Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Frågor om stryk- och europatipset. (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/39083-fragor-om-stryk-och-europatipset/)

hehe100 2020-01-19 18:08

Frågor om stryk- och europatipset.
 
Försöker lära mig hur stryktipset funkar och har några frågor kring hur man ska tänka i vissa situationer.

Om vi antar att det finns en match på stryktipset som är mellan Leeds - Cardiff. Fördelning enligt SVS hur svenska folket har röstat är:

1 X 2
70 % 20% 10%

När blir det ev+ att spela på de olika alternativen? När finns det ett värde? Är det ev+ att ha med ett X i sin rad om oddset (enligt ex Betfair) på X är mindre än 5? Eller att spela en 2 om oddset är mindre än 10?
Om jag har förstått det rätt är finns det ett värde att ha med ett kryss (X) om oddset på att det skulle bli ett kryss (X) ex är 3. Eller har jag fel?

Jag spelar för övrigt system R 0-7-16 (12) så jag spelar ganska billiga och små system. Känner också till att sidan evplus finns och ska kolla mer på den lite längre fram.

Tacksam för svar :hattenav:

Lobo 2020-01-21 00:17

Ja, du är inne på rätt spår. Man bör dock beräkna samtliga teckens odds för att få rätt sannolikhet. Sedan får man inte glömma att skatten är på 35 % och det är mycket för att vara spel.

Sen är det ett komplext spel. Ta ett lag som har 75 % chans, men är streckad på 85 %. Inte ev+, men tar du inte med den flyger du 3 av 4 gånger. Tar du med den gör du ett misstag som måste tas igen på övriga matcher.

hehe100 2020-01-21 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av Lobo (Inlägg 664476)
Ja, du är inne på rätt spår. Man bör dock beräkna samtliga teckens odds för att få rätt sannolikhet. Sedan får man inte glömma att skatten är på 35 % och det är mycket för att vara spel.

Sen är det ett komplext spel. Ta ett lag som har 75 % chans, men är streckad på 85 %. Inte ev+, men tar du inte med den flyger du 3 av 4 gånger. Tar du med den gör du ett misstag som måste tas igen på övriga matcher.

Fattar inte riktigt vad du menar med samtliga teckens odds? Betyder det att man bara ska spela på de tecknen där Svenska folket har "fel", jämfört med de korrekta oddsen? Är det det enda som är ev+?

35 % är mycket skatt. Är vinsten man får redan avdragen automatiskt eller ska man skatta efter en eventuell vinst?

Komplext spel, hög skatt och en hel del tur. Känns inte riktigt lovande.. Jag gissar på att man får se stryktipset som en relativt billig hobby.

Den mest intressanta frågan är - Är det ens lönt att spela på stryktipset eller kan det liknas vid ett lotto? Det känns sjukt ovärt att lägga en massa timmar på något som inte leder till något. Vad tycker ni? :moneybag::no::thumbup:

Lobo 2020-01-21 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av hehe100 (Inlägg 664668)
Fattar inte riktigt vad du menar med samtliga teckens odds? Betyder det att man bara ska spela på de tecknen där Svenska folket har "fel", jämfört med de korrekta oddsen? Är det det enda som är ev+?

Om du har oddsen 2,00-3,00-4,57 betyder inte 2,00 att laget har 50 % chans utan du måste beräkna sannolikheten för samtliga odds. I fallet ovan är det 5 % i skatt. Så rätt sannolikhet blir 1/2,00*0,95= 47,5 % chans för hemmaseger. Är den då streckad under 47,5 % så blir det ju ev+. Dock får du ha större marginaler än så med tanke på att skatten är 35 % på stryktipset. [/QUOTE].

Citat:

35 % är mycket skatt. Är vinsten man får redan avdragen automatiskt eller ska man skatta efter en eventuell vinst?
Var 54 % tidigare och då var det iskallt som spel. Nä, ingen skatt på vinst, men ringar man dit och frågar Skatteverket ger jag mig fan på att de säkert kan hitta på något.

Citat:

Komplext spel, hög skatt och en hel del tur. Känns inte riktigt lovande.. Jag gissar på att man får se stryktipset som en relativt billig hobby.
Tror inte motståndet är supertufft, men kan ha fel.

Citat:

Den mest intressanta frågan är - Är det ens lönt att spela på stryktipset eller kan det liknas vid ett lotto? Det känns sjukt ovärt att lägga en massa timmar på något som inte leder till något. Vad tycker ni? :moneybag::no::thumbup:
Man kan välja sina gånger när det är jackpot exempelvis. Att en ensam vinnare får 10 miljoner är väl också värt något. Men typ när sannolikheten är alldeles för lik streckprocenten och utan jackpotten kan man nog lägga ner pennan.

Strappa71 2020-01-22 21:12

Det är svårt/omöjligt att extrahera något större värde ur 10M-garantin annat än på somrarna när omsättningen är väsentligt lägre. De fåtal ggr som det är noll vinnare ( dvs när man själv skulle kunna ha tagit hem 10M-garantin! ) är det istället fullständigt orimligt svåra utfall.

Det är på somrarna som de flesta ensamvinnarna slagit till.

Kvar blir att jaga Jackpott.

Tänk på att allt som Svenska Spel kallar Jackpott inte är "riktig jackpott". Ibland handlar det om en garanterad 13r-pott där mängden extrapengar minskar allteftersom omsättningen ökar. I extremfallet blir det inga extrapengar alls i potten.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved