Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Årets Första V75 Bergsåker 5 Januari (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/34649-arets-foersta-v75-bergsaker-5-januari/)

abstruse 2019-01-05 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av eveton (Inlägg 601077)
Jag vill nog inte gå så långt. Däremot borde det ställas större krav på att hästar (och kuskar) klarar voltstart.

Ja vid start på V75 och V86 borde det vara mycket tuffare krav i detta hänseende.

SO 2019-01-05 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Stankarn (Inlägg 601107)
Det där förstår inte jag. Om du har alla andra vinnare på kupongen och V7 ger typ en miljon så måste det väl vara bättre att dubbla systemkostnaden för några hundra och få alla rätt istället för nån tusenlapp på en sexa och några femmor?

Svårt att förstå att man kan skriva "rensa ytterst lite", FRÅN 43000 TILL 24000 ANSER JAG VARA HÄRLIG RENSNING I ETT TVÅHÄSTARS LOPP. eLLER KANSKE JAG HAR FEL?

abstruse 2019-01-06 00:09

Citat:

Ursprungligen postat av HuBBaBuBBa (Inlägg 601147)
Finns nog ingen jag hatar mer än Örjan!

Justin Bieber? :cry:

Strappa71 2019-01-06 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 601094)
Tvillingodds på favoriterna i guld just nu 1,15. Har man streckat båda är det väl ingen spelmässig fördel direkt på V75 heller. Systemet dubbelt så dyrt som att spika och värdet stiger ytterst lite.

Vad spelar det för roll hur många "system" som spricker i 3e avdelningen?

Det är ju inte förrän efter sista avdelningen det spelar någon roll hur många system som är kvar och då sammanfaller antalet system med antalet rader.


Jag har full respekt för ditt travöga olle, men systemrens-resonemang är ganska mycket 1997.

Det som spelar roll är radrenset för hela omgången och där bidrar var och en av vinnarna ganska precis med sin insatsfördelning. ( Annars skulle det inte gå att göra uppskattningar av utdelningen mha V75%en. )

Hur många system som klarar sig vidare eller inte är helt oväsentligt eftersom ingen vet hur många rader som sitter på vart och ett av dessa system.

Jag har dock fått indikationer på att ATG under 2019 kommer att börja visa radnedräkning parallellt med gamla systemnedräkningen.

Förhoppningsvis kommer detta att leda till att fler slutar svamla om "bra eller dåligt systemrens".

I alla fall här på sharps.

Strappa71 2019-01-06 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av SO (Inlägg 601182)
Svårt att förstå att man kan skriva "rensa ytterst lite", FRÅN 43000 TILL 24000 ANSER JAG VARA HÄRLIG RENSNING I ETT TVÅHÄSTARS LOPP. eLLER KANSKE JAG HAR FEL?


Det finns inget normalt eller onormalt systemrens. Systemrens är i princip det sista man ska ta hänsyn till.

Spiken64 2019-01-06 06:29

Tung dag igår.Missa 7 rätt på Pär.L missad DD 9-11 rak 300kr tröst i natten är att man sätter Travchallenge för 3e gången i rad.


Spikarna igår var Zenit brick och Vincent Chase 4% och då lyssnar jag ändå inte på dravlen i tv eller atg live.Systemet va klart redan fredag morgon.

Grant 2019-01-06 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spiken64 (Inlägg 601198)
Systemet va klart redan fredag morgon.

Min granne känner till någon som alltid har systemet klart
redan på onsdag förmiddag. "Tidningarna" har väl klart redan
måndag eftermiddag. Man undrar var det ska sluta?
Kanske att det tippas veckan innan?

Mvh Uffe :)

olle 2019-01-06 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 601186)
Vad spelar det för roll hur många "system" som spricker i 3e avdelningen?

Det är ju inte förrän efter sista avdelningen det spelar någon roll hur många system som är kvar och då sammanfaller antalet system med antalet rader.


Jag har full respekt för ditt travöga olle, men systemrens-resonemang är ganska mycket 1997.

Det som spelar roll är radrenset för hela omgången och där bidrar var och en av vinnarna ganska precis med sin insatsfördelning. ( Annars skulle det inte gå att göra uppskattningar av utdelningen mha V75%en. )

Hur många system som klarar sig vidare eller inte är helt oväsentligt eftersom ingen vet hur många rader som sitter på vart och ett av dessa system.

Jag har dock fått indikationer på att ATG under 2019 kommer att börja visa radnedräkning parallellt med gamla systemnedräkningen.

Förhoppningsvis kommer detta att leda till att fler slutar svamla om "bra eller dåligt systemrens".

I alla fall här på sharps.

Klart att det hänger på hur man streckat i övriga lopp, dvs hur systemet ser ut i sin helhet.

Har jag en spelkassa som tillåter att lämna in ett system på 500 rader (250 kr) och väljer mellan spik eller två streck i gulddivisionen och har valt ett ABC system med krav på 3 av 6 a hästar i övriga lopp så får jag råd med väldigt många fler b och c hästar i övriga lopp om jag spikar i guld. Är väl då skillnad på om de 6 a hästarna samtliga är favoriter eller outsiders. Är det bara favoriter så behövs det verkligen b och c hästar som rensar bort system och då är det nog läge att ta ställning i loppet där bara två hästar är spelade men om mina a hästar inte är favoriter så finns det god potential till bra pengar även med två streck i tvåhästarsloppet men få streck i övriga lopp.

Spelar man för att få så många rätt som möjligt eller för att vinna så mycket som möjligt? I ett poolspel ska du vinna övriga spelares pengar och det gör man bara genom att inte spela som kollektivet. Det var kanske en och annan igår som hade råd med 1an i avd 5 (359 av 15 331 återstående system klarade den) tack vare att dom tog ställning i guld och kunde göra systemet dubbelt så stort till samma kostnad tack vare det?

Grant 2019-01-06 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 601213)
Spelar man för att få så många rätt som möjligt eller för att vinna så mycket som möjligt?

I en mycket stor majoritet av V75-omgångarna är det den med flest rätt
som vunnit mest pengar.

Samtidigt är det så att man inte på något sätt är diskvalificerad vid vinst.
Det är alltså tillåtet att ha 7 rätt mer än en gång.

Mvh Uffe

olle 2019-01-06 12:15

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 601214)
I en mycket stor majoritet av V75-omgångarna är det den med flest rätt
som vunnit mest pengar.

Samtidigt är det så att man inte på något sätt är diskvalificerad vid vinst.
Det är alltså tillåtet att ha 7 rätt mer än en gång.

Mvh Uffe

Bättre att ha 7 rätt en jackpotomgång och bli ensam vinnare och 0 rätt övriga typ 70 omgångar 2019 än att få in en femma alla årets 70 omgångar. Åtminstone för plånboken.

Strappa71 2019-01-06 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 601214)
I en mycket stor majoritet av V75-omgångarna är det den med flest rätt
som vunnit mest pengar.

Samtidigt är det så att man inte på något sätt är diskvalificerad vid vinst.
Det är alltså tillåtet att ha 7 rätt mer än en gång.

Mvh Uffe


Men det är inte nödvändigtvis den som fått flest rätt sammanlagt under årets V75-omgångar som vunnit mest pengar under aktuellt år.

Att spela på ett sätt som riskerar att ge upp ett flertal lågutdelnings-sjuor till förmån för att pricka några enstaka bättre betalda sjuor är alldeles säkert ett bättre val.


Edit: Såg ej olles svar ovan.

Strappa71 2019-01-06 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 601213)
Klart att det hänger på hur man streckat i övriga lopp, dvs hur systemet ser ut i sin helhet.

Har jag en spelkassa som tillåter att lämna in ett system på 500 rader (250 kr) och väljer mellan spik eller två streck i gulddivisionen och har valt ett ABC system med krav på 3 av 6 a hästar i övriga lopp så får jag råd med väldigt många fler b och c hästar i övriga lopp om jag spikar i guld. Är väl då skillnad på om de 6 a hästarna samtliga är favoriter eller outsiders. Är det bara favoriter så behövs det verkligen b och c hästar som rensar bort system och då är det nog läge att ta ställning i loppet där bara två hästar är spelade men om mina a hästar inte är favoriter så finns det god potential till bra pengar även med två streck i tvåhästarsloppet men få streck i övriga lopp.

Spelar man för att få så många rätt som möjligt eller för att vinna så mycket som möjligt? I ett poolspel ska du vinna övriga spelares pengar och det gör man bara genom att inte spela som kollektivet. Det var kanske en och annan igår som hade råd med 1an i avd 5 (359 av 15 331 återstående system klarade den) tack vare att dom tog ställning i guld och kunde göra systemet dubbelt så stort till samma kostnad tack vare det?

Allt det där är fullt rimliga och fungerande resonemang.

Men om argumentet för att chansa med den ena istället för att ta båda är att "för få andra SYSTEM spricker i det loppet" så är resonemanget anno 1996.

Det du nämner i slutklämmen är något helt annat. Om man väljer bort hälften av raderna genom att spika i Guld för att få med fler skrällrader så är det ett helt logiskt tänk.

Men det är inte systemet som är ditt vad. Det är dina rader som är dina vad och ditt sammansatta system med sina matematiska delsystem är bara ett förenklat skrivsätt att lämna in många av dessa samtidigt. I och för sig har inte ens ATG själva särskilt bra grepp om just det här.

När du sätter dit extra hästar så sätter du ju egentligen dit extra rader.


Allt detta låter och är självklart såklart och jag vet att jag "överförklarar".


Men det är för att lyfta fram min poäng. Det är inte "sharp" att ta spelbeslut med systemrens-resonemang.

Grant 2019-01-06 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 601242)
Men det är inte nödvändigtvis den som fått flest rätt sammanlagt under årets V75-omgångar som vunnit mest pengar under aktuellt år.

Att spela på ett sätt som riskerar att ge upp ett flertal lågutdelnings-sjuor till förmån för att pricka några enstaka bättre betalda sjuor är alldeles säkert ett bättre val.


Edit: Såg ej olles svar ovan.

Samtidigt kan det ju vara det att vi överartikulerar ibland.

Det handlar om minst två beslut/gissningar per omgång.

1. Hur stor blir utdelning, vilken intervall?
2. Hur anpassar jag mitt "system" till den
förväntade utdelning på 7 rätt?

Mvh Uffe :)

Strappa71 2019-01-06 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 601281)
Samtidigt kan det ju vara det att vi överartikulerar ibland.

Det handlar om minst två beslut/gissningar per omgång.

1. Hur stor blir utdelning, vilken intervall?
2. Hur anpassar jag mitt "system" till den
förväntade utdelning på 7 rätt?

Mvh Uffe :)


Väldigt ofta är det enkla och 100% korrekta beslutet att stå över helt i de lägre utdelningsintervallet.

För alla andra utfall är det enda som spelar roll i längden att de rader du väljer ut enligt dig har större chans att gå in än den utdelning raden förväntas ge. Raderna kan vara så spridda att de flesta inte skulle kalla det för ett system utan att det behöver vara något fel alls.

Det allra vanligaste är att spelaren aldrig ens försöker göra en bedömning av vare sig radens sannolikhet eller förväntade utdelning innan den kommer med i systemet.

Det mesta av de flestas feltänk bottnar i att de ser systemet som sitt vad.

Och det är inte så konstigt när inte ens ATG har ordentlig koll på det här själva.

Grant 2019-01-07 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 601344)
Väldigt ofta är det enkla och 100% korrekta beslutet att stå över helt i de lägre utdelningsintervallet.

Nej, det korrekta beslutet kan aldrig vara att avstå spel. Det korrekta när din tanke
är att utdelningen blir låg är att du tänker fel. Det är lite som att komma på sej
med att strecka de 5 mest streckade när du ska strecka 5. Gör om, gör rätt.

Mvh Uffe :)



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved