Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

Helge 2014-05-01 07:38

ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt)
 
Startar denna tråd i hopp om att den får leva, som en tråd där vi kan posta allt möjligt om trav.

Vet detta är en bettingsida men det finns så mycket som hör hemma här runt travet, som sport.

Själv besöker jag endast travforumet här. Kanske det hör hemma på annat håll men vore trevligt med en levande tråd i just travforumet. Moderator får plocka bort annars, inte intresserad av att få det flyttat, då kommer jag inte besöka den själv.

Kyodai 2014-05-01 07:54

Allt om trav - kan det inkludera även omdömen kring travbanornas restauranter och kvalitén på maten där? Typ stjärnor eller "avoid"... Vi har ju en del krognissar som skriver här - och det kunde vara intressant för gemene man och kvinna också! Typ "löpen är inte nå värst på denna bana i morn - men bara maten är värd ett besök" :p

Det vore också bra veta var man typ kan få en Jansson till frukost kombad med valnötsglass - /som f.ö.är min frukost nu../

AndyMart 2014-05-01 07:57

Jag tycker man borde kunna ha allt möjligt om travet här inklusive restaurangtips och liknande.

Hur är det förresten på "era" banor, serverar man korv och liknande i flera kiosker eller i en stor? Nu när Express har börjat på Jägersro får man säringa en halv mil till kiosken och sen vänta ett ljusår innan man får mat, helt värdelöst!

Helge 2014-05-01 07:58

Någon som vet varför denna - Enkai Boko, inte ens kom till kval?
Stackars säljare, vilken stor förlust.


http://piclair.com/data/8oi50.jpg

Viroid 2014-05-01 08:16

Enkai Boko blev sjuk/skadad som tvååring och kom på efterkälken. Ägaren som nu sålde hästen skall enligt medieuppgifter flytta utomlands, därav försäljningen.

Vad gäller priset på fölston så tycker jag att det är en rätt tydlig signal till hingstägarna att de måste börja titta på sin prissättning. När t.ex. Staro Betty Boop under Fiona San inte ens får bud är något fel. Jag tycker att hingstägarna borde kunna ta lite mer ansvar och sänka priserna en del så att det blir lite mer ekonomi i uppfödningen. Om bra fölston inte är värda mer än 5000kr är troligen inte ett hingstsprång värt mer heller.

shasha 2014-05-01 09:15

Fråga 1:
Går det att komma åt de bandade provstarter och uppvärmningar i efterhand?
Jag skulle vilja se hur hästen som vann såg upp vid uppvärmningen så att jag kan lära mig tyda uppvärmningar och provstarter.

Jag har ingen fotografisk minne :-)

Fråga 2:
I filmerna från lopparkivet finns det en klocka, vad ska den vara bra för? Hur används den? Finns det någon markering på banorna som visar hur många metrar hästarna har sprungit i loppet för att få fram tiden med klockan?

Helge 2014-05-02 09:35

Brad De Veluwe skadad, troligtvis borta hela sommaren.

Mycket tråkig nyhet :cry:

http://www.vermo.fi/uutiset-media/uu...kaantunut.html

Viroid 2014-05-02 11:39

Johnny Takter avstängd i Sverige 2x3 dagar för förseelser här. Åker då till USA och kör där istället... Hur är det möjligt att man kan göra så?

Helge 2014-05-02 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 339500)
Johnny Takter avstängd i Sverige 2x3 dagar för förseelser här. Åker då till USA och kör där istället... Hur är det möjligt att man kan göra så?

http://piclair.com/data/ziz38.jpg

Helge 2014-05-05 08:13

Barfota förbud på vintern.

Ja, vad tycker ni om det?

"Den andra frågan är om vi ska införa barfotaförbud på vintern. Och varför då? Kanske någon frågar sig. Dels för djurskyddet. Vi har indikationer på att skaderiskerna vid barfotakörning ökar vintertid. Även väldigt kunniga tränare har svårare att bedöma vinterns oförutsägbara banunderlag. Rättviseskäl är ett annat – i dag så missgynnas många hästar som går med skor när banorna har misslyckats (på grund av väderomslag eller annat) då det är väldigt löst ovanpå och hårt under. Ett generellt barfotaförbud skulle vara lika för alla. Ekonomi är ett tredje skäl. Banorna lägger väldigt mycket krut för att få till barfotabanor trots att klimatet knappt tillåter det."

/https://www.travsport.se/article/2.292/1.370910

Viroid 2014-05-05 08:37

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 340143)
Barfota förbud på vintern.

Ja, vad tycker ni om det?

"Den andra frågan är om vi ska införa barfotaförbud på vintern. Och varför då? Kanske någon frågar sig. Dels för djurskyddet. Vi har indikationer på att skaderiskerna vid barfotakörning ökar vintertid. Även väldigt kunniga tränare har svårare att bedöma vinterns oförutsägbara banunderlag. Rättviseskäl är ett annat – i dag så missgynnas många hästar som går med skor när banorna har misslyckats (på grund av väderomslag eller annat) då det är väldigt löst ovanpå och hårt under. Ett generellt barfotaförbud skulle vara lika för alla. Ekonomi är ett tredje skäl. Banorna lägger väldigt mycket krut för att få till barfotabanor trots att klimatet knappt tillåter det."

/https://www.travsport.se/article/2.292/1.370910

Spontant så tycker jag inte om det. Sverige är ett stort land och bara för att det är vinter i norr så behöver det ju inte vara vinter i södra delen av landet. Väder har dessutom en förmåga att variera rätt så mycket under årstiderna. Ibland kommer första snön i Oktober och ligger sedan kvar, ibland har den knappt synts till ens på självaste julafton. Vi hade vårvärme här i södra Norrland redan första veckan i Januari, med högre medeltemperatur än vi haft i den här helgen i början av Maj.

Tävling handlar om att försöka tävla med optimala förhållanden. Om det föreligger en högre skaderisk för hästarna på sämre vinterbanor är det bättre att banveterinären sänker ribban för när man beordrar förbud mot barfotakörning, istället för att ha förbud enligt almanackan.

När det kommer till kostnaderna för banunderlaget så skulle jag föredra om man försökte sig på att få till banor som inte nödvändigtvis är rekordsnabba, utan mer skonsamma för hästarna. De flesta tränare har egna träningsbanor av något slag hemma på gården som de vinnlagt sig om skall vara skonsamma. De blir naturligt långsammare då, men ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om man vinner V75-lopp på en 12-tid eller en 15-tid, så länge det var ärlig och rättvis tävling.

Stall 4 2014-05-05 09:54

Jag tycker fredagens sändningar på Solvalla är ett sorgligt kapitel. Det snackas så himla mycket skit att loppen går innan ens varning av start. Den annars tydliga klockan högst upp i marginalen finns ej där (eller väldigt sällan). Per snackar oavbrutet ena gojan efter den andra.
Bort med den sk. studion den suger.

Med eller mot?

AndyMart 2014-05-05 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Stall 4 (Inlägg 340157)
Jag tycker fredagens sändningar på Solvalla är ett sorgligt kapitel. Det snackas så himla mycket skit att loppen går innan ens varning av start. Den annars tydliga klockan högst upp i marginalen finns ej där (eller väldigt sällan). Per snackar oavbrutet ena gojan efter den andra.
Bort med den sk. studion den suger.

Med eller mot?

Håller med till viss del, man får reda på att loppet ska gå ungefär 1 minut innan start vilket är på tok för sent. Dock gillar jag studion med vass eller kass och liknande så jag tycker inte man ska ta bort den.

Stall 4 2014-05-05 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av AndyMart (Inlägg 340159)
Håller med till viss del, man får reda på att loppet ska gå ungefär 1 minut innan start vilket är på tok för sent. Dock gillar jag studion med vass eller kass och liknande så jag tycker inte man ska ta bort den.

Vass o Kass är OKEJ. Det är ju ett eget program likt tidnings tävlingen, och borde hållas så.

Viroid 2014-05-05 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av Stall 4 (Inlägg 340157)
Jag tycker fredagens sändningar på Solvalla är ett sorgligt kapitel. Det snackas så himla mycket skit att loppen går innan ens varning av start. Den annars tydliga klockan högst upp i marginalen finns ej där (eller väldigt sällan). Per snackar oavbrutet ena gojan efter den andra.
Bort med den sk. studion den suger.

Med eller mot?

Jag håller med. Eftermiddagarna på fredagarna är inte till för att visa de lopp som körs då, utan för att promota V75 dagen efter. Det ger ett ganska schizofrent intryck, och som TV-underhållning är det helt kasst. Man skulle knappast visa en fotbollsmatch från superettan för att under tiden den spelas sitta och prata om en EM-kvalmatch dagen efter.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved