Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Bygga Kunskapsbank (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/15945-bygga-kunskapsbank/)

overpace 2013-04-19 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av PEACE (Inlägg 245291)
Tyvärr anser jag mig ej ha expertkompetens inom någon sport. Inom travet är jag väl på gränsen, är åtminstone ganska kunnig och erfaren där.

Är väldigt långt ifrån statistiknötare själv. Jag är extremt begåvad, men organisatorisk helt oduglig.

https://www.sharps.se/forums/images/smilies/wink.gif Hmm, då behöver du jämna ut gracerna lite. Offra lite av begåvningen på att utveckla din organisatoriska förmåga. Men ta inte på dig ett större arbete än du orkar med. Jag var själv begåvad en gång i tiden och risken är då att man blir alltför stor perfektionist. Alla rätt på matteprovet ger långtifrån automatiskt alla rätt på V75. Det går inte att ha koll på alla fakta. Kunskapsdatabas eller inte. Det är så verkligheten ser ut.https://www.sharps.se/forums/images/smilies/smile.gif

EDIT: skulle varit två smilies där. Jag drog istället för att klicka.

overpace 2013-04-19 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av PEACE (Inlägg 245291)
Tyvärr anser jag mig ej ha expertkompetens inom någon sport. Inom travet är jag väl på gränsen, är åtminstone ganska kunnig och erfaren där.

Är väldigt långt ifrån statistiknötare själv. Jag är extremt begåvad, men organisatorisk helt oduglig.

Om du väljer att avgränsa dig till travet bör du avgränsa dig ytterligare. Det blir för omfattande annars. Ett exempel skulle kunna vara att skapa en databas där du efter vissa tävlingar skriver in intressanta detaljer som du noterat. Kanske börja med endast V75-lopp och sen utöka till försök o finaler av årgångslopp osv. När du sen söker i databasen vid senare tävlingar gör du det på hästnamnet och kan då finna guldkornen som du själv och andra förbisett. Typ: "X var inte alls så snabb ut som sagts", "Y var helt chanslös från fjärdespår", "Z verkar klart sprinterbetonad".

Travet lär väl vara där man har mest nytta av en databas? Good luck!:)

Pilkast 2013-04-19 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av overpace (Inlägg 245321)
Om du väljer att avgränsa dig till travet bör du avgränsa dig ytterligare. Det blir för omfattande annars. Ett exempel skulle kunna vara att skapa en databas där du efter vissa tävlingar skriver in intressanta detaljer som du noterat. Kanske börja med endast V75-lopp och sen utöka till försök o finaler av årgångslopp osv. När du sen söker i databasen vid senare tävlingar gör du det på hästnamnet och kan då finna guldkornen som du själv och andra förbisett. Typ: "X var inte alls så snabb ut som sagts", "Y var helt chanslös från fjärdespår", "Z verkar klart sprinterbetonad".

Travet lär väl vara där man har mest nytta av en databas? Good luck!:)


Eller enbart en databas med "nästagångare"! Hästar som spurtar bra, gör bra lopp efter galopp, sitter fast osv...

Nej, fy faan - allt detta blir ändå för mycket! Tyvärr! Och om du har flera som skriver ner dessa parametrar så blir det ändå för mycket objektivitet i det hela...

Gillar självklart idén, men tror inte att den är genomförbar på hobbybasis...

:cheers:

PEACE 2013-04-19 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av overpace (Inlägg 245321)
Om du väljer att avgränsa dig till travet bör du avgränsa dig ytterligare. Det blir för omfattande annars. Ett exempel skulle kunna vara att skapa en databas där du efter vissa tävlingar skriver in intressanta detaljer som du noterat. Kanske börja med endast V75-lopp och sen utöka till försök o finaler av årgångslopp osv. När du sen söker i databasen vid senare tävlingar gör du det på hästnamnet och kan då finna guldkornen som du själv och andra förbisett. Typ: "X var inte alls så snabb ut som sagts", "Y var helt chanslös från fjärdespår", "Z verkar klart sprinterbetonad".

Travet lär väl vara där man har mest nytta av en databas? Good luck!:)

Mkt bra synpunkter. Lutar åt att test sporten blir Skidskytte. Jag har via svenska skidskytteförbundet fått kontakt med en grupp riktiga skidskyttenördar jag tänkte involvera.

En relativt liten grupp åkare vilket gör det någorlunda överskådligt. Fick ett utkast från en av skidskyttekillarna hur han byggt upp det kring en åkare. mkt intressant.

Jag kommer inom kort lägga ut det här i tråden får vi se vad ni tycker.
Han har verkligen snappat upp mkt intressant.

Nu dricker jag oboy och smörgås.

PEACE 2013-04-19 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av Pilkast (Inlägg 245324)
Eller enbart en databas med "nästagångare"! Hästar som spurtar bra, gör bra lopp efter galopp, sitter fast osv...

Nej, fy faan - allt detta blir ändå för mycket! Tyvärr! Och om du har flera som skriver ner dessa parametrar så blir det ändå för mycket objektivitet i det hela...

Gillar självklart idén, men tror inte att den är genomförbar på hobbybasis...

:cheers:

Det var lättare när vi byggde upp finansbiblioteket. Då kopierades allt material. vart problem med upphovsrätten istället.

Börjar falla in på ert spår. Att man nischar sig stenahårt initialt.
Nästagångare är ett kul upplägg. Jag gillar din hjärna Pilen. Du är vass!

Pilkast 2013-04-19 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av PEACE (Inlägg 245326)
Det var lättare när vi byggde upp finansbiblioteket. Då kopierades allt material. vart problem med upphovsrätten istället.

Börjar falla in på ert spår. Att man nischar sig stenahårt initialt.
Nästagångare är ett kul upplägg. Jag gillar din hjärna Pilen. Du är vass!


Men, jag menade såklart subjektivitet - men det förstod du ju... :cheers: Tack, skall du ha, ändå...

henke111 2013-04-20 08:54

Skidskytte känns som en alldeles för liten sport för att du ska tjäna pengar på de på grund av låga limits, limiteringar mm. Travet är nog det bästa du kan bygga upp en databas i tror jag!

putte64 2013-04-20 09:13

Jag hade det på travet i slutet på 80 talet
Vid kopplade en system generator till databasen och den spöade mig på v65 varje lördag
Det är en bra ide men det finns rätt många idag som redan gör det



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved