Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Räkna om egen ranking till odds? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/13138-raekna-om-egen-ranking-till-odds/)

HPT 2012-09-13 08:34

Citat:

Ursprungligen postat av Sporis (Inlägg 201771)
Låter nära situationen för mig. Men du har inte lyckats omvandla dessa rankningsvärden till oddsvärden? Tänker mig detta för att hitta spelvärda odds, rankningen säger ju i princip vilken häst man tror ska vinna, men det säger inget om hur den egna bedömning förhåller sig till oddsen som ligger ute hos spelbolagen.

Vill man göra det enkelt för sig kan man ju beräkna oddsen utifrån följande "formel":

Antal hästar * Spelavdrag * Snittrank / Väntevärde snittrank

För en häst med snittrank på 2.3 i ett lopp med 10 hästar blir det alltså (om man spelar via ATG):
10 * 0.8 * 2.3 / 5.5 = 3.35

thom321 2012-09-13 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 201818)
Vill man göra det enkelt för sig kan man ju beräkna oddsen utifrån följande "formel":

Antal hästar * Spelavdrag * Snittrank / Väntevärde snittrank

För en häst med snittrank på 2.3 i ett lopp med 10 hästar blir det alltså (om man spelar via ATG):
10 * 0.8 * 2.3 / 5.5 = 3.35

I det här fallet, baserat på de värden som angavs if första exemplet (14, 9, 22) så verkar det inte röra sig om ranking i vanlig bemärkelse dvs från 1 till 10 i ett lopp med 10 hästar utan snarare en "power rating" där värdet inte har något att göra med antalet hästar som deltar i loppet.

Jag förstår inte din kommentar angående spelavdraget. ATGs återbetalningsprocent ligger väl runt 79% på VP så om jag vill räkna ut vilken vinstchans ett givet odds från ATG indikerar så räknar jag ut detta som 1/(ATGs odds/0.79). Däremot, så om jag har räknat ut vilken vinstchans som min "power rating" indikerar så har återbetalningsprocenten ingen inverkan på denna beräkning. Om det odds som erbjuds är >2.0 och min beräknade vinstchans är >50% så är det värde i det erbjudna oddset. Däremot blir det självklart svårare att hitta erbjudna odds som är högre än det odds jag räknat fram ju lägre återbetalningsprocenten är.

HPT 2012-09-13 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av thom321 (Inlägg 201830)
I det här fallet, baserat på de värden som angavs if första exemplet (14, 9, 22) så verkar det inte röra sig om ranking i vanlig bemärkelse dvs från 1 till 10 i ett lopp med 10 hästar utan snarare en "power rating" där värdet inte har något att göra med antalet hästar som deltar i loppet.

Jag förstår inte din kommentar angående spelavdraget. ATGs återbetalningsprocent ligger väl runt 79% på VP så om jag vill räkna ut vilken vinstchans ett givet odds från ATG indikerar så räknar jag ut detta som 1/(ATGs odds/0.79). Däremot, så om jag har räknat ut vilken vinstchans som min "power rating" indikerar så har återbetalningsprocenten ingen inverkan på denna beräkning. Om det odds som erbjuds är >2.0 och min beräknade vinstchans är >50% så är det värde i det erbjudna oddset. Däremot blir det självklart svårare att hitta erbjudna odds som är högre än det odds jag räknat fram ju lägre återbetalningsprocenten är.

Det var ett svar för att förtydliga hur man skulle beräkna odds utifrån "min" snittrank. Den beräkningen visar ju bara om oddset är bättre än bedömd vinstchans. Vill man bara spela på sådant som förväntas ge ekonomiskt plus i längden måste man ju så klart bara ta de som har minst 25% högre odds än vad de "borde" haft. Alltså, precis som du säger, ta bort spelavdraget ur beräkningen.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved