Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Betfairs "ta hem vinsten" - hur använder ni den? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/21047-betfairs-ta-hem-vinsten-hur-anvaender-ni-den/)

Pipan 2014-07-18 19:35

Betfairs "ta hem vinsten" - hur använder ni den?
 
Jag har funderat lite på hur man bör använda denna. Innan matchstart tänker jag mig att det i princip alltid är värt att utnyttja den om det ger ett ROI på över 105%, om man inte är väldigt säker på att spelet är mycket mer värt än så.

"Bättre en fågel i handen än tio i skogen" brukar jag tänka. Men en väldigt krånglig situation är när man spelat X och det står 0-0, är det ofta värt att till exempel "ta hem vinsten" efter en stunds spelande? (Har hänt två gånger i rad nu att jag varit på vippen att ta hem en bra ROI, tvekat, och sedan sett spelet spricka i slutet)

henke111 2014-07-18 20:05

Om du sysslar med betting ska du aldrig ta hem vinsten. Då tappar du mycket av ditt EV. Tar du hem vinsten är det istället trading du sysslar med och det är en helt annan femma.

Enda anledningen till att du skulle göra det är att det har framkommit ny information i matchen som gör att du inte längre ser värde i spelet.

Juret 2014-07-20 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av henke111 (Inlägg 357423)
Om du sysslar med betting ska du aldrig ta hem vinsten. Då tappar du mycket av ditt EV. Tar du hem vinsten är det istället trading du sysslar med och det är en helt annan femma.

Enda anledningen till att du skulle göra det är att det har framkommit ny information i matchen som gör att du inte längre ser värde i spelet.

Exakt. Ponera att man gjort ett EV+ bet innan avspark, om du sedan enbart lägger ett bet på "andra sidan" (lay eller vad det kallas där) under matchens gång för att du inte vill riskera att förlora pengar ("green up"), då har du ingen aning om ditt andra bet är EV+. Är det EV- så lämnar du pengar på bordet, även om det inte ser ut så när alla utfallen visar gröna siffror.

Trading är förstås en helt annan sak, då du gått in med inställningen att du ska trejda ut (och då har du också gått in med helt andra summor).

kisumu 2014-07-20 22:05

Har olika modeller där jag i förväg har bestämt mig för en viss % och i sådana fall använder jag funktionen. Tradar till 95 % och bettar resterande....

nb79 2014-07-26 10:14

Första misstaget du gjorde var att spela på betfair ;). Bor du i Sverige, spelar vanliga marknader och inte har en massa rabatt så finns det nästan alltid bättre alternativ.

Ett exempel för att visa effekten av 6.5% commision:
Säg att du tidigare spelat odds 2.1 och att det nu går att laya till 2.05. Du kan då plussa ~ 4.7% (0.05*0.935) av din ursprungliga satsning genom att sälja. För att få lika hög avkastning när du låter ditt bet stå behövs en vinstchans är ~51.6%, vilket motsvarar ett odds på ~1.94. Förväntade/genomsnittliga avkastning om du inte tar hem vinsten: ((2.1-1)*0.935+1)*[vinstchans]-1.

Slutsats: Utformandet av Betfairs commision gör att det ofta är korrekt att ta hem vinst och storleken av avgiften gör att det oftast finns bättre alternativ.

Rehn108 2014-07-27 13:09

Jag smyger in en snabb fråga i en betfair-tråd. En av mina patenterade idiotfrågor:

Från spelskolan:
Betfair erbjuder möjligheten att Boka Villarreal till 2.08, att boka innebär att man agerar bookmaker själv och erbjuder någon annan att spela på Villarreal till 2.08. För dig innebär det att du spelar 1X till oddset 1.926 innan Betfairs kommission och 1.8797 efter kommission. Betfair tar nämligen en kommission/avgift vid varje trade. Oddset på +0.5 (asiatiska versionen av 1X ligger som högst på 1.94).

VARFÖR betyder boka till 2,08 samma sak som att spela det motsatta till 1,926?
Hur blir det 1.926?

Jag förstår ingenting.

EDIT: Det jag inte förstår är alltså hur man kommer fram till just värdet 1.926. Jag är helt med på konceptet bokning!

zorba 2014-07-27 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av Rehn108 (Inlägg 359931)
Jag smyger in en snabb fråga i en betfair-tråd. En av mina patenterade idiotfrågor:

Från spelskolan:
Betfair erbjuder möjligheten att Boka Villarreal till 2.08, att boka innebär att man agerar bookmaker själv och erbjuder någon annan att spela på Villarreal till 2.08. För dig innebär det att du spelar 1X till oddset 1.926 innan Betfairs kommission och 1.8797 efter kommission. Betfair tar nämligen en kommission/avgift vid varje trade. Oddset på +0.5 (asiatiska versionen av 1X ligger som högst på 1.94).

VARFÖR betyder boka till 2,08 samma sak som att spela det motsatta till 1,926?
Hur blir det 1.926?

Jag förstår ingenting.

EDIT: Det jag inte förstår är alltså hur man kommer fram till just värdet 1.926. Jag är helt med på konceptet bokning!

Vi gör det enkelt för oss och ignorerar betfairs avgift osv. Du spelar en hundring hos mig på att A ska hända till 2.08. Din eventuella nettovinst är då 108kr som då alltså måste komma från mig.

Jag bokar alltså A, vilket är samma sak som att spela på att A inte ska hända. Min risk är som ovan nämnd 108kr och jag kan vinna din insats, 100kr. Mitt odds blir då (100+108)/108 ≈ 1.926



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved