Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Vilka tradingknep fungerar? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/8577-vilka-tradingknep-fungerar/)

sooi 2011-08-23 18:12

Vilka tradingknep fungerar?
 
Hej!

Min första post i detta trevliga forum.

Jag funderar på att börja trada på fotboll och undrar om ni har några tips som fungerar i längden?

Jag har ju hört det här med att man layar lika och sedan spelar man på lika när det blivit ett mål.
Men har även hört att det inte fungerar bra längre. Stämmer det?
Vad är det som gjort att det inte fungerar lika bra längre?

Gärna andra tips mottas tacksamt!

RobinD 2011-08-23 20:06

Ett värdefullt tips: ingen strategi är så bra att du kan applicera den rakt över på vilken match som helst.

Du måste leta värde i oddsen, precis som med vanlig betting.

sooi 2011-08-23 23:17

Ok jag förstår. Jo det vore väl för bra för att vara sant egentligen.
Men hur skulle du säga att man på bästa sätt letar värde i en match för en nybörjare?

Och finns det några ställen in-play där man kan få just dessa värden rent generellt?

KP 2011-08-23 23:35

Flyttar från Fotboll > Tänkarhörnan /mod

Sonny 2011-08-23 23:37

Ett tips till dig är att helt enkelt söka "betfair" i sökfältet som finns uppe till höger på den här sidan. Det finns redan en hel del trådar där det faktiskt står ganska många tips.

En strategi som jag annars använder mig av och som jag gjort hyfsat resultat på, är att spela att det ska bli ytterligare mål i matchen när matchklockan har nått 80 min. Man brukar kunna få uppåt 3 gånger pengarna i odds och i många matcher öppnar spelet upp sig på slutet pga att spelarna är trötta samtidigt som ett lag måste framåt pga att de ligger under. Dessutom finns det vissa lag som är experter på att avgöra sent i matcherna. I exempelvis allsvenskan så har Elfsborg den här säsongen avgjort ett antal matcher väldigt sent.

Detta är dock en ganska tidskrävande strategi och man måste ha god koll på matchutvecklingen. Det är dessutom inte trading utan snarare livebetting, men i alla fall.

Precis som RobinD sa så gäller det också att välja ut matcherna noggrant precis som när man bettar. Gjorde själv misstaget att testa boka oavgjort strategin på var och varannan match och det blev ganska dyrt i slutändan kan jag säga.

RobinD 2011-08-24 07:40

En bra ide är att leta efter favoriter som är för stora, boka dessa och sälja dem efter 10 minuter då oddsen stigit.

Man får passa sig för snabba mål bara.

KungK2 2011-08-24 14:42

Boka krysset kan vara en idé om man tex väntar till paus eller en liten bit in i andra. Oddset är lägre och hittar man en match med mycket avslut på mål och hörnot etc kan det vara läge att kliva in. Somliga väntar in sista kvarten av matchen. Då är ju oddsen än mer trevliga ur bokningssynpunkt och många lag gör mål sent i matcherna som redan påpekats.

sooi 2011-08-25 00:15

Ok, tack för svaren!

Tänkte bara fråga er lite mer, hoppas det är ok.

Sonny:
Jag har läst en del i tidigare trådar här om betfair. Men det är så mycket och allt förändras ju dessutom, trender går osv. Så jag tänkte att det bästa är att uppdatera sig och verkligen samla det som skulle kunna fungera så som det ser ut nu.

"Detta är dock en ganska tidskrävande strategi och man måste ha god koll på matchutvecklingen"

På vilket sätt är den tidskrävande förutom att man får sitta och följa matchens sista kvart?
Och ang att man ska hålla koll på matchutvecklingen, vad är det man ska hålla koll på förutom att det fortfarande står lika när man bokar?

Det skulle vara intressant att höra hur mycket plus du gått på denna strategi förresten.



RobinD:
Du är något av en tradingguru här på forumet vad jag har förstått.
Hur mycket plus har du gått sedan du började trada?

Vilka faktorer tycker du annars är viktiga att titta efter om ett lag är överdrivet favorittippad eller inte? Alltså på vilket sätt vet man om dom är överdrivet populära för vinst?
Brukar du t ex jämföra odds med andra siter eller hur gör du?



KungK2
Ok, det låter också intressant. Just att vänta till sista kvarten påminner ju en del om det Sonny skrev bara att man här istället gör det till en trade istället.

Har du själv jobbat på detta sättet?



Det blev en del frågor, men det är mycket man vill veta=)

RobinD 2011-08-25 06:49

Om jag är sharps tradingguru så tycker jag synd om sharps!:)

Zimzelen och bftrader är oändligt mer erfarna.

Mitt månadslånga projekt gick dock mycket bra och jag gjorde väl plus 2 lappar.

Man måste lära sig att läsa marknaden och det finns ju inte något direkt att säga mer än att lära sig värdera och förstå vart pengarna hamnar.

zimzelen 2011-08-25 07:35

Finns inget som fungerar över allt annat. Trading är precis som Robin redan har påpekat, att man måste lära sig läsa marknaden, hur oddsen rör sig när något inträffar i matcher.
Vissa är duktiga på tennis, vissa på vem som vinner en fotbollsmatch, vissa om hur många mål görs, vissa om när målen görs.

Två tumregler skulle jag säga är

Gå in in marknaden när den är som mest fördelaktig för dig. Dvs när du kan vinna som mest och inte riskera förlora så mycket. leta efter överodds helt enkelt, precis som i vanlig betting.

Den andra är den svåraste men den absolut viktigaste. Lär dig ta förluster i tid. Girigheten kommer hänga över dig konstant. Kan du kontrollera den och ta förlusten i tid istället för att ta nya galna positioner i marknaden för att du vill "vinna tillbaka" pengar. Fråga dig själv varje gång "Vill jag hellre förlora en tusenlapp eller en hundring?" (eller vad man har för instatser). Röda ut nu förlorar jag en hundring, kommer det ett mål i nästa nafall har jag förlorat 1000kr istället. Ta hundringen. Hoppas inte på att marknaden ska komma ikapp dina risker. Se hundringen som en vinst i sammanhanget.
Om du sätter dig och kollar på dina förluster i efterhand på en tidperiod och skriver in de röda siffrorna du hade haft om du tagit förlusterna i tid istället för att chansat, då fattar du rätt snabbt innebörden av detta och hur mycket mer pengar du hade haft på kontot.

Kan du bemästra dessa två tumregler så är du på gång :)

Sonny 2011-08-25 22:28

"Sonny:
Jag har läst en del i tidigare trådar här om betfair. Men det är så mycket och allt förändras ju dessutom, trender går osv. Så jag tänkte att det bästa är att uppdatera sig och verkligen samla det som skulle kunna fungera så som det ser ut nu.

"Detta är dock en ganska tidskrävande strategi och man måste ha god koll på matchutvecklingen"

På vilket sätt är den tidskrävande förutom att man får sitta och följa matchens sista kvart?
Och ang att man ska hålla koll på matchutvecklingen, vad är det man ska hålla koll på förutom att det fortfarande står lika när man bokar?"

Det skulle vara intressant att höra hur mycket plus du gått på denna strategi förresten."



Tyvärr har jag inte spelat den här strategin tillräckligt många gånger för att säga hur vinstgivande den är, men hittils ligger jag klart över 110 % i ROI. Skall ju dock tilläggas att variansen är ju ganska hög när man spelar på odds mellan 2,5 till 3 ggr pengarna.

Egentligen är den kanske inte mer tidskrävande en annan trading, jag jämförde nog med den vanliga bettingen där tror jag. Men grejen är att du bör ha sett hela matchen för att lägga ett riktigt bra spel. Att hoppa in i 70 min kan nog funka också, men för mig har det i alla fall gått betydligt bättre när jag har sett hela matchen. Sedan kan man ju också använda den här strategin genom att enbart gå efter statistik och då behöver man ju inte ens titta på matchen, men åtminstone för mig har det inte fungerat lika bra när jag gått enbart efter statistik.

En annan sak att tänka på att om man ska se matchen, är att streamen/tv-sändningen inte är för långsam. Varenda sekund är viktig. Har råkat ut ett flertal gånger för att det blivit mål precis innan jag fått mitt spel matchat och det är lika frustrerande varenda gång.

Sedan måste matchen inte alls stå lika eftersom du då kan lägga ett överspel istället. Tycker att den här strategin fungerar bra även i sådana matcher där ett lag leder med t.ex. 4-1. Det är ofta som det dimper in ett extra mål på övertid när det förlorande laget inte känner någon större lust att överanstränga sig i sitt försvarsspel eftersom de ändå vet att de kommer förlora stort.

Grovbenstomme 2011-08-26 17:07

Sonny får man fråga hur resultatet ser när ställningen är lika?

Lite nyfiken om det påverkar något i slutet av matcherna. Rädslan att förlora kanske hämmar målproduktionen eller det kanske bara är jag som tänker som lagerbäck.

Wagner 2011-08-26 17:20

Jo det är betydligt större chans till mål vid 4-1 än om det står 1-1.

Men det brukar återspeglas i oddsen också. :)

Sonny 2011-08-26 18:41

Wagner har helt rätt i att det generellt sätt blir mindre mål vid ett oavgjort resultat, men alla lag är ju knappast heller nöjda med en poäng.Topplag som möter bottenlag på hemmaplan går givetvis för seger. Minns t.ex. en match förra året när Arsenal mötte Westham hemma. Matchen stod 0-0 länge men Arsenal var givetvis inte nöjda med 0-0 och till slut så avgjorde de också matchen. Topplag som har lika brukar i regel inte vara speciellt nöjda och då dimper det ofta in ett mål till slut. Sedan är också vissa topplag bättre på detta än andra. Arsenal och United brukar vara bra på att avgöra sent, frågan är om Arsenal är lika bra på detta i år dock med tanke på att de tappat flera tongivande spelare.

Och angående om oddsen är korrekta när det gäller sannolikheten för att det ska bli mål i slutet av en match , så är åtminstone min erfarenhet att det är lite olika. I de stora ligorna är det vanligast att oddsen är korrekta. Men även där tycker jag man kan hitta överodds relativt ofta.

Grovbenstomme 2011-08-26 18:44

Tackar så mycket för era erfarenheter och tankar :hattenav:



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved