Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-03, 17:23   #1
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 7
Sharp$: 24
Standard

Spets kontra andra ytter


Jag har en liten nybörjarfråga angående trav.

Vilken position ger den tuffaste resan? Spets eller andra ytter?

Spetshästen har ingen draghjälp men å andra sidan så får hästen i andra ytter springa en längre sträcka.

Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg. Men jag tänkte om det finns nåt generellt så man kan jämföra hur bra insatsen var mellan två hästar med samma distans och km-tid då den ena gått i spets och den andra i andra par utvändigt.
Iketaj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:36   #2
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 690
Sharp$: 37596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Iketaj Visa inlägg
Jag har en liten nybörjarfråga angående trav.

Vilken position ger den tuffaste resan? Spets eller andra ytter?

Spetshästen har ingen draghjälp men å andra sidan så får hästen i andra ytter springa en längre sträcka.

Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg. Men jag tänkte om det finns nåt generellt så man kan jämföra hur bra insatsen var mellan två hästar med samma distans och km-tid då den ena gått i spets och den andra i andra par utvändigt.
Det går inte att svara på generellt, utan det beror helt och hållet på hur loppen blir körda, hur banan är för dagen etc.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:46   #3
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 7
Sharp$: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Det går inte att svara på generellt, utan det beror helt och hållet på hur loppen blir körda, hur banan är för dagen etc.
Okej. Jag tänkte lite "allt annat samma". Så hur banan är för dagen, det skulle vara något slags genomsnitt och exakt samma på båda hästarna.

Men jag förstår att det blir svårare att tillämpa på hur loppet blir kört. För hästen i andra ytter kan nog lättare gynnas av tempo.
Iketaj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:56   #4
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Visst kan man svara på det, ledningen är överlägset bättre. Gäller generellt som sagt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:57   #5
 
evetons avatar
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Borlänge
Inlägg: 1 771
Sharp$: 4265
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Iketaj Visa inlägg
Jag har en liten nybörjarfråga angående trav.

Vilken position ger den tuffaste resan? Spets eller andra ytter?

Spetshästen har ingen draghjälp men å andra sidan så får hästen i andra ytter springa en längre sträcka.

Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg. Men jag tänkte om det finns nåt generellt så man kan jämföra hur bra insatsen var mellan två hästar med samma distans och km-tid då den ena gått i spets och den andra i andra par utvändigt.
Har du eventuellt förväxlat andra ytter med utvändigt ledaren, ofta kallat dödens eller dödspositionen?

Generellt är det att betrakta som tyngre att springa utvändigt (utan rygg) men om man är nervsnittad spelar inte ens tredjespår någon större roll.

"Ledningen är närmaste vägen till mål"
eveton är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:58   #6
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 7
Sharp$: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Visst kan man svara på det, ledningen är överlägset bättre. Gäller generellt som sagt.
Aha, bättre insats och tuffare resa från ledningen alltså? Inte bättre läge alltså.
Iketaj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:01   #7
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 7
Sharp$: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av eveton Visa inlägg
Har du eventuellt förväxlat andra ytter med utvändigt ledaren, ofta kallat dödens eller dödspositionen?

Generellt är det att betrakta som tyngre att springa utvändigt (utan rygg) men om man är nervsnittad spelar inte ens tredjespår någon större roll.

"Ledningen är närmaste vägen till mål"
Nej det har jag inte. Jag har fattat att dödens är tuffast och att andra på innern är lättast (dock måste den hitta ut). Grejen är att jag rankar positionerna utifrån tuffhet såhär:

Dödens
Spets / Andra par utvändigt
Vinnarhålet (andra par invändigt)

Dödens bör alltså vara tuffast och vinnarhålet bör vara lättast (vad gäller resan). Men frågan är alltså hur jag ska jämföra spets och andra par utvändigt.
Iketaj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:08   #8
 
evetons avatar
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Borlänge
Inlägg: 1 771
Sharp$: 4265
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Iketaj Visa inlägg
Nej det har jag inte. Jag har fattat att dödens är tuffast och att andra på innern är lättast (dock måste den hitta ut). Grejen är att jag rankar positionerna utifrån tuffhet såhär:

Dödens
Spets / Andra par utvändigt
Vinnarhålet (andra par invändigt)

Dödens bör alltså vara tuffast och vinnarhålet bör vara lättast (vad gäller resan). Men frågan är alltså hur jag ska jämföra spets och andra par utvändigt.
Då förstår jag frågan bättre.

Spets är bättre än andra par utvändigt för många hästar.
eveton är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:11   #9
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 7
Sharp$: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av eveton Visa inlägg
Spets är bättre än andra par utvändigt för många hästar.
Aha, alltså mindre tufft?
Iketaj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:16   #10
 
evetons avatar
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Borlänge
Inlägg: 1 771
Sharp$: 4265
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Iketaj Visa inlägg
Aha, alltså mindre tufft?
Beror på hästen utvändigt. Är det en stark rackare som trycker upp farten så kan spets vara tuffare än dödens.
eveton är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:18   #11
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Iketaj Visa inlägg
Jag har en liten nybörjarfråga angående trav.

Vilken position ger den tuffaste resan? Spets eller andra ytter?

Spetshästen har ingen draghjälp men å andra sidan så får hästen i andra ytter springa en längre sträcka.

Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg. Men jag tänkte om det finns nåt generellt så man kan jämföra hur bra insatsen var mellan två hästar med samma distans och km-tid då den ena gått i spets och den andra i andra par utvändigt.
Beror helt på hur tufft loppet körs. Vidare om ledarhästen är speedig eller bara stark etc! Många faktorer som spelar in men spets är närmaste vägen till mål och kunde man alltid få den positionen så är det att föredra framför andra ytter!

Spets är bäst, sen dödens om du tittar statistik!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:21   #12
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

"Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg."

Enligt min åsikt är det här en extremt överdriven "halv-myt". Det finns några hästar som vill ha sällskap och därför bromsar när de kommer först, och därmed måste gå i ryggar så man kan lura dem att vinna på det sättet. Men de är väldigt få. Och det syns ganska lätt vilka det är. Om det rör sig om 5% av alla hästar så har jag nog räknat högt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:22   #13
 
Kgrhs avatar
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 198
Sharp$: 366
Standard

Det man kan konstatera är i alla fall att åtskilligt många fler lopp vinns från spets än andra ytter.
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:49   #14
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 7
Sharp$: 24
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kgrh Visa inlägg
Det man kan konstatera är i alla fall att åtskilligt många fler lopp vinns från spets än andra ytter.
Det är sant. På samma sätt som att fler lopp vinns från spets än från vinnarhålet, även fast vinnarhålet ger en lättare resa.
Iketaj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 19:17   #15
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Iketaj Visa inlägg
Det är sant. På samma sätt som att fler lopp vinns från spets än från vinnarhålet, även fast vinnarhålet ger en lättare resa.
Också en halv-myt. För de flesta lopp går inte tuffare än vad hästarna kan springa. Och är hästarna lika speediga är ju då rygg ledaren ganska chanslös även om den får fritt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td