Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Spela reducerade system vs tradionella system? (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/27670-spela-reducerade-system-vs-tradionella-system/)

HPT 2016-12-02 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av VictoryForce (Inlägg 512877)
ÄR det någon som känner till om det finns ett trav program som kan räkna fram produkten av. De poäng som man själv tilldelar hästarna och samtidigt även har radvärdesreducering
Känns som det borde vara ett användbart verktyg

Nej, det finns mig veterligen inte.

Varför är produkten av poäng intressant och hur skulle den användas rent konkret?

Grant 2016-12-02 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av VictoryForce (Inlägg 512877)
ÄR det någon som känner till om det finns ett trav program som kan räkna fram produkten av.
De poäng som man själv tilldelar hästarna och samtidigt även har radvärdesreducering
Känns som det borde vara ett användbart verktyg

Jag är väl som vanligt trögast på Sharps.
Men vad menar du?

Mvh Uffe

Espo 2017-01-07 20:14

Två månader gått med reducerat. Plus hittills efter ett par vinster i klassen 5-10k, men inte varit riktigt nära några stora pengar hittills. Jobbar fortfarande på att utveckla min reduceringskunskap och få så effektiv reducering som möjligt.

Har en fråga gällande dagens omgång. Hade Drabant Hornline som A-häst. Hade 6 hästar på ramen och Svart Kronos om 7e rank, så den går in som reserv tar jag för givet då inställningen var reserv= nästa rankad. Hade Sebastian Journey som andra rankad och B-häst. Tog han över Drabant Hornline:s plats som A-häst?

Sen har jag även en fråga när det gäller antal 6or när man missar 7an. Har väl haft 6rätt 4-5 gånger under dessa månader och varje gång har det bara gett mig 1st 6a. Idag hade jag krav 3 A-hästar, max 2st C-hästar och slutligen max 1st D-häst. Satte 3st A-hästar, 1st B-hästar, 1st C-häst och 1st D-häst. Loppet jag rök på hade jag som sagt 6st hästar. Om jag fyller alla kraven och ändå bara får 1st 6a, så är min fråga, kan man få mer än 1st 6a när man spelar reducerat med jokern? Och vad är det i så fall som styr?

eveton 2017-01-07 20:22

Lite förenklat kan man säga att reduceringen siktar på full pott och då tappar man antal 6:or och 5:or.

Viroid 2017-01-07 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 516245)
Två månader gått med reducerat. Plus hittills efter ett par vinster i klassen 5-10k, men inte varit riktigt nära några stora pengar hittills. Jobbar fortfarande på att utveckla min reduceringskunskap och få så effektiv reducering som möjligt.

Har en fråga gällande dagens omgång. Hade Drabant Hornline som A-häst. Hade 6 hästar på ramen och Svart Kronos om 7e rank, så den går in som reserv tar jag för givet då inställningen var reserv= nästa rankad. Hade Sebastian Journey som andra rankad och B-häst. Tog han över Drabant Hornline:s plats som A-häst?

Sen har jag även en fråga när det gäller antal 6or när man missar 7an. Har väl haft 6rätt 4-5 gånger under dessa månader och varje gång har det bara gett mig 1st 6a. Idag hade jag krav 3 A-hästar, max 2st C-hästar och slutligen max 1st D-häst. Satte 3st A-hästar, 1st B-hästar, 1st C-häst och 1st D-häst. Loppet jag rök på hade jag som sagt 6st hästar. Om jag fyller alla kraven och ändå bara får 1st 6a, så är min fråga, kan man få mer än 1st 6a när man spelar reducerat med jokern? Och vad är det i så fall som styr?

Reserver sätts ju på kupongnivå, och därför är det inte någon som direkt "övertar" platsen för en struken A-häst, utan det beror på hur kupongen såg ut. Var bara A-hästen streckad på kupongen så går nästa rankade in. Om A-hästen var streckad tillsammans med t.ex. två B-hästar, så kommer den fjärderankade in i bilden. Den sjunderankade kommer bara med i bilden på de kuponger där du har alla hästar streckade. Alternativet vore att den sjunderankade alltid var reserv för allt, men ingen vill väl ha den sjunderankade som reserv om A-hästen blir struken? Att försöka rätta ett reducerat system som har drabbats av strykningar med någon slags mall är knepigt. Har du enkla villkor fungerar det väl något så när, men inte annars.

Espo 2017-01-07 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av eveton (Inlägg 516246)
Lite förenklat kan man säga att reduceringen siktar på full pott och då tappar man antal 6:or och 5:or.

Ok, får man alltid en 6a oavsett hur bra/dåligt man rankat i övrigt och satt vilkoren? Eller är det så att man generellt får mindre 6or än matematiska system, men att det i bland kan bli flera 6or än en?

eveton 2017-01-07 23:24

Nu vet jag inte vilket reduceringsverktyg du använder. Själv kör jag HPT igen, efter att ha använt joker (online) ett tag. I dessa kan man se det färdiga systemet utskrivet på kuponger. Kupongerna ser olika ut och tillsammans täcker dessa upp den ram och de olika villkor du satt, men generellt så är det små system med få rader vilket gör att antalet 6:or och 5:or blir färre än om allt fanns på en och samma avsevärt dyrare kupong. Genom att studera kupongerna faller nog bitarna på plats och du finner där svaren på dina frågor.

Espo 2017-01-07 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av eveton (Inlägg 516265)
Nu vet jag inte vilket reduceringsverktyg du använder. Själv kör jag HPT igen, efter att ha använt joker (online) ett tag. I dessa kan man se det färdiga systemet utskrivet på kuponger. Kupongerna ser olika ut och tillsammans täcker dessa upp den ram och de olika villkor du satt, men generellt så är det små system med få rader vilket gör att antalet 6:or och 5:or blir färre än om allt fanns på en och samma avsevärt dyrare kupong. Genom att studera kupongerna faller nog bitarna på plats och du finner där svaren på dina frågor.

Jo jag spelar joker. 50-100 kuponger gör verktyget beroende på insats. 100 kuponger är lite mycket att studera och jag blev inte mycket klokare när jag kollade på kupongerna när jag började med reducering. Därför slutade jag studera kupongerna, då det inte gav mig nått. Men med tanke på att jag gång på gång nu bara fått en 6a, så tänkte jag att det kanske reduceras på samma sätt som att man bara kan få 1st 7a, så kan man bara få 1st styck 6a��

putte64 2017-01-07 23:52

Hade du exakt 3A, max 2C, max 1D och inga andra krav, och det lopp du missade innehöll A,B,B,C,C,D så är ditt villkor uppfyllt för hästarna B,B,C, och du ska få 3 st. 6or.

1A till ger 4st som överstiger 3A.
2C till ger 3C, vilket är 1C för mycket.
1D till ger 2D, vilket är 1D för mycket.

Spelar ingen roll vilket program du använder, endast villkoren som räknas.

Resten av frågan är redan korrekt besvarad.

Mvh / P.

EDIT: 4st 6or blir det, för du tål förstås bägge C hästarna, de är ju i samma lopp :lol:

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 516245)

NicklasJ 2017-01-08 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 516266)
Jo jag spelar joker. 50-100 kuponger gör verktyget beroende på insats. 100 kuponger är lite mycket att studera och jag blev inte mycket klokare när jag kollade på kupongerna när jag började med reducering. Därför slutade jag studera kupongerna, då det inte gav mig nått. Men med tanke på att jag gång på gång nu bara fått en 6a, så tänkte jag att det kanske reduceras på samma sätt som att man bara kan få 1st 7a, så kan man bara få 1st styck 6a��

Lägg upp en bild på systemrapporten så ska jag hjälpa dig.

Ztazze 2017-01-08 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 516263)
Ok, får man alltid en 6a oavsett hur bra/dåligt man rankat i övrigt och satt vilkoren? Eller är det så att man generellt får mindre 6or än matematiska system, men att det i bland kan bli flera 6or än en?

Med mattematiskt system får du alltid antal sexor lika med antal hästar du har i det lopp du missade.

Kör man reducerat får du alltid max lika som mattematiska beroende på hur du har satt villkoren och vilken reduceringsmetod du använt.

Du verkar gilla ABC reducering låt oss ta ett enkelt exempel.

Mattematiskt:

1: spik
2: 5 hästar
3: 5 hästar.

Du missar i avd 3 där du har 5 hästar du får då 5 "tvåor" motsvarande sex rätt om vi spelade 7 lopp..

AB

1:spik
2: A 2 B 3
3: A 2 B 3

Villkor 1-2 A

Du har tre kuponger. Du kör med 2 A hästar och 3 B hästar.

Kupong 1
2: A 2
3: A 2

Kupong 2
2:A 2
3:B 3

Kupong 3
2: B 3

Reducerat från 25 rader tilll 16 rader (64%)

Nu beror allt på hur det går med dina villkor.

Vi missar fortfarande i avd 3 men i avd 2 sätter vi:

1: vi sätter A hästen i avd 2 = 3 "tvåor" på kupong 2 och 2 "tvåor" på kupong 1
2: vi sätter B hästen i avd 2 = 2 "tvåor" på kupong 3

Dvs jämfört med mattematiskt får i vi som mest 5 "tvåor" OM vi sätter A hästen i avd 2 under exemplets villkor.

Ztazze 2017-01-08 00:30

Som vanligt "Keep it Simple" när du börjar att reducera.

Ztazze 2017-01-08 00:59

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 516262)
Reserver sätts ju på kupongnivå, och därför är det inte någon som direkt "övertar" platsen för en struken A-häst, utan det beror på hur kupongen såg ut. Var bara A-hästen streckad på kupongen så går nästa rankade in. Om A-hästen var streckad tillsammans med t.ex. två B-hästar, så kommer den fjärderankade in i bilden. Den sjunderankade kommer bara med i bilden på de kuponger där du har alla hästar streckade. Alternativet vore att den sjunderankade alltid var reserv för allt, men ingen vill väl ha den sjunderankade som reserv om A-hästen blir struken? Att försöka rätta ett reducerat system som har drabbats av strykningar med någon slags mall är knepigt. Har du enkla villkor fungerar det väl något så när, men inte annars.

Jo strykningar i reducerade system är inte bra, därav väntar man i det längst för att lämna in dom. Men det blir ju som idag strykningar efter inlämning.

Men som Viroid säger det är svårt att säga vilka reserver som går in.

Men vi kan fortsätta på det förenklade exemplet dvs

AB

Villkor 1-2 A

Du har tre kuponger. Du kör med 2 A hästar och 3 B hästar.

Kupong 1

Kupong 2
2:A 2
3:B 3

Kupong 3

En A häst blir struken i avd 2. Då får du in första B hästen på kupong 1 och 2.

Dvs då har du chans på 2 "fulla" rader om reserven vinner eftersom den finns på kupong 3 naturligt.

Men reduceringssystemen effektiviserar ofta för att få ner kupongerna (finns ju begränsningar på antal system på ATG). Då har vi

Kupong 1

1: Spik

Kupong 2

3: B 3

Fortfarande 16 rader men vi har komprimerat det till 2 kuponger

Samma sak händer en A häst blir struken i avd 2. Du får in en "C" häst på kupong 1. Dvs den häst som ligger direkt efter dina B hästar.

Men om vi hade följande:

Kupong 1

1: Spik

Kupong 2

Samma förutsättningar en A häst blir struken i avd 2. Då får du in en B häst på kupong 2.

Dvs med detta enkla exemplet så är det komplext att säga hur reservinträdena blir och därav avvaktar man i det längsta med lämna in reducerade system.

Ztazze 2017-01-08 01:04

Börjar man sedan lägga på andra villkor få du en så komplex bild att den mänskliga hjärnan inte klara av att förstå vad det innebär i reservinträde.

Ztazze 2017-01-08 01:09

Och ofta inte vad det innebär vad man reducerar och hur. (och varför)