Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-05-02, 18:50   #46
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av addictedtoraw Visa inlägg
Jag är en av dom som följt BaraTrav sen jag första gången hördes talas om det. Det var här på Sharps. Då var programmet helt okej. Påminde mycket om gamla Joker innan den eländiga webversionen gjorde sin entré.

Sedan dess har programmet gjort otroliga framsteg och blir bara bättre och bättre hela tiden. Joker har man lämnat långt bakom sig.
Om man som jag har lite svårt med gränssnittet i HPT och tycker att Joker hade sina bästa dagar för ett tiotal år sen är baratrav det överlägset bästa alternativet på marknaden. Och det blir bara bättre.
Grund-design-mässigt är programmet i stort sett en kopia av gamla Joker-PC-klienten. Flertalet detaljer är EXAKT som Jokern var förr.

Det kan antingen vara en bra sak eller en dålig.


En del saker fungerar bäst i det horisontella läget där man har hela kupongen framme. Andra fungerar bäst vertikalt.

Allt som har med sortering och liknar tabeller ( som t ex en startlista ) tycker jag den vertikala varianten är mer naturlig. Men för översikt så är horisontella kupongläget det som passar bäst för de flesta.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 19:04   #47
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

Då kommer samma spörsmål som kring HPT. OBS: risk för upprepande semantik.

Kan man reducera efter ett teoretiskt värde som överstiger allarätts-potten totala värde?

Alltså, om potten för alla rätt är på 10 miljoner, kan jag reducera utefter ett teoretiskt, matematiskt värde på exempelvis 15 miljoner? Eller är det som med HPT att alla ospelade rader klumpas ihop och skrivs ut som ospelade värda 10 miljoner?

Oftast löser övrig reducering så att de enda ospelade högvinstrader jag har kvar är sådana som jag gärna sitter med, även om de teoretiskt borde ge mer än vad som finns att tillgå i potten. Men inte alltid, och då känns det osofistikerat att en rad som bara ligger några kronor över maxpotten klumpas ihop med en rad som borde ge 50% mer än potten.

Rent programmeringsmässigt borde det inte vara några problem att lösa iaf. Vad gäller HPT så skrivs ju till och med det teoretiska värdet ut under rättningsfliken när åtminstone en avdelning har rättats. Det kan t.ex stå "maxvinst: 254 000 000". Men under alla andra flikar som har med värdet att göra under själva reduceringen så står alla ensamvinnar-rader hopklumpade.

Jag vill helt enkelt ha kontroll på vad mina ospelade rader teoretiskt är värda.

Edit. Övertydligt extremexempel: http://www.bilddump.se/bilder/201909...5.226.222.jpeg

Jag vill ha möjligheten att sätta ”max 5 000 000” under radvärdesreducering med dessa förutsättningar.

Senast redigerad av forbidden_closet den 2019-09-18 klockan 19:16.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 21:54   #48
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Då kommer samma spörsmål som kring HPT. OBS: risk för upprepande semantik.

Kan man reducera efter ett teoretiskt värde som överstiger allarätts-potten totala värde?

Alltså, om potten för alla rätt är på 10 miljoner, kan jag reducera utefter ett teoretiskt, matematiskt värde på exempelvis 15 miljoner? Eller är det som med HPT att alla ospelade rader klumpas ihop och skrivs ut som ospelade värda 10 miljoner?

Oftast löser övrig reducering så att de enda ospelade högvinstrader jag har kvar är sådana som jag gärna sitter med, även om de teoretiskt borde ge mer än vad som finns att tillgå i potten. Men inte alltid, och då känns det osofistikerat att en rad som bara ligger några kronor över maxpotten klumpas ihop med en rad som borde ge 50% mer än potten.

Rent programmeringsmässigt borde det inte vara några problem att lösa iaf. Vad gäller HPT så skrivs ju till och med det teoretiska värdet ut under rättningsfliken när åtminstone en avdelning har rättats. Det kan t.ex stå "maxvinst: 254 000 000". Men under alla andra flikar som har med värdet att göra under själva reduceringen så står alla ensamvinnar-rader hopklumpade.

Jag vill helt enkelt ha kontroll på vad mina ospelade rader teoretiskt är värda.

Edit. Övertydligt extremexempel: http://www.bilddump.se/bilder/201909...5.226.222.jpeg

Jag vill ha möjligheten att sätta ”max 5 000 000” under radvärdesreducering med dessa förutsättningar.
Dina "ospelade rader" är inte mer värda än den slutliga allarättspottens storlek.

Det du är ute efter är vad raden borde ge för att ens spegla spelforms%en för aktuellt utfall. Rent programmeringstekniskt är det inte svårt alls. Det är bara att tillåta att förväntat antal rader med alla rätt fortsätter ner under 1 till 0.00 ( och räkna med decimaler istället för heltal som jag tror BT gör. )

Men svaret är nej. Inte heller Baratrav.se jobbar så ( än så länge ).

Det du efterfrågar var faktiskt standard från början i HPT men gav en del märkliga effekter och ihopklumpningen var min idé.

Det kan fungera bättre i Baratrav.se i kombination med "simulerad omsättning". Jag ska påminna Henrik om ditt önskemål.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 22:43   #49
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Dina "ospelade rader" är inte mer värda än den slutliga allarättspottens storlek.

Det du är ute efter är vad raden borde ge för att ens spegla spelforms%en för aktuellt utfall. Rent programmeringstekniskt är det inte svårt alls. Det är bara att tillåta att förväntat antal rader med alla rätt fortsätter ner under 1 till 0.00 ( och räkna med decimaler istället för heltal som jag tror BT gör. )

Men svaret är nej. Inte heller Baratrav.se jobbar så ( än så länge ).

Det du efterfrågar var faktiskt standard från början i HPT men gav en del märkliga effekter och ihopklumpningen var min idé.

Det kan fungera bättre i Baratrav.se i kombination med "simulerad omsättning". Jag ska påminna Henrik om ditt önskemål.
Nej, det begriper jag såklart.

Men okej, det var ett tillfredsställande svar. Och en sådan sak som skulle göra att jag byter från HPT till baratrav. Även om jag personligen föredrar HPTs design framför den typiska joker-varianten.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 12:59   #50
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Hej på er i denna tråd hoppas ni alla mår prima och får en skön vecka.

Har några spörsmål om baratrav som jag nu testar friskt. Gillar det so far!!!

1. Har ett bolag på 10 personer. I HPT kunde jag enkelt skicka mail med rättningslänk. Finns det i baratrav? hittar ej hur jag ska göra.


2. Om jag i spelarkårenfliken väljer att 1-2 hästar ska vinna som är spelade på mellan 0.1 - 5,0% flyter detta då helt dynamiskt? När jag genererat måste jag då generera igen om så att en häst som låg på 4,9% (men efter omssättningsökningen) nu EJ ska ingå i kravet om hästen stigit till 5,1 % ????

Ska man välja autogenerering ifylld?


3. Har valt att klicka i auto omsättning vid Jackpot. Behöver jag göra något mer nu? Den sattes till 11miljoner på v86 på onsdag men på ATG står det JPott 13 miljoner.


4. Går det i bara trav arbeta med mallar? 2-3 favoriter
5-7 hästar som är rankade 1a till 5a på ins%en osv ???

Tacksam om någon kan skriva något då det saknas lite videos på hur allt funkar rent praktiskt. MVH Tornado
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 14:05   #51
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tornado Visa inlägg
Hej på er i denna tråd hoppas ni alla mår prima och får en skön vecka.

Har några spörsmål om baratrav som jag nu testar friskt. Gillar det so far!!!

1. Har ett bolag på 10 personer. I HPT kunde jag enkelt skicka mail med rättningslänk. Finns det i baratrav? hittar ej hur jag ska göra.


2. Om jag i spelarkårenfliken väljer att 1-2 hästar ska vinna som är spelade på mellan 0.1 - 5,0% flyter detta då helt dynamiskt? När jag genererat måste jag då generera igen om så att en häst som låg på 4,9% (men efter omssättningsökningen) nu EJ ska ingå i kravet om hästen stigit till 5,1 % ????

Ska man välja autogenerering ifylld?


3. Har valt att klicka i auto omsättning vid Jackpot. Behöver jag göra något mer nu? Den sattes till 11miljoner på v86 på onsdag men på ATG står det JPott 13 miljoner.


4. Går det i bara trav arbeta med mallar? 2-3 favoriter
5-7 hästar som är rankade 1a till 5a på ins%en osv ???

Tacksam om någon kan skriva något då det saknas lite videos på hur allt funkar rent praktiskt. MVH Tornado

1) Rättningslänk i den meningen finns inte. Inte heller mail-utskick.
Men under Resultat-fliken finns en ruta som heter "AutoPub". När du bockar i den skapas en websida med en bild som uppdateras automatiskt när ditt program uppdaterar resultaten. Det är ingen optimal lösning eftersom det krävs att du har ditt program igång och maximerat ( behöver ej synas ). Det som sker är att info om kvarvarande rader på hästarna i de kvarvarande avdelningarna visas. Det finns även med "Ev utd" lopp för lopp.

2) Ja. Det är dynamiskt och uppdateras när programmet uppdaterar spelinfo ( men inte efter att du har lämnat in och systemet är LÅST. )
När det gäller AG så måste den vara ifylld för att programmet ska generera nya rader automatiskt när det kommit in ny spelinfo. Om du inte använder AG så måste du trycka på "play"-knappen uppe till vänster.

3) Siffran som fylls i är inte tagen från ATGs Jackpot-info utan BT-skaparens uppskattningsformel för omsättning i JP-omgångar. Den visar tyvärr konsekvent för låg JP-summa. Ibland liten skillnad men oftast någon eller några miljoner för lite.

Observera att ATGs siffra bara är en uppskattad summa den med. Men de är grymt starka på att att uppskatta JP-summor och jag matar alltid in ATGs siffra manuellt. Det skulle vara trevligt om det fanns ett val att använda ATGs siffra. Ska höra med Henrik om detta.

4) Nej. Inte vad jag känner till. Generellt så är det väl ingen bra idé att ha så pass fasta mallar. Min personliga åsikt är att varje omgång helst ska värderas på sina egna meriter.


OBS. Min koppling till baratrav.se är endast att jag är någon slags super-user och testar nya funktioner inför kommande releaser. Så svaren är inte BTs officiella hållning utan helt och hållet min egen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 09:38   #52
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
1) Rättningslänk i den meningen finns inte. Inte heller mail-utskick.
Men under Resultat-fliken finns en ruta som heter "AutoPub". När du bockar i den skapas en websida med en bild som uppdateras automatiskt när ditt program uppdaterar resultaten. Det är ingen optimal lösning eftersom det krävs att du har ditt program igång och maximerat ( behöver ej synas ). Det som sker är att info om kvarvarande rader på hästarna i de kvarvarande avdelningarna visas. Det finns även med "Ev utd" lopp för lopp.

2) Ja. Det är dynamiskt och uppdateras när programmet uppdaterar spelinfo ( men inte efter att du har lämnat in och systemet är LÅST. )
När det gäller AG så måste den vara ifylld för att programmet ska generera nya rader automatiskt när det kommit in ny spelinfo. Om du inte använder AG så måste du trycka på "play"-knappen uppe till vänster.

3) Siffran som fylls i är inte tagen från ATGs Jackpot-info utan BT-skaparens uppskattningsformel för omsättning i JP-omgångar. Den visar tyvärr konsekvent för låg JP-summa. Ibland liten skillnad men oftast någon eller några miljoner för lite.

Observera att ATGs siffra bara är en uppskattad summa den med. Men de är grymt starka på att att uppskatta JP-summor och jag matar alltid in ATGs siffra manuellt. Det skulle vara trevligt om det fanns ett val att använda ATGs siffra. Ska höra med Henrik om detta.

4) Nej. Inte vad jag känner till. Generellt så är det väl ingen bra idé att ha så pass fasta mallar. Min personliga åsikt är att varje omgång helst ska värderas på sina egna meriter.


OBS. Min koppling till baratrav.se är endast att jag är någon slags super-user och testar nya funktioner inför kommande releaser. Så svaren är inte BTs officiella hållning utan helt och hållet min egen.
Kul att du tagit dig tid att svara tack så mycket verkligen!

1. Är jag blind? Hittar inte autopub överhuvedtaget...
Är den dold på något sätt?

2. Kommer då använda autogenerering verkar vara smartast.

3. Så jag går till utdelningsfliken och knappar själv i simulerad högsta vinstgrupp 13mille för V86 nu på onsdag. Behöver jag fylla i simulerad omsättning?

4. Om man vet hur många V86 or ser ut är det enligt min åsikt ganska skönt att använda sig av en mall. Sparar tid dessutom.

Att du är en super-user av det mesta har jag redan begripit. Härligt att kunna få hjälp av en kunnig.

Spelmässigt kan jag nu tipsa om att Björklöven i hockey är nu riktigt bra. Var på derbyt igår mot Modo och de spelade riktigt bra. Vände 0-2 till vinst på övertid. Kul för Umeå och trevligt med fullsatt hall. Hörs och tack
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 15:57   #53
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

1) Inställningar - Funktionalitet: Inställning #48 måste vara invald för att valrutan ska synas.

2) Det går bra även utan AG. Man får klicka på manuell generering bara. Se även till att ha automatisk uppdatering av speldata igång.

3) Nej. Om du fyller i simulerad Allarättspott så räknas simulerad omsättning ut från detta. Om du fyller i simulerad omsättning räknas allarättspotten ut från detta. Välj en eller andra. Jag använder alltid simulerad allarättspott och tar siffran från ATG. Ibland när det är JP-hysteri och man ser att det kommer att bli en större pott än ATG gissade så höjer jag den lite på en höft.

4) Ok. Det sparar säkert tid för några. För egen del skulle det ta längre tid att anpassa mallen till den enskilda omgången än att börja från grunden. Det som är "klurigt" med mallar för de som skriver de här programmen är att vad som anses som bra funktionalitet för mallar är olika från person till person.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 21:09   #54
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
1) Inställningar - Funktionalitet: Inställning #48 måste vara invald för att valrutan ska synas.

2) Det går bra även utan AG. Man får klicka på manuell generering bara. Se även till att ha automatisk uppdatering av speldata igång.

3) Nej. Om du fyller i simulerad Allarättspott så räknas simulerad omsättning ut från detta. Om du fyller i simulerad omsättning räknas allarättspotten ut från detta. Välj en eller andra. Jag använder alltid simulerad allarättspott och tar siffran från ATG. Ibland när det är JP-hysteri och man ser att det kommer att bli en större pott än ATG gissade så höjer jag den lite på en höft.

4) Ok. Det sparar säkert tid för några. För egen del skulle det ta längre tid att anpassa mallen till den enskilda omgången än att börja från grunden. Det som är "klurigt" med mallar för de som skriver de här programmen är att vad som anses som bra funktionalitet för mallar är olika från person till person.


Tack nu tittade den fram!

Tack för tydligheten i de andra punkterna likaså.

Varit på föräldrarmatch i fotboll och vi föräldrar hade offsideregeln. Inte barnen p.g.a deras ålder givetvis.

Fantastiskt roligt se några andra pappor springa offside med 10 - 15 m och inte fatta ett dyft. HEHEHE dagens roliga
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 08:54   #55
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Har några frågor till om det går för sig?

1. Ser att man kan reducera via produkt-roten under poängfliken. Är inte detta ett liknande sätt att använda sig av sin ranking som i jokersystemet sätta en 1a på de hästar jag rankar först, en tvåa på de hästar rankar 2a och en 3a på de man tror minst på . Sen i joker ställer man in att kravet ska ligga exempelvis från 7-13 poäng. Vinner 2a rankade i snitt "14" spricker kravet.

Vad skiljer att reducera via produkt-roten kontra detta andra sätt jag försökt beskriva? Någon fördel misstänker jag det har ju!



2. När eller OM man vill reducera via produkt-kvoten är det då lämpligt att sätta in hästarna i hur många poänggrupper? 1 2 3 4 känner jag subjektivt att vore det enklaste för mig. Dock osäker som tusan. En överspelad favorit på låt säga 50% som jag själv bara ger 30 % sannolikhet. Vilken poäng 1 2 3
eller 4 bör jag då sätta på denna favorit.

Likaså en 1% are jag ger 8% att vinna, vilken poäng bör jag ge denna?



3. Att reducera på trav handlar ju om att betala olika mycket för hästarna i min grundram.

Kan du ge några tips på hur man kan harmonisera på ett klokt sätt?

Var finns de största fällorna?

När spelat med utgångar i Joker men framförallt HPT får ju nästan ALLTID dessa hästar för många streck. Man betalar för mycket för dem. Bra när dom vinner såklart...


Vet att jag ställer många frågor som du kanske inte kan eller vill svara på men jag försöker iallafall. Det finns inga dåliga frågor var det någon som sa.

Hälsningar Tornadon ( helt vindstilla här dock, NICE)
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 09:49   #56
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

1) Det är ungefär samma sak. Skillnaden är att poängprodukt blir "brantare" än poängsumma. Produkten både belönar och straffar lite hårdare än poängsumma.

Produktkvot har jag inte använt mig av. Vet tyvärr inte exakt hur den är beräknad. Gissning är att det har både med poäng och spelforms% att göra.

2) Kellys formula. Men inget reduceringsprogram jobbar på så avancerad nivå. Jag har ingen fast måttstock för hur jag varierar poängen. Vanligtvis brukar det inte bli mer avancerat att jag justerar ner eller upp 1-2p på de som jag tycker är över- eller under-värderade. Jag använder mig av ett väldigt brett spektrum för poängen. Som grund har jag helt enkelt 1-2-3-4...10-11-12. Av praktiska skäl, mest för att minska antalet system men även för att jag inte vill skilja 2 eller flera hästar åt i ranken, grupperar jag ihop hästar till samma poäng.

I en del lopp börjar jag på 2p istället för 1p. Det går t o m att börja på 3p som lägst. När man börjar på en högre poäng blir raderna jämnare fördelade mellan hästarna i det loppet. Skillnaden i en produkt mellan 1 och 2 är ju mycket större än mellan 2 och 3 eller 3 och 4. På det sättet går det att styra hur mycket extra tyngd det ska vara på mina förstahästar i respektive lopp.

3) Det där är reduceringens heliga graal. Jag har inget speciellt recept på det utan försöker sluta när det "känns rätt". Ibland blir det helt rätt.

Reducering är, liksom det mesta inom travspelande, byggt mer på känsla än fasta regler.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5), Grant (+12), cab19 (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 11:06   #57
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Reducering är, liksom det mesta inom travspelande, byggt mer på känsla än fasta regler.
Helt perfekt formulerat Strappa. Som alltid 5 - 0 till dej.
Och jag kommer aldrig att vara nära.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 13:10   #58
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
1) Det är ungefär samma sak. Skillnaden är att poängprodukt blir "brantare" än poängsumma. Produkten både belönar och straffar lite hårdare än poängsumma.

Produktkvot har jag inte använt mig av. Vet tyvärr inte exakt hur den är beräknad. Gissning är att det har både med poäng och spelforms% att göra.

2) Kellys formula. Men inget reduceringsprogram jobbar på så avancerad nivå. Jag har ingen fast måttstock för hur jag varierar poängen. Vanligtvis brukar det inte bli mer avancerat att jag justerar ner eller upp 1-2p på de som jag tycker är över- eller under-värderade. Jag använder mig av ett väldigt brett spektrum för poängen. Som grund har jag helt enkelt 1-2-3-4...10-11-12. Av praktiska skäl, mest för att minska antalet system men även för att jag inte vill skilja 2 eller flera hästar åt i ranken, grupperar jag ihop hästar till samma poäng.

I en del lopp börjar jag på 2p istället för 1p. Det går t o m att börja på 3p som lägst. När man börjar på en högre poäng blir raderna jämnare fördelade mellan hästarna i det loppet. Skillnaden i en produkt mellan 1 och 2 är ju mycket större än mellan 2 och 3 eller 3 och 4. På det sättet går det att styra hur mycket extra tyngd det ska vara på mina förstahästar i respektive lopp.

3) Det där är reduceringens heliga graal. Jag har inget speciellt recept på det utan försöker sluta när det "känns rätt". Ibland blir det helt rätt.

Reducering är, liksom det mesta inom travspelande, byggt mer på känsla än fasta regler.
Bra resonemang och jag bockar ödmjukt för detta. Smart börja på 2 eller 3 poäng i vissa lopp. Det tar jag med mig!
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-12-23, 12:47   #59
 
Reg.datum: jul 2018
Inlägg: 10
Sharp$: 274
Standard

Inte spela högvinst-rader som ger "för dåligt betalt"


Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Då kommer samma spörsmål som kring HPT. OBS: risk för upprepande semantik.

Kan man reducera efter ett teoretiskt värde som överstiger allarätts-potten totala värde?

Alltså, om potten för alla rätt är på 10 miljoner, kan jag reducera utefter ett teoretiskt, matematiskt värde på exempelvis 15 miljoner? Eller är det som med HPT att alla ospelade rader klumpas ihop och skrivs ut som ospelade värda 10 miljoner?

Oftast löser övrig reducering så att de enda ospelade högvinstrader jag har kvar är sådana som jag gärna sitter med, även om de teoretiskt borde ge mer än vad som finns att tillgå i potten. Men inte alltid, och då känns det osofistikerat att en rad som bara ligger några kronor över maxpotten klumpas ihop med en rad som borde ge 50% mer än potten.

Rent programmeringsmässigt borde det inte vara några problem att lösa iaf. Vad gäller HPT så skrivs ju till och med det teoretiska värdet ut under rättningsfliken när åtminstone en avdelning har rättats. Det kan t.ex stå "maxvinst: 254 000 000". Men under alla andra flikar som har med värdet att göra under själva reduceringen så står alla ensamvinnar-rader hopklumpade.

Jag vill helt enkelt ha kontroll på vad mina ospelade rader teoretiskt är värda.

Edit. Övertydligt extremexempel: http://www.bilddump.se/bilder/201909...5.226.222.jpeg

Jag vill ha möjligheten att sätta ”max 5 000 000” under radvärdesreducering med dessa förutsättningar.
Sedan maj 2023 finns nedanstående funktion på plats.

För avancerade spelare finns nu möjligheten att ta bort rader som man inte “får tillräckligt betalt för”. Funktionen “Min rader” i flik utdelning skapar ett villkor för minsta antal beräknade teoretiska antalet rader som behöver finnas kvar för en rad. Det beräknade teoretiska värdet beror på vilken omsättning som används varför simulerad omsättning ALLTID bör användas för denna funktion.
Exempel: Ange värdet “0,05” i rutan “Min Rader”.
För varje rad beräknas hur många rader som teoretiskt får alla rätt med den aktuella raden. Om det beräknade teoretiska värdet överstiger 0,05 så kommer raden att spelas, annars inte.
baratrav är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td