Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Utdelningsreducering joker (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/36131-utdelningsreducering-joker/)

puffpuffloco 2019-06-14 11:30

Utdelningsreducering joker
 
Är det någon här som använder sig av det?
Hur tycker ni att det fungerar?

Det låter i teorin som ett vettigt redskap så jag tänkte börja testa det

Rob 2019-06-14 13:38

Har använt det några gånger, för att reducera bort rader med för låg utdelning.
Inbillar mig att den är som bäst ju närmare spelstopp man spelar

puffpuffloco 2019-06-14 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av Rob (Inlägg 623014)
Har använt det några gånger, för att reducera bort rader med för låg utdelning.
Inbillar mig att den är som bäst ju närmare spelstopp man spelar

Ah ja det är ju en bra poäng. Mkt spel som påverkar sista timmen. Hur många procent reducering brukar det kunna ge för dig?

Hörde att storspelarna kör mkt med många system inriktade på vinster runt 50 000 kr nivån men vet inte om det stämmer eller om de använder jokerreduceringen då

Viroid 2019-06-14 14:23

Hur mycket det reducerar beror ju på hur du lagt upp systemet och vilka intervaller du vill ha. Jag kan utan vidare ge sig exempel som reducerar 0% och 100%. Innan du förstår varför det blir så, bör du inte använda den reduceringsfunktionen.

puffpuffloco 2019-06-14 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 623017)
Hur mycket det reducerar beror ju på hur du lagt upp systemet och vilka intervaller du vill ha. Jag kan utan vidare ge sig exempel som reducerar 0% och 100%. Innan du förstår varför det blir så, bör du inte använda den reduceringsfunktionen.

Tack för drygt svar.
Det förstår jag.

Viroid 2019-06-14 18:11

Citat:

Ursprungligen postat av puffpuffloco (Inlägg 623023)
Tack för drygt svar.
Det förstår jag.

Bra, då behöver du ju inte fråga så dumt.

puffpuffloco 2019-06-14 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 623037)
Bra, då behöver du ju inte fråga så dumt.

Det var inte menat som tack.
Kände jag måste förtydliga det eftersom du verkar ha stora problem.
Är du alltid lika otrevlig eller har du en dålig dag?
Eller är du en självutnämnd internet-polis som lägger ner din tid på att leka besserwisser för att känna sig större?
Är dom flesta av dina tusentals inlägg lika dryga?

Det är inte ironiskt den här gången utan genuina frågor.
Puss

AmaerildeRimfrost 2019-06-14 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av puffpuffloco (Inlägg 623045)
Det var inte menat som tack.
Kände jag måste förtydliga det eftersom du verkar ha stora problem.
Är du alltid lika otrevlig eller har du en dålig dag?
Eller är du en självutnämnd internet-polis som lägger ner din tid på att leka besserwisser för att känna sig större?
Är dom flesta av dina tusentals inlägg lika dryga?

Det är inte ironiskt den här gången utan genuina frågor.
Puss

Men du var tvingad att avsluta med puss? Så klart tråkigt när något upplevs drygt men enklaste är ju att bara gå vidare. Det han ev memade var väl att gör du ett system med de tre favoriterna i varje avdelning ich set reducerar bort allt under 100K lär du ju reducera 100% medan det blir noll om du vill reducera bort det över 100K.

Så därför går det ju inte att direkt svara på frågan utan mer information och diskussion.

Och han förstod nog det ironiska tacket...

puffpuffloco 2019-06-14 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost (Inlägg 623048)
Men du var tvingad att avsluta med puss? Så klart tråkigt när något upplevs drygt men enklaste är ju att bara gå vidare. Det han ev memade var väl att gör du ett system med de tre favoriterna i varje avdelning ich set reducerar bort allt under 100K lär du ju reducera 100% medan det blir noll om du vill reducera bort det över 100K.

Så därför går det ju inte att direkt svara på frågan utan mer information och diskussion.

Och han förstod nog det ironiska tacket...

Jag förstod vad han menade men förstår din poäng i min ton.
Jag frågade Rob igen för att få veta mer av hans upplevelser av det och hur just han använde verktyget.
Det var dumt att dryga mig tillbaka med puss det håller jag med om.
Det kan aldrig vara bra för ett forum när någon drygar sig över en dåligt formulerad fråga, ville poängtera det men gjorde det på ett dåligt sätt.

Skaegget 2019-06-14 21:34

Nu får ni ge er....

Rob 2019-06-14 22:43

På V86 ”brukar” jag använda den oftare än på andra spel som V64, eftersom jag upplever att V64 brukar ofta kunna vara ganska favoritbetonat (har dock ingen statiskt som styrker påståendet, finns med all säkerhet flera här inne som har stenkoll på hur läget ligger).

Sen är det ju som tidigare sagts helt beroende på systemet. Jag spelar egentligen för storvinster och därmed ganska skrällbetonat. Vågar t.ex. ofta ta bort en favorit jag inte alls tror på om jag bara tar 3 hästar. Och drar mig inte för att sätta utgångskrav eller motsvarande på egna idéer alt. lägga maxkrav på antal favoriter som får vinna.

Och att köpa en andelslott för 500kr och sedan vinna 10-20k är inte mitt mål. Nog är 20k najs, men om jag sparar mina pengar och inte bettar alls under ett år eller liknande så har jag nog mina 20k sen...
Med den lilla avstickaren sagt så ligger mina system oftast viktade mot större utdelningar, och därmed inte ger utdelningsreducering så mkt, varav den långt ifrån alltid används. Risken är även att om jag lämnar in tidigt med utdelningsreducering, att den slår fel i slutändan om det är stora svängningar i streckprocenten.

Brukar också uteslutande reducera bort rader med ”för låg” utdelning. Man kan ju även reducera bort rader med ”för hög” utdelning för att man inte tror den blir så hög. Det gör att man kan ta med skrällar i varje lopp men att inte alla får gå in, och således behöver man inte betala lika mycket för varje skräll-häst som för dom man tror mer på (jämför med ett matematiskt system där man betalar lika mycket för varje häst). Dock anser jag det finns bättre metoder för att uppnå den effekten med att betala mindre för skräll-hästar (typ max 1 C eller liknande), varför jag inte använt utdelningsreducering på för hög utdelning. Dessutom skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om det mot förmodan skulle smälla till rejält och ge miljoner, men att jag reducerat bort dom raderna för att spara 500 spänn eller liknande...

Men ska ändå ge mig på ett försök till en upplevd gissning på din fråga, så tror jag att minst 15k i utdelning är det jag har använt tidigare och att det på V75 brukar kunna reducera bort ca 10% i genomsnitt. Tycker diagrammet jokersystemet ger över systemets potentiella utdelning är pedagogisk och bra, vilket jag ibland kan använda som en fingervisning mot hur systemet viktar sig när jag applicerar andra reduceringar istället för att lägga just ett minsta utdelningskrav. Notera också att jackpottomgångar är den sämre att beräkna rätt potentiell utdelning!

Min högst personliga upplevda slutsats, är att komponerar man ihop ett reducerat system på rätt sätt med ABC/utgångar etc. så ska man inte behöva använda utdelningsreducering. Det finns ju dom som är ruskigt duktiga på reducering, typ Strappa tycker jag har visat sig bra och säkert många andra också, som kan ge bättre svar än mitt långa svammel, men dryga kommentar undanbedes.

Strappa71 2019-06-15 04:52

Allra viktigast att nämna är att i stort sett alla reduceringsprogram ( framförallt Jokersystenet ) är urusla på att visa vettiga beräknade radvärden när det är Jackpott.

Det beror på att de inte tar hänsyn till att extrapengarna kommer att utgöra en mindre andel av den totala potten "senare". De räknar alltså på vad radernas värde skulle vara om det var spelstopp "nu".

Så när det är Jackpott gäller absolut att det blir bättre och bättre ju närmare spelstopp du kommer. Och det är först efter spelstopp som dessa program räknar fram utdelningen på ett vettigt sätt.

Sedan finns det en till anledning till att det stämmer bättre och bättre närmare spelstopp och det är att det är så stor del av spelet som går in allt närmare spelstopp nu för tiden. En del hästar trendar så hårt att det ibland skiljer chockerande mycket i spel% 1h kvar vs spelstopp.

Sammanfattningsvis:

1) Använd det aldrig i Jokersystemet när det är Jackpott. Inte ens om du fått upp känslan för funktionen i allmänhet.

2) Ha i åtanke att det händer mycket med spel%en sista timmen och det gör att utdelningsvillkor aldrig blir en exakt vetenskap.

3) Fundera inte så mycket om hur mycket det reducerar eller inte. Om du så bara reducerar bort 1% av systemets mest ospelvärda rader som du istället kan lägga på andra mer spelvärda rader kommer det att göra en stor skillnad på några års sikt.

4) Angående 3). Det är dock inte alltid det är raderna med lägst utdelning som är mest ospelvärda. Spelvärde i sig har inget med den nominella utdelningen att göra.



För någorlunda korrekta radvärdesberäkningar när det är Jackpott är det bara ett enda program som gäller. Och det är Baratrav.se


Tillägg: För övre gräns på utdelningsvillkor - Använd väldigt sparsamt. Jag använder det i stort sett endast för att dela upp ett system i flera delar där jag i olika utdelningsintervall använder olika villkor på systemet. Men det är sällan.....

Grant 2019-06-15 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av puffpuffloco (Inlägg 623006)
Är det någon här som använder sig av det?
Hur tycker ni att det fungerar?

Det låter i teorin som ett vettigt redskap så jag tänkte börja testa det

1. Jag använder det varje dag.
2. Det fungerar till mer än 100%.
3. Öva och träna.
4. Dagens försök: https://www.jokersystemet.se/t/grZXrAgCxnYj

Mvh Uffe ;)

Viroid 2019-06-15 11:05

Ja, igår hade jag nog vaknat på fel sida. Ber om ursäkt för att jag var dryg,

Utdelningsreducering har en del risker. Jag tänkte ta upp dem i turordning.

Den första anledningen att man skall vara försiktig med den är att den ställer ditt övriga systemkomponerande schack matt. Om du genom att dela in hästarna i ABC-grupper, välja spikar, lyfta upp spelvärda, läsa intervjuer och kolla tipstjänster gjort ett system, så kommer reducering med utdelningsvillkor slå det sönder och samman. Man kan t.ex. nöjt knstatera att man efter fyra avdelningar har alla villkoren (utom utdelningen) klara, för att upptäcka att det var bortreducerat och nu har kvar krav på ytterligare en A-häst och 2 C-hästar. Det är väl OK att använda om man använder det på ett matematiskt system som enda reducering, eller i kombination med en enkel utgång, men det är ett väldigt trubbigt sätt att reducera.

Trubbigheten fortsätter sedan med att det är ganska inexakt. Det händer saker med spelprocenten ända fram till spelstopp (iblnnd rent av efter en omstart i första avdelningen) som betyder rätt mycket för utdelningen. Det har blivit mycket svårare på senare tid att avgöra i förväg vad en rad kommer att ge i utdelning. Skillnaden mellan 10% och 12% på vinnaren i ett lopp betyder i allmänhet 20% skillnad på utdelningen när det är klart.

Att en del ombud varvar system många gånger, eller att tipstjänster är rätt eller fel ute är ytterligare faktorer som kan påverka utdelningen en hel del. I synnerhet om man jagar ”storvilt”.

60% av återbetalningen till spelarna går till dem med sex och fem rätt. Fina tröstpengar för den som nådde nästan ända fram. Med utdelningsreducering kommer man reducera bort många rader som kan ge bra betalt på sex eller fem rätt, trots att den rätta raden var lik vad du trodde det skulle bli. Det är en risk med all sorts reducering, men jag tycker utfallet är väldigt rått och kallt just vid reducering på utdelningen som ju bara kan ta hänsyn till utdelningen för alla rätt.

incitatus 2019-06-15 11:32

Jag kör poängsystem, det är ju en slags utdelningsreducering,
körde klassiskt A B C innan men poäng känns bättre

kör 4 3 2 1 med 4 på favoriten eller 3 2 1 poäng

gärna utgångshästar typ 1 / 3 eller 1 /4 och då skall dessa inte vara favoriter eller de svagaste favoriterna, inga 60%, 5 - 15% är perfekt, blir bra utväxling när man har en 8% som utgång

Tycker poäng är bra 2 favoriter o 2 betrodda ja då blir det så att systemet kräver att det skall bli minst 1 skräll annars blir man "tjock - får för många poäng", helst 2 skrällar, ja sedan ett litet problem - man måste ha dom streckade också.

Visst upplever att man ibland är borta tidigt.det vunnit för många hårt spelade hästar i avd 1 - 4 - men handen på hjärtat 400kr efter 4 avdelningar, hjärtat bultar ju inte så mkt då ,

Grant 2019-06-15 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 623087)
Jag kör poängsystem, det är ju en slags utdelningsreducering,
körde klassiskt A B C innan men poäng känns bättre

Oavsett hur man spelar så gäller det att träna och öva och ändra.

Var man sen hamnar är högst personligt.

Utdelningsintervallreducering blir givetvis mer exakt närmare spelstopp
men har man bara alla rätt inom ramen kan även fel bli rätt.

Att sätta en övre gräns kan var nog så effektivt men det gäller att man
vet varför man spelar (V75).

Sätter jag en övre gräns på 100000:- så är det så.
Men att vinna 24635:- på 7 rätt kan värma mer än 4 rätt vid
miljonutdelning .

Mvh Uffe ;)

Grant 2019-06-15 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av puffpuffloco (Inlägg 623006)
Det låter i teorin som ett vettigt redskap så jag tänkte börja testa det

Det är ett vettigt redskap även i praktiken. Gör man en ram och kanske
lägger till några parametrar så går det ju att utifrån de staplar som genereras
bestämma var man lägger intervallen. Grunden i att tänka Joker är att tänka
inte.

Jag tror inte att:
Erik A tar 5 inom V75 idag.
Robert B tar 5 inom V75 idag osv osv
Jag tror inte det blir 5 st 1:or idag.
Jag tror inte det blir 5 st 1:or idag
Jag tror inte det blir 5 st 1:or idag.
osv osv

Mvh Uffe ;)

Grant 2019-06-16 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 623081)

Jävlar va nära, alla inom ramen och sen reducerar
jag bort mej. Konstigt då den visade 100% reducering.
Bara att ta nya tag.

Mvh Uffe ;)



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved