Lite allmänt om framförallt andelsspel
Då jag ligger i vila så tänkte jag ventilera mig lite angående ett par saker jag har tänkt på, både här på forumet men rent generellt vad gäller andelsspel.
Jag är ju vanligtvis ganska flitig på att både lägga andelar och köpa andelar.
Det jag har lurat en del på senaste månaderna är framförallt inköp samt storlek (antal andelar). Jag själv brukar nästintill alltid nuförtiden stycka upp mina system i 50 delar. Det är så mycket positivt med att göra på det sättet, man slipper vakta på ett exakt antal och folk kan själva bestämma hur stor del av systemet man vill ha(förutsatt att systemet säljer slut, 50 andelar). Det är väldigt simpel matematik, om man exempelvis vill göra ett system för 1000kr, istället för att göra 100 krs andelar med ett "tak" på 10 andelar så delar man istället upp det i 50 delar; 20 kr per andel och 5 andelar motsvarar exakt samma ägardel som en 100 krs andel vid 10 andelar, alltså 10%.
Vidare så skulle jag vilja betona vikten utav att välja reserver själv. Det är framförallt då man väljer att helgardera lopp jag tycker detta är extremt viktigt av denna enkla anledning : väljer man som sagt att gadda en avdelning så är det av den enkla anledning att du vill fälla favoriten, rejält! Plockar man här inte ut reserver själv så blir per automatik det mest spelade ekipage i denna avdelning, det är ju favoriten man vill fälla , eller hur? Då vill i alla fall inte jag få in favoriten vid ev strykning, utan nåt som rensare betydligt bättre och systemet per automatik dubblas i utbetalning om reserven sitter. Har varit med på ett flertal andelar genom åren där reserver inte valts ut av spelläggaren själv och då det mest spelade ekipage träder in vid helgarderade lopp, jätte tråkigt! Nu är det sällan det blir sena strykningar men det händer ändå trots allt då som nu. Värt att tänka på för samtliga som lägger andelar.
Sist men inte minst skulle jag vilja önska att det aldrig nånsin gnälls på en spelläggare oavsett inköp, spelar ingen roll om det är en andel för 5 kr eller 1000 kr. Jag tror de flesta som öppnar och väljer att sälja ut andelar gör ett gediget jobb, det är fruktansvärt frustrerande för andelsläggaren när åsnorna inte springer som man vill. För egen del om jag blickar åter på kalenderåret 2019 så har jag väl vid åtminstone 2 tillfällen fått glädja några andelsköpare. Klosterskogen i mars typ med en 37 000:- ca och nationaldagen 6e juni med 80 591:- inspelat ifrån övrevoll. Vi som håller på med detta dagligen år ut och dag efter dag vet hur slitsamt det är och massor som måste klaffa för full pott.. samtidigt som utdelningen gärna ska överstiga 5 siffrigt, minst!
Med allt detta sagt, jäkla härligt gäng överlag här på sharps och överlag skönt tugg!
GOD JUL!
|