Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-09-23, 06:53   #1
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1510
Standard

ATG:s konfiskation av vinstpengar


Jag tog och gick igenom ATG:s tillstånd att anordna vadhållning från Lotteriinspektionen och hittar egentligen inga möjligheter för ATG att konfiskera jackpottpengar under såpass lång tid som detta är frågan om.
Tvärtom verkar reglerna vara väldigt restriktiva med möjligheten att skapa jackpottar (och hårda med marknadsföringen runt jackpottar).

Och det är ju inte "begränsat antal tillfällen under ett år" som det är frågan om heller längre... Nu är det bara under hösten från 15 september till 3 november OCH 10 november till 15 december med olika nivåer. Typ varenda vecka.

Nu är jag ingen jurist, men jag undrar hur ATG skulle klara sig om någon verkligen tog och polisanmälde dem för brott mot reglementet och Lotterilagen?

Skulle vara intressant bara av den anledningen att tvåla dit ATG för att de börjar bli lite väl toppstyrda och ointresserade av sina "väljare". Och vi vet ju alla hur det blir, under själva "superjackpottdagen" 31 december blir det svinlätt och utdelningen kaffepengar i alla fall. Eller så går alla pengarna till "Malta".
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5), drakdead (+5), SO (+10)
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 11:27   #2
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jo, de får göra så här. Regeringsbeslutet lyder så här:

"3.3 Lägsta vinstbelopp för systemspel och spel med flera vinstpooler är
fem kronor per rad. Om vinstbelopp i systemspel och spel med flera
vinstpooler per rad understiger trettio kronor behöver bolaget inte betala
ut vinsten.

Saknas vinnare i en vinstgrupp får vinsten undantas från utdelning.

Medel som enligt denna bestämmelse undantas från utdelning får
fonderas för att enligt bolagets bestämmande delas ut till vinnare i senare
omgång eller överföras till annan vinstgrupp inom samma
tävlingsomgång. Bolaget ansvarar för att nödvändig information om
gällande regel för lägsta vinstbelopp delges allmänheten.

3.4 Av bolagets vadhållningsbestämmelser ska framgå vad som i detta
beslut anges som vinst.
"

ATG har sedan i sina vadhållningsbestämmelser (som godkänts av Lotteriinspektionen) formulerat sig så här:

"När beräknat vinstbelopp per rad i vinstgrupperna för 6 och 5 rätt understiger visst av regeringen fastställt belopp sker ingen utbetalning. Medel som enligt denna bestämmelse undantas från utdelning fonderas för att enligt ATG:s bestämmande delas ut till vinstgruppen för 7 rätt i kommande V75-omgångar inom tolv månader."

Emellertid använder man sig inte av regeringen fastställt belopp, för det ger ju ATG möjlighet att själva bedöma om man vill betala ut vinster under 30kr eller ej, och på V75 har ATG satt gränsen 15 kronor. Däremot kan man se att ATG inte får betala ut mindre än 5 kronor per vinnande rad om man skulle vilja dela ut allt till kunderna i samma omgång, och det händer rätt så ofta att utdelningen skulle ha blivit under 5kr på både V64, V75 och V86. Därför har regeringen genom sin okunskap i spelfrågor i praktiken tvingat fram ett jackpot-system.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 12:57   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Inte tvingat till 100% Viroid.

Skrivningen "eller överföras till annan vinstgrupp inom samma
tävlingsomgång" tillåter annan variant än enbart jackpott.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+2)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 03:38   #4
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Nu vill dom ha insättningsgräns på ATG då lirar vi hos ATG-Butiken tills dom inför legtvång för spel som kommer mycket snart.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 08:53   #5
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken64 Visa inlägg
Nu vill dom ha insättningsgräns på ATG då lirar vi hos ATG-Butiken tills dom inför legtvång för spel som kommer mycket snart.

Vad skulle detta göra? Eller, hur lågt är denna gräns satt? Är väl annars bara att sätt en gräns på 10 000 i veckan, lär räcka för de flesta...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 09:12   #6
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 8
Sharp$: 132
Standard

Dagens jackpottregler är motbjudande


Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jo, de får göra så här. Regeringsbeslutet lyder så här:

"3.3 Lägsta vinstbelopp för systemspel och spel med flera vinstpooler är
fem kronor per rad. Om vinstbelopp i systemspel och spel med flera
vinstpooler per rad understiger trettio kronor behöver bolaget inte betala
ut vinsten.

Saknas vinnare i en vinstgrupp får vinsten undantas från utdelning.

Medel som enligt denna bestämmelse undantas från utdelning får
fonderas för att enligt bolagets bestämmande delas ut till vinnare i senare
omgång eller överföras till annan vinstgrupp inom samma
tävlingsomgång. Bolaget ansvarar för att nödvändig information om
gällande regel för lägsta vinstbelopp delges allmänheten.

3.4 Av bolagets vadhållningsbestämmelser ska framgå vad som i detta
beslut anges som vinst.
"

ATG har sedan i sina vadhållningsbestämmelser (som godkänts av Lotteriinspektionen) formulerat sig så här:

"När beräknat vinstbelopp per rad i vinstgrupperna för 6 och 5 rätt understiger visst av regeringen fastställt belopp sker ingen utbetalning. Medel som enligt denna bestämmelse undantas från utdelning fonderas för att enligt ATG:s bestämmande delas ut till vinstgruppen för 7 rätt i kommande V75-omgångar inom tolv månader."

Emellertid använder man sig inte av regeringen fastställt belopp, för det ger ju ATG möjlighet att själva bedöma om man vill betala ut vinster under 30kr eller ej, och på V75 har ATG satt gränsen 15 kronor. Däremot kan man se att ATG inte får betala ut mindre än 5 kronor per vinnande rad om man skulle vilja dela ut allt till kunderna i samma omgång, och det händer rätt så ofta att utdelningen skulle ha blivit under 5kr på både V64, V75 och V86. Därför har regeringen genom sin okunskap i spelfrågor i praktiken tvingat fram ett jackpot-system.
Ja, detta var intressant och nedslående läsning. Att regeringen har kunnat skriva under på att man inte FÅR betala ut mindre än fem kronor per rad och att man KAN undanhålla vinster per rad upp till trettio kronor. Ett system med t.ex. 30 femmor som är värda 29 kronor styck kan i teorin bli av med 870 kronor i utbetalning. Nu har som du säger ATG satt pekfingret i luften och bestämt att 15 kronor är gränsen för V75 i dagsläget.
Finns det någon ändring på gång gällande detta i den nya lagen?
För mig ter sig undanhållande av utbetalning baserat på radbelopp synnerligen förlegat och det borde, om det alls skall förekomma, baseras på det totala utbetalningsbeloppet per spel istället, för det är ju det beloppet som skall hanteras i praktiken. Förstår såklart att ATG gillar nuvarande upplägg men från regeringshåll borde man ju absolut ändra på detta. Med elektronisk utbetalning finns ju ingen anledning till att undanhålla några vinster alls, utan det borde bara få förekomma vid kontantutbetalning, där det finns kostnader kopplade till utbetalningar.
Dagens jackpottregler känns som stöld från de som spelar just den omgången.
Det borde generellt sett gälla att i så hög grad som det praktiskt är möjligt, skall vinstpotter betalas ut till de som deltagit det spel som skapade vinstpotten.

Regelverkets orimlighet visades med all tydlighet lördagen den 9:e december 2017.
De spelare, mig inkluderad, som investerade 1 157 811 KR fick NOLL kronor tillbaka. Absurt att det kan få gå till på detta vis. Att detta inte har lett till något slags ramaskri visar hur liten påverkan spelare och media upplever att de har i dessa frågor.


https://www.atg.se/spel/2017-12-09/V65/bollnas/resultat
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1), gertove65 (+10)
Kosmos_Kid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 09:39   #7
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

Vad ni krånglar till det!

Gör som jag och sluta spela hos ATG överhuvudtaget, DE SUGER !!

EDIT: alltså , det finns ingen anledning att låta sig rövknullas av ATG i maskopi med "internationella partners" .

fast det är i princip ingen skillnad när de bara "snor" en pott, känns bara mer extremt med noll utdelning.


Att de normalt "bara" norpar en pott får mig att minnas repliken i Delikatessen ; "Slaktarn var hygglig - han tog bara ena foten".


Men alltså, spelar man hos ATG godkänner man indirekt deras märkliga regler... att i det läget krångla till det och fortsätta att godkänna skiten... !???

Senast redigerad av ExtremtRik den 2018-09-25 klockan 10:21.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 09:43   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Vad skulle detta göra? Eller, hur lågt är denna gräns satt? Är väl annars bara att sätt en gräns på 10 000 i veckan, lär räcka för de flesta...

Du kan sätta valfri gräns från 0 -> 9M SEK per dag/vecka/månad.


Det som är nytt är att alla måste sätta sin gräns aktivt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:31   #9
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 8
Sharp$: 132
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremtRik Visa inlägg
Vad ni krånglar till det!

Gör som jag och sluta spela hos ATG överhuvudtaget, DE SUGER !!

EDIT: alltså , det finns ingen anledning att låta sig rövknullas av ATG i maskopi med "internationella partners" .


citat:
https://www.atg.se/spel/2017-12-09/V65/bollnas/resultat

fast det är i princip ingen skillnad när de bara "snor" en pott, känns bara mer extremt med noll utdelning.


Att de normalt "bara" norpar en pott får mig att minnas repliken i Delikatessen ; "Slaktarn var hygglig - han tog bara ena foten".


Men alltså, spelar man hos ATG godkänner man indirekt deras märkliga regler... att i det läget krångla till det och fortsätta att godkänna skiten... !???
Nja, så enkelt är det inte för mig. Det finns en del att gilla hos ATG. Att spela hos nätbookies som sätter limit när man vinner 10k är inget som lockar.
Finns väl sätt att gå runt sånt kan jag tänka men nåt slags krångel blir det väl.
Spel till fasta odds handlar väl mycket om att vara först med att hitta ett felaktigt odds baserat på den senaste informationen. Jag ogillar den typen av stress så det är ett klart minus.
Vi får se vilka av licenstagarna som kan få till fungerande streckspel med hyfsade omsättningar. Man får hoppas att det inte blir för stor splittringseffekt totalt sett, så att det bara blir småpotter överallt.
Legolas har ju gjort tämligen seriösa försök med dopade potter utan att det har lyft ännu.
Kosmos_Kid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:40   #10
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos_Kid Visa inlägg
Nja, så enkelt är det inte för mig. Det finns en del att gilla hos ATG. Att spela hos nätbookies som sätter limit när man vinner 10k är inget som lockar.
Finns väl sätt att gå runt sånt kan jag tänka men nåt slags krångel blir det väl.
Spel till fasta odds handlar väl mycket om att vara först med att hitta ett felaktigt odds baserat på den senaste informationen. Jag ogillar den typen av stress så det är ett klart minus.
Vi får se vilka av licenstagarna som kan få till fungerande streckspel med hyfsade omsättningar. Man får hoppas att det inte blir för stor splittringseffekt totalt sett, så att det bara blir småpotter överallt.
Legolas har ju gjort tämligen seriösa försök med dopade potter utan att det har lyft ännu.
Streckspel existerar i princip bara i Sverige, om vi undantar Quinte plus i frankrike.
Där är en historia om spelmonopol och statlig exponering av ATG och Tipstjänst.
EDIT: glömde spanska 15-matcherstipset, som dock mer liknar(?) lotto... ingenannanstans har det "lyft" än (?).

När jag säger att jag avstår ATGs spel är det inte andra hästspel jag går över till för att stilla mitt beroende utan olika sportspel. Jag har spelat på hästar i 32 år och deras senaste drag med "superjackpotts" och dylikt cementerar mitt beslut, nog är nog ! Tidigare gjorde jag sporadiska gästspel både hos ATG och nätbookies, och båda har försämrat villkoren, de senare har blivit bättre på att sätta och ändra odds .

När till och med jackpots blir värdelösa pga att (expert-)syndikat sitter och spelar med "egna" regler från utlandet, ivrigt påhejade av ATG (skapandet av jackpots), är det inte kul längre, man får vara än mer enfaldig än vad jag är för att se nöje i detta omvända Robin-Hoodspel där ATG agerar antihjälte !


Senast redigerad av ExtremtRik den 2018-09-25 klockan 11:02.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 11:02   #11
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 8
Sharp$: 132
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremtRik Visa inlägg
Hmmm var ju det jag sa, ni krånglar till det!?


Streckspel existerar i princip bara i Sverige, om vi undantar Quinte plus i frankrike.
Där är en historia om spelmonopol och statlig exponering av ATG och Tipstjänst. EDIT: glömde spanska 15-matcherstipset, som dock mer liknar(?) lotto... ingenannanstans har det "lyft" än (?).

När jag säger att jag avstår ATGs spel är det inte andra hästspel jag går över till för att stilla mitt beroende utan olika sportspel. Jag har spelat på hästar i 32 år och deras senaste drag med "superjackpotts" och dylikt cementerar mitt beslut, nog är nog ! Tidigare gjorde jag sporadiska gästspel både hos ATG och nätbookies, och båda har försämrat villkoren, de senare har blivit bättre på att sätta och ändra odds .

När till och med jackpots blir värdelösa pga att (expert-)syndikat sitter och spelar med "egna" regler från utlandet, ivrigt påhejade av ATG (skapandet av jackpots), är det inte kul längre, man får vara än mer enfaldig än vad jag är för att se nöje i detta omvända Robin-Hoodspel där ATG agerar antihjälte !

Förstår dina synpunkter. För mig är det trots allt ATG som gäller för spel på hästar. Om man inte begränsar sig till hästspel finns det andra möjligheter.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1)
Kosmos_Kid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 11:09   #12
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2984
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos_Kid Visa inlägg
Förstår dina synpunkter. För mig är det trots allt ATG som gäller för spel på hästar. Om man inte begränsar sig till hästspel finns det andra möjligheter.
Jag var lite seg när jag läste ditt föregående inlägg..

Nämen just det, och även om hästspel kan tyckas vara intressant finns det gränser för dumheterna, nu lyckades jag trassla in mig i en forumdiskussion när man bara borde vända blad...

Ta hand om er i ATG-träsket... !
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 14:21   #13
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Du kan sätta valfri gräns från 0 -> 9M SEK per dag/vecka/månad.


Det som är nytt är att alla måste sätta sin gräns aktivt.

Ja, och det är ju inget större omak och de flesta orkar säkerligen göra detta utan att de går in i väggen... I bland klagas det över saker som är ordnat på 30 sekunder - tala om I-landsproblem!

Vet inte om någon klagat när jag tänker efter, men är det så så blir det enkom löjligt...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 15:01   #14
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremtRik Visa inlägg
När till och med jackpots blir värdelösa pga att (expert-)syndikat sitter och spelar med "egna" regler från utlandet, ivrigt påhejade av ATG (skapandet av jackpots), är det inte kul längre
Så är det. Till och med Folkhälsomyndigheten insåg det tidigt: "Myndigheten uppmärksammar ändå regeringen på risker med eventuellt ökade jackpottar och höga återbetalningsnivåer vid nya internationella samarbeten."

Skarplöth (om det nu verkligen han som bestämmer) valde dock att göra tvärtom (med regeringens goda minne vad det verkar, eller fattar de nada?).

Men Skarplöth kanske får rakebacks från de han själv ger rakebacks, och lite julprovis på jackpottarna från spelsyndikaten?
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td