Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tennis (https://www.sharps.se/forums/tennis/)
-   -   För många fixade matcher (https://www.sharps.se/forums/tennis/36726-foer-manga-fixade-matcher/)

anre24 2019-08-10 11:13

För många fixade matcher
 
Nadal, Federer, Djokovic och de andra topp 50 tar i stort alla prispengar.
Pengarna borde fördelas jämnare så att även de som spelar på ITF har möjlighet att åtminstone få hyggliga summor.

http://www.tennisintegrityunit.com/media-releases

Hur mycket korruption som helst inom de lägre tennisturneringarna..

Slurf 2019-08-10 14:44

Nadal, Federer, Djokovic och de andra topp 50 står för i stort sett alla intäkter.

I vilka andra sporter är det du vill se artificiellt höga prissummor till utövare på lägre nivåer? Ska lägre divisioner i fotboll också subventioneras? När publikintresset och därmed intäkterna saknas för ITF, vem skall betala?

Detta är en icke-fråga. Limiterna inom de lägre tennisturneringarna är också dåliga. På sikt hittas det säkert en balans där det inte lägre är värt att rigga. Spelbolagen slutar antagligen också att tillhandahålla vadhållning/sänker limiterna ytterligare om andelen riggade matcher gör att det är omöjligt för dem att ens göra en profit på marknaden längre. Att någon tar ett medvetet dubbelfel i poäng 2 i första servegemet i andra set samtidigt som de i övrigt spelar sitt max och kanske ändå vinner så drabbar det dessutom endast spelbolagen.

Ärligt talat så bryr jag mig inte alls om matchfixning. Integriteten inom lägre nivåer av idrott är för mig oviktig då resultaten är mer eller mindre oviktiga för andra än ett fåtal individer som står nära dessa idrottare. Jag skiter rentav i om matcher i Superettan riggas då och då, det är en liga där dryga 30% av lagen har 1000 pers eller mindre på sina matcher och dessutom så är det matcherna av mindre betydelse som primärt kommer att riggas, så sporten tar ingen större skada då heller. Det viktiga är att finrummen inom de stora sporterna hålls rena då det är där det verkliga intresset finns. De hålls rena genom att det är så mycket pengar och prestige inblandat att det inte är värt att rigga.

Skriver inte ens detta för att provocera eller sätta mig på tvären. Hur i hela friden kan man bry sig om huruvida en match man inte ens har koll på resultatet i var uppgjord eller inte?

Slurf 2019-08-10 14:51

Kommer aldrig att begripa mig på människor som likt dig anser att det är en mänsklig rättighet att kunna ägna sig åt idrott på heltid. Det är lika befängt som att ha ett statligt stöd till konstnärer som färre än en promille av befolkningen känner till.

AmaerildeRimfrost 2019-08-11 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 632847)
Kommer aldrig att begripa mig på människor som likt dig anser att det är en mänsklig rättighet att kunna ägna sig åt idrott på heltid. Det är lika befängt som att ha ett statligt stöd till konstnärer som färre än en promille av befolkningen känner till.

I framtiden kommer vi alla ha en medborgarlön - då det är enda hållbara om vi inte ska börja slå ihjäl varandra på heltid.

Sen kan jag hålla med om att man inte ska gå in med extra pengar till "de sämre" inom sina idrotter. travet kan dock börja med att stryka alla dessa feta prissummor till rena skräpet så är vi på rätt väg!

Sen är det en mänsklig rättighet att få ägna sig åt vad man vill på heltid :D

PTV 2019-08-12 22:46

Låter man det härja fritt på lägre nivåer är det risk att det sprider sig uppåt. Säg att maffian får med sig en 19-årig tennisspelare som är rankad 200 och kan köpa dennes matcher. Till synes gör det inte sporten någon skada eftersom det sker på arenor ingen bryr sig om. Ponera dock att denna spelare blommar ut i senare ålder och blir topp 10, inget osannolikt scenario. Det är inte så att spelaren då kan säga "Nej, nu är jag topp 10 och tjänar massa pengar så nu behöver jag inte era pengar längre." Snarare är det maffian som kan säga "Fortsätt samarbeta eller så går vi ut med alla dina läggmatcher från förr och din karriär är förstörd". Jag vet inte exakt hur de kommunicerar, om det är mer med hot eller lockelser, men jag hoppas du förstår principen.
Ett annat problem är att om du dödar en sports trovärdighet på lägre nivå riskerar du att skada intresset för både idrottare och publik där och med en sämre kvalitet på den nivån riskerar även toppnivån att ta skada på sikt.
Även vi som spelare drabbas. Vi kan till exempel inte spela på tennis på toppnivå hos Betfair för tillfället på grund av riggade matcher främst inom fotboll på lägre nivåer vilket lett till restriktioner vad gäller spel på underåriga spelare. Och det fick konsekvensen att Betfair stängde all tennis för svenska kunder under sommaren. Låter det sanslöst att det blev så? Ja absolut, men det är ett verkligt exempel på hur matchfixning på lägre nivå får oanade konsekvenser.

ExtremtRik 2019-08-12 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost (Inlägg 633062)
I framtiden kommer vi alla ha en medborgarlön - då det är enda hållbara om vi inte ska börja slå ihjäl varandra på heltid.

Sen kan jag hålla med om att man inte ska gå in med extra pengar till "de sämre" inom sina idrotter. travet kan dock börja med att stryka alla dessa feta prissummor till rena skräpet så är vi på rätt väg!

Sen är det en mänsklig rättighet att få ägna sig åt vad man vill på heltid :D

Vilken jävla framtid?

Alla som förstår något om sannolikheter inser att vi inte i en evighet kommer att kunna ducka kärnvapenkrig genom att en teknikfientlig ryss med en gnutta egen vilja inser att larmet är ett datorfel ... etc.

Tror mer på alternativ två som du nämner, vi är redan halvvägs, för maskinägarna kommer vi inte åt de lär ha avancerade försvarsmekaniskmer/vapen. Åtestår att slå ned grannen för att ta dennes revir, hallonbuskar etc.


Uppgjorda tennismatcher, fotboll, eller hästlopp, vem orkar bry sig, och varför? De enda tillfällena man har en chans att gissa rätt är ju när man räknat ut vem som är den riggade vinnaren och varför :drunk:

ExtremtRik 2019-08-12 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 632847)
Kommer aldrig att begripa mig på människor som likt dig anser att det är en mänsklig rättighet att kunna ägna sig åt idrott på heltid. Det är lika befängt som att ha ett statligt stöd till konstnärer som färre än en promille av befolkningen känner till.

Idrott och det mesta runt omkring är befängt, ja. Tala om survivorship bias... fast gladiatorspel har ju länge varit populärt.

Det statliga stödet går ju inte att jämföra samma dag eller ens samma år...

Solsegel 2021-09-13 15:44

Stora turneringar är ofta inte heller på riktigt du kan lika väl titta på US wrestling Open



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved