Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Hur gör ni ABCD-reduceringen? (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/17316-hur-goer-ni-abcd-reduceringen/)

c0zzman 2013-08-24 08:29

Hur gör ni ABCD-reduceringen?
 
Hej
Jag har spelat reducerat ganska länge, faktiskt ett par år. Men jag känner mig konstigt nog ändå lite osäker på taktiken.
Spelar för ungefär 900kr per vecka.
Försöker reducera mellan 75-85%.
Reducerar oftast A-D, spikar får E.
Ibland lägger jag till Vinstutgångar och Kuskvinster för att reducera hårdare.
Använder Jokersystemet.

Det jag inte blir klok på är hur jag ska göra fördelningen mellan villkoren ABCD (minst-max). Oftast när jag spelar har jag t.ex. 1-3/2-3 A-hästar, 1-2 B-hästar och minst 1 C-häst. Givetvis beroende på omgången, men ungefär så här.

Hur brukar ni resonera kring ABCD-villkoren? Sätter ni alltid spiken utanför villkoren, hur många A,B-hästar osv brukar ni sätta?

Tack för ett bra forum!

...givetvis har jag genom åren ändå lyckats vinna några slantar :yes:

Viroid 2013-08-24 09:09

Om du bara har EN A-häst i varje lopp så tycker jag mest det är dumt att börja begränsa maxantalet som får vinna. Det reducerar i princip ingenting för att du begränsar A-hästarna till 3 istället för 5 eller 6. Tänk på att om du bara betalat 50 öre för den där raden med sju rätt som gav 1000kr tillbaka är det ett rätt bra odds... :-)

Hur man hanterar spikar spelar ingen roll, gör som du vill och som du tycker om.

I övrigt så tycker jag att utgångar är ett bra verktyg om det gör att man kan klara sig med EN spik. Begränsning på kuskar fungerar ganska bra på V75, men inte på andra spelformer. Kolla också att det verkligen reducerar ordentligt om man kryssar i det, för det kan vara dyrt att ta bort en Björn, Erik eller Örjan som C-häst i sista om det ändå bara sparade några tior.

alle 2013-08-24 09:31

Jag (som ej är jätte erfaren på joker och inte har utforskat det så jätte noga) brukar nästan alltid köra efter samma kravsättning.

Använder mig av poäng istället för ABCDE, brukar sätta A hästen till 1poängare, B hästar till 2poängare. Oftast endast en 1 poängare och ibland flera 2poängare.

mina krav brukar vara: minst 2st 1poäng och minst 3st 1-2poäng PLUS 2 spikar

Ibland har jag också ett 4poängskrav (C-hästkrav, skrällkrav) max 1 4poängare.


Jag tycker om att fördela strecken beroende på vinstchans så mycket som möjligt, men det kräver att man är riktigt påläst.
Krav som jag då ibland använder är:

minst 1 1poängare
minst 2 1-2poängare
minst 3 1-3poängare

och ev ett skrällkrav!

Men oftast använder jag mitt första exempel!

Laxdasen förklarade för inte så längesen hur han brukade spela, tror det var i förra lördagens v75 tråd. Gå in och läs, riktigt intressant system han använder sig utav!

c0zzman 2013-08-24 09:47

Viroid --> Men det du missar i ditt resonemang kring spikarna är hur många favoriter, 2-handsfavoriter osv. som vinner generellt. ...om jag inte missförstår dig. Alltså, en spik kan ju alltid ses som en A-häst eftersom den måste vinna. Då kan det bli svårt att sätta villkoret minst/max 3-4 A-hästar.

alle --> Det där med poäng har jag aldrig förstått mig på. Kanske borde kolla mer på det. Ska se om jag kan hitta laxdasens inlägg.

Viroid 2013-08-24 09:56

En spik är alltid en spik. Om du sedan har den som A-häst, E-häst eller helt utanför ABCDE spelar ingen roll, den måste vinna i alla fall.

Och om du har den utanför och sedan krav på 2 A-hästar, eller om du har den som A-häst och krav på 3 A-hästar spelar ingen roll för radantalet eller dina chanser att vinna.

Rent statistiskt vinner ungefär 2,6 streckfavoriter varje V75-omgång. Det antyder att det är svårt att dels ha en spik och dessutom sätta mer än två A-hästar, om det inte är en favoritomgång med låg utdelning.

Zniper 2013-08-24 10:26

Jag kör nuförtiden med en spik och sen ska 2 av 4 utgångar sitta. Det reducerar bort ungefär 85-90% och om man har några roliga utgångar så får man ett ganska slagkraftigt system

sandro 2013-08-25 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 268951)
En spik är alltid en spik. Om du sedan har den som A-häst, E-häst eller helt utanför ABCDE spelar ingen roll, den måste vinna i alla fall.

Och om du har den utanför och sedan krav på 2 A-hästar, eller om du har den som A-häst och krav på 3 A-hästar spelar ingen roll för radantalet eller dina chanser att vinna.

Rent statistiskt vinner ungefär 2,6 streckfavoriter varje V75-omgång. Det antyder att det är svårt att dels ha en spik och dessutom sätta mer än två A-hästar, om det inte är en favoritomgång med låg utdelning.

Intressant!

Har haft ett stort travintresse så länge jag kommer ihåg, och spelat på det i många många år men när det till reducerade system är jag en riktig nybörjare som har gjort det tre gånger än så länge.

1. Blev ca 500 kr tillbaka totalt på V64 där lapparna kostade ca 120 kr totalt

2. Reducerade riktigt kraftig i Onsdags på V86, kostade ca 100 kr och blev ungefär 1000 kr i vinst, satt ju med 1.an i sista för ca 50.000 kr totalt med alla 7.or och 6.or inräknat.

3. V64 i fredags reducerat från 1400 rader ner till ca 80 kr men ingen vinst att snacka om.


Det du nämner med 2,6 favoriter på V75 går ju säkert att bygga vidare på, tex hitta 2 favoriter som man spikar varje omgång sedan måla på som satan i dom 5 övriga avdelningarna och sätta upp 2-6.e handare som A-hästar ist och krav på att 2 av dessa ska vinna samt 2 på undre halvan i strecken och ett där det inte spelar någon roll vilken vinnaren är.

Gillar helt klart reducerat av det jag har sett än så länge och bra när man kan få tips av personer som i den här tråden.

Migge 2013-08-25 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av sandro (Inlägg 269270)
Gillar helt klart reducerat av det jag har sett än så länge och bra när man kan få tips av personer som i den här tråden.

Lindvall lär ut grunderna i ett antal steg i Jokersystemet på:

https://www.atg.se/#/department.atg....andstartlists/

sandro 2013-08-25 11:52

Om man inte kör för V6 endast så gillar jag tex detta som är på 18018 rader och reducerat med 98,1% och kostar 336 kr.

1
1
A-2 B-3,4,5 C-6,7,8,9,10
A-2 B-3,4,5,6 C-7,8,9,10,11,12,13,14
A-4 B-2,3,5,6,7 C-8,9,10,11,12
A-4 B-2,3,5,6,7,8 C-9,10,11,12,13,14,15

Spikat 2 favoriter, plockat bort favoriterna helt i övriga 4 loppen då jag inte vill ha någon miniutdelning.

Förutom favoriterna i dessa 4 loppen så är ALLA hästar med där 2.a handare är som A-hästar i dom två första och 4.e handare som A-hästar i dom två sista.

2 av dessa A-hästar ska vinna samt 1 B och 1 C, som sagt var kraftigt reducerat men sitter bara spikarna så kan man hämta hem en bra slant på 4 och 5 rätt ändå på totalt 12 lappar.

Då jag är ny på detta så får se till stor del se ut på detta sättet eller liknande tills jag hittar tryggheten i det :)

Blir ju bra pengar oavsett om det är 2 favoriter samt 2 stycken 2/4.e handare om man sätter dom på rätt ställen där det tex är 80% som favoriter som faller där 4.e handaren vinner.

Sedan skrattar nog dom som är insatta i hur reducerat fungerar på bästa sätt, men den smällen tar jag gärna tills jag lär mig.

HPT 2013-08-25 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av sandro (Inlägg 269274)
Om man inte kör för V6 endast så gillar jag tex detta som är på 18018 rader och reducerat med 98,1% och kostar 336 kr.

1
1
A-2 B-3,4,5 C-6,7,8,9,10
A-2 B-3,4,5,6 C-7,8,9,10,11,12,13,14
A-4 B-2,3,5,6,7 C-8,9,10,11,12
A-4 B-2,3,5,6,7,8 C-9,10,11,12,13,14,15

Spikat 2 favoriter, plockat bort favoriterna helt i övriga 4 loppen då jag inte vill ha någon miniutdelning.

Förutom favoriterna i dessa 4 loppen så är ALLA hästar med där 2.a handare är som A-hästar i dom två första och 4.e handare som A-hästar i dom två sista.

2 av dessa A-hästar ska vinna samt 1 B och 1 C, som sagt var kraftigt reducerat men sitter bara spikarna så kan man hämta hem en bra slant på 4 och 5 rätt ändå på totalt 12 lappar.

Då jag är ny på detta så får se till stor del se ut på detta sättet eller liknande tills jag hittar tryggheten i det :)

Blir ju bra pengar oavsett om det är 2 favoriter samt 2 stycken 2/4.e handare om man sätter dom på rätt ställen där det tex är 80% som favoriter som faller där 4.e handaren vinner.

Sedan skrattar nog dom som är insatta i hur reducerat fungerar på bästa sätt, men den smällen tar jag gärna tills jag lär mig.

Att spela med en fast mall är ju inte så optimalt eftersom du anpassar valen efter hur mallen ser ut istället för att spela utifrån hur de faktiska loppen ser ut...

Filosofin bakom systemet är det kanske inga större fel med, men man vill ju så klart anpassa systemet efter hur omgången ser ut och inget annat.

HPT 2013-08-25 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 269271)
Lindvall lär ut grunderna i ett antal steg i Jokersystemet på:

https://www.atg.se/#/department.atg....andstartlists/

Jag har sett de här klippen, och som ni kanske förstår så är jag inte jätteimponerad av programmet... ;-)

Hur kommer det sig att ni väljer Jokersystemet när det enda som egentligen är unikt är Travguro-kommentarerna och det väldigt höga priset?

HPT 2013-08-25 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 268931)
Om du bara har EN A-häst i varje lopp så tycker jag mest det är dumt att börja begränsa maxantalet som får vinna. Det reducerar i princip ingenting för att du begränsar A-hästarna till 3 istället för 5 eller 6. Tänk på att om du bara betalat 50 öre för den där raden med sju rätt som gav 1000kr tillbaka är det ett rätt bra odds... :-)

Hur man hanterar spikar spelar ingen roll, gör som du vill och som du tycker om.

I övrigt så tycker jag att utgångar är ett bra verktyg om det gör att man kan klara sig med EN spik. Begränsning på kuskar fungerar ganska bra på V75, men inte på andra spelformer. Kolla också att det verkligen reducerar ordentligt om man kryssar i det, för det kan vara dyrt att ta bort en Björn, Erik eller Örjan som C-häst i sista om det ändå bara sparade några tior.

Det är visserligen inte så dyrt att tillåta många favoritsegrar, men jag brukar göra valet att ändå ta bort dem. Dels ger knappast 5-6 favoritsegrar fyrsiffrig utdelning, dels ger sådana rader sämre utdelning än vad de "borde" göra. Det sistnämnda så klart för att de allra flesta fortfarande spelar matematiska system och ofta har med alla favoriter, även på små system.

2-3 favoritsegrar är ett statistiskt sunt reduceringsvillkor. Det tar bort ungefär hälften av raderna i ramsystemet, men inträffar betydligt oftare än varannan gång. Redan där har du förbättrat ditt väntevärde på återbäring från 65% av insatsen till betydligt närmare pengarna tillbaka...

qwerta 2013-08-25 13:12

:-) Travguro'n är väldigt bra! :-)

Viroid 2013-08-25 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 269287)
Det är visserligen inte så dyrt att tillåta många favoritsegrar, men jag brukar göra valet att ändå ta bort dem. Dels ger knappast 5-6 favoritsegrar fyrsiffrig utdelning, dels ger sådana rader sämre utdelning än vad de "borde" göra. Det sistnämnda så klart för att de allra flesta fortfarande spelar matematiska system och ofta har med alla favoriter, även på små system.

2-3 favoritsegrar är ett statistiskt sunt reduceringsvillkor. Det tar bort ungefär hälften av raderna i ramsystemet, men inträffar betydligt oftare än varannan gång. Redan där har du förbättrat ditt väntevärde på återbäring från 65% av insatsen till betydligt närmare pengarna tillbaka...

Utdelningen beror på om man satt idel streckfavoriter som A-hästar eller om man har andra idéer i några lopp. Min tanke är att det är dumt att bestraffas för att man tänkt rätt och satt vinnande hästar som A. Vill man inte spela om låga utdelningar kan man ju lämpligen reducera bort rader med förväntat värde under X kr.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved