Citat:
Ursprungligen postat av Om_sommaren
(Inlägg 460086)
Om det nu är så att du sett 50 000 lopp så kanske du har reflekterat över hur ofta du sett Adielsson, Goop, kihlström i startlistan de senaste 15 åren.
De har kört fruktansvärt mycket lopp de senaste åren och får allt som oftast köra de bästa hästarna. Allt detta körande har givetvis gjort dem överjävliga på att köra lopp o manövrarna görs snabbt efter som de sitter i ryggmärgen. Jag säger inte att de inte är talangfulla men de har haft det bra förspänt för att ta sig till denna översta hylla i kusksverige, vilket tex Adielsson inte är sen att erkänna i intervjuer då o då.
För att återknyta till pokern så är det betydligt lättare bluffa när man sitter med ett hav av marker framför sig, än när man sitter där med en låg liten hög.
|
Kul att det är så många som engagerar sig. Har nog aldrig sett så många "Sharps" i omlopp, någon gång.
Visst har de kuskar du räknar upp haft många uppsittningar, ingen tvekan om det. Men inte menar du väl på allvar att man måste köra ett visst antal lopp för att bli riktigt bra som kusk? Att man per definition inte kan bli riktigt bra om man inte kommer upp i just X antal lopp? Det tror jag inte ett smack på. Jag kan tänka mig att det krävs ett visst minimum av lopp för att bli framgångsrik som kusk men inte att kuskframgångarna är direkt linjär med antal starter. Inte alls.
Om du som kusk inte har talang (eller förmår att förbättra dig) så är du fullkomligt körd, i vilket fall. Jag kan ta två exempel: Daniel Reden och Stefan Melander. De om några har väl haft det bra förspänt? Haft riktigt bra hästar. Scarlet Knight. Iceland. Nuncio. Delicious U.S. Osv.
Men inte f-n är väl de dina förstaval i Elitloppet - om du nu kommit så långt med egentränad häst - om EA, BG (t o m ÖK), kanske även RB, JV står utan styrning? Det man kan ge Melander cred för är att han aldrig fegar för att syna dödens - och att det har hänt fler än en gång att det har resulterat. Men nån virtuos blir han aldrig.
Vilket även gäller JW, KH, FP, JL med flera. Det innebär inte att de inte kan vinna lopp men gemensamt för dem är att de är
förutsägbara.
Och för att återknyta till ditt pokerscenario. Om du spelar poker med samma gäng under 15-20 år, och aldrig någonsin vågar bluffa, "för att högen är för liten", då lovar jag att du är körd i långa loppet.
Man måste uppfostra sina motståndare. Få dem att tro att du bluffar. När du inte gör det. Då kan du dra in de stora stålarna. Men det kan kräva ett eller ett par bondeoffer på vägen...
Robert Bergh har en segerprocent på Norrlandsbanorna som närmar sig 30%. Beror det på att han är överjävlig att träna häst? Eller överjävlig som kusk? Nä, det beror på att alla kuskar norr om Solvalla - med något undantag - lägger sig redan innan mörken. Trots tusentals lopp innanför västen. De gav upp redan i omklädningsrummet....
Nån försökte få in Zlatan i tråden. Nä, jag kommer aldrig att bli lika bra som Oskar Svanberg att köra häst, inte ens om jag ser 100 000 travlopp. Men jag lovar att jag efter att ha sett 10 travlopp med honom kan bedöma hur han "står sig i konkurrensen". Och att jag - t o m - förmodligen skulle kunna lära honom ett och annat, i ett körtaktiskt hänseende. Eftersom jag sett så många huvudstupa kuskinsatser. Men jag har inga ambitioner att lära varken Zlatan eller Oskar hur de ska sköta sina respektive uppgifter. Det klarar de själva, utan min hjälp. Mer eller mindre framgångsrikt.