Citat:
Ursprungligen postat av olle
(Inlägg 459488)
Hur många hästar av V75 kaliber tränas på Skellefteå och grannbanan Boden jämfört med på Jägersro och grannbanan Halmstad ?
Problemet där uppe i norra Norrland är att när dom kör sina V75 omgångar är dom helt beroende av att tränarna från Bergsåker och söderut (minst 40 mil) anmäler hästar för hästmaterialet norr om Bergsåker är så mediokert att det egentligen max borde köras lunchtrav där uppe. Det är bara att titta på statistiken över V75 vinnare och vinnare av större unghästlopp för att konstatera det. Att man inte lägger ner ett antal banor där uppe i dessa ekonomiskt bistra tider är för mig obegripligt.
Jämför motsvaranda statistik bara med Halmstad och Jägersro och du ser snabbt var det är hästarna för travets elitserie finns om du jämför söder och norr.
Det är väldigt trist att Norrland när det gäller kvalitetshästar bara stavas Bergsåker och ännu värre att man inte agerar och anpassar tävlingsverksamheten därefter.
|
Jag påstår med en papegojas envishet att hävda att man skördar som man sår. Under en rad år har man nu placerat alla Norrlands V75-omgångar under en period av 4 månader om året. Det har gjort att man dels haft svårt att få hästarna att räcka till när det körs veckan/vecka i samma region, dels inte har så mycket att tävla om under resterande period på året. Konsekvensen blir att V75-hästar inte finns i Norrland. Nu har man långsamt börjat sträcka ut perioden, och nästa år får till och med Umåker en av de extra V75:orna runt jul.
Banorna i norr håller inte med mig, men jag tror att man måste sprida ut V75 över hela året i Norrland för att få bättre kvalitet på hästarna där. Det tappar man publik på, men bra hästar kommer kunna tjäna bra pengar året om. Det innebär också att det under vintern blir lite färre omgångar i söder, men att det blir några fler på sommaren.
|