Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Hur ska jag använda flatbet korrekt? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/32376-hur-ska-jag-anvaenda-flatbet-korrekt/)

Casstel 2018-04-30 12:55

Hur ska jag använda flatbet korrekt?
 
Om min kassa är låt oss säga 30.000kr och jag kör med 2% flatbet, hur ofta ska jag justera min insats? När min kassa gått minus/plus en viss summa? En gång i månaden? Varje dag?

Låt oss anta ett scenario:

Dag 1: kassa 30.000kr
Dag 3: kassa 32.000kr

Dag 3, ska jag fortsätta spela med 600kr per vad eller ska jag justera till 640kr? En av problem jag har är att jag spelar ganska tidigt, tex jag spelade Stoke och Frankfurt på asian 2-3 dagar innan matcherna spelades, så jag har alltid en del levande spel.

Tacksam för all feedback.

Emanresu 2018-04-30 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av Casstel (Inlägg 569311)
Om min kassa är låt oss säga 30.000kr och jag kör med 2% flatbet, hur ofta ska jag justera min insats? När min kassa gått minus/plus en viss summa? En gång i månaden? Varje dag?

Låt oss anta ett scenario:

Dag 1: kassa 30.000kr
Dag 3: kassa 32.000kr

Dag 3, ska jag fortsätta spela med 600kr per vad eller ska jag justera till 640kr? En av problem jag har är att jag spelar ganska tidigt, tex jag spelade Stoke och Frankfurt på asian 2-3 dagar innan matcherna spelades, så jag har alltid en del levande spel.

Tacksam för all feedback.

Många brukar spela flatbet med justering när det gått 20-30% upp eller ned i kassan

ALA 2018-05-01 16:28

En annan metod kan vara att dela hela bankrullen i fyra lika stora bitar. Sedan så spelar du bara med de första 25 procenten som delas i 50 enheter. När dessa 25 procent har fördubblats så klyver du bankrullen i 4 st nya enheter. Likaså så om du förlorar dessa 25 procent så klyvs de återstående 75 procenten i 4 nya bitar. Jag tycker att det är ett bra sätt att skydda bankrullen.

Många vill ha en kuckelimuckmedicin som ger maximal utdelning. Men det tror jag inte finns. Vi vet alla vad losing runs innebär.

sskssk 2018-05-01 18:53

:offtopic: men ALA, någon uppdatering på gång i trådarna om "sköt han Olof Palme" och den med "socialtjänsten i Huddinge" ?

ALA 2018-05-02 00:01

Kul att någon minns mig!

För övrigt så har jag snackat med en pensionerad polis om Palme-mordet. Han berättade för mig att Carl-Gustav Östling satt i polisbilen men att de blev tvingade av polisledningen att släppa honom utan orsak. Åke Rimborn var den första polis som höll förhör med Lisbeth Palme. Men sedan när de hittade Christer Pettersson så blev det förhöret obekvämt. Så i 30 års tid var Åke Rimborn pressad till tystnad. I de tusentals sidor som finns i form av förundersökningsmaterial så är Åke Rimborn helt utraderad. Här är ett klipp där han äntligen vågar prata https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik.

Det finns några stollar som bör nämnas:
Hans Koci högsta chef i gropen
Ulf Helin klantig operatör i gropen
Anders Björkman närmsta vittne. Anders arbetade under denna tid hos Ericssons och var lätt påstruken efter att ha druckit alkohol på restaurang. Han kallas därför ofta för fylleristen i utredningen. När han vittnade så fick han bevisa att det bara fanns makarna Palme och mördaren på platsen. Därmed så kunde inte Lisbeth ha sett fel. Men det gör hon! Anders Björkman finns också på platsen. Hon tog fel på mördaren och Anders Björkman.

Lisbeth Palmes vittnesmål är rena skräpet!!!

Hade det inte gällt Sveriges statsminister så hade man lika gärna kunnat använda det förhörsprotokollet som dasspapper.

Casstel 2018-05-02 07:52

Citat:

Ursprungligen postat av ALA (Inlägg 569513)
En annan metod kan vara att dela hela bankrullen i fyra lika stora bitar. Sedan så spelar du bara med de första 25 procenten som delas i 50 enheter. När dessa 25 procent har fördubblats så klyver du bankrullen i 4 st nya enheter. Likaså så om du förlorar dessa 25 procent så klyvs de återstående 75 procenten i 4 nya bitar. Jag tycker att det är ett bra sätt att skydda bankrullen.

Många vill ha en kuckelimuckmedicin som ger maximal utdelning. Men det tror jag inte finns. Vi vet alla vad losing runs innebär.

Tack för svaret. Personligen är jag inte ute efter ngn "kuckelimuckmedicin", utan jag vill bara skydda min kassa från losing streaks.

Det var ett intressant förslag men blir det inte i slutändan ungefär samma sak som att justera insatsen efter att kassan gått plus/minus 25%?

Lobo 2018-05-02 11:20

Man får kolla lite beräkningar och se vad som händer. En linjär flatbet-insats som du nämner ligger närmare "kuckelimuckmedicin" än en vanlig flatbet-insats.

Om du spelar 2 st spel. Första förlorar, andra vinner och även ha en linjär insats nedåt skulle din kassa inte uppnå 30000:- om oddset var 2 ggr. på bägge spelen. Jag gillar inte detta och hade då skippat justering nedåt.

Nu är frågan hur perfekt kan man värdera egentligen? Vad jag vet så finns det inga modeller inom sportbetting som kan det. Hade det funnits kanske en linjär insats varit kanon eller ännu hellre sneglat lite på en Kelly-beräkning. I en slantsingling är det alltid 50 % oavsett hur bra eller hur dålig du är. 50 % i sportbetting kan du inte riktigt veta just nu, utan om du har rätt i din värdering kommer du över tid att gå plus är det som gäller. Det är dels även dina tidigare spel och resultat som ger dig ett underlag. En linjär insats skulle även betyda framtida agerande från historiken. Detta är ungefär vad en linjär insats skulle betyda.

Jag förespråkar än så länge en flatbet-insats med långa kliv. Om du har 30 000:- och höjer när kassan är dubblad. Jag säger inte att du ska vänta så länge utan bara beräknar det. Om du då spelar som du säger 600:-/spel och lägger hundra i månaden. Du har en roi på 105 %. Då skulle du tjäna 3000:- i månaden. Det skulle då ta 10 månader att dubbla upp.

Det är svårt att säga när man ska höja. Man kan göra avstäm efter x antal spel eller när kassan når en viss nivå. 25 % betyder då 2,5 månader med våran 5 % i yield. Trivs man med korta avstäm så kan man köra på det. Man brukar gilla det så länge det går bra. Det kan vara seeegt att ha för långa också, men det gillas ofta om man har en riktigt stor kassa och vill fortsatt skydda den så gått det går.

Jag tycker även att man borde justera nedåt även om det kanske inte är optimalt. Går det dåligt kan det vara bra att sänka och kolla igen vad som har skett.

Man får alltid loosing streak förr eller senare. Jag har själv någongång tappat mer än 50 % och ändå haft en roi på 110 % över all tid. Såna streaks kan knäcka den bäste. Försök att värdera hela tiden så nära perfekt det bara går. Man tiltar som oftast när det går riktigt dåligt, och faktiskt även när det går riktigt bra. Ju längre man håller på spelar desto fler och längre streaks kommer man att få.

Slurf 2018-05-02 16:50

Nu tycker jag flatbet överlag är ren idioti då jag har förtroende för min egen förmåga att bedöma när värdet är större/mindre och dessutom ofta begränsas av marknadens maxlimit för mindre sporter, men jag svarar utifrån att du tänker använda flatbet (vi har alla olika smak). Generellt så bör man använda ett mer konservativt money management allteftersom rullen växer eftersom att förmågan att återställa rullen minskar ju större den blir (om limiteringar är en faktor). Arbetar man heltid och avsätter 10k för spel så är det inte speciellt svårt att fylla på om så krävs efter en dålig start där man torskat 50%. Att torska 50% när rullen ligger på en miljon kan vara segare att reparera.

Jag spelade ofta 3-5% och i något fall även uppemot 10% per spel när jag hade en mer återställningsbar rulle som dessutom inte var exakt definierad. Den har väl iofs aldrig varit exakt definierad då jag inte haft alla medel ute hos spelbolag. De senaste åren har jag ytterst sällan spelat mer än 1% av "rullen" eftersom att det blir tufft att återställa ett tapp på 30%.

Mitt förslag skulle vara att t ex öka insatsen med 75% (bara som ett exempel på en nivå jag hade lagt mig kring) av den procentuella ökningen av rullen, för att uppnå ett mer konservativt MM på sikt.

30 000 vid start. Insats 600.
20% ökning av rullen (36 000)= 15% ökning av insats (690)
40% ökning (42 000) = 30% ökning (780)
60% ökning (48 000) = 45% ökning (870)
80% ökning (54 000)= 60% ökning (960)
100% ökning (60 000) = 75% ökning (1050)

Angående överlappningarna så är det inte så viktigt, sätt någon godtycklig regel bara, typ att när likvida medel (borträknat levande spel) uppfyller den nya nivån så går du upp i insats. Då har du lite marginal också. :p

Stooges 2018-05-05 09:22

Citat:

Ursprungligen postat av ALA (Inlägg 569532)
Kul att någon minns mig!

För övrigt så har jag snackat med en pensionerad polis om Palme-mordet. Han berättade för mig att Carl-Gustav Östling satt i polisbilen men att de blev tvingade av polisledningen att släppa honom utan orsak.

What ? Vilken polisbil skulle han ha suttit i ?


Angående flatbet så har jag själv höjt efter en viss % ökat värde i banken. Har man en sund insatsnivå från början så ska man ej behöva sänka insatsen, och behöver man det så kanske man ska syssla med nåt annat :p .

Spelar man på euro-bolag mindre sporter och mindre insatser osv så kanske man ej behöver hålla sig till flat på samma sätt utan mer utnyttja bolagens misstag (speciellt om de sticker ut mot de stora drakarna). Men om det är de stora fotbollsligorna till marknadsodds så föredrar jag flat.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved