Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-06, 15:40   #166
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 99
Sharp$: 1496
Standard

Konstigt att inte media tagit upp min stämmning mot
Reden
schadow är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 15:58   #167
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Funderat lite och undrar om man inte kan jämställa Milkshake och Nervsnittning?

Milkshake

Tränare trycker i hästen en melassblandning vilket resulterar i att hästen inte känner av mjölksyra som andra ”obehandlade” hästar. Resultatet : hästar som behandlats med milkshake dundrar på och springer i maxfart 500 meter längre sträcka än vad en obehandlad häst kan göra.

Nervsnittning

Tränaren låter en veterinär skära av/ bränna bort med laser/ frysa sönder nerver i t.ex frambenen så att hästen med sköra framben inte känner av att den får ont i frambenen när den springer i höga farter och frambenen belastas hårt.
Resultat: hästar som nervsnittats kan springa i maxfart mycket längre sträcka än vad en obehandlad häst kan göra.


Tänker jag fel?

Känns inte som om jag gör det

Bägge behandlingarna är sjukt nog tillåtna i USA.....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AmaerildeRimfrost (+1)
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 16:16   #168
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 880
Sharp$: 5139
Standard

en nervsnittad häst kan inte visa att den har ont, när man ser en halt häst vet man att något är fel.

halt häst skall vilas ev undersökas av veterinär och ev få medicin.

det är väl här man börjar komma till gränsen för djurplågeri, en av grundreglerna är ju att hästarna skall vara i tävlingsbart skick,
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+5)
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 16:27   #169
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Om hästen har dålig känsel i hoven borde de faktiskt ha noterat det över 5 år. Hästar trampar in stenar och annat i fötterna då och då, och hittar man sånt utan att hästen markerar så hajar man ju till.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 16:52   #170
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 618
Sharp$: 12695
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Funderat lite och undrar om man inte kan jämställa Milkshake och Nervsnittning?

Milkshake

Tränare trycker i hästen en melassblandning vilket resulterar i att hästen inte känner av mjölksyra som andra ”obehandlade” hästar. Resultatet : hästar som behandlats med milkshake dundrar på och springer i maxfart 500 meter längre sträcka än vad en obehandlad häst kan göra.

Nervsnittning

Tränaren låter en veterinär skära av/ bränna bort med laser/ frysa sönder nerver i t.ex frambenen så att hästen med sköra framben inte känner av att den får ont i frambenen när den springer i höga farter och frambenen belastas hårt.
Resultat: hästar som nervsnittats kan springa i maxfart mycket längre sträcka än vad en obehandlad häst kan göra.


Tänker jag fel?

Känns inte som om jag gör det

Bägge behandlingarna är sjukt nog tillåtna i USA.....
Nja enda likheten är väl att båda metoderna förändrar hästens fysiska egenskaper att känna smärta i ena fallet och trötthet (mjölksyra) i andra.
Milkshake är ju ett sätt att tillfälligt förändra (höja) hästens mjölksyra tröskel med typ bikarbonat. En effekt som försvinner efter tag.
Nervsnittning är ju ett fysiskt ingrepp som finns kvar hela livet som förändrar hästens förmåga att känna smärta i hov och närliggande leder.
Hästen blir nog lika mjölksyra Fysiskt trött men känner ingen smärta.
I min värld helt olika ”behandlingar” och utfall.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 17:18   #171
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Nja enda likheten är väl att båda metoderna förändrar hästens fysiska egenskaper att känna smärta i ena fallet och trötthet (mjölksyra) i andra.
Milkshake är ju ett sätt att tillfälligt förändra (höja) hästens mjölksyra tröskel med typ bikarbonat. En effekt som försvinner efter tag.
Nervsnittning är ju ett fysiskt ingrepp som finns kvar hela livet som förändrar hästens förmåga att känna smärta i hov och närliggande leder.
Hästen blir nog lika mjölksyra Fysiskt trött men känner ingen smärta.
I min värld helt olika ”behandlingar” och utfall.
Jag förstår att det är helt olika behandlingar . Den ena är permanent och den andra inte.

Men typen av fusk är det jag tycker är lika med precis den motiveringen som jag fetmarkerat i citatet i ditt inlägg
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 22:23   #172
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 432
Sharp$: 1234
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Före ingreppet hade Propulsion resultatraden 8-6-3-6-4-3, efter ingreppet löd resultatraden 1-1-7-1-1-1.

Så nog verkar "ingreppet" gjort skillnad.
Vidare så "missar" Redén en aspekt när han talar sig varm om den "fantastiska hästen".

Utan nervsnittning inga 34 miljoner på kontot och förmodligen hade hästen varit bortglömd för länge sen. Någon elitloppsseger efter ett försök i tredjespår hade vi heller inte fått se.
Du har så rätt, detta är ju lite detta jag menar när jag anser detta är värre än det som Nils Enqvist gjorde. Problemet med detta med Reden är ju att kritisera du honom då blir ju folk skogstokiga. Finns ju flera exempel ta detta med skatteskulden på 1,5 miljarder mer målvaktupplägg finns inte, men inte ett ljud nämndes och sa någon ett ord så var man avundsjuk osv.

Men att bygga upp denna bilden har ju Kanal75 medarbetare stor skuld i, så fort ngn sagt ngt negativt så har dom direkt varit där och försvarat. Tror aldrig jag någonsin upplevt ett så stort "mediahus" där journalister har visat så stor och nästan sjukling "idoldyrkan"

Nu såg jag inte travet idag, för äntligen går människor ut och äter och dricker igen så idag fick arbete gå för nöje, så vet inte om dom tog upp denna historia med Propulsion idag?

För blir ju väldigt snevridet om media bara förmedlar Redens bild och gör detta till sanningen och honom till offer. För sanningen är ju att offer är alla dom andra hästägarna som skulle delat på dessa pengar.

För precis som du nämner detta med resultatet säger han inte ett ljud om eller att hästen hur man än vänder och vrider på det har varit dopad i 5år och vunnit +33 miljoner som andra skulle ha rätt till. Sedan detta med avelsvärdet tror dom tar 125.000:- och med resultatet före nervsnittningen skulle ju inte det var en bråkdel av det.

Så min åsikt är att detta är det största bedrägeri i Svensk Travsport historia. Kan inte se ngt annat än det blir riktigt hårda straff. Tarzan skrev en bra sak och det var att det bara finns en sanning och den är att det finns regler och dessa har brutits.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+10)
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 22:31   #173
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 432
Sharp$: 1234
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Funderat lite och undrar om man inte kan jämställa Milkshake och Nervsnittning?

Milkshake

Tränare trycker i hästen en melassblandning vilket resulterar i att hästen inte känner av mjölksyra som andra ”obehandlade” hästar. Resultatet : hästar som behandlats med milkshake dundrar på och springer i maxfart 500 meter längre sträcka än vad en obehandlad häst kan göra.

Nervsnittning

Tränaren låter en veterinär skära av/ bränna bort med laser/ frysa sönder nerver i t.ex frambenen så att hästen med sköra framben inte känner av att den får ont i frambenen när den springer i höga farter och frambenen belastas hårt.
Resultat: hästar som nervsnittats kan springa i maxfart mycket längre sträcka än vad en obehandlad häst kan göra.


Tänker jag fel?

Känns inte som om jag gör det

Bägge behandlingarna är sjukt nog tillåtna i USA.....

Tycker du har en bra poäng, även om jag tycker detta med nervsnittad är ännu värre för det är permanent.

Ja Usa är galet angående djurskyddet, ta detta bara med att dom maxar hästarna som två och treåringar.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 22:55   #174
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 432
Sharp$: 1234
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Om hästen har dålig känsel i hoven borde de faktiskt ha noterat det över 5 år. Hästar trampar in stenar och annat i fötterna då och då, och hittar man sånt utan att hästen markerar så hajar man ju till.
Man tycker ju det, men såklart har han känsel i huden vilket han verkar ha reagerar han kanske på stenar och liknande. Men samtidigt har ju alla dessa topphästar mer uppassning än "normala" hästar så hovar och så har nog skötts noggrant. (Hade en gång en liten del i en riktigt bra häst och då betala vi mer i träningsavgift just för hästen skulle få en skötare som la mer tid på honom, så tror Propulsion absolut har ngt liknande om inte ännu mera vård)

Men ta din tanke ett steg till och säg att Reden just märkt detta att hästen ej markerar, hur vet vi att det inte är så? För bevisligen har ju operationen ägt rum och resultatet ska ju minst hänga i några år om inte hela livet. Så frågan är då hur kan dom omöjligt märkt att hästen inte reagerar, för som du säger hästar trampar in mycket i hovarna. Så det är ju väldigt underligt att inte en rutinerad hästkarl upptäcker detta?

Nu säger jag inte att det är så att dom vetat om detta men hur kan man veta att dom inte gjort det heller?

Därför kan man inte från Svensk Travsport komma med något "mellanmjölk" straff, utan man måste följa regler och lagar exakt och utdöma det straff dessa säger. Tror utan veta exakt att även detta borde bli en polis sak då det är ett brott mot djurskyddet.

För är rädd att blir det ngn "mellanmjölk" variant så blir det en diskussion om att vi inte alla lika inför lagen.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 04:43   #175
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Nu sätter Kroon in det bästa hon kan snart får vi svaret.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 08:27   #176
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken64 Visa inlägg
Nu sätter Kroon in det bästa hon kan snart får vi svaret.
Smittsam hjärndöd?

Tidigare dokumentation ska väl alltid kollas, inte
bara vad gäller hästar.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 08:51   #177
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1518
Standard

Man ska inte skåda given häst i munnen, gammalt djungelordspråk.
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 09:17   #178
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 618
Sharp$: 12695
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Man ska inte skåda given häst i munnen, gammalt djungelordspråk.
Nej det räcker att kolla hästens behandlingar och exportlicens
Men åldern är ju oxå viktig

Ordspråket är väl ett tecken på att en gåva skall emottagas utan kritik och kanske inte passar in i denna hästhandlar skröna.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:41   #179
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1518
Standard

Messerschmittsar hänger i lianer där man minst anar, gammalt djungelordspråk.
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:47   #180
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 618
Sharp$: 12695
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Messerschmittsar hänger i lianer där man minst anar, gammalt djungelordspråk.
Man hittar lite av varje hängande i lianer om man kollar noga, nytt djungelordspråk.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td