Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-04-23, 07:14   #166
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ab5 Visa inlägg
Jo men dessa kunder vet inte om att det varvas 35 gånger. Det var ju till och med en köpare som trodde han skulle få 500k+ per andel om Tobacco vunnit igår när de max kunde få 135k per andel om de blivit ensamma vinnare. Inte direkt så att någon förklarar hur det ligger till heller.

Det är just detta som är så vidrigt, att "Svensson" inte vet vad de köper. De kommer dock bli varse den dagen då de borde vunnit 4,5 miljoner men får in 135k på kontot.
Men en sådan kund hade väl inte ens förstått att de var ensamma, när det stod att det var 35 rätta rader som fick vardera 1,35 miljoner?

Och om spelprofilernas begränsar sig till att lämna in ett system max 1, 2 eller 3 gånger hade den där kunden förmodligen fått skriva av Aftonbladets lilla system i alla fall, för det hade varit slutsålt. Eller är det mer OK att ha "Jöggas system 1" till och med "Joggas system 35" som alla är olika?
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 07:22   #167
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Hur redovisas dessa inkomster till skatteverket?

Om jag hade startat ett tillsammansbolag och det blivit populärt och jag hade tjänat typ 2000 kr i månaden i ren provision, är det då jag som måste redovisa denna inkomst till skatteverket eller gör atg det? Kan väl inte vara skattefritt att tjäna pengar på detta sätt?
Till att börja med är det moms på det hela, så av 10% provision tar staten en femtedel. Sedan brukar man splitta det 50/50 (profilerade spelare kan kanske få en bättre deal, typ 65/35) mellan den som gjort systemet (spelläggaren) och ombudet som sköter marknadsföring och redovisning. På de slantar som betalas ut till spelläggaren, dras sociala avgifter först av, därefter beskattas det som inkomst av tjänst. Om du har 10 000kr i provision efter en lördag, så är 2 000kr moms, och om du sedan har 65% så går 1 255kr till sociala avgifter, och din lön före skatt är 3 945kr. Med 30% marginalskatt gör det 2 761kr i plånboken.

Många spelläggare har egna bolag där de också t.ex. har en andel i en häst vars utgifter kan betalas med oskattade slantar i bolaget, och så har man lite andra möjligheter att dra av för facklitteratur, dator och studieresor. Men det ger ju inga pengar i plånboken.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 07:26   #168
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Men en sådan kund hade väl inte ens förstått att de var ensamma, när det stod att det var 35 rätta rader som fick vardera 1,35 miljoner?

Och om spelprofilernas begränsar sig till att lämna in ett system max 1, 2 eller 3 gånger hade den där kunden förmodligen fått skriva av Aftonbladets lilla system i alla fall, för det hade varit slutsålt. Eller är det mer OK att ha "Jöggas system 1" till och med "Joggas system 35" som alla är olika?

Jag är mer inne på att ta ansvaret och inte skriva system med så extrem högvinstpotential när det är fri flervarvning.

Sedan hade det INTE stått 35 rätta rader får 1,35 miljoner i rubrikerna. Det är jag tämligen tvärsäker på.

Om man ständigt gnuggar på med "vann mest i Sverige"-tugg så lär risken vara exakt noll att inte alla rubriker skriker "Tog hela potten" och "Ensam vinnare".

Den helt oinsatte andelsköparen som inte fattar att det var samma system x35 som vann läser inte heller av resultat på atg.se på det sättet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 08:04   #169
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag är mer inne på att ta ansvaret och inte skriva system med så extrem högvinstpotential när det är fri flervarvning.

Sedan hade det INTE stått 35 rätta rader får 1,35 miljoner i rubrikerna. Det är jag tämligen tvärsäker på.

Om man ständigt gnuggar på med "vann mest i Sverige"-tugg så lär risken vara exakt noll att inte alla rubriker skriker "Tog hela potten" och "Ensam vinnare".

Den helt oinsatte andelsköparen som inte fattar att det var samma system x35 som vann läser inte heller av resultat på atg.se på det sättet.
Extrem högvinstpotential i all ära, det är rätt sällan det händer att det blir en ensam vinnare i praktiken. Och skulle det hända skulle det ändå vara mycket pengar varje andelsköpare vinner för en förhållandevis liten insats. Om man ser till köparnas alternativ så är det Harry Boy eller att följa någon tidning/nättjänst. Det är knappast någon som spelar för 200kr som köper Spelvärde eller liknande tjänst.

Att de stora ombuden tävlar mot varandra om vem som spelar in mest pengar är en naturlig del av hur det fungerar. Det gäller att synas som nätombud och suga in kunderna att köpa någon andel hos dem. Och handen på hjärtat, var skulle du helst köpa andelar? Hos spelbutikerna med massor av kunniga spelprofiler som flera gånger om året plockar hem stora vinster, eller hos någon Coop-butik där en anställd som varit på trav tre gånger i sitt liv (alla gånger bjuden av ATG) och som utgår från "5 tippar V75" och lägger till lite roliga hästnamn och någon kusk som är snygg.

Ombudstillsammans har ju fått kunder i hela Sverige att kunna köpa andelar av pålästa tippare istället för att tvingas hålla tillgodo med det som det lokala ombudet erbjuder. Och nej, de pålästa tipparna kommer aldrig att kunna erbjuda sina tjänster och sitt namn för en symbolisk ersättning på ett par hundralappar. De lägger så mycket tid på det så skall man dela med sig av kunskaperna behöver man ha ett rimligt konsultarvode.

Jag gillar inte. ur ett spelteoretiskt perspektiv. mångvarvade system. Jag skulle bli skogstokig om jag själv är t.ex. en av tre som satt sju rätt, men en av de tre var en multivarvad kupong som gjorde att jag fick 3% av potten istället för 33%.

Och ja, det kunde vara mer transparent mot kunden vad denne köper. Men vänder jag på myntet ser jag en hel del uppsida också.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 08:32   #170
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag antar att du menar att varje ombudstillsammans bara ska få köra ett system?

När det gäller ombudsavgiften ( för det är en avgift och det enda som ombudet får betalt för att marknadsföra spelförsäljning då de INTE får den vanliga omsättningsbaserade provisionen som de får när de säljer spel i den fysiska butiken ) så kommer den aldrig att försvinna. Det vi kan hoppas på är att den kommer ner till rimliga nivåer. 3-4% motsvarar fysiska kupongavgiften.

Förtydligande fråga: Menar du att vanliga amatörtillsammans-lag också bara ska få spela ett enda system per lag? Inga spelfiler med sammansatta system?
Givetvis har du rätt. Det var lite förhastat skrivet av mig. Men problemet är ju solklart, om man har känsla för en spelläggare och vill pröva och han/HON har 10 olika system, hur i helskotta ska man ha sån tur att träffa på det rätta systemet? Dom är ju inte synliga i förväg direkt. JAG KÖPTE EN ANDEL AV " gotland " men då det dök upp flera olika system och spelläggare så till slut gav jag upp. Flesta lämnar ju in i sista minuten dessutom. Vi får se vad som händer sedan ombudssystemen plockats bort från tillsammans. Ang avgiften så köper jag självklart ditt resonemang
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 08:49   #171
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Extrem högvinstpotential i all ära, det är rätt sällan det händer att det blir en ensam vinnare i praktiken. Och skulle det hända skulle det ändå vara mycket pengar varje andelsköpare vinner för en förhållandevis liten insats. Om man ser till köparnas alternativ så är det Harry Boy eller att följa någon tidning/nättjänst. Det är knappast någon som spelar för 200kr som köper Spelvärde eller liknande tjänst.

Att de stora ombuden tävlar mot varandra om vem som spelar in mest pengar är en naturlig del av hur det fungerar. Det gäller att synas som nätombud och suga in kunderna att köpa någon andel hos dem. Och handen på hjärtat, var skulle du helst köpa andelar? Hos spelbutikerna med massor av kunniga spelprofiler som flera gånger om året plockar hem stora vinster, eller hos någon Coop-butik där en anställd som varit på trav tre gånger i sitt liv (alla gånger bjuden av ATG) och som utgår från "5 tippar V75" och lägger till lite roliga hästnamn och någon kusk som är snygg.

Ombudstillsammans har ju fått kunder i hela Sverige att kunna köpa andelar av pålästa tippare istället för att tvingas hålla tillgodo med det som det lokala ombudet erbjuder. Och nej, de pålästa tipparna kommer aldrig att kunna erbjuda sina tjänster och sitt namn för en symbolisk ersättning på ett par hundralappar. De lägger så mycket tid på det så skall man dela med sig av kunskaperna behöver man ha ett rimligt konsultarvode.

Jag gillar inte. ur ett spelteoretiskt perspektiv. mångvarvade system. Jag skulle bli skogstokig om jag själv är t.ex. en av tre som satt sju rätt, men en av de tre var en multivarvad kupong som gjorde att jag fick 3% av potten istället för 33%.

Och ja, det kunde vara mer transparent mot kunden vad denne köper. Men vänder jag på myntet ser jag en hel del uppsida också.

Med handen på hjärtat så skulle jag kanske köpa en och annan andel om det fanns redovisning om löpande netto per andel.

All "vann mest"-reklam utan netto-siffror gör mig mer misstänksam än köpsugen faktiskt. Att man är så selektiva med vilka siffror man visar upp anar jag ger en fingervisning på hur bra det egentligen ligger till.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 08:57   #172
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Extrem högvinstpotential i all ära, det är rätt sällan det händer att det blir en ensam vinnare i praktiken.
Nej. Men det händer att det blir totalt sett mer än dubbelt så många rader med alla rätt än det "borde" blivit när mängder av flervarvade ( olika ) ombudsspel går in.

Hela företeelsen ger effekter som gör att andra tvekar att fortsätta spela. Det är inte helt lätt och uppsidan är naturligtvis att ATG hejdat vad som annars skulle ha varit ett ännu värre omsättningsras. Om detta väger upp nersidorna är väl upp till debatt och enskilt tyckande.

Att Konsumentverket tar sig en titt på marknadsföringsmetoderna skulle inte vara så tokigt. Då är det åtminstone klart vad som är ok och inte rent lagmässigt när det gäller marknadsföring.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2019-04-23 klockan 09:17.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 08:50   #173
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17411
Standard

@strappa71

Tjuvkikade lite på er Twitter konversation, såg även att han gav Aftonbladet en känga att de inte ger reklam åt Kung Frukt med artiklar när de vinner...

Han fick som han ville, https://www.aftonbladet.se/sportblad...-ar-helt-grymt
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 09:08   #174
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
@strappa71

Tjuvkikade lite på er Twitter konversation, såg även att han gav Aftonbladet en känga att de inte ger reklam åt Kung Frukt med artiklar när de vinner...

Han fick som han ville, https://www.aftonbladet.se/sportblad...-ar-helt-grymt
Jo, jag såg artikeln....men inte kängan mot Aftonbladet ( som jag gissar var på Twitter? ).

Trots att han är en vass spelare/tippare kände jag att jag var tvungen att avfölja honom. Inte ens jag orkar med hur mycket personangrepp som helst. Eventuella spelidéer får jag hitta på annat håll.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 09:21   #175
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17411
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jo, jag såg artikeln....men inte kängan mot Aftonbladet ( som jag gissar var på Twitter? ).

Trots att han är en vass spelare/tippare kände jag att jag var tvungen att avfölja honom. Inte ens jag orkar med hur mycket personangrepp som helst. Eventuella spelidéer får jag hitta på annat håll.
Jopp de var på twitter, nu hittar jag dock inte hans tweet (Jag är ingen användare av twitter fram tills igår då jag skapade ett konto mest för att jag såg att en del travtränaren är rätt aktiva där)

Dock hittade jag svaret han fick från snubben som skrivit artikeln nu...
"Är på lite påsk-semester. Din vinst hinner nog lyftas både en och två gånger i veckan. Styr, dessvärre ????, inte hela media-Sverige.

Snygg lapp."
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 10:11   #176
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 673
Sharp$: 2388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Jopp de var på twitter, nu hittar jag dock inte hans tweet (Jag är ingen användare av twitter fram tills igår då jag skapade ett konto mest för att jag såg att en del travtränaren är rätt aktiva där)

Dock hittade jag svaret han fick från snubben som skrivit artikeln nu...
"Är på lite påsk-semester. Din vinst hinner nog lyftas både en och två gånger i veckan. Styr, dessvärre ????, inte hela media-Sverige.

Snygg lapp."

Rätt många travtränare och andra travpersonligheter finns med på vad som ibland kallas "Trav-Twitter". Det är det flöde som uppstår på ens Twitter när man följer tillräckligt många med trav-koppling.

Rekommenderas. Det går ju att bara följa utan att delta också. ( Fast det är inget jag klarar av! )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
viking90 (+5)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 10:25   #177
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

"OSCARSSONS SKATTJAKT

Jörgen Oscarsson Kungs Frukt Trollhättan

Systemet för dig som har råd att lägga 1000 kr mitt i veckan.

Året har börjat bra med 7200 kr / andel i Januari.... läs mer"

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 11:05   #178
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

omg

Jöggas hålligång system måste nog ta priset ändå?

efter vinsten i helgen säljer hans system som smör i solsken.

hans "Hålligång" system för 200kr i 25 andelar har sålt slut.

= varvat 20 gånger då max antal andelar på ett system får säljas i max 500 andelar totalt.

vad gör man när det första systemet sålt slut? öppnar ett identiskt till så klart...

Hålligång 2 är öppnat och säljs antagligen också slut så jag förmodar att

"hålligång 3" står på tur att öppnas.. suck

från kommentarerna i systemet :


"Tommy Gustavsson
Hej Jörgen. Kör du samma rader i båda hålligång systemena?

2019-04-03 11:37"

Svar:

"Jörgen Oscarsson
Spelläggare
Hej Tommy, japp det blir samma på båda

2019-04-03 12:17"


det finns alltså inga spärrar/Gränser alls för hur många gånger man är redo att varva ett system! säljer ett system slut öppnas ett identiskt till omedelbart
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 11:06   #179
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 161
Sharp$: 1822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
"OSCARSSONS SKATTJAKT

Jörgen Oscarsson Kungs Frukt Trollhättan

Systemet för dig som har råd att lägga 1000 kr mitt i veckan.

Året har börjat bra med 7200 kr / andel i Januari.... läs mer"

Mvh Uffe
Jag gick igenom Kungs Frukts övriga V75-system i söndags.
Dom hade 20 olika system med andelspris från 100 - 2100.
Det vara bara OSCARSSONS RYSARE som gick med vinst 27197 per andel som kostade 300.
Övriga gick back med småvinster eller ingen vinst alls.
Det gäller alltså att köpa in sig i rätt system och det är ju omöjligt att veta på förhand.

Anmärkningsvärt är systemet KINGS DT JACKPOTT som såldes i 10 andelar a 1100:- men där endast 2 st köpte andel. Lik f-bannat lämnades detta system in för endast 1890:- istället för ett stort för ca 10.000:- som andelsköparna förväntat sig. Blev en femma bara. Så gör man inte!

Övriga V75-omgångar under veckan som gick (Umåker lördag, skärtorsdag, långfredag och lördag) tror jag alla system gick back. Rätt kass utdelning faktiskt.

/ TT
KonsultTT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 11:18   #180
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KonsultTT Visa inlägg

Anmärkningsvärt är systemet KINGS DT JACKPOTT som såldes i 10 andelar a 1100:- men där endast 2 st köpte andel. Lik f-bannat lämnades detta system in för endast 1890:- istället för ett stort för ca 10.000:- som andelsköparna förväntat sig. Blev en femma bara. Så gör man inte!


/ TT
Exakt samma sak hände mig på Travcash tillsammanssida.
Ett system för 500kr i 10 andelar sålde 2 andelar - de 2 Som JAG KÖPT!

De lämnde in ett system för 900kr där jag alltså hade bägge andelarna

tror ni jag köpt av travcash igen efter det? neeej är de självklara svaret.
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td