Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Program för inlämning av SharpsGar/WinGar system (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/51490-program-foer-inlaemning-av-sharpsgar-wingar-system/)

BosseEk 2022-01-08 21:00

Program för inlämning av SharpsGar/WinGar system
 
Jag fick lite tid över (tyvärr inte tillräckligt för att testa) ett nytt program som skapar inlämningsfiler för Stryk/Europatipset - SharpsGar2SvenskaSpel.

Programmet kan (om det fungerar) ersätta WinGar2SvSpel. Fördelar:

*Klarar av att läsa SharpsGar-filer (blocksystem mm)
*Hämtar veckans kuponger från Svenska Spel (valfritt)
*Visar data om spelobjekten (förutsatt att veckans kupong är hämtad)
*Välj om du vill spela dina säkra matcher som matematiska garderingar
* Säkert mer saker som jag ite kommer på just nu!

Nackdelar:
Programmet är otestat och kan förmodligen innehålla buggar och brister.

Länk till nedladdning:https://www.mediafire.com/file/k2m6e...pel02.zip/file

En zippad fil som förutom programmet innehåller morgondagens Europatipskupong samt dagens Stryktipskupong för den som inte vill eller lyckas ladda ner dessa,

God spellycka!
-Bosse

Tord 2022-01-08 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 774184)
Jag fick lite tid över (tyvärr inte tillräckligt för att testa) ett nytt program som skapar inlämningsfiler för Stryk/Europatipset - SharpsGar2SvenskaSpel.

Programmet kan (om det fungerar) ersätta WinGar2SvSpel. Fördelar:

*Klarar av att läsa SharpsGar-filer (blocksystem mm)
*Hämtar veckans kuponger från Svenska Spel (valfritt)
*Visar data om spelobjekten (förutsatt att veckans kupong är hämtad)
*Välj om du vill spela dina säkra matcher som matematiska garderingar
* Säkert mer saker som jag ite kommer på just nu!

Nackdelar:
Programmet är otestat och kan förmodligen innehålla buggar och brister.

Länk till nedladdning:https://www.mediafire.com/file/k2m6e...pel02.zip/file

En zippad fil som förutom programmet innehåller morgondagens Europatipskupong samt dagens Stryktipskupong för den som inte vill eller lyckas ladda ner dessa,

God spellycka!
-Bosse

Ska bli kul att testa. Trodde du gett upp då det var länge sedan jag såg dig :thumbup:

Ensak jag vill klaga på direkt är att man måste scrolla lite för att kunna se allt på högra sidan där infon om procentfördelningen m.m. finns. Raderna borde vara lika höga på båda sidorna. Teckeninmatningen kunde vara bättre också så där vinner första SharpsGar2SvS

Plus är ju att det finns lag och statistik mellan lagen nu och att man kan tippa block med programmet. Det tråkiga är att jag måste spara om alla systemen igen då jag raderade den infon för v0.1 skulle funka :lol:

https://i.imgur.com/x5K5Qay.png

BosseEk 2022-01-09 08:42

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 774185)
Ska bli kul att testa. Trodde du gett upp då det var länge sedan jag såg dig :thumbup:

Ensak jag vill klaga på direkt är att man måste scrolla lite för att kunna se allt på högra sidan där infon om procentfördelningen m.m. finns. Raderna borde vara lika höga på båda sidorna. Teckeninmatningen kunde vara bättre också så där vinner första SharpsGar2SvS

Plus är ju att det finns lag och statistik mellan lagen nu och att man kan tippa block med programmet. Det tråkiga är att jag måste spara om alla systemen igen då jag raderade den infon för v0.1 skulle funka :lol:

Tack för input! Jag håller med dig till 100%.

Scrollningen är inte rolig. Jag försökte lägga boxarna "på varandra" men då måste man scrolla på höjden istället. Ett alternativ skulle kunna vara att man själv får bestämma vilken info man vill ha tillgång till - allt kanske inte behövs?

Även angående inmatningen håller jag med. Allt var betydligt mycket enklare med WinGar/Wingar2SvSpel. Blocksystemen ställer till det.

I WinGar2SvSpel finns 25 knappar för att ställa upp ramen. Med blocksystem skulle samma lösning innebära 100 knappar då kändes nuvarande lösning smidigare trots allt.

Spara om systemen Tord! Det gäller särskillt system där du har garderingar som måste sluta med olika tecken. Om du lägger dessa i ett separat block har du kontroll på vilka garderingara är så att dessa hamnar på rätt plats i det färdiga systemet. System med 1 block utan "teckenbegränsningar" behöver du inte spara om. Programmet ska automatdetektera WinGar vs SharpsGar.

BosseEk 2022-01-09 09:06

Några ord om filtrering
 
Jag har motvilligt lagt till några funktioner i programmet. Filtrering av rader är en av dessa.

Om data hämtas från Svenska Spel kan ditt färdiga system filtreras mot svenska folkets rader. Tretton matematiskt helgarderade (1,5 miljoner rader) gav en profil mot gårdagens inlämnade rader enl följande:

https://i.imgur.com/fmjr3ei.png

De röda strecken utgör begränsningar inom vilka folkets spelade rader beräknas finnas. Längst till vänster, utanför det röda strecken skulle en rad där tretton matcher är spelade till 0% hamna och längst till höger skulle en rad där tretton matcher är spelade till 100% hamna.

En enkelrad med 13 favoriter ser alltså ut så här:

https://i.imgur.com/KgllxC1.png


Och 13 matematiskt halvgarderade där man inte spelat någon favorit så här:

https://i.imgur.com/fRBYNeg.png

Vill man nu filtrera sitt system för att ta bort rader med låg utdelning kan man dra det nedre handtaget från höger till vänster. De staplar som blir röda motsvarar rader som tas bort ur systemet:

https://i.imgur.com/QaIfB1U.png

OBS! Eventuella systemgarantier går förlorade när rader avlägsnas. Filtrering av system baserat på utdelning är något jag har svårt för men det kan få bli en separat disussion,

BosseEk 2022-01-09 09:31

Gårdagens Stryktipsrad var svårfunnen. Ingen spelare hittade tretton rätt. I utdelningsprofilen låg den också till vänster:

https://i.imgur.com/YnbSYMS.png

Gotland 2022-01-09 09:42

Testa att lägga upp bilderna via https://imgur.com/upload istället.

:KO:

BosseEk 2022-01-09 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 774202)
Testa att lägga upp bilderna via https://imgur.com/upload istället.

:KO:

Tack jag uptäckte precis det!

Tord 2022-01-09 09:46

Jag använde discord och mediafire förut men nu har båda ändrat så att man inte kan visa direkt från dessa sidor längre men imgur som Gotland nämnde funkar. Vet inte varför dom gjort så :thumbdown:

BosseEk 2022-01-09 11:51

Automatranking
 
En annan funktion jag inte är bekväm med rör den ranking av spelobjekten programmet kan göra.

En av parametrarna kan verkligen ifrågasättas, värderingsdifferens.

Populärt kallas parametern för spelvärde och på nätet kan man läsa att det är den man skall använda för att bli en vinnare. Jag har gått igenom spelobjekt retrospektivt och kan inte se att det påståendet stämmer. Jag undrar vilken data som ger stöd åt påstenden likt: "För att vinna pengar på stryket måste du ta hänsyn till spelvärde". Skulle gärna ta del av denna data ([email protected])
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kan inte se att:

- "spelvärda objekt vinner oftare":
Jag finner inget stöd för påståendet när jag tittar retrospektivt på Stryktipset.

-Utdelningen påverkas av antalet "spelvärda" vinnare. "Vill du vinna mycket måste du utgå från spelvärdet":
Ibland blir utdelningen låg med få spelvärda vinnare, och ibland blir den hög. Igår var utdelningen hög på Stryktipset, ingen vinnare med tretton rätt. Hur många av de mest "spelvärda" återfanns då på den rätta raden? Två stycken. Det finns omgångar ovänt förhållande.

Kort sagt kan jag inte hitta stöd för påståenden angående "spelvärde". När jag frågar runt bland matematiskt och statistiskt bevandrade människor skakar de på huvudet och säger ungefär "Nej att dividera två sannolikheter kan inte användas på det viset".

Ett undantag kan vara aktiemarknaden på lång sikt, där en aktie faller i värde pga yttre faktorer som pågående pandemi. Aktien kommer troligtvis att återhämta sig när pandemin är över. Den skulle då få ett högt "spelvärde" befogat.

Spelvärdet är helt enkelt skillnaden i hur Svenska Spel bedömer vinstchansen jämfört med spelkollektivet. Bedömer båda parterna chanserna på samma sätt, 1% eller 99% chans till vinst blir spelvärdet 1 men det säger ingenting om vinstchans eller nivån på utdelningen.

Möjligtvis kan spelvärdet fungera som en "varningsklocka". Varför tror spelarna mycket mer/mindre på exemplevis krysset i match 3.

Med det sagt låter jag funktionen finnas kvar, med namnet "Värderingdifferens" som bättre återspeglar vad det handlar om. Termen "spelvärde" kan ge intrycket att man kan hitta vinnare eller att man vinner oftare.

Tord 2022-01-09 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 774218)
En annan funktion jag inte är bekväm med rör den ranking av spelobjekten programmet kan göra.

En av parametrarna kan verkligen ifrågasättas, värderingsdifferens.

Populärt kallas parametern för spelvärde och på nätet kan man läsa att det är den man skall använda för att bli en vinnare. Jag har gått igenom spelobjekt retrospektivt och kan inte se att det påståendet stämmer. Jag undrar vilken data som ger stöd åt påstenden likt: "För att vinna pengar på stryket måste du ta hänsyn till spelvärde". Skulle gärna ta del av denna data ([email protected])
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kan inte se att:

- "spelvärda objekt vinner oftare":
Jag finner inget stöd för påståendet när jag tittar retrospektivt på Stryktipset.

-Utdelningen påverkas av antalet "spelvärda" vinnare. "Vill du vinna mycket måste du utgå från spelvärdet":
Ibland blir utdelningen låg med få spelvärda vinnare, och ibland blir den hög. Igår var utdelningen hög på Stryktipset, ingen vinnare med tretton rätt. Hur många av de mest "spelvärda" återfanns då på den rätta raden? Två stycken. Det finns omgångar ovänt förhållande.

Kort sagt kan jag inte hitta stöd för påståenden angående "spelvärde". När jag frågar runt bland matematiskt och statistiskt bevandrade människor skakar de på huvudet och säger ungefär "Nej att dividera två sannolikheter kan inte användas på det viset".

Ett undantag kan vara aktiemarknaden på lång sikt, där en aktie faller i värde pga yttre faktorer som pågående pandemi. Aktien kommer troligtvis att återhämta sig när pandemin är över. Den skulle då få ett högt "spelvärde" befogat.

Spelvärdet är helt enkelt skillnaden i hur Svenska Spel bedömer vinstchansen jämfört med spelkollektivet. Bedömer båda parterna chanserna på samma sätt, 1% eller 99% chans till vinst blir spelvärdet 1 men det säger ingenting om vinstchans eller nivån på utdelningen.

Möjligtvis kan spelvärdet fungera som en "varningsklocka". Varför tror spelarna mycket mer/mindre på exemplevis krysset i match 3.

Med det sagt låter jag funktionen finnas kvar, med namnet "Värderingdifferens" som bättre återspeglar vad det handlar om. Termen "spelvärde" kan ge intrycket att man kan hitta vinnare eller att man vinner oftare.

Bosse, kan man inte spara kupongen efteråt om man sagt nej på den frågan en gång? eller måste man göra om allt från början eller räcker det att ladda in kupongen en gång till utan att behöva mata in allt igen?

Edit:
Glöm det det räckte att ladda in igen

En annan sak att sätta TO garderingarna i ett eget block så blev ju garantin fel märkte jag så jag struntade i det

Edit2:
Du borde kanske lägga till en [Töm Ram] eller [Rensa ram] knapp. Om du gjort ett system och sparat det och sedan vill ha ett annat system så blir det violent bla bla. Programmet kraschar inte men man måste radera alla tecken i ramen innan man kan byta system och då vore en [Töm ram] knapp vara bra för att snabba upp lite än att radera match för match manuellt

BosseEk 2022-01-09 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 774220)
En annan sak att sätta TO garderingarna i ett eget block så blev ju garantin fel märkte jag så jag struntade i det

Det är märkligt och borde inte kunna ske.

Här är tabellen för det senaste systemet du lade upp med krav på att match 6 & 7 skall sluta med olika tecken.
Spoiler:
Kod:

OBS!!!!
Följande matcher får ej sluta med samma tecken:
6
7


Garanti vid 2/2 E-Tips i Block 1

U-tips      13  12  11  10    Chans
----------------------------------------
3            -    2  18  72    48/48  100%

2            1    8  29  66    96/288  33,33%
              -    2  18  72    192/288  100%

1            1    9  37  93    192/576  33,33%
              -    1  10  45    384/576  100%

0            -    1  10  45    384/384  100%
----------------------------------------


Garanti vid 1/2 E-Tips i Block 1

U-tips      13  12  11  10    Chans
----------------------------------------
3            -    2  16  60    96/96  100%

2            1    7  24  55    192/576  33,33%
              -    2  16  60    384/576  100%

1            1    8  31  77    384/1152  33,33%
              -    1    9  38    768/1152  100%

0            -    1    9  38    768/768  100%
----------------------------------------


Garanti vid 0/2 E-Tips i Block 1

U-tips      13  12  11  10    Chans
----------------------------------------
3            -    -    4  30    48/48  100%

2            -    2  13  40    96/288  33,33%
              -    -    4  30    192/288  100%

1            -    2  15  53    192/576  33,33%
              -    -    2  17    384/576  100%

0            -    -    2  17    384/384  100%
----------------------------------------

Den blir exakt samma om man lägger match 6 & 7 i ett separat block. Skillnaden blir att du kan välja var du vill spela dessa matcher på kupongen i SharpsGar2SvenskaSpel :


https://i.imgur.com/AgSWjSn.png

BosseEk 2022-01-09 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 774220)

Edit2:
Du borde kanske lägga till en [Töm Ram] eller [Rensa ram] knapp. Om du gjort ett system och sparat det och sedan vill ha ett annat system så blir det violent bla bla. Programmet kraschar inte men man måste radera alla tecken i ramen innan man kan byta system och då vore en [Töm ram] knapp vara bra för att snabba upp lite än att radera match för match manuellt

Snyggt fångat, det får jag titta på.

Tord 2022-01-09 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 774226)
Det är märkligt och borde inte kunna ske.

Här är tabellen för det senaste systemet du lade upp med krav på att match 6 & 7 skall sluta med olika tecken.
Spoiler:
Kod:

OBS!!!!
Följande matcher får ej sluta med samma tecken:
6
7


Garanti vid 2/2 E-Tips i Block 1

U-tips      13  12  11  10    Chans
----------------------------------------
3            -    2  18  72    48/48  100%

2            1    8  29  66    96/288  33,33%
              -    2  18  72    192/288  100%

1            1    9  37  93    192/576  33,33%
              -    1  10  45    384/576  100%

0            -    1  10  45    384/384  100%
----------------------------------------


Garanti vid 1/2 E-Tips i Block 1

U-tips      13  12  11  10    Chans
----------------------------------------
3            -    2  16  60    96/96  100%

2            1    7  24  55    192/576  33,33%
              -    2  16  60    384/576  100%

1            1    8  31  77    384/1152  33,33%
              -    1    9  38    768/1152  100%

0            -    1    9  38    768/768  100%
----------------------------------------


Garanti vid 0/2 E-Tips i Block 1

U-tips      13  12  11  10    Chans
----------------------------------------
3            -    -    4  30    48/48  100%

2            -    2  13  40    96/288  33,33%
              -    -    4  30    192/288  100%

1            -    2  15  53    192/576  33,33%
              -    -    2  17    384/576  100%

0            -    -    2  17    384/384  100%
----------------------------------------

Den blir exakt samma om man lägger match 6 & 7 i ett separat block. Skillnaden blir att du kan välja var du vill spela dessa matcher på kupongen i SharpsGar2SvenskaSpel :


https://i.imgur.com/AgSWjSn.png

Hade nog gjort fel då jag sällan kör blocksystem. Fick det rätt nu :yes:

reflex 2022-01-09 16:31

Vid rankingen borde det finnas någon markering så att det blir lättare att ställa in ranken lika varje gång. Exempel vid 25, 30 och 75.

BosseEk 2022-01-09 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av reflex (Inlägg 774267)
Vid rankingen borde det finnas någon markering så att det blir lättare att ställa in ranken lika varje gång. Exempel vid 25, 30 och 75.

Absolut! Det ska finnas "tickmarks" men de syns ju knappt på den förstorade bilden nedan :cry: Det får bli en sån här lösning. Inte snyggt men funktionellt.


https://i.imgur.com/eI4juIb.png


Vidare kom jag på att WinGar/Sharpgarsystemen inte kontrolleras vid inläsning. Tomma rader eller rader med konstiga tecken kan ge felmeddelanden. Men så var det nog redan i WinGar2SvSpel.

Själv upptäckte jag det när ett system innehöll tecknet 6 och programmet förväntade sig att matchen skulle vara halvgarderad. Då skall ju bara tecknen 1,2 och 4 finnas. En 6:a blev helt knas. Ska titta på det när jag får tid.

Men siffror 0-100 med steg om 10 vid ranken är redan tillagt. Tack Reflex.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved