![]() |
Hoting tiddag 12 juli
Det var med stor spänning man öppnade programmet! Och vid en första analys ser det överkomligt ut (igen!).
Championstriden blir spännande. Innerst inne hoppas jag att Angelica Holm bli champion. Hon och Janne Norberg har två var efter dag 1 och Angelica 4 uppsittningar mot Jannes 5. Men Angelica har en säkraste nu på tisdag, Nattens Fyrste BORDE nämligen vinna igen. Men Ove A champion 2010-2012 lurar i vassen med sina 6 uppsittningar Omsättningen är bra. Rekordet (2011) för en dag är 7.736.560. För Vinnare (2011) 1.071.471. Publikrekordet för en dag 4100 (2007) I l övrigt ligger det mellan 2500-3000 för en dag. Inte många travbanor slår detta. |
Jo, det var den som blicken föll på i startlistan. Men fyra lopp kvar efter det så nog kan v5 ge en skaplig slant ändå.
|
Visst har hoting sex hästar på framspåret i både volt och auto, eller är det åtta bakom bilen?
|
Får man se några tider runt 1.11 på kort och kanske några lopp medel på 1.13 tider måntro?
|
Lite osäkert med vädret, kan komma lite regnstänk...men annars ska det väl inte vara någon omöjlighet, eller vad säger du, SO?
|
Citat:
|
Banrekordet har Carlos Dream på 14,0 och Järvsöfax på 22,3, säger väl lite om hur snabb banan är...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Största anledningen är det korta upploppet (och naturligtvis lika kort bortre långsida), Man harvar banan och sedan har man kört med fullastade timmerbilar en massa varv. Dessutom är banan inte så bred där man startar volt i kortloppen eller 2640). Detta förorsaker oftast en del del omstarter när kuskarna är ivriga att skaffa sig positioner in i första kurvan. Det har förekommit uppgifter om att ATG "gödslar" med prispengar till Hotingtävlingarna från ett visst håll. Så är inte fallet. I år är det 10 huvudsponsorer som lägger en vacker slant till de doterade loppen. Sedan har inte mindre än 63 sponsorer/företag ställt upp med bidrag varav en stor del går till prispengar. Allt detta är unikt och gör tävlingarna populära. Man ordnar man utflykter och andra arrangemang för kuskarna under mellandagarna. Helt outstandning eller hur. Inte att undra på att Hoting är numro ett bland travbanorna |
Citat:
|
Jepp, blir perfekt...har du skickat än? [email protected] är den ifall det blev något fel när jag skrev den senast.
|
Den vita fläcken på travkartan är utraderad!! Tack.
Har planer på besök även Fredag & lunchtravet om planerna går som dom ska, då blir första stoppet Skeå-travet Torsdag kväll från Piteå, hitta övernattning i Umeå eller Ö-vik för att hinna med Hoting lunch fredag...lagom start för semestertrav ;) |
Citat:
– Det är bara att konstatera att ett besök på en liten mysig sommarbana är det som den svenska travbanebesökaren uppskattar allra mest. Trots att loppen, maten, spelinformationen och bekvämligheten kanske objektivt håller högre kvalitet på en större bana, är det ändå de minsta banorna publiken helst besöker om de får välja, säger en de som jobbat med undersökningen, Per Wetterholm, till Svensk Travsport. Hoting, som bara har tre tävlingsdagar per år, erbjuder alltså god service, bra miljö, spänningsvärde och bra matutbud, enligt de som tillfrågats. Undersökningen visar generellt att den mest positiva upplevelsen kommer under sommarhalvåret och det är också därför de små sommarbaserade banorna ligger högt på listan, skriver travnet.se. Undersökningen visar också att banorna som ligger i storstäderna får sämst betyg. Varför det är så har dock inget självklart svar. – Det är en komplex fråga att svara på varför det är så och vi har alla säkert egna funderingar. Besökarnas inskickade fritextsvar tar upp en mängd orsaker. En är Xpress-tävlandet, men det verkar inte vara det avgörande – storbanorna får låga värden på allt utom på loppkvalitet och informationsteknik. Allra lägst är storbanebetygen för matställenas priser, service och utbud, säger Per Wetterholm på travnet.se. Mat och dryck är viktiga ingredienser, men entusiasmen och personalens inställning är ändå det som smäller högst, och där är tydligen Hotingtravet bra på att dra med sig publiken. – Det där med smittande entusiasm är nog lika viktigt på de större banorna. En glad arrangör får en glad publik. I övrigt ser vi tydliga kopplingar mellan kundnöjdheten och hur duktig banan är på att servera mat och dryck på ett bra vis. Och så de där vanliga detaljerna som inte får missas – välstädat på toaletten och bra ljudkvalitet. Men ska jag välja en enda faktor så är det bemötandet du får av personalen som påverkar betyget mest, säger Per Wetterholm till Svensk Travsport. Så här blev resultatet: 1) Hoting, Ångermanland/Jämtland 2) Årjäng, västra Värmland 3) Karlshamn, Blekinge 4) Oviken, Jämtland 5) Lycksele, Västerbotten 6) Lindesberg, Västmanland, Örebro 7) Åmål, Dalsland 8) Dannero, Ångermanland 9) Bollnäs, Hälsingland 10) Kalmar, Smålandskusten 11) Rättvik, Dalarna 12) Halmstad, Halland 13) Arvika, Värmland 14) Axevalla, Västra Götaland 15) Visby, Gotland Följande användare gav Sharp$ för den här posten: SO är uppkopplad nu Rapportera inlägget |
Citat:
Sen är dessa eventbanor eller vad dom nu kallas positiva när det gäller allt utom kvaliten på loppen som körs där. Dom kostar i princip inga pengar, dom drivs till största delen på ideell basis och deras travvecka på sommaren drar mycket publik. Det kan faktiskt komma att bli så att ett antal permanenta banor i framtiden kommer få samma status om intresse i bygden där dom ligger finns för att driva dom på liknande sätt. Tänker då på banor som Åmål, Solänget och Lindesberg exempelvis. |
Citat:
värde. Tänk om du fått igenom att Hoting kunde läggas ner som du skrev om för länge sedan. Men då visste du inte hur populär banan var. Men ditt senaste om kaffeburkarna skulle garanterat föra Hotingtravet rätt ner i graven. Det viker jag inte en millimeter från. Det finns inte bättre hästar än dom som startar i Hoting. Det är så mycket trav under sommaren att "man" av naturliga skäl väljer bättre lopp många gånger. Jag tror att skillnaden mellan oss är att du KRÄVER viss kvalitet på alla startande hästar medan jag GILLAR LÄGET så att säga och spelar därefter. Men du är ju inte hemtam med kallblodsporten. Mesta kallbloden finns ju i mellannnorrland enligt SCB och det är kanske därför du har annan åsikt. Självklart menar jag att NÅGOT borde göras för att rädda sporten i framtiden men att strypa bredden låter inte som musik i mina öron. |
Jagvill vinna enkla pengar. Ser gärna jävligt bra hästar som bombar runt å mördar sämre djur.
Ser gärna att v6 lr liknande ger ca 100-500 för då kan man lätt köra fleris med endast v6 . Hatar när sämre hästar med klent psyke som behöver ryggresor vinner. Jag struntar i om djuren blir halt lr liknande. Jag är inte ute efter en kompis i hästen/hästarna. Jag vill vinna. Jag vill vinna lätt. Sen om det är bra djur som springer fort som satan är ingen nackdel. Dricka kaffe eller supa gör jag hemma eller på krogen. |
Citat:
Olle menar med kaffeburkar att prispengarna lutar åt fel håll. Elithästarna ska tävla om mer pengar än breddhästarna. 1000 pkt kaffe till elitvinnaren och 250 till breddvinnaren. Mvh Uffe |
Som nu, alfa light. Invändig resa. Utsläppt av tirunesh. Sämre häst, hade aldrig knäckt rob från dödens. Men rob hade nog tagit alfa
|
Och igen, Örjan kör fram med en sämre häst, pressar så 5an får loppet. Hade inte behövt gå fram där och sabotera. Kör hästen för trött och manar på, så det blir galopp. Ettan var den rättmätiga vinnaren.
|
Om ca en timme styr man kosan mot Hoting, alltid trevligt att få en ny bana. Kvar är Färjestad, Karlshamn, Vaggeryd och Oviken att besöka efter detta, innan man kryper ner 170 cm under backen.
|
Vaggeryd har jag passerat säkert 10-15 ggr men aldrig att det tajmat, även Kartstad har jag besökt några gånger men samma sak där. I Östersund sällskapade jag med en dam ett tag, men vart ändå inget Oviken, nåväl...Någon här som tagit alla?
|
För övrigt så är nästan det trevligaste att besöka sina kollegor i bandomartornet, har själv hunnit jobba på Umåker, Lycksele, Dannero, Solänget, Boden, Östersund och Skellefteå...ett fantastiskt trevligt jobb, där man tjänar en dryg lax per gång samtidigt som man har roligt..
Är någon av er intresserad av detta jobb, så ta kontakt med travbanan i eran närhet. Många banor har svårt att rekrytera funktionärer och så märkvärdigt att jobba som det är det inte. Ni får läsa på reglementet och göra ett prov(som ni lätt klarar), sen praktisera några gånger och sen börja jobba...många banor har även funktionärsresor då o då, vi på Umåker åker någonstans i europa ungefär vart annat år...törs nästan garantera att ni inte ångrar er och dessutom sparar ni en massa pengar då ni förståss inte får lira när ni tjänstgör;). |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Är man på banan och har god kontakt med småtränarna som startar hästar i breddomgångarna så finns det säkert guldkorn att hämta på toton. |
796 tkr i totalomsättning i Hoting. Nästan en halv miljon mindre än breddomgången på Sundbyholm. Det visar väl vikten av att loppen visas i ATG live oavsett kvalitet. Sen är såklart inte omsättningen på Sundbyholm någon succé heller ska sägas. På fredag kör dom i alls fall lunch V65 i Hoting, och även om det är skräplopp då med kommer omsättningen bli en helt annan med direktsändning både i ATG live och tv.
|
Tillbaka från hoting, mycket trevligt där. Dessvärre "bara" drygt 2000 personer, men det utlovade regnet(som inte kom) skrämde nog bort ett antal. Vad som var mera tråkigt var publiksiffran 1300 på jägers ikväll, trots olika erbjudanden av"gratiskaraktär" och en dag som skulle vara lite extra...
|
Citat:
Hoppas dom får tur med vädret om två veckor när det är Åbergs, för då brukar det bli femsiffrig publiksiffra. Kan se två huvudorsaker till att det ser ut som det gör - Malmös överlägset sämsta idrottsarena. Jägersro ser ut ungefär som för 30 år sedan, medan stadens övriga arenor är nya och moderna. - Xpresstravet har främst avfolkat Solvalla, men för Åby, Jägersro och Bergsåker har det inneburit att de fasta tävlingsdagarna försvunnit och dom som en gång går på xpresstrav går troligen inte på trav igen på länge. När jag var stammis på Jägers var det typ 2 tisdagar om året som det inte var trav där på kvällen. - Sen har givetvis alla banor drabbats av att travet flyttat hem i tv sofforna, men det är inget man kan göra något åt. En modern travarena och mer struktur på tävlingsprogrammet skulle däremot vara möjligt att fixa. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag har inte själv direkt ett sånt kontaktnät men känner flera som aldrig missar en provloppsdag just för att hitta edge i liret för kommande bredddagar. Vissa föredrar att spela på shl, vissa på div3 hockey, allt handlar om var du har en edge och ärligt så är det rätt svårt att hitta en edge i de största loppen då alla vet exakt samma information. |