Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Souloys stjärnhästar dopade på Solvalla och i Oslo (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/27244-souloys-stjaernhaestar-dopade-pa-solvalla-och-i-oslo/)

Wagner 2016-09-17 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 505713)
Sjätte och sjunde plats har samma prispengar. Förklara för mig varför någon som är sjua skulle börja driva för att bli sexa istället. Skillnaden i provision för en kusk mellan sjundepris och femtepris är 150kr brutto (kanske 50-60kr netto). Någon får gärna berätta varför de skall driva då och riskera böter och avstängning.

Problemet är ju för spelarna att det där spelar väldigt stor roll.

Att man inte driver för småpengar handlar väl mer om att man vill spara på hästen. Eller?

rotagg 2016-09-18 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av Lobo (Inlägg 505700)
Tidningarna har sina favoriter.

http://www.expressen.se/sport/trav/b...kigt-besviken/

Utdrag från text:
"Det är skrämmande hur lätt det är för dopingdömda, och nu snackar vi inte karledssalvor och kortison, att hitta målvakter som hjälper till att träna och köra lopp åt dem. I längden tror jag det skapar en misstro från gemene man som spelar på, och följer, travsporten"

Berg som fick Unibet att ändra sina H2H-regler sitter och snackar om misstro. Unibet anmälde dessutom händelsen till ATG som föga förvånat inte lyfte ett finger.

Off Topic: Dessutom ska det bli kul att se hur ATG kommer att agera när Kihlstöm och Company inte kommer att sitta och driva hästarna för att kämpa om en sjundeplats. Jag tänker givetvis på det nya ultimata spelet Topp 7. :clap:

Bergh har dessutom åkt dit för doping, flera gånger. Att även han är oskyldig till att medvetet dopa sina hästar är jag dock övertygad om.

Viroid 2016-09-18 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 505736)
Att man inte driver för småpengar handlar väl mer om att man vill spara på hästen. Eller?

Ja, klart det handlar om det, men man ser rätt ofta kuskar jobba rätt så hårt för att knipa en lite bättre placering om det är en del pengar inblandat. Det är bara några få kuskar som tjänar riktigt bra med pengar, för de flesta betyder varje placering att man kan ta ut en lite högre lön kommande månad, och att man får behålla sina uppdrag som kusk.

Karlsson73 2016-09-21 07:42

Vilka svenska tränare har åkt fast för doping? Och nu menar jag inte att man har använd för mycket vitaminer som Souloy utan doping som har positiv verkan.

Viroid 2016-09-21 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av Karlsson73 (Inlägg 506139)
Vilka svenska tränare har åkt fast för doping? Och nu menar jag inte att man har använd för mycket vitaminer som Souloy utan doping som har positiv verkan.

Det mest flagranta, och vad jag kan erinra mig det enda, är Nisse Enqvist som gav sina hästar steroider.

I övrigt finns i den svenska dopinghistorien ett antal fall där man hittat kortisonrester, där man inte iakttagit karenstider, där spår av humanmediciner hittats, boxsmittor, koffeinkontaminerat foder och liknande. Det betyder inte att svenska tränare är helgon, men de senaste 10-15 åren när dopingproverna varit ganska vassa så har man i vart fall avhållit sig från att hälla i hästarna något straffbart uppåttjack.

Man ser rätt så bra i ett dopingprov om det man hittat är något som tillförts hästen i verksam dos eller ej eftersom man numera också kan leta efter nedbrytningsprodukter som kroppen skapat. När ytterst låga värden hittas och inga ämnen som en dos borde brutits ned till, kan man anta att det handlar om någon form av oavsiktlig kontaminering.Hästarna fråndöms prispengar ändå, och tränarna får som regel ett straff i enlighet med det strikta tränaransvaret.

schadow 2016-09-21 16:30

En viss Colle oop körde en häst så den stupade..(Grisfös)Hästen visade sig ha skada på ryggraden när vetrinär kom..Ca 30 år sedan..Det var många tränare som testade på den tiden..

Karlsson73 2016-09-24 05:44

Hästar som åkte dit för vitaminer i Souloys träning är fria för tävling då de gett rena prov den 9. September i Ginai