Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Jinx (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/2030-jinx/)

Lemasive 2010-04-04 10:16

Jinx
 
Vad är en jinx för er egentligen, en del säger ju att det bara är vidskepelse men uppenbarligen finns det många som avstår spel även om allt ser riktigt bra ut om en jinxer kom och spelar på samma match. Vad avgör vad som är en jinx för er och har vi några konkreta exempel?

olof86 2010-04-04 10:24

Holms och Brandon Lang är väl två exempel på folk som anses vara jinxar. Tankegången är väl att eftersom de torskar pengar i längden vill man inte stå på deras sida ens i ett spel, men klart att även blinda hönor kan hitta korn.

KP 2010-04-04 10:28

Micke Nybrink är den största jinxaren inom travet. Ändrar alltid mina rader efter att jag ser hans system, nu igår satte han endast 1 av 3 spikar (alla 3 var favoriter dessutom, och den som satt var megafavorit).

Annars håller jag med olof's definition, kunde inte sagt det bättre själv.

Lemasive 2010-04-04 10:28

Iof måste jag säga att Lasse Anrell är den fetaste jinxen som vandrar på vår jord, men det beror ju mest på att han inte förstår sport alls.

iCash 2010-04-05 12:26

Gillar tanken om Jinx, men den existerar ej :sad:

Lemasive 2010-04-05 12:39

Fast jinxar finns ju, det är ju ett psykologiskt fenomen. Du skapar dina egna förutsättningar, en jinx är ju att säga att man ska vinna enkelt till exempel som spelare. Eller säg att Holms håller med dig på en REK då blir du nervös och det kanske flera blir och helt plötsligt så sviktar oddsen åt andra hållet vilket läses av en reporter som säger till en spelare att dom nu är favoriter osv..

^^

papak 2010-04-05 13:24

Tror inte på jinxfenomenet, rent objektivt finns det inget som säger att bara för att jag skriker ut när ett lag leder att matchen är vunnen och motståndarna vänder och vinner matchen så var det pga mitt påstående. Lite av selektivt minne över det hela och nr man bettar bör man sträva efter att vara så objektiv som möjligt och lämna alla känslor. Just my 2 cents...

iCash 2010-04-05 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av Lemasive (Inlägg 27560)
Fast jinxar finns ju, det är ju ett psykologiskt fenomen. Du skapar dina egna förutsättningar, en jinx är ju att säga att man ska vinna enkelt till exempel som spelare. Eller säg att Holms håller med dig på en REK då blir du nervös och det kanske flera blir och helt plötsligt så sviktar oddsen åt andra hållet vilket läses av en reporter som säger till en spelare att dom nu är favoriter osv..

^^

Nej, fel imo, men korrekt i den meningen "It's all in your head". Vi människor vill rationalisera bort otur och åberopar Jinxen, en Jinx är bara ett sätt att kanalisera bort en skit match, med andra ord, man gjorde t.e.x inte ett bra nog arbete med att reka elr att en "Force major" inträffade och man finner snabbt en syndabock till varför det gick snett för att få tillbaka "feel good" känslan samt att det var "inte mitt fel" att jag precis loosade 10k.

Jinxen i sig kan inte påverka en match fysiskt, alltså, den existerar inte, enbart i din verklighet/skalle = vidskepelse!

Wagner 2010-04-05 21:32

Jinx är bara en av många ursäkter för sin egna oförmåga.

Betydligt lättare att skylla på jinx än att ta i tu med dom verkliga orsakerna till sina misslyckanden.

Rejs 2010-04-06 01:59

Det är bara jinxar som får mig att förlora :(

RobinD 2010-04-06 08:14

Citat:

Ursprungligen postat av Rejs (Inlägg 27773)
Det är bara jinxar som får mig att förlora :(

Objektivt

Lemasive 2010-07-09 16:46

Jag vill säga att jinxen är något väldigt verkligt, det är den där magkänslan av att nu kommer det gå åt helvete och det är pga all erfarenhet och kunskap som viskar inom dig. Det kommer gå åt helvete, du vet att det kommer kuka sig inget är säkert.

Jag tror det handlar om att när det går bra i en match så kommer det ett självgott lugn över en, man känner att allt går vägen sedan kommer en kalldusch och fast det var en verklighet innan match så har man vaggats in i tron att man kan och vet bäst..


Jag tror helt enkelt Jinxen är straffet för hybris.

iCash 2010-07-09 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Lemasive (Inlägg 49342)
wall of text

straffet för hybris säger du, dont do drugs säger jag! :lol:

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=UKJpWfSHEs4]YouTube - Nicos Requiem for a dream trailer[/ame]

Lemasive 2010-07-24 15:47

Ännu en jinx idag, KP kommer med en stensäker h2h. Gissa om den gick in eller inte ^^

KP 2010-07-24 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av Lemasive (Inlägg 51376)
Ännu en jinx idag, KP kommer med en stensäker h2h. Gissa om den gick in eller inte ^^

Jinx? Den satt ju fint?
Nelle pelle kom sist och min häst på fjärde plats.

Dont drink and bet ;)



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved