyckades skjuta felfritt! Ingen!

Dahlmeier hade tre dåliga resultat förra säsongen, alla i Norge! Hon upprepar det den här säsongen! Vad är det som spökar i Oslo för tyskan?
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 20:47   #18
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Vill faktiskt varna folk för att verkligen kolla noga vilka som bojkottar sista veckans tävlingar i Ryssland! USA och Kanadas åkare ska vad jag vet ej köra de tävlingarna samt har även Sebastian Samuelsson och om det var Anev (osäker) sagt att de inte åker till Ryssland i bojkott pga IBU som inte "bryr sig om dopingen" vad gäller Rysslands "systematiska" fusk.

Detta för att Nordicbet (säkert fler bolag?) inte betalar tillbaka insatser på spel då åkare ej kommer till start när det handlar om vinnarspel, vilket jag personligen tycker är dåligt. Framför allt när man erbjuder spel på åkare som klart deklarerat att de inte ska åka!

Vilka som kommer till start vågar jag dock inte svära på men tidigare uppgifter gällde bl a de ovan åtminstone!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 00:26   #19
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Det mentala spelet

Fem missade slantsinglingar i rad och de röda siffrorna förökar sig explosionsartat. ROI har minskat. Fyra av spelen förlorade med en hårsmån medan man önskar att det femte aldrig hade lagts. Självförtroendet är på väg ner och tvivlet om vad man sysslar med blir allt starkare.

Två spel satt samma kväll. En femoddsare vann nätt och jämnt medan ens asian handicap på -1.5 till dubbla pengarna vann med hela 7-1. Utklassning! Hybrisen är nära - eller rättare sagt - den har slagit i taket för länge sen. Känslan av att vara oslagbar infinner sig. Snart är nästa miljon intjänad. Spelbolagen har noll koll!

Någon som känner igen sig?

Det är just detta som är en av de största utmaningarna vad gäller sportsbetting. Att hantera både med- och motgångar. Att inte tro man varken är bäst eller sämst. Att inte basera ens kunskap över tio spel på en vecka.

Vad är det som gör att vi alla(?) känner igen oss i det ovan? Och är det en för- eller nackdel att vara tävlingsmänniska, inom det vi håller på med? Den känslosamme vs den robotaktige. Vilka styrkor besitter de olika personligheterna? Vilka är fallgroparna hos de bägge ytterligheterna?

Genomlider vi alla, dessa stadium, och försvinner de med tiden - eller minskar de ens? Vem har inte känt sig överlägsen eller helt utan självförtroende? Vilka är lösningarna för att hantera alla aspekter av betting på ett bra sätt? Blir det tråkigt den dagen vi inte sträcker näven i skyn och skriker ut glädjen när den där 15-oddsaren "som var så självklar" vann så den endast borde stått i 1.50? Skulle vi fortsätta om vi var likgiltiga inför resultatet så länge bankrullen växte?

Många frågor och funderingar. För nybörjare (och alla andra) tror jag det är viktigt att vara medveten om hur vi påverkas av vadslagning. Att försöka vara förberedd den dagen fingret är på avtryckaren för att vinna storkovan genom "all in" när storfavoriten bara ska vinna - och till dubbla pengarna dessutom.

Det enda jag tror mig veta är att det tar månader och år av "träning" i skarpt läge som gör att vi minimerar riskerna att tilta, tappa självförtroende eller bli maniska och tro att vi inte kan förlora. Sen tror jag ingen blir "perfekt", eller immun mot känslor när variansen är som tuffast - men att förbereda sig är ett skydd för att inte falla i de enklaste och största groparna åtminstone!

Lycka till med spelandet!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Thuernman (+5)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 15:14   #20
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Gör en kortare summering av mina tankar från herrarnas sprint.

Johannes Thingnes Bö missar segern i sprintcupen trots 31 poäng tillgodo. Det hade behövt en tolfteplats i dag men det blev sämre än så med två bom i liggande. Oväntat faktiskt.

Julian Eberhard kom till sist på 15 plats. Överraskande nog sköt han fullt i det stående - som är hans svagaste. Ibland är det inte lätt att förstå sig på. Men någon topp 3 blev det inte och det var ett maxspel.

Dessvärre missar min andra rek helt. Om det var banan som var för tung för Terjei vet jag inte men inte nog med att medan Lesser använde automatvapen så fick Bö skjuta sina skott manuellt! Det var mycket tid som skilde där. Men inte ens i spåret var norrmannen snabbast och det är en klar missräkning faktiskt. Möjligen påverkade den tunga banan mer negativt för mitt spel - men det är historia nu.

Var inne många gånger på att reka att segermarginalen ska vara mer än 30 sekunder just för att oddset var 10 gånger har jag för mig. Men jag tyckte det var svårt att räkna på och det sker ju inte så ofta men det är ett litet sample. Valde att inte skriva om det - och gissa vad, segermarginalen blev 33.2 sekunder.

Fredrik Lindström blev trea - vilket var en fin placering och på tiden att Sverige visade upp sig utanför OS också! 41 gånger pengarna kunde man få på honom! Som jag nämnt tidigare så är det bland högoddsarna man först och främst ska leta. Det är så pass jämnt ändå att felfritt skytte kan ta en högt. Så över 20 i odds på en åkare ska man alltid granska någorlunda, men det är så många olika spel och enklaste är att fokusera på H2H men hittade inte så mycket idag.

Fillon Maillet före Garanichev var det enda jag hittade utan att gräva i arkivet relativt kort före start. 2.16 i odds tycker jag var helt fel. Det här är en mycket mer 50/50 och inte omöjligt att fransmannen ska vara favorit heller.

Dubbelt franskt i toppen där Desthieux som tvåa gav 17.00 att vara i topp 3. Vidare så var det 14 stycken som sköt felfritt. Ingen med bom lyckades ta en topp sju. Julian Eberhard verkar ha varit näst snabbast idag i spåret - har inte sett den sammanställda resultatlistan ännu. Men med felfritt hade han placerat sig tvåa ser det ut som.

Tycker det ser väldigt intressant ut inför jaktstarten på lördag och här tror jag bolagen kommer få det svårt att sätta korrekta odds eftersom banan dels gör sitt men framför allt är avstånden intressanta mellan de normalt bättre skidskyttarna!

Först blir det fokus damernas sprint imorgon där jag faktiskt inte direkt hittat något av värde vid första anblicken. Jag suger fortfarande på Lisa Vittozzi och värderar oddsen där. Att tänka på är att banan är krävande och idag hjälpte ju inte snöandet till heller.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 23:21   #21
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Möjligt det kommer en rek på denna senare men jag gör en kortfattad version här åtminstone. Segermarginalen i damernas sprint på över 20 sekunder ger hela 5.25 hos Bet365.

Tuffa banor talar för att en som är snabb på skidorna skjuter fullt så kan det bli stort avstånd. Idag vann t ex Fourcade med över 30 sekunder. Det som krävs är ju att en av de snabbare verkligen skjuter felfritt (kan möjligen gå med en bom men...) och att övriga kör lite långsammare eller skjuter någon extra bom.

Tittar jag lite snabbt den här och förra säsongen så sker det rätt ofta att segermarginalen är över 20 sekunder. Jag inbillar mig åtminstone att det är enklare på en tuffare bana men borde kanske låta det vara osagt.

Lägger jag upp en rek blir det med statistik och övrig info också. Annars håll till godo här. Som jämförelse så ger fegisarna Unibet 3.50 i odds om segermarginalen är mer än 25 sekunder. Klart sämre odds och stjäl dessutom fem viktiga sekunder, för det är dessa sekunder som är de viktigaste!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 00:26   #22
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Möjligt det kommer en rek på denna senare men jag gör en kortfattad version här åtminstone. Segermarginalen i damernas sprint på över 20 sekunder ger hela 5.25 hos Bet365.

Tuffa banor talar för att en som är snabb på skidorna skjuter fullt så kan det bli stort avstånd. Idag vann t ex Fourcade med över 30 sekunder. Det som krävs är ju att en av de snabbare verkligen skjuter felfritt (kan möjligen gå med en bom men...) och att övriga kör lite långsammare eller skjuter någon extra bom.

Tittar jag lite snabbt den här och förra säsongen så sker det rätt ofta att segermarginalen är över 20 sekunder. Jag inbillar mig åtminstone att det är enklare på en tuffare bana men borde kanske låta det vara osagt.

Lägger jag upp en rek blir det med statistik och övrig info också. Annars håll till godo här. Som jämförelse så ger fegisarna Unibet 3.50 i odds om segermarginalen är mer än 25 sekunder. Klart sämre odds och stjäl dessutom fem viktiga sekunder, för det är dessa sekunder som är de viktigaste!
Tror att du är rätt ute i resonemanget om inte annat. Tuff bana, eller åtminstone utslagsgivande. Skidskytteslingorna är ju sällan tuffa i fråga om höjdmeter men detta var enligt NRKs folk på plats en riktig "jobbar-löpa", inga "stå och glid ner mot stadion"-partier utan det var bara att ligga på hela tiden. Dessutom var den dåligt preparerad vilket gjorde den lösare än den borde varit, och då tyngre. Har inte studerat tiderna i efterhand men under löpet kändes det verkligen som att det var större utslag än vanligt på främst sistarundan. Tror att man verkligen får bekänna färg om man inte är i form på denna bana.

Senast redigerad av forbidden_closet den 2018-03-23 klockan 00:31.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:55   #23
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Tror att du är rätt ute i resonemanget om inte annat. Tuff bana, eller åtminstone utslagsgivande. Skidskytteslingorna är ju sällan tuffa i fråga om höjdmeter men detta var enligt NRKs folk på plats en riktig "jobbar-löpa", inga "stå och glid ner mot stadion"-partier utan det var bara att ligga på hela tiden. Dessutom var den dåligt preparerad vilket gjorde den lösare än den borde varit, och då tyngre. Har inte studerat tiderna i efterhand men under löpet kändes det verkligen som att det var större utslag än vanligt på främst sistarundan. Tror att man verkligen får bekänna färg om man inte är i form på denna bana.
Ja, det som jag mest reagerade på var hur mycket en del åkare, bl a Vittozzi tappade på Mäkäräinen efter stående skyttet fram till nästa tidsmarkering. Så där var det nog väldigt avgörande beroende på om man är eliten eller bara de duktiga! Nu blev det ju minsta avståendet men så är det ju med spel. Ska bli intressant i damernas totala världscup nu. Ska göra en liten sammanställning inför de avslutande två tävlingarna!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 18:07   #24
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Två tävlingar kvar av damernas världscup. Det är först jaktstarten och sen avslutar de med en masstart på söndag! Först var det värde på Mäkäräinen, men efter en katastrofal sprinttävling i Oslo så svängde allt om och hux flux var det kanonvärde på Kuzmina. Allt som allt kommer det bli en liten förlust men bättre det än att blunda för värdet på Kuzmina.

Så frågan är hur jag då värderar det hela inför avslutningen? Håller jag med spelbolagen eller finns det några dörrar som de inte öppnat?

Ställningen just nu är som följer.

1. Anastasia Kuzmina - 756p
2. Kaisa Mäkäräinen - 740p
3. Darya Domracheva - 701p
4. Laura Dahlmeier - 653p

Sen som jag berättat tidigare så stryker alla sina två sämsta resultat och då tyskan Dahlmeier samt vitryskan Domracheva har missat minst två tävlingar så kommer alla poäng de samlat in samt samlar på sig gälla. För Kuzmina ska vi dra av fem poäng som hon har som näst sämsta resultat då hon även missat en tävling. Värst är det för finskan Mäkäräinen som ska bli av med sin poäng från sprinten i Oslo samt ytterligare 15 poäng för en 26e plats tidigare under säsongen.

Gör vi då om ställningen ser den ut som följer.

1. Anastasia Kuzmina - 751p
2. Kaisa Mäkäräinen - 724p
3. Darya Domracheva - 701p
4. Laura Dahlmeier - 653p

Det återstår två tävlingar och som bäst går det att samla ihop 120p ifall man vinner både jaktstarten samt masstarten. Vi ska även tänka på att det är klar fördel i jaktstarten för finskan och vitryskan då de startar en halvminut före den som går ut som trea. Det är 50 sekunder före Dahlmeier som startar på sjätte plats samt dryga minuten före Kuzmina som startar tolva.

Det är långt från avgjort i jaktstarten och den jag tror får det tuffast med skidåkningen är Dahlmeier som måste skjuta riktigt bra för en topplacering men det är hon oftast bra på och det är ingen nackdel för henne när det är först i mål som vinner.

Vad är annars troliga scenario nu i slutet? Hur står de sig formmässigt?

De tre senaste tävlingarna, alltså sprint, jaktstart, sprint så har de följande resultat.

Darya Domracheva, 2-1-1
Anastasia Kuzmina, 1-2-12
Laura Dahlmeier, 28-7-6
Kaisa Mäkäräinen, 40-22-2

Domracheva ångar på och fortsätter sin fina form hon haft under hela säsongen. Den moraliska vinnaren av totala världscupen faktiskt. Kuzmina gjorde det kanon i Oslo men räckte bara till en tolfteplats nu men det med tre bom. Vidare så gör Mäkäräinen det återigen bra efter en rejäl miss i Oslo. Dahlmeier gör det hon gjort under hela säsongen typ. Det är inte dåligt men inte tillräckligt bra heller så min analys att det var hon som eventuellt kunde utmana stämde inte pga att det inte kommer en formtopp där.

Ska Dahlmeier kunna vinna allt krävs vinst i bägge återstående tävlingar men då landar hon på 773 poäng. Det krävs då 22 poäng av Kuzmina och elva av dessa är det sämsta hon kan få i masstarten. Att hon sen ska droppa från plats 12 till 30 i jaktstarten med hennes skytte är inte ens troligt hur mycket man än försöker med voodoo. Så vi glömmer Dahlmeier för även om Kuzmina packar ihop så har vi Mäkäräinen som klarar sig med 50 poäng till och en femteplats i jaktstarten räcker så har hon de poängen ifall hon nu slutar sist i masstarten. Vi tittar vidare på övriga istället.

Oddsen just nu är på Marathonbet...

Anastasia Kuzmina - 1.35 (74%)
Kaisa Mäkäräinen - 3.30 (30%)
Darya Domracheva - 12.00 (8.3%)

Nu blir det ju över 100% pga att bolaget vill tjäna pengar också men det är siffrorna som gäller att de måste ha bättre än för värde.

Mäkäräinen kan som bäst nå 844 poäng om hon vinner jaktstarten samt masstarten. Som bäst är väl hennes chanser just nu 40% i jaktstarten samt 15% i masstarten menar jag. Det betyder runt 6% som bäst. Sen kan det ju bli alla möjliga topplaceringar men som bäst vad som är troligt så är det ungefär en andraplats samt en femteplats. Det ger henne i så fall 94 poäng och en totalpoäng på 818 poäng. Sen kan det så klart så upp eller ner men mest troligast ner baserat på resultaten hittills under säsongen.

Domracheva är faktiskt den som jag tror avslutar bäst, men trots det får hon svårt att nå ikapp med poängen. Hon kan ta två segrar men troligast är väl en första och en tredje säger jag. Det ger i så fall starka 108 poäng. Svårt att säga om det är större chans att det blir sämre eller bättre. Men vi räknar med dessa poäng och då landar hon på 809 poäng vilket är bra. Men trots allt når hon inte Mäkäräinen på detta. Sen kan ju allt hända men vi får utgå från något.

Kuzmina till sist då. Stämmer det ovan så behöver hon nå 819 poäng för att vinna allt. Det betyder att 68 poäng räcker för henne. Jag tror hon tar en topp fem i jaktstarten vilket ger minst 40 poäng och då krävs det enbart en 13e plats i masstarten för att ta hem det.

Vad händer sen om någon klappar igenom helt och är det sannolikt på jaktstarten imorgon? Jag tror ingen fallerar helt där utan möjligen är det någon på masstarten som klantar till det men sämre än 20e tror jag ingen når där hur de än skjuter. Vi snackar alltså om de tre åkstarkaste och banorna i Ryssland nu är tuffa. Formen är bra och det skiljde endast två sekunder i åktid mellan de tre.

Kommer någon skjuta bort sig helt? Domracheva har 87%, Mäkäräinen 84% och Kuzmina 80% den här säsongen. Logiskt är Kuzmina den som kommer ha störst chans för bommar men inbördes spelar det ingen större roll utan det är ju att inte släppa förbi sig alla andra åkare som är det viktiga. Pallar nerverna så kommer det vara taktiskt att säkra en fjärdeplats istället för att chansa och vinna en enskild tävling men istället sluta 30e!

Men det är mycket om och men. Av alla dessa parametrar så ska man då komma fram till en ny procentsats som de olika åkarna har och var jag tror de hamnar poängmässigt. Att hamna helt rätt här är så klart inte lätt men jag utgår från det ovan och lägger till några finkorniga sandpapper.

1. Anastasia Kuzmina - 829p (811p) (848p)
2. Kaisa Mäkäräinen - 810p (793p) (832p)
3. Darya Domracheva - 809p (795p) (821p)

Första siffran är min framtagna poäng medan första siffran inom parentes är sämsta möjliga (om inget riktigt kalkon inträffar) samt är siffran inom sista parentesen bästa möjliga om de gör vad de kan - ungefär så!

För att Domracheva ska vinna detta krävs det att hon vinner bägge tävlingar samt att både finskan och slovakiskan (fd ryska) presterar dåligt. Framför allt måste Kuzmina bomma igenom och landa på sina 811 poäng. Absolut inte omöjligt, men långsökt.

Mäkäräinen måste prestera på absoluta topp medan Kuzmina gör det som förväntas och då blir det hårt. Men svårt sia om chanser för detta scenario.

Kuzmina ska alltså bara göra det som normalt krävs av henne, en sjätteplats samt en femteplats och då ska det räcka till seger. Jag tror dock att det borde bli fler poäng och det kan vara lite missvisande ovan. Men Kuzmina är den som antingen vinner eller kommer långt ner. Hon har fem segrar, fyra andraplatser samt en fjärdeplats. Utöver det så är det en nionde som bäst. Hennes åkform är dock så bra nu att hon ska fixa det.

Ska jag ge mig på några procentsatser? Tufft värre och jag bestämmer mig för ett intervall istället. Vad som är mest troligt sen är svårare att sia om.

Kuzmina - 70% - 78% vill jag påstå. Oddsen som lägst från 1.28 till 1.43. Hon ger 1.35 så troligen knappt värde men det kan även landa på andra sidan.

Mäkäräinen - 10% - 22% menar jag. Odds som lägst från 4.55 till 10.00. Hon ger 3.30 så här ser jag inte värde alls.

Domracheva - 8% - 20% uppskattar jag. Odds som lägst från 5.00 till 12.50. Då hon ger 12 i odds så är det här värdet ligger nu skulle jag vilja påstå men det är antagligen närmare 10% än 20% här.

Det är i stort Kuzmina som måste skjuta bort sig själv för att övriga två ska komma in i matchen. Där tycker jag i så fall inte att finskan ska ha så mycket större sannolikheter än vitryskan. För Domracheva presterar klart bättre den här säsongen när hon väl tävlar. Och inte mycket tyder på att Mäkäräinen skulle avsluta lika bra eller bättre än Domracheva.

Dock går jag likväl inte in med någon insats på Domracheva. Chansen är för liten och värdet inte säkert i största intervallet och med oflyt finns här inget värde ens med största marginalen. Sen har jag redan spel på övriga två med garanterad förlust.

Vill någon lägga ett spel idag så säger jag i första hand Domracheva för odds och värde trots relativt låg sannolikhet. Men även Kuzmina är ett bra värdespel och här inträffar det ofta nog men jag själv spelar nästan aldrig odds under 1.60 - undantagsfall ner till 1.50 ungefär.

Hoppas mina tankar har varit till någon nytta oavsett om ni är eniga eller inte!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 18:54   #25
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Jahopp. Synd det inte var mer tid efter att europatipset lämnades in för då hade jag slängt upp en rek på Norge mot Australien. Tycker 2.50 i odds där var väl så generöst då jag själv hade en värdering närmare 50%. Åtminstone satt spiken på tipset men det är inte lätt med alla spel som är igång dygnet runt. Mycket man missar och även som i detta fallet snålt med tid att göra en rek!

Och det är innebandy och hockey. Även Linköping i innebandy till 2.70 i odds kändes bra. Malmö är på väg att slå ut Frölunda känns det som. tappade dock 4-1 med nio minuter kvar hemma senast. Får bli att följa detta mer intensivt trots skidskytte och tips i helgen!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 00:48   #26
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

2018-03-24 13:00IBU World CupJulian Eberhard vs Lukas Hofer 1 H2H 8 2.030

https://www.sharps.se/rekar/2018-03-...orld-cup-74656



2018-03-24 15:00IBU World CupDenise Herrmann vs Maren Hammerschmidt 1 H2H 6 1.850

https://www.sharps.se/rekar/2018-03-...orld-cup-70968


Så har två trevliga rekar kommit upp och jag får se om det blir en till. Det tar ändå lite tid att skriva ihop de och tiden börjar ticka mot natt. Sitter dock och funderar på att hitta en dubbel med två favoriter som jag tycker kan ha värde och varför inte köra en dubbel då? Men har inte benat ut allt ännu och tidigt imorgon kommer det komma en mängd fler H2H som jag dessvärre kommer missa - prioritet sömn!

Men det finns en H2H som jag faktiskt lutar åt. Simon Schempp (1.704 Pinnacle) före Terjei Bö då jag tyckte Terjei såg sliten ut i backarna och nu är det 2.5 kilometer längre. Dock tio skott fler och Schempp har en tuff säsong på vallen. Dropp från stabila 88% senaste säsongerna till 81% den här. Får avvakta, men det är något ni själva kan fundera på under tiden!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 22:26   #27
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

En masstart kvar för damerna i världscupen innan säsongen är slut och det vinns en vinnare av den totala världscupen. Händelserika tävlingar på slutet har gjort att det fortfarande är öppet vem som ska ta hem det och mina tidigare analyser har både varit rätt och fel. Det är inte lätt när de helt plötsligt ska försöka få ner fem tavlor mellan varven och det kastas om i ledningen.

I mina tankar inför jaktstarten idag och masstarten imorgon uppskattade jag en andraplats samt en niondeplats i snittpoäng för Mäkäräinen. Vad gäller Kuzmina såg jag en sjätteplats samt en femteplats. Kuzmina tog sin sjätteplats medan finskan gick segrande ur striden idag. Ska mina poäng stämma så ska alltså Mäkäräinen komma på 15e plats men så dåligt tror jag inte det går för henne. Snabba kast helt enkelt. Just att vinna eller komma topp tre ger ju lite extra stora försprång i poängtabellen.

Domracheva som jag ansåg ha nästan likvärdiga möjligheter som Mäkäräinen att vinna totalcupen gjorde ju inte det som det länge pekade på i jaktstarten. Det blev inte seger trots att det mesta låg upplagt för det inför sista stående skyttet. De var nämligen tre in på vallen samtidigt. Bescond och Dahlmeier drar på sig en straffrunda, men Domracheva skjuter två bom och vips blev det endast en fjärdeplats och 43 poäng istället för 60 poäng. Eftersom Mäkäräinen sköt fullt blev det 60 poäng till finskan istället för 43 som det såg ut som. Allt förändrades på så små marginaler.

Vänd på det och Mäkäräinen hade haft 767 poäng medan Domracheva hade haft 761 poäng. Därför ansåg jag Domracheva som ett klart bättre spel pga oddsen igår även om jag själv inte lastade in där. För som jag också skrev var det Kuzmina som kan sätta stopp för sin seger genom att skjuta dåligt rakt av. Det blev 38 poäng i dagens jaktstart och det var vad jag trodde hon skulle nå i snitt. Med det hamnar hon alltså på 789 poäng inför avgörande masstarten.

Hon kunde ha haft en ledning med 22 poäng och i stort sett säkrat totalcupen men nu skiljer det istället enbart fem poäng till slovakiskans fördel. Men jag hoppas det framgår med tydlighet varför jag ansåg Mäkäräinen vara för betrodd av spelbolagen med så låga odds. Men nu är läget som det är och tabellen ser ut så här i topp 3 - med två tävlingar strukna för alla - och tittar man på den officiella listan är endast den sämsta tävlingen struken då det återstår en tävling!

Kuzmina - 789p
Mäkäräinen - 784p
Domracheva - 744p


Kollar man odds nu så ger Marathonbet 101 gånger på Domracheva. Det som ska till för att hon ska vinna är alltså att Kuzmina som mest får ta 15 poäng i masstarten, dvs en 26e plats. Tänk då på att det endast är 30 startande och hon är garanterad 11 poäng ifall hon tar sig i mål. Att då Mäkäräinen i samma tävling ska placera sig som bäst på 22a plats finns ju inte i fantasin. Åtminstone inte till 101 i odds - eftersom Domracheva måste vinna! En andraplats räcker inte så länge Kuzmina bara kommer i mål som 30e kvinna.

Så vem kommer vinna totalcupen nu då? Jag vet inte faktiskt. Finskan två bom på 20 skott i dag medan slovakiskan hade fyra bom på sina 20 skott. Även i sprinten var det mycket bom på Kuzmina, tre av tio skott medan Mäkäräinen där sköt felfritt.

Oddsen nu är 1.75 på Kuzmina och 2.10 på Mäkäräinen. Själv har jag rekat båda dessa som vinnare med en garanterad förlust då det svängde rejält efter sprinten i Norge. Nu har det svängt tillbaka och det är i grunden detta jag älskar med skidskytte! Det är action non stop!

Det finns åtminstone inget värde kvar någonstans men jag vill ändå spekulera i vem som ska ta hem det nu. Mäkäräinen har allt i egna händer. Först över mållinjen imorgon säkrar segern i totalcupen. Mäkäräinen kan jag inte tänka mig stå pall och skjuta felfritt eller ens med en enda bom. Kuzmina ser jag ingen logik i att hon ska hålla ihop det nu när det sett ut som det gjort dagarna innan. Fördelen Kuzmina har är väl att hon inte behöver stressa eller jaga nu som det kan ha varit i sprint och jaktstart. Samtidigt blir det en väldig stress om Mäkäräinen leder och det krävs snabbt och felfritt skytte. Vad händer då? Rafflande in i det sista förväntar jag mig och det blir att leta värde på tävlingen i sig.

Statistiskt liten fördel finskan i skyttet medan de är likvärdiga i åkningen. Men här och nu så är Kuzmina klart snabbare i spåret - och frågan är om hon gått för hårt för att plocka enstaka placeringar idag? Jag tror hon kommer ha form imorgon också! Måste jag säger jag fördel Kuzmina då Mäkäräinen inte kommer palla trycket - men jag var i stort sett säker på att hon skulle bomma sitt sista skott idag också - men det gjorde hon inte!

Nedan klipper jag in mina förväntade slutresultat vid olika tidpunkter.

13/3 - 15.50
Citat:
Räknar vi inte med form utan tittar på säsongen i helhet och fokuserar på snittpoängen i de tävlingar som varit och tittar på de som återstår så får vi följande sluttabell när avdrag gjorts för två sämsta placeringar...

Kaisa Makarainen - 815p (810p)
Anastasiya Kuzmina - 804p (770p)
Laura Dahlmeier - 782p (740p)
Darya Domracheva - 760p (715p)
Dorothea Wierer - 720p (710p)
14/3 - 14.00
Citat:
Avslutningsvis kommer här min förmodade sluttabell.

1. Kaisa Makarainen - 819 poäng (54%)
2. Laura Dahlmeier - 801 poäng (24%)
3. Anastasiya Kuzmina - 799 poäng (19%)
4. Darya Domracheva - 771 poäng (3%)
5. Dorothea Wierer - 738 poäng (0%)
23/3 - 19.00
Citat:
Men det är mycket om och men. Av alla dessa parametrar så ska man då komma fram till en ny procentsats som de olika åkarna har och var jag tror de hamnar poängmässigt. Att hamna helt rätt här är så klart inte lätt men jag utgår från det ovan och lägger till några finkorniga sandpapper.

1. Anastasia Kuzmina - 829p (811p) (848p)
2. Kaisa Mäkäräinen - 810p (793p) (832p)
3. Darya Domracheva - 809p (795p) (821p)

Första siffran är min framtagna poäng medan första siffran inom parentes är sämsta möjliga (om inget riktigt kalkon inträffar) samt är siffran inom sista parentesen bästa möjliga om de gör vad de kan - ungefär så!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 23:31   #28
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Får se om det blir några rekar inatt eller om jag avvaktar till imorgon. Men tänkte lägga ut lite spel som känns bra när jag tittar lite snabbt utan att granska för noga!

Vittozzi att vinna till 41 hos Marathonbet
Wierer före Vittozzi till 2.31 hos Pinnacle
Aymonier före Haecki till 1.833 hos Pinnacle

Nej, det får bli natt nu och så hoppas jag hinna få ut några rekar i god tid imorgon. Har inte ens studerat herrarnas odds ännu så kanske missar några fina filébitar där!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 15:38   #29
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Vilken jävla avslutning på världscupen alltså. Mer spänning går knappt att köpa sig för pengar. Mäkäräinen tar det alltså till slut om jag nu fick rätt på siffrorna i huvudet för det hände så mycket. Var väl fem poäng som skilde dem åt och nu tog finskan 38 medan Kuzmina endast blev elva och får 30 poäng... HUGA! Nu får jag andas, ta lite vatten...
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 17:37   #30
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Så är totalcupen avgjord och som jag skrev ovan - vilket rafflande lopp! Så här ska tävlingar vara. Se en trött segrare som inte hade många milligram energi till att klämma fram - och där bakom idrottens bekräftelse att ibland är det hårt. Kuzmina helt slut och kan inte hur mycket hon än kämpar att hålla Mäkäräinens tempo, än mindre plocka de som finskan lyckats passera. Jag lyfter på hatten och ser fram mot nästa säsongs tävlingar redan.

Slutställningen blev så här åtminstone

1. Kaisa Mäkäräinen - 822 poäng
2. Anastasia Kuzmina - 819 poäng
3. Darya Domracheva - 804 poäng

4. Laura Dahlmeier - 730 poäng

Jämför jag detta med min "tidiga" förutsägelse (när fem tävlingar återstod) så tippade jag Kaisa Mäkäräinen på 819 poäng. Ändå nöjd med att endast vara tre poäng ifrån där medan jag när det var två tävlingar kvar tippade på 810 poäng för finskan där det bästa möjliga - enligt mig - skulle vara 832 poäng. Så tycker jag hamnade hyfsat rätt där också. Känns skönt!

I den "tidiga" summeringen av vad jag trodde Kuzmina skulle landa på så var det 799 poäng och där är jag hela 20 poäng ifrån. Känns lite mycket även om det endast skiljer en förstaplats från en femteplats t ex.

Dahlmeier är ju den som absolut inte höll ihop det så jämnt och bra som jag var inne på. Det här är en besvikelse både för mig och henne antar jag. Det går inte att ha rätt på allt men frågan är hur kommande säsong kommer ta sig för henne. Hon borde inte vara så stor favorit som hon var inför den här säsongen.

Darya Domracheva har jag hela tiden nämnt och trott skulle göra det bra men då hon missat för många tävlingar så blir det svårt att passera förbi samtliga. Hon avslutar strålande och hon var mitt kort idag då jag trodde både finskan och slovakiskan skulle skjuta bort sig pga pressen. Fick delvis rätt, men Mäkäräinen var ändå imponerande - mer än jag trodde. Jag missar med 33 poäng på vitryskan men när det återstod två tävlingar så bommade jag faktiskt henne endast med fem poäng. Skiljer en tredje eller fjärdeplats bara.

Det är på tyskan jag helt förvillade bort mig - men i övrigt är jag nöjd och den första reken blev den som satt, nämligen på Kaisa Mäkäräinen! Det fanns värde då men sen svängde det så jag var tvingad att plocka det fina värdet på Kuzmina också trots att det skulle innebära liten förlust oavsett vem som vann där. Sen är det skidskytte och 10% kan kännas som 50% helt plötsligt!

Hoppas ni läst och ryggade både Wierer och Aymonier idag som hade fina odds. Och Aymonier trots sex bom mot två kom precis före... det är helgalet!

Ännu en skidskyttesäsong till ändå som varit bra på alla sätt och vis, för spelen, för spänningen och för det sportsliga! Fantastisk sport helt enkelt och trots liten marknad ändå rätt generöst med odds! Får se om det blir mer skidskytte nu i dagboken eller fokus på andra idrotter. Kommer åtminstone ha lite anknytning till mina rekar här och förhoppningsvis lite övriga tankar dessutom. Antagligen lägre frekvens men ska försöka hålla den vid hyggligt liv!


EDIT: Vill även nämna här att hur tokigt det än må ha sett ut i min sista värdering (dvs när två tävlingar återstod) så hade faktiskt Domracheva vunnit världscupen om hon vunnit istället för att komma fyra i jaktstarten. Lägg där till två bom i sista skyttet, felfritt där så... små marginaler och jag förstår inte riktigt odds-sättningen där - men möjligt jag vägde in form och prestation över hela säsongen för mycket

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-25 klockan 17:46.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td