Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V4 Rättvik 25/3 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/23540-v4-raettvik-25-3-a/)

NicklasJ 2015-03-25 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 418047)
Nä det vet jag nog men många blir fortfarande lurade av det. En 20 procentare på den gamla streckfördelningens tid hade ju inneburit en betydligt större värdeökning än vad det nu blev. Hade en diskussion med shooter om det en gång när han hävdade att värdet på V86 stigit enormt om hans 15 procentare vunnit när det var ett lopp där alla garderade och att därmed 15 procent av insatserna är rätt mycket och inte ökar värdet mycket i den typen av lopp.

Stein Daylight lär rensa betydligt bättre nu är känslan då många spikat Pihlstöms häst.

Folk blir ju inte mindre lurade av det när du skriver som att de finns en korrelation när det inte gör det. Att en 20procentare oftare rensade mer med den gamla streckfördelningen är väl helt ointressant? De som bara tittade på streckfördelningen de sista åren spelade i princip i mörker.
För mig hade de gärna fått ha kvar gamla streckfördelningen så fler kunde luras att titta på en fördelning som knappt har någon relevens men för kollektivet är det givetvis klart bättre att få insatsprocenten istället. I och med bytet måste man förstå att man inte kan hålla på och jämföra värdet från avdelning till avdelning med insatsprocenten eftersom värdet är byggt på SYSTEMrenset och insatsprocenten på antal RADER en häst är spelad på.

doob 2015-03-25 13:47

Lyckligtvis gjorde jag ett mindre system 2x4x3x1 istället för multi som satt!
Spelpengar till kvällen.

Blev upptagen tyvärr och missade därför rak tvilling i första... Synd...

PS. O.P´s Flirt måste ha varit sjuk...?

olle 2015-03-25 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 418061)
Folk blir ju inte mindre lurade av det när du skriver som att de finns en korrelation när det inte gör det. Att en 20procentare oftare rensade mer med den gamla streckfördelningen är väl helt ointressant? De som bara tittade på streckfördelningen de sista åren spelade i princip i mörker.
För mig hade de gärna fått ha kvar gamla streckfördelningen så fler kunde luras att titta på en fördelning som knappt har någon relevens men för kollektivet är det givetvis klart bättre att få insatsprocenten istället. I och med bytet måste man förstå att man inte kan hålla på och jämföra värdet från avdelning till avdelning med insatsprocenten eftersom värdet är byggt på SYSTEMrenset och insatsprocenten på antal RADER en häst är spelad på.

Det var väl för att alltfler började spela reducerat och inte minst pga av jätteflerbongssystemen från utlandet som gjorde att streckfördelningen blev allt mer missvisande och slutligen togs bort efter allt större protester.

Annars vill man ju som streckspelare gärna veta hur många system som olika hästar är streckade på och det funkade ju utmärkt på den tiden innan utlandsbolagen kom in med sina storspelare och innan så stor andel av spelarna använde reduceringsprogram. Då var en 85 procentare en som inte ökade värdet mycket och en 10-15 procentare en rejäl rensare. Idag blir ju många spelare upprörda när dom har en 15 procentare som vinner men sen ser att värdet på deras V75 bong bara ökar marginellt.

doob 2015-03-25 13:57

Har investerat lite i V5!

Hoppas Sabrinas Master (barfota runt om) förvaltar sina 20 meter och är i närheten av kapacitet. Spik!

Lås i sista på 1 S.O.S Futurliner (spets och slut?) och kapable 6 Sam I Am Zet (7%!!?)

Målat på resterande lopp och hoppas välta 71% i andra!

Raden finns postad på angiven plats i forumet!

Inascott 2015-03-25 14:03

Ja chansar 200 kr på skrällen Pelas Chloe bra kusk kan bli bra

doob 2015-03-25 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Inascott (Inlägg 418067)
Ja chansar 200 kr på skrällen Pelas Chloe bra kusk kan bli bra

Inte med på sju på min kupong....

Inascott 2015-03-25 14:07

haha Doob det gjorde du helt rätt i den var kass. lycka till

NicklasJ 2015-03-25 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 418063)
Det var väl för att alltfler började spela reducerat och inte minst pga av jätteflerbongssystemen från utlandet som gjorde att streckfördelningen blev allt mer missvisande och slutligen togs bort efter allt större protester.

Streckfördeningen blev mer och mer inaktuell med tiden men egentligen har det alltid varit rätt missvisande. Samtidigt förstår jag varför man valde den fördelningen tidigare och det är på grund av att det är extremt mycket enklare att räkna. Å ena sidan var det inte helt korrekt men samtidigt fick spelarna en rätt bra fingervisning på hur spelade hästarna var och alternativen var förmodligen få innan datorerna och systemen blev tillräckligt bra för att kunna räkna på raderna.

Jag vet inte om anledningen till att man valde att ta bort streckfördelningen just när man gjorde det berodde på att man insåg detta eller om man helt enkelt ville försvåra för folk att se hur det fanns spelare som gick in strax innan spelstopp och dammsög värdet men omsättning på miljoner.

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 418063)
Annars vill man ju som streckspelare gärna veta hur många system som olika hästar är streckade på och det funkade ju utmärkt på den tiden innan utlandsbolagen kom in med sina storspelare och innan så stor andel av spelarna använde reduceringsprogram. Då var en 85 procentare en som inte ökade värdet mycket och en 10-15 procentare en rejäl rensare. Idag blir ju många spelare upprörda när dom har en 15 procentare som vinner men sen ser att värdet på deras V75 bong bara ökar marginellt

Jag tror att din och andras förvirring till viss del kommer ifrån att ni som jag tidigare påpekade försöker att jämföra äpplen med päron (systemrens/systemvärde mot insatsprocenten). Men också att det inom streckfördelningen inte var begränsat till ett tak på 100% som insatsprocenten vilket gjorde att hästarna rensade mer givet sin streckprocent än vad de gör om man tittar på insatsprocenten. Ofta var en häst som var streckad på 15% av systemen spelad till 6% av insatserna. Det samma gällde de flesta favoriter som kunde vara streckade på 70-80% men egentligen bara hade 30-40% av insatserna på sig. Om man då fortsätter i gamla tankebanor och tänker sig att en 15%are ska rensa som en 15% i gammalt mått så blir det givetvis fel.