Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Oddsoddsodds och deras "Value factor" (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/5185-oddsoddsodds-och-deras-value-factor/)

Majo 2010-11-25 11:36

Oddsoddsodds och deras "Value factor"
 
Jag använder mig av oddsoddsodds.com när jag shoppar runt.

Har märkt att det ofta finns vad de definierar som "Value odds".

Citat:

"Value odds" are highlighted red and bold. (An odd is classified as "value" when its reciprocal lies under the average probability.)"
Vad innebär detta? Kan nån förklara det här med reciprocal?

Och kan det finnas värde i dessa odds?
Märker att det ofta är outsider-odds som sticker iväg.

Exempel är denna: Randers - Odense

...där laddies ligger på 6.50 och avg är 5.18, "value factor" är 1.155.

Nu lär ju inte 5.18 vara +-0 EV utan snarare -EV, men om "value factor" är tillräckligt hög, säg >1.10, så kanske det finns värde?

EDIT:
Lägger ut länken till sheetet här: Oddsoddsodds value factor

RobinD 2010-11-25 11:50

Sannolikt någon statistisk uträkning som de gör baserat på historiska resultat, gissningsvis inte allt för träffsäker. Men vad vet jag:)

Majo 2010-11-25 11:52

Blev nyfiken, så jag skapade ett sheet där jag kommer att paper-traila de jag hittar med fiktiva insatser.

Blir nog många långskott :)

RobinD 2010-11-25 11:58

låter spännande, alltid bra att kolla upp saker på papper:)

BiggieB 2010-11-25 12:43

Odds räknarman ut genom formeln p/(1 - p). Reciprocal är nämnaren. Så jag antar att vad de räknar ut är P*/(1 - p). Där p* är genomsnittssannolikheten, konverterat från medeloddset. Det kan också vara p*/p med ovanstående beteckningar. Förmodligen det senare. Det ger en storhet som är större ju högre över medeloddset p ligger.

Majo 2010-11-25 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av BiggieB (Inlägg 82636)
Odds räknarman ut genom formeln p/(1 - p). Reciprocal är nämnaren. Så jag antar att vad de räknar ut är P*/(1 - p). Där p* är genomsnittssannolikheten, konverterat från medeloddset. Det kan också vara p*/p med ovanstående beteckningar. Förmodligen det senare. Det ger en storhet som är större ju högre över medeloddset p ligger.

Tack för förklaringen :hattenav:

Majo 2010-11-25 16:18

Smouha leder borta mot El Masry med 3-1 och kvarten kvar

10 ggr degen hos bet365 :lol:

EDIT: och 3-1 blev det och en kanonstart för Ox3-sheetet :p

Majo 2010-11-26 07:56

2-8-0 igår vilket är ett fantastiskt resultat, med tanke på att de som satt var en 10 resp 11 oddsare :ohmy:

ROI 210% :p

RobinD 2010-11-26 08:32

Haha, snyggt! Du kanske har hittat något som funkar ändå;) fortsätt uppdatera!

tino 2010-11-26 10:56

Jag har tänkt att testa något liknande med Value Bets från oddsportal.com där t.ex. max odds får vara 10x för att försöka hålla ner variansen något, och minsta övervärde säg 30%.

Jag har bara inte fått tid att göra detta, så det blir väldigt intressant att följa detta projekt då min tolkning alltid har varit att det är mycket lättare att hitta övervärde hos Outsiders + att man slipper risk att bli limiterad, eller åtminstone mindre risk.

Keep it up!

Majo 2010-11-26 12:03

Håller med tino, jag har också fått känslan av att överodds lättare står att hitta hos outsiders.

Verkar som om bolagen fokuserar på favoritoddsen och sätter outsider-oddsen "lite på en höft"

Blir en fullmatad helg med massa långskott :popcorn:

Majo 2010-11-26 21:27

1-4 idag....!

Almere vinner borta mot Dordrecht till 10 ggr pengarna :p

ROI efter 15 spel: 206%

:cheers:

BiggieB 2010-11-27 01:18

Citat:

Ursprungligen postat av Majo (Inlägg 82904)
Håller med tino, jag har också fått känslan av att överodds lättare står att hitta hos outsiders.

Verkar som om bolagen fokuserar på favoritoddsen och sätter outsider-oddsen "lite på en höft"

Blir en fullmatad helg med massa långskott :popcorn:

det tror jag knappast. Genom att sätta oddsen åt ena hållet så är oddset automatisk satt åt andra hållet också :)

Majo 2010-11-27 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av BiggieB (Inlägg 83171)
det tror jag knappast. Genom att sätta oddsen åt ena hållet så är oddset automatisk satt åt andra hållet också :)

Det tror jag knappast. Hur förklarar man att två bolag som har 1.10 på favoriten har 15 respektive 27 på outsidern?

RobinD 2010-11-27 08:21

Den är det en trevägsmarknad vi pratar om oxå.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved