Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Spelreglering 1 jan 2019 - hur påverkas bonsarna? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/33775-spelreglering-1-jan-2019-hur-paverkas-bonsarna/)

h4nn3sd4m4n 2018-09-27 11:16

Spelreglering 1 jan 2019 - hur påverkas bonsarna?
 
Hallå, fellow vadhållare.

Som bekant kommer en spelreglering träda i kraft vid årsskiftet.
https://www.regeringen.se/pressmedde...system-infors/

Här är två punkter från ovan länk:
Citat:

* Höga krav på måttfullhet ska gälla vid marknadsföring av spel.
* Spelare ska kunna stänga av sig från allt spel och bonusar ska inte få erbjudas annat än vid första speltillfället.
Resume analyserar regleringen i följande artikel:
https://www.resumeinsikt.se/articles...e-av-nya-lagen

Citat:

"Marknadsföringen ska vara måttfull. Vad betyder det då? Ja, det är fortfarande lite luddigt. Regeringen slår i alla fall fast att den inte ska få riktas till barn under 18 år.

I utredningen föreslår Folkhälsomyndigheten att bonusar, jackpottar och gratisspel inte ska tillåtas i marknadsföringen.
[...]
I det nya lagförslaget får spelbolagen bara ge bonus till nya kunder, men inte gång på gång.
– Sättet spelbolagen marknadsför sig på är logiskt i konkurrensen, som är hård nu. De vill kunna erbjuda bonusar, ta kunder från andra bolag och locka till sig helt nya spelare. Men även med den nya strikta bonusregeln kommer de stora bolagen säkert att ansöka om licens. Det är stora företag som vill framstå som vilka seriösa bolag som helst. Flera av dem är noterade på Stockholmsbörsen. Det handlar om trovärdighet. Om det finns en reglerad marknad i Sverige skulle det se väldigt konstigt ut om de stod utanför, säger Per Binde.
"
Exakt hur vad som kommer ske på den svenska marknaden är svårt att förutspå. Uppenbarligen reload-bonusar och liknande ryka. Däremot hur det blir med välkomstbonusar är svårt att sia om. Jag skrev till Leovegas, Bethard och Unibet (live-chatt) och fick endast positiva svar från Leovegas som menar att om inget oförutsett händer så kommer välkomstbonusen finnas kvar. Bethard och Unibet gav inga svar alls, de menade att de inte kunde ge information om vad som händer efter årsskiftet.

Ett scenario är att välkomstbonusarna stärks då övriga bonusar inte lagligt kan ges ut. Ett annat, eventuellt mer troligt, är att de kommer försvagas.

Kommer sidorna bakom de största (bet365, unibet etc) vara kvar på den svenska marknaden eller försvinner bolag som Rizk, Bwin, Ladbrokes och Expekt? Vad händer med välkomstbonusarna efter årsskiftet? Hur ser er analys ut?

Stooges 2018-09-28 08:02

Om jag förstått det rätt så ska de kunna erbjuda en bonus per licens, tolkar det som en välkomstbonus. Det borde betyda att licenstagare som har flera olika spelbolag får ändå bara erbjuda en bonus till varje person. Jag är långt ifrån säker på att det stämmer, men är vad jag har läst tidigare.

bollen32 2018-09-28 14:37

Min förhoppning och förutsägelse är att välkomstbonusarna blir större. Anledningen till att jag tror det är att välkomstbonusar blir det enda sättet för spelbolag att konkurrera om kunder, vilket borde innebära att ju större bonus, desto större chans att locka in spelare. När spelarna är inne kan bolagen inte konkurrera med extrabonusar osv, vilket borde öka incitamentet att ha stora välkomstbonusar OM större bonus=fler signups (vet inte om detta stämmer).

Jag tror de flesta bolag kommer söka licens, svenska spelmarknaden är stark och även om de får betala mer skatt kommer det ändå vara en vinstaffär imo. Vi kommer nog få färre "vilda-västern-bolag" vilket kommer vara positivt för spelarna. Läste någonstans att det redan är 60+ bolag som lämnat in ansökningar, så tror nog det kommer gå fint. Som på alla nya marknader kommer vi säkert se många fina erbjudanden till en början, som sedan mattas av och stabiliseras efter några månader. Ska bli spännande att se vad som händer!

pepsimax 2018-09-28 17:41

Slutar dem gamla kontona gälla då? Kanske man kan öppna upp nya på guldsidorna som limiterat oss innan ;)

Migge 2018-09-28 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av pepsimax (Inlägg 585581)
Slutar dem gamla kontona gälla då? Kanske man kan öppna upp nya på guldsidorna som limiterat oss innan ;)

https://spellicenssverige.se/

pepsimax 2018-09-28 17:56

Migge hittar inte riktigt svaret på min fråga där, står mest om vilka som sökt licens osv.

Migge 2018-09-28 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av pepsimax (Inlägg 585589)
Migge hittar inte riktigt svaret på min fråga där, står mest om vilka som sökt licens osv.

Står t.ex. följande om bet365:

Bet365 ansöker om svensk spellicens
Den 23 augusti skickade Hillside in sin ansökan om licens i Sverige. Hillside ENC är bolaget som står bakom varumärket Bet365 som är världens största spelbolag sett till omsättning. Bet365 har stor erfarenhet av spel i reglerade marknader och de har alltid flaggat för att de skulle fortsätta i Sverige. Nu har de också gjort vad de lovat och skickat in sin ansökan till Svenska Lotteriinspektionen. Du som har ett konto hos Bet365 kan därför vara säker på att ditt konto kommer att fortsätta på samma sätt som tidigare.

https://spellicenssverige.se/bet365-...sk-spellicens/

Antar att det är samma förfarande hos övriga bolag som får en licens, har man ett konto hos ett bolag innan årsskiftet så löper det på även efter 1/1-2019 utan några nyregistreringar...

pepsimax 2018-09-28 18:07

Tack för svaret!

Migge 2018-09-28 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av pepsimax (Inlägg 585594)
Tack för svaret!

Kan vara bra att bokmärka denna sidan så är du ständigt uppdaterad: https://spellicenssverige.se/nyheter/

bollen32 2018-09-28 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av pepsimax (Inlägg 585581)
Slutar dem gamla kontona gälla då? Kanske man kan öppna upp nya på guldsidorna som limiterat oss innan ;)

Vad jag har läst hittills så ska det enligt spellagen gälla att alla nya bolag i sverige ska räknas som just nya bolag, och att man kan bli "Ny kund" hos dessa.


"Lotteriinspektionens uppfattning är att alla spelare hos licenshavare som får ny licens enligt spellagen i detta hänseende är att betrakta som nya spelare. Detta innebär att en spelare som tidigare har spelat hos licenshavaren, som då haft tillstånd enligt det gamla regelverket, ska betraktas som förstagångsspelare när denne spelar första gången efter att licens enligt spellagen har meddelats."

Så bör finnas möjlighet att plocka bonusar på samma sida man tidigare använt, om dom får licens i sverige. :cheers:

Nicksson 2018-09-29 10:01

En intressant fråga är ju hurvida limiteringar stryks:no: när man "startar om"

Migge 2018-09-29 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Nicksson (Inlägg 585681)
En intressant fråga är ju hurvida limiteringar stryks:no: när man "startar om"

Och framförallt, att dom inte får tillåtas något mer. För det är ju det som spelregleringen ska vara till för = "spel på lika villkor".

Nicksson 2018-09-29 13:19

Tror ju knappast att Betfair är intresserade av att nollställa Premium chargen på mina konton tex.

Galeocerdo cuvier 2018-09-29 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 585682)
Och framförallt, att dom inte får tillåtas något mer. För det är ju det som spelregleringen ska vara till för = "spel på lika villkor".

Med vinstskatterna + förbud mot att limitera borde ju i sådana fall payout på de flesta marknader hamna mellan 80-90 % istället för dagens 92 - 97 %.

Migge 2018-09-29 14:46

Citat:

Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier (Inlägg 585746)
Med vinstskatterna + förbud mot att limitera borde ju i sådana fall payout på de flesta marknader hamna mellan 80-90 % istället för dagens 92 - 97 %.

Och vilken nytta har man av en högre payout om man INTE får spela?!

Nicksson 2018-09-29 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier (Inlägg 585746)
Med vinstskatterna + förbud mot att limitera borde ju i sådana fall payout på de flesta marknader hamna mellan 80-90 % istället för dagens 92 - 97 %.

Nej, jag har också väldigt svårt att tro att det kommer ngt positivt ur detta.

Galeocerdo cuvier 2018-09-29 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 585748)
Och vilken nytta har man av en högre payout om man INTE får spela?!

Visst, så är det ju. Men om det blir ett mardrömsscenario med runt 80-85 % payout så lär man sällan vilja spela oavsett.

Eller så kanske de gör som SvS, lite högre payout (90 % något?) men att maxinsatsen blir låg för alla.

magfa 2018-10-05 13:57

59 licensansökningar än så länge, för de som gillar att spela på spelbörser istället är det bara betfair som ansökt
https://www.redeye.se/company/cherry..._source=avanza

mirran2 2018-10-06 13:44

Citat:

Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier (Inlägg 585767)
Visst, så är det ju. Men om det blir ett mardrömsscenario med runt 80-85 % payout så lär man sällan vilja spela oavsett.

Eller så kanske de gör som SvS, lite högre payout (90 % något?) men att maxinsatsen blir låg för alla.

Danmark har ju i ett antal år haft spelreglering liknande den som skall komma i Sverige, så det kan vara intressant att titta på hur det fungerar där.

Såvitt jag kan se erbjuder bet365 samma odds på den danska siten som de erbjuder på den internationella siten. Också Betfair har samma kommission för danska kunder som för svenska.

Om vi antar att ett spelbolag som idag erbjuder 95% återbetalning och inte betalar någon skatt vill behålla samma vinst efter avdrag 18% skatt på nettomarginalen (insatser - utbetalda vinster) så skulle de behöva sänka återbetalningen till 94% (eller 93,9% for att vara exakt då 18% av 6.1 = 1.1)

I slutändan bestäms väl återbetalningen av marknaden, d.v.s. oss spelare, hur mycket kommer vi att gå efter återbetalning när vi väljer bolag att spela hos, och hur mycket kommer vi att gå efter andra faktorer?

Vad gäller insatsbegränsningar och limiteringar vore det intressant att veta hur det är med den saken i Danmark idag, någon som har kontakter och kan reda ut?

Stooges 2018-10-06 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av mirran2 (Inlägg 586755)
Danmark har ju i ett antal år haft spelreglering liknande den som skall komma i Sverige, så det kan vara intressant att titta på hur det fungerar där.

Såvitt jag kan se erbjuder bet365 samma odds på den danska siten som de erbjuder på den internationella siten. Också Betfair har samma kommission för danska kunder som för svenska.

Om vi antar att ett spelbolag som idag erbjuder 95% återbetalning och inte betalar någon skatt vill behålla samma vinst efter avdrag 18% skatt på nettomarginalen (insatser - utbetalda vinster) så skulle de behöva sänka återbetalningen till 94% (eller 93,9% for att vara exakt då 18% av 6.1 = 1.1)

I slutändan bestäms väl återbetalningen av marknaden, d.v.s. oss spelare, hur mycket kommer vi att gå efter återbetalning när vi väljer bolag att spela hos, och hur mycket kommer vi att gå efter andra faktorer?

Vad gäller insatsbegränsningar och limiteringar vore det intressant att veta hur det är med den saken i Danmark idag, någon som har kontakter och kan reda ut?

De limiterar för fullt i danmark. Sen om det ändå blivit lite bättre än innan det vet jag inte.

Här är en artikel om limitering, en del kommentarer är intressanta. https://www.betxpert.com/artikel/opf...se-dine-limits

En kommentar:
Her er status på de bookmakere med dk licens jeg har oprettet mig hos:
Bet25 - limiteret
Bet365 - limiteret og må ikke anvende tilbud
Betfair - må ikke anvende tilbud
Betsafe - limiteret
Bwin - limiteret
Cashpoint - limiteret
Danske spil - umiddelbart ok
Jetbull - umiddelbart ok, men ikke brugt så meget
Leovegas - limiteret og må ikke anvende tilbud
Nordicbet - limiteret og må ikke anvende tilbud
Unibet - limiteret
Youbet - umiddelbart ok
777 - umiddelbart ok, men ikke brugt så meget
888 - limiteret og må ikke anvende tilbud

Slurf 2018-10-06 22:11

Bolag som erbjuder fler än en handfull marknader måste på ett eller annat sätt skydda sig mot sharps. Det blir fullständigt ohållbart att inte kunna begränsa spelare när man har stora mängder specialspel ute. En inte så stor grupp individer skulle åsamka enorm skada om de fick härja fritt (över 10k to win) på mjuka marknader och specialspel. Bara om 1000 individer som idag är limiterade börjar lyfta i snitt 100kSEK från ett bolag per år så innebär det en årlig smäll på 100 miljoner, vilket är mycket för många bolag. Denna grupp spelare skulle snabbt kunna sluta förvärvsarbeta och sitta med växande bankrullar och maximalt exponera de luckor som finns, dygnet om. Dessa individer omsätter så otroligt mycket mer än en vanlig torsk-svensson.

Om det på något sätt lagstadgas ett förbud mot limiteringar så kommer standardlimiterna att behöva justeras nedåt, alternativt så kommer utbudet och/eller payouten att försämras för att minimera riskexponeringen.

Det finns antagligen bara två alternativ, en profitabel markand och ständigt krig för att kringgå limiteringar (som idag) eller en marknad som är avsevärt mycket svårare att slå.

Är hyfsat nöjd om vi får ha kvar samma oddsutbud som det är nu. Närmar ju mig mitt tioende konto på vissa bolag, så det vore fint att kunna börja om från början med konton i eget namn följt av släkt och vänner, då alla ju kommer att räknas som nya kunder. Extra fint blir det om det numera räcker med bank-ID och alla andra verifieringskrav utgår.

Morgan007 2018-10-07 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 586810)
Bolag som erbjuder fler än en handfull marknader måste på ett eller annat sätt skydda sig mot sharps...

Men behöver man erbjuda så extremt många marknader som idag? Behövs 92 marknader på GIF Sundsvall - Kalmar FF imorgon kväll (Bet365) eller 186 marknader på Valencia - Barcelona ikväll (Nordicbet)?

Sen bygger ditt resonemang på att spelbolagen cyniskt ska få plocka stora summor pengar från torskar men inte låta sharps spela - varför behöver de annars ha en obegränsad limit på spelet "Missad straff/Nej" - om spelbolagen håller koll på huvudmarknaderna och sen har låga limiter för alla spelar (typ som Svenska Spel) på övriga marknader så ser jag inte problemet för bolagen.

Slurf 2018-10-07 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av Morgan007 (Inlägg 586880)
Men behöver man erbjuda så extremt många marknader som idag? Behövs 92 marknader på GIF Sundsvall - Kalmar FF imorgon kväll (Bet365) eller 186 marknader på Valencia - Barcelona ikväll (Nordicbet)?

Sen bygger ditt resonemang på att spelbolagen cyniskt ska få plocka stora summor pengar från torskar men inte låta sharps spela - varför behöver de annars ha en obegränsad limit på spelet "Missad straff/Nej" - om spelbolagen håller koll på huvudmarknaderna och sen har låga limiter för alla spelar (typ som Svenska Spel) på övriga marknader så ser jag inte problemet för bolagen.

Måste och måste, Pinnen kan t ex inte ha ett sådant utbud eftersom att det inte går att kombinera med höga limiter för alla. Det är ju på specialspel och mindre marknader där störst värden finns eftersom att det är omöjligt att värdera allt rätt och information av olika slag når dessutom spelarkollektivet snabbare än bolagen i mindre sporter/ligor. Som exempel så är information om ändrade laguppställningar i en stafett i längdskidor eller en lagkapp i simning är ofta mer utslagsgivande än att halva startuppställningen får förhinder för ett fotbollslag med någon form av bredd.

Min poäng är att det blir fullständigt ohållbart att låta alla ha torsk-konto-limiter på t ex simning, vintersport och division-ett-hockey. Trots att payouten ligger mycket lägre där så slaktas bolagen ändå av sharpsen om de får härja med höga limiter.

Jag lägger ingen moralisk värdering i huruvida bolagen bör få limitera eller inte, jag menar bara att det är ett faktum att det är omöjligt att ha det fantastiska utbud som EU-bolagen idag har om limiteringar förbjuds. (Om alla fick maxlimit to win om 1000SEK så skulle det möjligtvis gå.)

Man kan tyvärr inte få det bästa av två världar. Stoppas bolagens möjligheter att limitera ryker det mest lukrativa utbudet.

zolasbarn 2018-11-16 15:27

Angående den nya lagen så har jag kollat lite med lotteriinspektionen och smarkets har tydligen inte sökt licens, blir att man får använda sig att trötta betfair, antar att flera gör det redan idag? Funkar det lika bra som smarkets egentligen förutom då att de har den gamla hederliga avgiften på typ 6% eller?

ZlatanVM18 2018-12-07 18:18

Citat:

Ursprungligen postat av zolasbarn (Inlägg 592225)
Angående den nya lagen så har jag kollat lite med lotteriinspektionen och smarkets har tydligen inte sökt licens, blir att man får använda sig att trötta betfair, antar att flera gör det redan idag? Funkar det lika bra som smarkets egentligen förutom då att de har den gamla hederliga avgiften på typ 6% eller?

Vad händer om man har pengar kvar på Smarkets efter nyår? Innebär det att man måste skatta på alla uttag då?

Guhrra 2018-12-08 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av ZlatanVM18 (Inlägg 595912)
Vad händer om man har pengar kvar på Smarkets efter nyår? Innebär det att man måste skatta på alla uttag då?


Jag kommer iallafall casha ut allt innan, varför ta risken...



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved