Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-05-05, 10:16   #271
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Matematiken

Om man som registrerad spelare hos Maltco som har samarbetsavtal med atg spelar på Swedishhorseracing.com (atgs.sida för utländska kunder) så spelar man inte i svenska kronor.

Vi i sverige spelar V75 för 50 öre raden.

Från Malta Spelar de med ” minimum stake 6 cent ” i valutan Euro.

Antagligen kan de ändra sin Stake- dvs radpris till tex. 10 cent i euro ,eller om Maltco har 10 cent som enda valbara alternativ.

Sedan väljer de antal system och klickar i ggr 100.

8 rader X 10 cent i radpris x 100 system = 80 euro för systemet vilket skulle kunna bli 962 kr till dälig växlingskurs.


Förklaringen ligger i alla fall i att vi spelar med olika valutor.
Är du säker att man måste vara registrerad spelare för att kunna spela genom MaltCo?

Jag var där i november ( efter att ATG infört 100% identifierat spel ) och fick spela utan vare sig identifiering eller registrering.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 11:42   #272
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Är du säker att man måste vara registrerad spelare för att kunna spela genom MaltCo?

Jag var där i november ( efter att ATG infört 100% identifierat spel ) och fick spela utan vare sig identifiering eller registrering.
Jag är inte säker på det.

Jag bara antog det då jag vet om att Atg vill ha 100% identifierat spel och antog att Atg dumpat över jobbet med att identifiera spelare från Malta på Maltco .
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 18:52   #273
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 131
Sharp$: 266
Standard

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...nst-fran-malta

ATG utreder misstänkt storvinst – från Malta

"16 miljoner kronor av V75-vinsterna i lördags förra veckan gick till ATG:s partner på Malta. Nu har spelbolaget inlett en utredning för att ta reda på om det har förekommit någon typ av fusk".

Senast redigerad av Grovport den 2019-05-10 klockan 18:53.
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:37   #274
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovport Visa inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...nst-fran-malta

ATG utreder misstänkt storvinst – från Malta

"16 miljoner kronor av V75-vinsterna i lördags förra veckan gick till ATG:s partner på Malta. Nu har spelbolaget inlett en utredning för att ta reda på om det har förekommit någon typ av fusk".
Det är väl inte ATGs sak. Däremot borde Spelinspektionen ha en åsikt.
Reglerna borde vara svenska även om man spelar från Malta.

Jag tycker fortfarande att reglerna skall vara 100% lika för alla spelare
oavsett land och plattform.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 20:36   #275
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3327
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovport Visa inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...nst-fran-malta

ATG utreder misstänkt storvinst – från Malta

"16 miljoner kronor av V75-vinsterna i lördags förra veckan gick till ATG:s partner på Malta. Nu har spelbolaget inlett en utredning för att ta reda på om det har förekommit någon typ av fusk".

Att fusk förkommer när det gäller spel om pengar behöver man inte tvivla om!
Men att kalla brott mot dom i mitt tycke idiotiska robotspelreglerna för fusk! Ja jag vet inte vad man ska tycka om detta?
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 21:19   #276
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Att fusk förkommer när det gäller spel om pengar behöver man inte tvivla om!
Men att kalla brott mot dom i mitt tycke idiotiska robotspelreglerna för fusk! Ja jag vet inte vad man ska tycka om detta?

En regel är en regel även om den är korkad. Om någon spelar utan begränsningar som är obligatoriska för andra enligt reglerna så fuskar man. Som minst är det onödigt orättvist.

Den enkla lösningen för ATG, som dock svider för mycket prestigemässigt,
är såklart att skrota de där godtyckliga, spelhämmande och ytterst onödiga reglerna.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 21:43   #277
 
Melanders avatar
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1 180
Sharp$: 4682
Standard

Jag tycker att en regel är en regel vad du tycker är lite ointressant spekulationer undanbedes.
Melander är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 21:59   #278
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
Jag tycker att en regel är en regel vad du tycker är lite ointressant spekulationer undanbedes.

Men du vet att inte ens ATG vet vad deras begränsningsregler är menade att stoppa?



Däremot håller jag med dig. Så länge en idiotisk regel finns så måste den gälla. Och den måste gälla alla.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 01:46   #279
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Det är väl inte ATGs sak. Däremot borde Spelinspektionen ha en åsikt.
Reglerna borde vara svenska även om man spelar från Malta.

Jag tycker fortfarande att reglerna skall vara 100% lika för alla spelare
oavsett land och plattform.

Mvh Uffe

Hmm, varför skulle detta INTE vara ATGs sak och åsikt? Det är ju de som riskerar förlora penningar och anseende (om det nu är möjligt).

Självklart skall regler och insatser vara samma för alla intressenter - allt annat är att missakta den ene och förfördela den andre...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 09:28   #280
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Hmm, varför skulle detta INTE vara ATGs sak och åsikt? Det är ju de som riskerar förlora penningar och anseende (om det nu är möjligt).

Självklart skall regler och insatser vara samma för alla intressenter - allt annat är att missakta den ene och förfördela den andre...
Det är ju Spelinspektionen som tillåter ATG att ha andra regler för spel
från andra länder. Det är väl bäst då att dom tar ATG i örat.

Det borde ringt en klocka hos ATG för längesedan..
Tasmanien, Paribet, PMU B, Maltco...
Gör man inget så blir det en annan aktör att utreda
nästa gång och så kan vi ju hålla på.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 14:11   #281
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 131
Sharp$: 266
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Det är ju Spelinspektionen som tillåter ATG att ha andra regler för spel
från andra länder. Det är väl bäst då att dom tar ATG i örat.

Det borde ringt en klocka hos ATG för längesedan..
Tasmanien, Paribet, PMU B, Maltco...
Gör man inget så blir det en annan aktör att utreda
nästa gång och så kan vi ju hålla på.

Mvh Uffe
Spelinspektionen tidigare Lotteriinspektion har väl historiskt sätt
sällan kritiserat monopolföretagen ATG och Svenska spel så dom
är kanske ovana att tänka i dom banorna.
Minns när jag meddelade Lotteriinspektion att ATG:s platsodds var felaktiga på
spel på utländska banor även efter att loppen körts och resultaten redovisats
och fick till svar från Lotteriinspektion att ATG sagt till dom att det skulle lösa sig med nästa release av programvara (oklart när).
Grovport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 10:58   #282
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3453
Standard

Flervarvade system


Efter Bergsåkeromgången 2020-08-29 uppstod en diskussion om flervarvade butikssystem. Jag väljer att lägga mina synpunkter här i mer relevant tråd.
Om vi tittar på frågan ur butikens/spelläggarens synvinkel.
Ett typiskt andelssystem brukar bestå av ett rakt sk babiansystem (Micke Nybrinks terminologi) för ca 5000 kr.
Det finns ett intresse från kunderna att sälja detta 45 ggr alltså för 225 000 kr.
Att tacka nej till detta finns det inget incitament för eftersom det är 6% provision på detta, vecka efter vecka.
Konspiratorisk som jag är så utgår jag ifrån att denna provision tas ut vid sidan om, och delas mellan spelläggare och butik på måndagen, såvida de inte är speltorskar och omsätter den direkt under helgen på diverse sidospel.

Butiken har nu tre alternativ:
1. Spela ett babiansystem för 225 000 kr. Jag kan ju tänka mig hur sågat detta bolag skulle bli på Sharps då ett stort antal rader saknar "spelvärde". Skulle nog bli riktigt svårt att visa upp positivt ROI över tid.
2. Spela 45 unika babianer. Hittar man en sådan spelläggare är han enligt min mening värd sina 6% för arbetet hen lägger ner. Man kan kanske tänka sig upplägget att ta hjälp av Harry Boy/Spik Harry efter varje sålt system.
Tror dock det blir svårt att förklara för kunden mervärdet i den produkt som den köper in sig i, eftersom det blir mer av ett lotteri att köpa rätt babian.
3. Flervarva sitt system. Känns väl som det mest rimliga.

Är det någon som räknat på om butiken riskerar att urholka värdet på 7-rättspotten för sig själv med ett varvat system eller är det bara övriga vinnare som får sämre betalt?
hakan11241 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 11:25   #283
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 729
Sharp$: 9271
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241 Visa inlägg
Efter Bergsåkeromgången 2020-08-29 uppstod en diskussion om flervarvade butikssystem. Jag väljer att lägga mina synpunkter här i mer relevant tråd.
Om vi tittar på frågan ur butikens/spelläggarens synvinkel.
Ett typiskt andelssystem brukar bestå av ett rakt sk babiansystem (Micke Nybrinks terminologi) för ca 5000 kr.
Det finns ett intresse från kunderna att sälja detta 45 ggr alltså för 225 000 kr.
Att tacka nej till detta finns det inget incitament för eftersom det är 6% provision på detta, vecka efter vecka.
Konspiratorisk som jag är så utgår jag ifrån att denna provision tas ut vid sidan om, och delas mellan spelläggare och butik på måndagen, såvida de inte är speltorskar och omsätter den direkt under helgen på diverse sidospel.

Butiken har nu tre alternativ:
1. Spela ett babiansystem för 225 000 kr. Jag kan ju tänka mig hur sågat detta bolag skulle bli på Sharps då ett stort antal rader saknar "spelvärde". Skulle nog bli riktigt svårt att visa upp positivt ROI över tid.
2. Spela 45 unika babianer. Hittar man en sådan spelläggare är han enligt min mening värd sina 6% för arbetet hen lägger ner. Man kan kanske tänka sig upplägget att ta hjälp av Harry Boy/Spik Harry efter varje sålt system.
Tror dock det blir svårt att förklara för kunden mervärdet i den produkt som den köper in sig i, eftersom det blir mer av ett lotteri att köpa rätt babian.
3. Flervarva sitt system. Känns väl som det mest rimliga.

Är det någon som räknat på om butiken riskerar att urholka värdet på 7-rättspotten för sig själv med ett varvat system eller är det bara övriga vinnare som får sämre betalt?
Nu tillhör jag inte de mest skillade matematikerna här inne men låt mig göra ett försök att reda ut en delar av begreppen här i alla fall.

1. Det går inte att spela ett babiansystem för totalt 225K. Gränsen för flervarvningen går idag vid ett totalt värde om 99.999kr per kupong.

2. 45 unika babianer är det nog ingen som dels orkar med att ta fram men ej heller lyckas få fram med vettigt värde på heller.

3. Är ju precis vad som görs idag och jag säger inte att det enkom är av ondo då de flesta av de multivarvade lapparna bidrar med mer än de plockar ut. Jag säger mest att marknadsföringen av det hela är orimlig något så in i h*vete.

4. Ja, på högpotenta rader urholkas värdet för samtliga system med alla rätt. Och det är här som marknadsföringsproblematiken blir tydligast. Om jag köper en andel av tio i en lapp med ensampotential så blir jag ju lite ledsen i ögat om jag helt plötsligt måste dela potten på 450 och inte på tio...
Det syns inte någonstans hur hårt man varvat systemet och vad det egentligen är jag köper in mig i. Här måste ATG bli tydligare och visa vad som är sålt i respektive system.

För även om den stora massan skiter i att man inte alls kan vinna miljoner (vilket reklamen antyder) så kanske några fler inser att man köper något annat än den chans på rikedom som man tidigare trott.

När det dessutom i efterhand ska skyltas med att "vi spelade in mest i Sverige" för att man råkade hänga dit en supermultivarvad lapp av de 20-talet varianter (exempelvis lirade Dennis på Brasco 24st olika multivarvade system förra lördagen) är ju rent ut sagt bedrägeri.

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10), Rob (+10)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 12:19   #284
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Pratar man högre vinster urholkas såklart värdet monumentalt. Skillnad på hela potten/10 och hela potten/450. 6,7mkr mot 150kkr för andelen på sjuorna om man tar gårdagens omsättning och sjurättspott. Men, det är ju inte alla system som spelas med någon potential alls att sätta sådana utdelningar heller.

I en omgång med resultat som igår ger det varken till eller från egentligen. Klart de varvade drar ner det lite grann men tillsammansbolagen som helhet håller nog balans i det där. Många jättesystem som går back trots alla rätt, eller som missar sjuan på bommad spik/satsning på högre utdelningar och bidrar med rätt mycket till potten.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 12:50   #285
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Pratar man högre vinster urholkas såklart värdet monumentalt. Skillnad på hela potten/10 och hela potten/450. 6,7mkr mot 150kkr för andelen på sjuorna om man tar gårdagens omsättning och sjurättspott. Men, det är ju inte alla system som spelas med någon potential alls att sätta sådana utdelningar heller.

I en omgång med resultat som igår ger det varken till eller från egentligen. Klart de varvade drar ner det lite grann men tillsammansbolagen som helhet håller nog balans i det där. Många jättesystem som går back trots alla rätt, eller som missar sjuan på bommad spik/satsning på högre utdelningar och bidrar med rätt mycket till potten.
Det är alltså inte tillsammansbolag utan butiksbolag eller butiksandelar. Så vi har terminologin klar.
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td