Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
(Inlägg 418348)
Olle, kan inte du ta en veckas semester i Norrland så vi får visa att allt inte är avfolkning och elände? Vi har flera städer som växer ordentligt i Norrland. Luleå, Umeå, Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle och Östersund. Städer med stora stabila industrier där de anställda tjänar bra med pengar, högskolor och universitet med gott om akademiker, sjukhus som är kompetenta.
Sedan finns det så klart kommuner i norr som det går åt andra hållet för, men sådana kommuner finns det sannerligen i den södra tredjedelen av landet också. Åmål, Arvika, Årjäng, Visby, Lindesberg, Tingsryd och Vaggeryd låter inte som några välmående finansiella centrum i mina öron.
|
Åmål, Arvika och Årjäng är väl också banor med mycket kallblodslopp. I Tingsryd finns det knappt några varmblod heller som tränas och att det vore synd att stänga ner den beror enbart på ett det är den enda milébanan i norra Europa.
Jo, visst finns det delar av Norrland som det ser rätt positivt ut för. Men det bor inte så många människor i hela Norrland som det gör bara i Skåne. Här finns det en travbana. I norrland finns det 13 st har jag för mig och flera av dom ligger så nära varandra att man nästan kan cykla mellan dom.
Så här sa en av landets mest ansedda tränare för något år sedan om kallblodssporten (handlade om alla besparingar inom travet)
"Lutfi Kolgjini tycker att det finns andra sätt att spara på. Framför allt anser han att kallblodssporten kommit lindrigt undan.
– Där finns pengar att spara. Jag förstår inte varför det finns så mycket pengar att tävla om för kallbloden, det är ju Jan-Olov Perssons egen lilla butik, säger Lutfi.
Han sa dessutom i den färska podcastintervjun på atg.se nyligen att det bara behövs 15 tävlingsbanor för en levande travsport i hela landet.
Ludde har sällan fel. Men han är en av de få inom travet som verkligen vågar öppna munnen och säga sanningen.
|