![]() |
Jens Sjödèn V75 Solvalla
Idag 03:19 Jens Sjödén
Det här konceptet av V75-mästaren, att kuskarna kör sex lopp och lägger ihop poäng efter placeringar för att kora en mästare, hade premiär ifjol. Loppen blev inte fulla då heller, men det var i alla fall fler anmälda än i en vanlig omgång. Och visst blev det svårare för spelarna! Två jätteskrällar rankade 10 och 14 gjorde att sju rätt gav 2,1 miljoner. Hur hittar man hundraoddsarna? Frågan är aktuell efter att sådana segrat inom V86 två veckor i rad. Det går naturligtvis inte att analysera fram dem, att på förhand ranka dem högt. De har helt enkelt inte särskilt stora vinstchanser. Däremot kan man bedöma respektive skrällrisker och helgardera rätt lopp. Det gäller att placera pjäserna rätt, lite som i Mastermind. I onsdags vann också fyra favoriter, inklusive dagens två största, så det gick att sätta spikarna. Med en-två-tre skrällpjäser, en-två-tre spikpjäser och en-två-tre sparlopp rätt placerade ska dagens V75-gåta lösas! V75-1: Jippolopp, ett tillägg, medeldistans. Struken: 4 Sådana här tilläggslopp är sällsynta inom V75 och min bild är att spelarna har ganska dålig koll på dem. Hittar man vinnaren på start eller på tillägg, till exempel? Tillförlitlig statistik finns i Statistikbibeln V86. På uppslaget 148-149 ser man bland annat att tilläggshästarna är gynnade. Inte jättemycket, men ändå tydligt. Man finner också låga siffror för favoriter (26 procent) och spetshästar (34 procent). Ofta blir det omstarter i sådana här lopp. I lopp utan sådana är favoritens chans bättre, efter en omstart halveras den och större delen av de frigjorda chansprocenten tillfaller hästarna rankade 2-3 eller ”högst rankade tilläggs/bakspårs-hästen”. Men även skrällrankade hästar får större chans. I spårstatistiken sticker spår 2 på tillägg ut som klart bäst. Plus för 10 Lightningsky (7,0 procent). Näst bäst är spår 1 på start. Favoritens spår 3 på tillägg har visat sig påfallande svårt att infria favoritskap från. Jag ser det här som omgångens skrällopp nummer tre och garderar brett. Det är svårt att se 3, 12 eller 13 avgå med segern, men övriga streckas! Då får jag med fyra hästar spelade inom 0,32-0,70 procent. Högt utgångsvärde, tack! Spelfaktorn är det tal man kan multiplicera spelprocenten med för att få fram segerchansen. För en Ulf Ohlsson-favorit lyder detta tal 1,10. V75-2: Stolopp, ett tillägg, medeldistans Stolopp med tillägg – då har man lärt sig att skrällrisken är hög. Här är det dock hög klass, det är Stoeliten på tillägg. Dessutom blev det inte fullt anmält. Jag ser detta lopp som omgångens minst troliga skrällgenererare. Tilläggsgränsen är satt vid 650’ vilket är relativt lågt. Kanske har man sänkt den för att statistiken visar att starthästarna tidigare varit mycket gynnade. På pappret ser det ut som ett tvåhästarslopp. 1 El Fitzgerald (30 procent) eller 3 Queen of Sand (35 procent)? Jag föredrar den förra på den högre spetschansen. Att spår 1 är bäst, och underspelas, samt att spår 3 är det mest övervärderade väger också in. Spelfaktorn för Christoffer Eriksson lyder 0,63. V75-3: Lärlingslopp, spårtrappa, lång distans Spårtrappor för lärlingar avgörs i regel över medeldistans. Fyra gånger tidigare har det varit lång distans. Vinnarna har då rankats 1, 2, 3, 4. Spåren man segrat från är 2, 3, 3, 13. Fyra lopp är förstås inget underlag, men man vet i alla fall att den långa distansen reducerar skrällrisken. Att trava på innerspår är ofta avgörande för att segra över distansen. Där startar 1 Eclair du Mont (14 procent), 13 Elefant Frost (2,9 procent) och 9 Sofarsogood (3,7 procent). Den senare kommer från tre topplaceringar på norska V75 i ny regi och underskattas därför (?). Över lång distans kommer luckorna oftare och det gäller särskilt i lärlingslopp! Trots den långa distansen ser jag detta som omgångens skrällopp nummer ett. Tyvärr gör också spelarna det. Det kryllar inte av spelfynd då tolv hästar är spelade till tre procent eller mer men den som vill gå kort nöjer sig med de tre nämnda. Vi ser ut att få en riktigt svag favorit, max 18 spelprocent. Sedan 2016 har 27 sådana svagfavoriter dykt upp på V75. En enda segrade. Sandra Eriksson har varit V75-favorit en gång och förlorade då. Hon har dock segrat fyra gånger utan att vara favorit. V75-4: Kallblod, ett tillägg, lång distans. Struken: 7 Senast en favorit segrade i ett sådant här lopp var 2001. Han hette Järvsöfaks… Dock är lopptypen sällsynt inom V75. Jag publicerade en sammanställning över resultaten från de lopp som avgjorts på Twitter under lördagmorgonen (@StatistikJens). Två hästar sticker ut och spelarna har hittat dem. En intressant detalj är att andrahandare vinner oftare än favoriter i kallblodslopp med tillägg, spelarna brukar alltså hamna fel. Vi får väl se vem av 9 Bellfaks (41 procent) och 10 Järvsöodin (36 procent) som är mest betrodd till slut. Tränaren själv tror att Bellfaks har den bättre chansen och han borde ju ha koll. Bellfaks har också fördelen av att vara äldre, Järvsöodin är yngst i fältet vilket är ett extra handikapp i kallblodslopp. Bellfaks är dock mer osäker; fyra galopper de tio senaste och 4/10 innan det också. Detta i kombination med att Ulf Ohlsson är en så duktig och underspelad kusk gör att tipsettan med knapp marginal ändå hamnar på 10 Järvsöodin. Och så det där med andrahandare… Järvsöodin har bara en galopp de tio senaste och har gått felfritt nio gånger i rad. Rikard N Skoglund har satt dit tre av sex V75-favoriter. V75-5: Stolopp, ett tillägg, medeldistans Bara sex gånger tidigare har ett Top 7-lopp haft fler än 13 deltagare. Ingen av dessa gånger har någon satt rätt rad. Tre gånger lyckades ingen få mer än fyra rätt! En gång blev det bara utdelning på 2-3 rätt. Hur många som startar är avgörande för svårighetsgraden. 193 Top 7 har avgjorts, och i 91 procent av fallen har loppen haft tio, elva eller tolv startande. Så här ofta blir det rollerpot: 10 startande 30 procent 11 startande 50 procent 12 startande 65 procent Om någon hittar rätt rad idag får spelarna 110 procent i återbetalning. Statistiken visar att det är jämna chanser mellan volterna vid aktuell proposition [sidorna 144-145 i Statistikbibeln V86] med ett marginellt plus för tilläggshästarna. Favoritandelen är låg, 26 procent, men andelen spetsvinnare desto högre: 46 procent! Det är rasande mycket för att vara tilläggslopp – sådana vinns ju av naturliga skäl oftare bakifrån. Favoriten 5 Wind of Victory (45 procent) är också favorit att nå ledningen. Och en sak vet vi om de finska: De har i alla fall bättre chanser än spelprocenten säger… I det här fallet ska det röra sig om omgångens bästa segerchans. Bakom är 1 Anna SH (14 procent) intressant. Hon kommer från formstall och drog det överlägsna spåret. Med bara fem starter bakom sig blir hon fortfarande bättre hela tiden. Överhuvudtaget tycker jag det är bra hästar på start, de på tillägg är väl knappast bättre? Andrahandaren 14 Fast Moving Cash (17 procent) blir betrodd efter seger i ett kolossalt svagt V86-lopp. Nu är det både bakspår och tillägg – och V75. Det ska nog massor av tur och omstarter till för att det ska kunna bli seger. Överspelad! Spelfaktorn för BG lyder 1,09. V75-6: Jippolopp, ett tillägg, stayerdistans Bara nio sådana här lopp har avgjorts inom V75, det vanliga är ju att det finns flera tilläggsvolter då distansen är 3140. Sex gånger har favoriten segrat. Övriga vinnare har rankats 8, 9, 11! En sällsynt favorit-eller-jätteskräll-profil. Sju gånger har tilläggshästar vunnit. De två gånger en starthäst vunnit har det varit loppets favorit. Efter två galopper verkar spelarna ha glömt hur bra 8 Vincent As (17 procent) var vid raka segrar på V86 och V75 innan under samma förutsättningar (20 meters tillägg över 3140). Då mötte han tuffare motstånd än här. Om han hittat tillbaka till sig själv – vilket jag tror efter lite vila – så ska han lösa den här uppgiften. Jag ser honom som omgångens mest spelvärda spik. En detalj som oroar är att det var länge sedan han presterade med skor på hovarna. De imponerande segrarna togs barfota runtom. Han segrade dock dubbelt med skor den här tiden ifjol i enklare sällskap. Att gardera kostar, loppet bjuder på tydlig skrällrisk. 1 Kiss Me Tooma (2,8 procent) är i toppslag och får trava invändigt, nödvändigt för att skrälla på distansen. 12 Niky Flax (2,5 procent) startar också på innerspår och han är med marginal loppets speedigaste häst. Den får min spik svårt att hänga med om Niky får luckan i lagom tid – och om hästen själv vill. Det har varit lite si och så med det då motståndet hårdnat. Man kan misstänka att 4 Cyrius d’Ariane (2,5 procent) underskattas för att han är finsk. Hästen är dock med marginal fattigast i fältet. Tilläggshästarna är sannolikt snabbt ifatt honom och det vankas utvändig resa. Då ska det mycket till för att vinna, men en sak vet man om de finska: De har i alla fall bättre chanser än deras spelprocent säger. Spelfaktorn för Jorma lyder 0,93. V75-7: Jippolopp, ett tillägg, medeldistans. Struken: 11 Då tilläggsgränsen är så högt satt som vid 775’ har starthästarna stor fördel. Statistiken visar, att även om man släppt på maxgränsen för tilläggshästarna och tillåtit guldhästar, så skulle de få mycket svårt att hinna ifatt. Man hittar statistik på sidan 151 i Statistikbibeln V86. I botten hittar jag 15 Mr Perfect (0,35 procent) som skrällvann på V75 den här tiden ifjol och 8 Hazelhen Hermes (0,55 procent) som blir sådär galet bortglömd som finska hästar gärna blir då de kommer hit och tävlar. I konkurrens med V75-1 är detta omgångens skrällopp nummer två och jag massgarderar. Bra när ett sådant lopp ligger sist, då blir det spännande! Spelfaktorn för Örjan lyder 0,88. Mitt spel Jag anknyter till ingressen: Förra året vann alltså två tokskrällar, sådana man behöver helgardera för att få med. I övrigt lättfunna vinnare, bland annat omgångens största favorit. Med skrällvinnare i den rätta raden blir det dock stora pengar, ifjol 2,1 miljoner. Jag anar att resultatprofilen idag blir snarlik, och hoppas att skrällpjäserna placerats rätt! Alla utom: 3, 12, 13 1 El Fitzgerald Alla 10 Järvsöodin 5 Wind of Victory 8 Vincent As Alla utom: 5, 7, 14 907,50 kronor På Tillsammans spelar jag mycket större och har en del att fundera på fram till spelstopp. Ska jag dubbla med 3 Queen of Sand (V75-2) och/eller med 9 Bellfaks (V75-4)? Ingen av dessa ökar utdelningspotentialen, men däremot ökar vinstchansen markant med så säkra lås. Även i V75-5 finns ett tydligt motbud till spiken och 1 Anna SH (14 procent) är en utdelningshöjare! Och det finns kanske en poäng med att plocka med henne, då en stallkamrat är spikad i loppet därpå. Om stallformen sitter där för dagen kan mycket väl båda vinna. Stallets segerprocent i år är 38! Det är nästan lite så, att om den ena toppresterat ökar chansen att även den andre gör det. Så är det ju med stallform – och inte minst gäller det omvända… I V75-6 finns den mest spelvärda – och svårgarderade – spiken. Till Vincent As finns mer än ett motbud. Ett preliminärt system ligger uppe på sidan och eventuella ändringar går att följa där fram till inlämning 16:15. Lycka till med spelbesluten! |