Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Statistikprogram (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/15574-statistikprogram/)

db22cb 2013-03-20 09:11

Statistikprogram
 
Hello

Jo, jag har letat, förgäves tror jag, genom en massa trådar här för att höra vad folk använder för program. Jag är själv ganska ny när det kommer till betting av det seriösare slaget. Själv älskar jag statistik, och har dribblat en del med SPSS(statistikprogram) för att se om man kan dra några slutsatser om ngt.

MEN, nu under den senaste tiden har jag fått upp ögonen för programmet soccerstorm, som håller koll på mestadels brittiska matcher, men även en hel del från Europa. Programmet jämför lagens senaste matcher, och får sen fram en rating gentemot kommande motstånd. Har inte använt soccerstorm så värst länge, så jag har inte tillräckligt data för att dra några rejäla slutsatser. Den lilla data jag har är dock positiv.

Frågan jag vill ställa ut till er andra ärade medlemmar är om ni använder liknande program för att hjälpa er betting. Eller vad ni tycker om soccerstorm för den delen.

Ha det bäst!

Juret 2013-03-20 12:57

Jag vet inte vad Soccerstorm är men använder mestadels SPSS och R beroende på vad jag behöver göra.

Pilkast 2013-03-20 15:18

Var har ni fått tag på SPSS? Trodde det var ett program som bara universiteten fick köpa licenser till... Använde detta när jag studerade psykologi. Går detta att köpa för privat bruk, eller har ni kontakter?

Juret 2013-03-20 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Pilkast (Inlägg 238890)
Var har ni fått tag på SPSS? Trodde det var ett program som bara universiteten fick köpa licenser till... Använde detta när jag studerade psykologi. Går detta att köpa för privat bruk, eller har ni kontakter?

Studentlicens

pjaer 2013-03-20 16:32

Även Minitab och EViews går att få med studentlicens.

therealfake 2013-03-20 23:37

Jag tycker Mathlab och Matematica är rätt bra. Dom går också att få med studentlicens..

Bramhed 2013-03-22 12:51

SAS
 
Själv tycker jag att SAS är ett fantastiskt verktyg, både för att hantera datamängderna och att bygga modeller. Skitdyrt tyvärr :(

Analys 2013-03-22 20:57

Å här sitter man med Excel och ser dum ut... :skamsen:

Har provat en del andra program i plugget men tycker att Excel duger bra till det jag vill göra och ser ingen anledning till att byta i dagsläget.

NiLu 2013-03-22 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Analys (Inlägg 239295)
Å här sitter man med Excel och ser dum ut... :skamsen:

Har provat en del andra program i plugget men tycker att Excel duger bra till det jag vill göra och ser ingen anledning till att byta i dagsläget.


Hehehe... Samma här! Excel duger bra :D

ALA 2013-03-24 22:28

"Å här sitter man med Excel och ser dum ut..."

That´s makes three of us!!!

Analys 2013-03-25 10:47

Man behöver inte göra det så mycket svårare än nödvändigt och Excel har ju fördelen att internet svämmar över med hjälp.

Nackdelen är ju att det kan bli segrott när man kör många rader/stora filer men det har iaf. jag löst med effektivisering.

Juret 2013-03-25 11:04

Rådatan hanterar jag i Excel men för statistisk analys är SPSS mycket smidigare och mer användarvänligt. Excel är ju dessutom väldigt begränsat vilka statistiska verktyg man kan använda utan diverse tillägg eller Vba-kodning.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved