Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Sparräntan obefintlig - varför inte investera i betting? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/15666-sparraentan-obefintlig-varfoer-inte-investera-i-betting/)

Moffegrev 2013-03-26 13:30

Sparräntan obefintlig - varför inte investera i betting?
 
Mitt sparkonto bjuder pa hela 1,85% i sparränta, och min tanke är att spara 300€/manad. Räntan pa ett ar skulle bli ynka 66,6€, och pa det ska man skatta 30% vilket gör att ca 20€ försvinner där, och kvar blir 40€ i ränta efter ett ar pa banken.

Lat oss leka med tanken att jag helt enkelt ger fan i att slänga in pengarna pa banken till deras skämtränta (under inflationen ftw :ful: ) och kör in 300€ varje manad pa moneybookers och slussar runt det pa olika bettingsidor istället. Funderar även pa att köra med tjejens id och cleara/tradea bonusar.

Det skulle se ut ungefär sahär:

Manad 1: 300€ in, en unit = 300/100=3€
Manad 2: +300€ , en unit = 600/100 = 6€
osv.

Vid manad 12 beroende pa hur mkt jag vunnit/förlorat borde min unit size ligga pa ca 3600/100 = 36€, om jag nu inte klantat bort mig rejält.


Nu är detta mitt sparkapital jag snackar om, och det blir saledes inga "räntespel", "bankränta - all in fläskfile" osv, utan kommer fortsätta med det jag kan och betta mma, följa vissa touts, samt rygga fran forumet och andra forum.



Med en "genomsnittlig" unit size pa 18€ skulle det krävas 2,22 (40/18) units + för att sla sparräntan. Min malsättning är givetvis att spöa skiten ur sparräntan och hämta in den rättmätiga kapitalavkastning som jag förtjänar. :moneybag::moneybag::moneybag::moneybag:

Jämförelsevis räknade jag ihop mma-nettot fran mitt senaste spreadsheet och upptäckte att jag hade ett netto pa +25,07 units, bara fran mma-n, dock är sample sizet egentligen för litet för att kunna dra slutsatser av det med ett n=51.



Vad säger mina fellow sharpsare om det här, ska jag öka mina units för att sänka risknivan, är det här ett idiotiskt projekt eller helt enkelt ett sätt att komma runt bankräntan - lat höra era asikter.

Själv är jag lite av asikten att sparräntan är ett skämt, och man maste ta risker i livet om man vill fa avkastning, detta gäller fan inom alla omraden, allt ifran ragga tjejer till att investera pengar.

faremisch 2013-03-26 14:01

1,85 procent är ingen bra ränta. Men för att få ett rättvist jämförelseobjekt borde du köra på ett bättre sparkonto.

SBAB ger 2,2 procent och är lätt att öppna över internet. tar en bankdag eller två att skicka till din vanliga bank
Resurs bank tror jag ger hela 3 procent. Där behöver du också några bankdagar och är osäker på om de har internetbank.

Ett mindre arbetssamt sätt att få högre ränta på pengarna. Båda dessa är banker och omfattas av insättningsgarantin (upp till 100 000 euro är det väl).

KP 2013-03-26 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av faremisch (Inlägg 239968)
1,85 procent är ingen bra ränta. Men för att få ett rättvist jämförelseobjekt borde du köra på ett bättre sparkonto.

SBAB ger 2,2 procent och är lätt att öppna över internet. tar en bankdag eller två att skicka till din vanliga bank
Resurs bank tror jag ger hela 3 procent. Där behöver du också några bankdagar och är osäker på om de har internetbank.

Ett mindre arbetssamt sätt att få högre ränta på pengarna. Båda dessa är banker och omfattas av insättningsgarantin (upp till 100 000 euro är det väl).

Tänk på att du ska beskatta räntan. Spel på europeiska böcker är skattefria.
Annars till TS, du ska aldrig placera pengar i ett sparkonto i Sverige. Bättre att göra det i aktier som har utdelningar, tex Telia. De pendlar kring samma peng hela tiden men de har utdelningar istället som per år överstiger bankräntan.

Moffegrev 2013-03-26 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av faremisch (Inlägg 239968)
1,85 procent är ingen bra ränta. Men för att få ett rättvist jämförelseobjekt borde du köra på ett bättre sparkonto.

SBAB ger 2,2 procent och är lätt att öppna över internet. tar en bankdag eller två att skicka till din vanliga bank
Resurs bank tror jag ger hela 3 procent. Där behöver du också några bankdagar och är osäker på om de har internetbank.

Ett mindre arbetssamt sätt att få högre ränta på pengarna. Båda dessa är banker och omfattas av insättningsgarantin (upp till 100 000 euro är det väl).

ok, du har rätt, det gar att fa bättre sparränta, men faktumet kvarstar, 3% med 30% skatt pa mina 3600€ ger 75,6€ vilket motsvarar 4,2 units.



Citat:

Ursprungligen postat av KP (Inlägg 239971)
Tänk på att du ska beskatta räntan. Spel på europeiska böcker är skattefria.
Annars till TS, du ska aldrig placera pengar i ett sparkonto i Sverige. Bättre att göra det i aktier som har utdelningar, tex Telia. De pendlar kring samma peng hela tiden men de har utdelningar istället som per år överstiger bankräntan.



Aktier är ju dock, liksom betting att ta en risk, och jag kan betydligt mer om betting än om aktiehandel. Med aktier betalar jag dessutom ett courtage, tror minimum är ca 5€, och jag skattar pa eventuella vinster, samt skatt pa utdelning.
Med sportsbetting kommer jag undan bade skatt och courtage (moneybookersavgiften undantaget).

KP 2013-03-26 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Moffegrev (Inlägg 239974)
Aktier är ju dock, liksom betting att ta en risk, och jag kan betydligt mer om betting än om aktiehandel. Med aktier betalar jag dessutom ett courtage, tror minimum är ca 5€, och jag skattar pa eventuella vinster, samt skatt pa utdelning.
Med sportsbetting kommer jag undan bade skatt och courtage (moneybookersavgiften undantaget).

Likt sportsbetting finns det sätt att klara sig.
Du skaffar en kapitalförsäkring. Vinster i kapitalförsäkring har en skattesats på ca 0,8-1% beroende på år.
Courtage betalar du endast en gång iom att du gör ett köp. Handlar om ett par tior - 100kr beroende på bank.
Finns mer tillförlitliga aktier såsom telia tex. Som pendlat stabilt hela tiden.
Det är betydligt lägre risk än sportsbetting. Dessutom har du en avkastning på ca 5-8% per år.

Moffegrev 2013-03-26 16:07

När jag tittar pa omx index ser det ut som om vi befinner oss pa en ny topp, mitt under en pagaende skuldkris. Sa nej, börsen lockar inte i dagsläget.

Kommer ga in pa börsen när jag har lite ihopsparat kapital att leka med. Tack för tipset med kapitalförsäkringen.

Pacman 2013-03-26 16:50

Ja om inte en kapitalförsäkring så finns det även investeringssparkonto som heller inte skattar vinsterna utan kör en schablonskatt på innehavet, kolla http://www.fondmarknaden.se/konto/in...sparkonto.aspx t.ex.

kriga 2013-03-26 16:56

Tele2 direktavkastar ca 10% 2013. Mkt spännande investeringar pg via millicom i den mkt lågt värderade afrikanska mobilsektorn. Roligare än bankränta iallafall. Lillpotiential på kursutveckling oxå.

putte64 2013-03-26 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av Moffegrev (Inlägg 240001)
När jag tittar pa omx index ser det ut som om vi befinner oss pa en ny topp, mitt under en pagaende skuldkris. Sa nej, börsen lockar inte i dagsläget.

Kommer ga in pa börsen när jag har lite ihopsparat kapital att leka med. Tack för tipset med kapitalförsäkringen.

Du ska äga aktier december-april, det är då du får bäst avkastning på ditt sparande

Juret 2013-03-26 17:04

Hey hey hey, det finns en anledning till att räntan är så låg. Sverige är i noll-inflation/deflation med KPI som mått sedan november. Så 1.85 % i nominell ränta är även 1.85 % reellt just nu. När vi för inte så längesen kunde få 4 % hos storbankerna så var inflationen högre.

KP 2013-03-26 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av Juret (Inlägg 240015)
Hey hey hey, det finns en anledning till att räntan är så låg. Sverige är i noll-inflation/deflation med KPI som mått sedan november. Så 1.85 % i nominell ränta är även 1.85 % reellt just nu. När vi för inte så längesen kunde få 4 % hos storbankerna så var inflationen högre.

Precis, det är det många inte förstår sig på. Bra att du lyfte fram det.

-----------

Sverige har en inflation (eller ja, har en målsättning på att KPI ska öka med ~2%). Det är även därför du har en löneökning på ca samma procent och det är även därför din hyra brukar justeras enligt index.
För att du ska investera i något och därmed öka kapitalet så måste du uppnå en högre avkastning än inflationen. Har du dina pengar i en byrålåda så tappar dom detta köpkraftsvärde.

Varför jag nämnde telia är för att det är ett stabilt företag med intäkter runt om i världen och får in pengar genom licenser. Telia är bara rent exempel, men det är väldigt stabilt och säkert om man får uttrycka sig så. Det finns ett par sådana bolag som ligger stabilt och som kör utdelningar.
Sedan kan du välja att köpa ytterligare aktier för dina utdelningar :)

Bourne 2013-03-26 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av Pacman (Inlägg 240009)
Ja om inte en kapitalförsäkring så finns det även investeringssparkonto som heller inte skattar vinsterna utan kör en schablonskatt på innehavet, kolla http://www.fondmarknaden.se/konto/in...sparkonto.aspx t.ex.

Anväder själv investeringssparkonto till min "portfölj" och kan verkligen rekommendera detta. Relativt stor skillnad på hur mycket som försvinner till farbror staten när man har ett lite större kapital att förvalta.

Analys 2013-03-26 23:48

Ska man spara pengar på banken så gäller det ju att man sparar en ganska redig summa. Desto mer man satsar, desto mindre risk vill/behöver man ta.

Skulle helt klart ha gått på din linje och investerat i betting om jag satt i samma sits. Jag skulle däremot inte gjort det om jag satt med 10 millar att placera...

Citat:

Ursprungligen postat av Juret (Inlägg 240015)
Hey hey hey, det finns en anledning till att räntan är så låg. Sverige är i noll-inflation/deflation med KPI som mått sedan november. Så 1.85 % i nominell ränta är även 1.85 % reellt just nu. När vi för inte så längesen kunde få 4 % hos storbankerna så var inflationen högre.

Nu kanske jag tänker helt fel här, men kronans inflation 2012/2013 var väl 1,1%? Det är ju inte mycket men en väldigt stor del utav räntan och absolut inte deflation?

Noll-inflation hade vi väl senast 1998/99 och deflation 09/10?

Men TS sparar ju i euro, då är det väl eurons inflation man ska räkna med och den håller sig väl över den svenska om inte jag minns fel (1,8% vill jag minnas). Eller man kanske ska titta på eurons värde gentemot kronan (om man nu bor i Sverige dvs.)?

Inte alls särskilt bekväm i ämnet och jag tänker antagligen fel/skevt, därav alla frågetecken... ;)

:cheers:

Juret 2013-03-27 07:11

Citat:

Ursprungligen postat av Analys (Inlägg 240106)
Noll-inflation hade vi väl senast 1998/99 och deflation 09/10?

http://www.scb.se/Pages/Product____33769.aspx
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...on_7987960.svd

Moffegrev 2013-03-27 08:56

Jag är alltsa inte bosatt i Sverige, och far lön i Euro, sa att investera i kronor med dagens svaga Euro är inte heller aktuellt.


Tilläggas bör även att jag inte har nagot kapital alls att investera, utan det enda jag äger är vad jag har pa lönekontot.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved