Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Hur sätts oddsen för livebetting? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/18162-hur-saetts-oddsen-foer-livebetting/)

Moffegrev 2013-11-04 10:23

Hur sätts oddsen för livebetting?
 
Om vi tar en hockeymatch som exempel sa antar jag att oddsen förändras utefter statistik ifran föregaende spel där till exempel lag 1 gör ett mal sa är det enligt oddsbolagen större sannolikhet att lag2 gör nästa mal (om det är en nagorlunda jämn match pa pappret).

Eftersom de har relativt lite tid att arbeta under har jag svart att tänka mig att "icke mätbara" faktorer vägs in sasom om ett lag helt uppenbart ser väldigt mycket starkare och bättre ut än det andra.


Gar spelbolagen enbart efter statistik för liveoddsen eller väger den subjektiva bedömningen in den med?

Sag ett NHL-spel nu i helgen där det ena laget helt uppenbart spelade bättre, hade kontroll och rejält tryck under hela matchen, trots det var de "underdogs" i att sätta nästa mal i princip hela tiden efter första malet.

Wagner 2013-11-04 11:53

Jag kan bara svara för fotbollen på Betfair. Där märks det åtminstone om något lag trycker på rejält och att favoriten står lägre efter 10-15 minuter än vid start är inget ovanligt. Ett bra exempel är när Sverige mötte Ukraina (om jag minns rätt nu i stressen före lunch) i något mästerskap. Totalt utspelade blev dom och matchen slutade 0-2. Hyggligt jämna odds vid avspark men på grund av total överlägsenhet så hann oddset droppa 35-40 punkter innan första målet.

Skulle tro att det funkar ungefär likadant överallt och oavsett sport. :)

edit: Var Ryssland och EM 2008 men resultatet stämde. :) Var gammal sovjetisk klapp-klapp hockey översatt till fotboll. Det var fruktansvärt imponerande att se Män vs pojkar.

Moffegrev 2013-11-04 12:01

Sa det finns alltsa en slags personlig faktor där de justerar hur bra lagen spelar, lite som en skala mellan 1-5 där oddsen multipliceras med en viss faktor beroende pa vilken "känsla" som är inställd?


Fotboll är förmodligen lättare än Hockey och mma exempelvis eftersom man har mer tid pa sig att väga in denna faktor.

Semicolon 2013-11-04 12:31

Citat:

Ursprungligen postat av Moffegrev (Inlägg 285773)
Sa det finns alltsa en slags personlig faktor där de justerar hur bra lagen spelar, lite som en skala mellan 1-5 där oddsen multipliceras med en viss faktor beroende pa vilken "känsla" som är inställd?


Fotboll är förmodligen lättare än Hockey och mma exempelvis eftersom man har mer tid pa sig att väga in denna faktor.

Oddset justeras väl beroende på var pengarna hamnar? Nu pratar vi pinnacle, sbo etc. och det är klart om ett lag har ett klart övertag lär ju merparten av pengarna hamna där och marknaden justeras i enlighet med det.

Donald 2013-11-04 13:11

Beror nog på olika marknader. Kan tänka mig lite manuellt arbete för AH och GL.

Seebbo 2013-11-04 13:51

Det måste väl vara olika från tex liga till liga? Tex borde ju oddsen för live-spel på Folksam U21 påverkas betydligt mindre av spelbilden än oddsen i tex Milan - Inter.

the_mirage 2013-11-04 16:11

På den tiden när jag satte odds på livebetting användes ingen oddsmall utan allt skedde manuellt. Jag utgick hela tiden från startoddsen och därefter matchklockan. Sedan korrigerade jag oddsen efter risken och de spel som trillade in i kombination med min subjektiva bedömning. Målet var självklart att sälja så lågt som möjligt och fortfarande få spel utan att hamna utanför Betfairs ramar. Att försöka sprida risken och få grönt på båda sidor kändes ganska meningslöst när man kunde få risk till 2,00 samtidigt som Betfair låg på 2,20.
Kan ju tillägga att det här gällde en EU-bookie och främst fotboll och hockey. I Asien styr ju pengarna betydligt mer.

Wagner 2013-11-04 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av the_mirage (Inlägg 285832)
På den tiden när jag satte odds på livebetting användes ingen oddsmall utan allt skedde manuellt. Jag utgick hela tiden från startoddsen och därefter matchklockan. Sedan korrigerade jag oddsen efter risken och de spel som trillade in i kombination med min subjektiva bedömning. Målet var självklart att sälja så lågt som möjligt och fortfarande få spel utan att hamna utanför Betfairs ramar. Att försöka sprida risken och få grönt på båda sidor kändes ganska meningslöst när man kunde få risk till 2,00 samtidigt som Betfair låg på 2,20.
Kan ju tillägga att det här gällde en EU-bookie och främst fotboll och hockey. I Asien styr ju pengarna betydligt mer.

Så Betfair är ingen oddsmall? :)

the_mirage 2013-11-04 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 285842)
Så Betfair är ingen oddsmall? :)

Det skulle ha stått att jag inte använde mig utav en egen oddsmall :) Alltså inte automatiserat efter någon statistisk modell som Moffegrev nämnde.

Wagner 2013-11-04 18:06

Det bookmaker som försöker sig på egna priser utan att först snegla på Betfair/asien, där det går, finns knappast. Ren idioti att ens försöka när gratis hjälpmedel finns tillgängligt. :)

the_mirage 2013-11-04 18:58

Att det är ren idioti att undvika att kolla på Betfair och Asien är väl ungefär samma sak som att säga att vatten är blött.
Men det finns ju exempel på när Bet365 legat 20 punkter högre än Betfair på favoriten i tennis. Där kan man snacka om egna priser. Därmed inte sagt att de inte hade koll på Betfair för det lär de ha haft.

ChrisWaddle 2013-11-07 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 285842)
Så Betfair är ingen oddsmall? :)

90% av alla livemarknader finns inte på Betfair.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved